Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Alle BMW-er med xenon solgt nye i Norge ble levert med lyktespylere (lurer igrunn på om alle uten xenon også fikk dette her til lands). Biler fra Tyskland med xenon mener jeg også på at har lyktespylere, men om bilen er importert fra et annet land kan det hende de har andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste ukene sendt forespørsler til Ford Motor Norge med ønske om å få papirer for å nedklasse en Ford F-250. Jeg ordla meg godt, Statens Vegvesen gav grønt lys dersom papirene forelå. Igår falt dommen, og da jeg fikk tilbakemeldingen følte jeg meg litt som dette :mrgreen:

 

attachicon.gifFordF250.png

 

Med andre ord er alle håp ute, hver bidige stein er snudd i saken. Det er ikke siden 2008 vært mulig å nedklasse disse pickupene fra Lett-lastebil til Personbil. Ford Motor Norge vil ikke engang assosieres med at de tidligere har solgt "slike beist" i Norge i disse miljøtider.

Det der er køddent gjort av Ford Norge, de har solgt bilen og da kan de ikke bare avskrive seg ansvar. De er tross alt importør av disse kjøretøyene og burde ta ett ansvar synes jeg. Selg Forden som lett lastebil og kjøp en lett lastebil Silverado i stede, Bergheim er velvilligheten selv når det kommer til nedklassing. Dessuten vil jeg påstå Silveradoen har ett bedre interiør med bedre kvalitet samt langt bedre kjøreegenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å hjelpe en kamerat i prosessen for å mer effektivt oppnå resultater, men nå er dommen falt, det har ikke ført noen vei :P

 

Det har ikke blitt kjøpt noen Silverado eller F250 enda, så det er greit nok. Man ønsket ikke å utelukke Ford i første omgang. Silveradoen er nok bedre å kjøre med spiralfjærer foran, men det er ikke av kjøreegenskaper min venn ønsker Ford mer. Det er mer som at du feks. har vokst opp med E34, så har han som guttunge hatt anledning til å kjenne litt på Ford Super-Duty(Excursion x 2), og vet hva det står for. De er størst, tyngst, bråker mest, går styggest osv.

 

Virker kanskje rart å "brette" ut om min venns eventuelle bilkjøp, men kan vel si at jeg blir litt revet med og har tatt del i prosessen.

 

Har i samme anledning prøvekjørt Chevy Tahoe med 5.3 bensin, makan til flott bil :) Denne var med gassdrift og egen oljesmøring til ventilene(forholdsvis billig i drift). Det er viktig å huske på at man kjører amerikansk når man sitter inni der, men det er biler som tåler røff bruk med grei komfort og plass til mye baki som varebil. Da jeg jobbet som fagarbeider kunne jeg nok ikke hatt en slik av praktiske årsaker(lav takhøyde), jeg hadde nok heller hatt Hiace(som jeg hadde en periode), men hadde jeg hatt feks. et tømrer-yrke, eller murer/flislegger ol. så hadde det passet ypperlig! Bilen som ble prøvekjørt hadde gått et stykke, motoren malte pent, men hele bilen var meget slitt. Særlig interiør. Det er nok ikke så rart til at disse solgte bra rundt årtusenskiftet med lett-lastebil registrering! Billig bil med god comfort og plass.

 

Klaffer det, så blir det vel Silverado Duramax 6.6. Lett-Lastebil er uaktuelt pga. bomringen ene og alene.

 

Jeg tipper Ford fikk så øra flagra når de skrev ut disse papirene en gang i tiden, nevnte kamerat hadde F250 før på grønne skilt(mulig jeg la ut bilde av denne her?) og den veide over 3500kg uten last og fører :P

 

Når det gjelder de store modellene som Silverado osv. Fra Chevrolet, så er det Bergheim som kan ta æren for at dette er tilgjengelig for de få som ønsker det i Norge. De har selv fått en Silverado hit, tatt den til Tüv og fått den typegodkjent og betalt for dette. Markedet er ganske smalt i Europa kan man si. Ford importerer ikke Superduty til Norge lenger, det sluttet de med for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har selv mange mil bak rattet i disse bilene, i hovedsak Chevrolet modellene Tahoe, Silverado og Cargovan/Express og de er fabelaktige til slitt bruk. Men man må huske på at dette er biler med rammekonstruksjon så å sammenlikne med f eks X5 og MB GL er skrivebom, må heller ikke glemme at i USA så koster disse bilene rundt 200 000 kr helt nye. Derfor er det naturlig at kvaliteten er litt røffere og at bruksslitasje vises lettere :)

Bergheim drives av entusiaster, Ford Norge drives av folk som skal tjene penger og ha fine kalkyler. Bergheim TUV godkjenner så vidt jeg vet både Silverado, Tahoe, Suburban og Van for å kunne tilby disse til det smale markedet i Norge som etterspør disse bilene. Nerland Auto på vestlandet importerer Dodge RAM modellene og nye Durango til Norge, disse også TUV godkjent så vidt jeg har fått med meg. De forhandler også US Chevy men dette i sammarbeid med Bergheim :) Markedet er smalt men det er der, spesielt nye RAM kommer nå med en 3,0 liters V6 diesel så jeg tror absolutt vi ikke har sett de siste US pickupene på veiene. Nye Tahoe som kom nå nylig har de allerede solgt ut og det samme med nye Silverado som nå kommer i kombinasjon med 6,6 liters Duramax diesel og grønne skilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg drev med nedregistrering av en Chevrolet var ikke Berheim behjelpelige med papirer eller annen dokumentasjon på dette. Bekreftelsesdokumenter fra importør var ikke lenger gyldig, og det måtte foreligge dokumentasjon fra kjøretøysfabrikant. Etter det som ble fortalt var ikke fabrikken behjelpelige med dette til det snevre markedet i Norge. Dette gjaldt så vidt jeg fikk med meg alt av US-modeller, herav GMC, Chevrolet og Ford. Når var Bergheim behjelpelige med denne problemstillingen sist, Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg drev med nedregistrering av en Chevrolet var ikke Berheim behjelpelige med papirer eller annen dokumentasjon på dette. Bekreftelsesdokumenter fra importør var ikke lenger gyldig, og det måtte foreligge dokumentasjon fra kjøretøysfabrikant. Etter det som ble fortalt var ikke fabrikken behjelpelige med dette til det snevre markedet i Norge. Dette gjaldt så vidt jeg fikk med meg alt av US-modeller, herav GMC, Chevrolet og Ford. Når var Bergheim behjelpelige med denne problemstillingen sist, Fredrik?

Jeg vil heller spørre når du drev sist med nedregistrering av en Chevrolet. For inntil kanskje to år siden så så var vegdirektoratet meget strenge på nedregistrering av disse bilene, men så plutselig slakket de opp på dette og da skjønte jo Bergheim at her kunne de også tjene litt penger. I dag tilbyr de å bygge om bilen og nedregistrere den for ca 11 500,- for Tahoe og Silverado sist jeg sjekket, man kan også kjøpe dokumentasjon som må til for å nedregge disse bilene. Dette er for det meste på 1500 versjoner men 2500 versjoner er også mulig men litt mer omfattende har jeg hørt.

Jeg har en del kamerater som driver med disse bilene og jeg hadde selv en lett lastebil Silverado på hånden jeg vurderte å kjøpe, i den forbindelse var jeg i kontakt med Bergheim og fikk litt informasjon der hva som kan gjøres. Dette var vel i tidlig i våres :) Blir nok heller å kjøpe en varebilregget Tahoe som bakseter kan settes inn i, det er mye enklere da den kun trenger å vises på Biltilsynet for å få hvite skilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Bergheim kjøpt dekra/tuv på noen av disse modellen for å få til dette? Mener bestemt det var det som var den nødvendige løsningen da det kun er kjøretøyfabrikant som er godkjent mtp dokumentasjon (som nevnt over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. 18 000 regger Bergheim ned bilen og ordner alt. Unntaket er dersom bilen er tatt inn på en eller annen paragraf 1.15.

På eldre Tahoe er det en kar på Hadeland som fikser det for 12500,- det kreves at vektlappene fremdeles står i døra.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...