Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er jo det som er meningen da...

 

Nei... det er en misforståelse. Toll er en konsekvens av at man ikke er medlem av et økonomisk fellesskap (som f.eks EU). Vi betaler ikke toll innenfor EU nettopp fordi EU også er et økonomisk fellesskap. Det var faktisk slik EU i sin tid begynte som EF (Det Europeiske Fellesskap) med kull og stålfellesskapet i 1952 og det økonomiske fellesskapet i 1958... :)

 

Konkret handler det om hvorvidt tollen på varen er etablert som en fiskaltoll (ren avgift) eller beskyttelsestoll (en avgift for å forhindre handelslekkasje... som du er inne på). Ostetollen er et veldig godt eksempel på det siste, mens div. bildeler er et veldig godt eksempel på det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det er en misforståelse. Toll er en konsekvens av at man ikke er medlem av et økonomisk fellesskap (som f.eks EU). Vi betaler ikke toll innenfor EU nettopp fordi EU også er et økonomisk fellesskap. Det var faktisk slik EU i sin tid begynte som EF (Det Europeiske Fellesskap) med kull og stålfellesskapet i 1952 og det økonomiske fellesskapet i 1958... :)

 

Er jo både fordeler og ulemper med å være medlem i EU. Kan ha noe med at derfor det er noe med økonomien der du er. Siden dere har Euro istedenfor danske kroner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er  en konsekvens sånn sett, men her til lands så blir nå tollen brukt som en hindring av utenlandshandel. Mer handel fra utlandet vil her på berget føre til at norske butikker mister muligheten til tjene seg noen kroner. Folk handler fra utlandet fordi prisen er høyere her (stort sett) enn i utlandet.. Begynte jo grine når det var snakk om å heve toll grensa. Flytte hele sjappa til utlandet etc.

 

Så til syvende og sist, så er tollgrensa der for å hindre storstilt handel fra utlandet. (praksis) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel først og fremst moms som er problemet til smotti, samt tollbehandlingsgebyrene som følger med ved innkreving av moms. Dette har ingenting med hverken EU eller toll å gjøre.

 

Moms på varer fra utlandet er først og fremst for at utenlandske (nett-) butikker ikke skal ha en klar fordel over norske butikker, noe som er greit nok. Det som derimot ikke er greit er når mafiavirksomheter som DHL & co legger på flere hundre, om ikke tusen prosent i gebyrer og andre fantasifulle avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og i mot EU, er mange fordeler et EU medlemskap hadde gitt oss. Blandt annet lavere avgifter samt bedre infrastruktur, men igjen så er jeg ikke så sikker på om jeg vil at vi skal dele alle oljepengene våre med hele Europa. Er også mange andre lover og regler vi måtte forholdt oss til som vi slipper i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo både fordeler og ulemper med å være medlem i EU. Kan ha noe med at derfor det er noe med økonomien der du er. Siden dere har Euro istedenfor danske kroner.  

 

Vi bruker stadig danske kroner i Danmark. Jeg er ikke spesielt begeistret for EU som organisasjon. Den er udemokratisk, elitær, dyr og svært lite effektiv. Poenget er imidlertid at EU er det beste vi har (og eneste) når vi skal forhandle med enorme økonomiske fellesskaper som f.eks USA og Kina.

 

Det er viktig å sette toll og økonomiske fellesskaper som f.eks EU i det rette perspektivet. Vi har ikke innenlandsk toll i Norge, men derimot fri flyt av varer og tjenester. Dette er vel og bra innenfor en bestemt kontekst, men tenk om Norge hadde vært litt større... som f.eks USA og de enkelte statene der kunne oppfattes som fylker hos oss (sett fra bl.a Danmark, Sveits, Nederland etc. er enkelte av fylkene i Norge store som land). De har fri flyt av varer og tjenester i USA også samt ikke minst et felles språk. I denne konteksten forstår man bedre hvorfor EF/EU ble opprettet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og i mot EU, er mange fordeler et EU medlemskap hadde gitt oss. Blandt annet lavere avgifter samt bedre infrastruktur, men igjen så er jeg ikke så sikker på om jeg vil at vi skal dele alle oljepengene våre med hele Europa. Er også mange andre lover og regler vi måtte forholdt oss til som vi slipper i dag.

 

Enig med deg der..

 

Men har jo EØS-avtalen som igjen fører til at mange regler/lover også gjelder oss, så av og til kan en lure på om vi er med i EU ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...