Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en X3 2007modell, som ganske plutselig har fått en slags «sperre»...i 1.gir og 2.gir akselererer den helt greit, men når jeg hiver den i 3.gir stopper den ganske markant på ca 3400 omdr. Og om jeg hiver den i 4.gir stopper den på ca 2900 omdr. Virker nesten som en sperre på ca 80 km/h, men hva kan det være slags sperre? Eller er løs vacumslange Turbo eller koksing være mer sannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt å tenke på ved kjøp av E61 530xd Facelift med M57N2? Gått 250k ca

Er pendlerkjørt 80km hver dag siste 8årene

Endret av Snowbiz
Lagt til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snowbiz skrev:

Noe spesielt å tenke på ved kjøp av E61 530xd Facelift med M57N2? Gått 250k ca

Er pendlerkjørt 80km hver dag siste 8årene

De som er kvalifiserte skal få svare her, men av egen erfaring så har jeg en slik og den fungerer uten feilslag :) langtidsforbruket ligger på 0.63 etter 9 mnd eie og 13.000km. Men på langtur kommer den faktisk ned på 0.55 med nullstilt computer.

det har vært noen tilfeller av registerkjedebrudd også på disse. Se bare hvor mange e70 x5 med ny motor som ligger på finn. Noe av disse kan også være swirlflaps som løsner? Vet det var et problen tidligere, med swirlflaps er uansett noe jeg skal fjerne på min for å være sikker.

ellers så er det jo det vanlige; skift olje hver 10-15.000km og gjerne kode bort egr for en renere motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

De som er kvalifiserte skal få svare her, men av egen erfaring så har jeg en slik og den fungerer uten feilslag :) langtidsforbruket ligger på 0.63 etter 9 mnd eie og 13.000km. Men på langtur kommer den faktisk ned på 0.55 med nullstilt computer.

det har vært noen tilfeller av registerkjedebrudd også på disse. Se bare hvor mange e70 x5 med ny motor som ligger på finn. Noe av disse kan også være swirlflaps som løsner? Vet det var et problen tidligere, med swirlflaps er uansett noe jeg skal fjerne på min for å være sikker.

ellers så er det jo det vanlige; skift olje hver 10-15.000km og gjerne kode bort egr for en renere motor.

Ja den er ekstremt godt oppfulgt av selger, han har hatt bilen i 8 år. 

Det med register må være litt hips om haps tror jeg, for er stortsett E70 som har hatt det. Vet ikke om det er noen forskjeller på 235hk og 245hk versjonen?

Har hatt samme bil tidligere, men med lavere kmstand. (160k km) Ingen feilslag på den heller etter 25k km :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå en E70 235hk ute med 181 tusen km på telleren, den hadde fått ny motor etter registerhavari på den originale..

Samt så har det vært noen inne på f.eks E6x Norge gruppen med havari på en 535d med M57N2 og en med det jeg tror var en 525d 197hk, så det hender at det er noe havari på disse, men kan aldri tenke meg at det når opp til antallet N47 og muligens N57 har.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er forskjeller mellom long block´en (blokk og topp uten alt av komponenter utenpå) på 530 og 535D LCi.

Jeg trenger en ny motor til min 535 men det er nesten ikke motorer å få tak i, men derimot mange fra 530D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sliter litt med vakumet på min 530d, har bytta vakumslanger til turbo, motorfester, blenda av det til egr regulator, alt under innsug osv men føler fortsatt ikke ting er 100%. 

er det mulig å lese av undertrykket med data? eller "må" man bare koble seg til med en slange på ett av uttakene på den fordeleren og ha manomener som viser undertrykk? eventuelt hvor mye undertrykk ( iforhold til turtall (?)) kan man forvente? 

Kan vakumpumpen ta skade av å jobbe "overtid" pga veldig stor vakumlekkasje? vakumslangene var jo av både ved turbo, motorfester, under innsug og så videre. 

 

edit: ordna seg selv :)

plukket av vakumslangen nederst med akkumulator tanken, eller hva det er rett før turboen. blåste tilbake med munnen og hørte blåselyd oppe under innsuget. Klarte dermed å resonnere meg frem til at slangen jeg bytta i fjor sommer allrede var defekt igjen. Var bmw slange fra koed, men virker som den kanskje har for liten indre diameter slik det blir for mye stress når den presses over nippelen. Har slitt med det samme i andre enden nede med tanken. spørs om jeg må opp 1mm i slangedim. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Postet for et års tid siden om ett støyproblem med min e61, men kom ikke noe nærmere en konklusjon den gang på hva som var problemet. Prøver derfor her en gang til i håp om noen kan ha forslag til hva dette kan være. 

Problemet er at det er sjenerende kaklestøy som høres godt i kupeen, spesielt i lett motstand mellom 1500-1700rpm og oppover (2500-3000rpm ca). Drar jeg skikkelig på så høres det normalt ut. Merker ikke noe galt med bilen og den går som den skal. Det er bare en sinnsykt irriterende kaklelyd som går meg på nervene. Det er snakk om en 2010 e61 525xd. Km stand er ca 90 000. 

Har også en e90 med samme motor og den er en helt annen verden lydmessig, og slik jeg forventer av sekseren, mens den i e61'n kakler. 

Se video under av både e90 og e61. Her sjekker jeg bare lyden under oljepåfyllingslokket som var likt på begge to. Etter å ha hørt på opptakene noen ganger så er det litt forskjell på gangen på de to. Det er ikke like tydelig på opptak men det høres bedre i virkeligheten. Hvis du hører nøye etter så kan du høre at e61'n har en slags svak klunking eller hva jeg skal kalle det i gangen som e90'n ikke har. E90 først og e61 opptak nr 2. Jeg lurer på om den lyden kan ha noe med kaklingen å gjøre. Noen forslag? Har gått tom for ideer.

Har også lagt ved noen live data fra e61. 

898794333_livedata3.thumb.jpg.ae50a39c5828e6f8b7244e20b9bfb0f0.jpg1972521083_livedata2.thumb.jpg.93a7e4a5d8d264ce316b4587ca6673bd.jpg1008653140_livedata1.thumb.jpg.6f76e1d3ef7ebf115eb27e48d3610cbe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brian Jeg har vel egentlig samme "problemet" som deg. Merker at motoren har endel kakling på lett belastning på relativt lave turtall. Jeg har vært borti en hel del andre av M57 og jeg synes min kakler mer enn andre. Var borti en M57 som hadde gått 390kkm, og den gikk svært mykt og rolig. Og den hadde de fleste deler originalt, så jeg lurer på hva som skaper kakling.

Nesten så jeg tror at det er noe med injektorer og urent spraybilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er spesielt plagsomt på lett/middels belastning rundt 2k rpm. Hvis jeg ligger i en motbakke så kan jeg finjustere gassen og hvis jeg slipper opp nok så slutter kaklinga, mens den kommer tilbake om jeg trør på litt igjen. Det er akkurat ved et viss belastning at den begynner, og det er ikke akkurat veldig store belastningen som skal til. 

Har kjørt en annen 525d e61, og den var ikke plagsom i det hele tatt og låt likt som e90'n.

Har det noe for seg å prøve injektorrens eller har dette lite for seg på diesel? Bare for å sjekke om lyden påvirkes i det hele tatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kode 4BC2 ligger aktivt på bilen min, E60 525d. Byttet lmm, feilkode fremdeles. Prøvde å nullstille adapsjonsverdier og slettet feilkode, uten resultat. Prøvde å sette i den gamle igjen, men har fremdeles feilkode aktivt. Slettet feilkoder og nullstilte. Ligger fremdeles aktivt.

Video er fra etter jeg satt inn den gamle igjen. Noen tips? Må bilen kjøres med for at den skal lære verdiene?

4016A00B-A9E3-41D8-8DFC-BEF427B37297.jpeg

BB86D95C-134D-4070-8104-6D43B97928BB.jpeg

Endret av Diiesel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...