Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Tøff bil da, men jeg får fnatt av skandinaviske krimserier som f.eks Forbrytelsen og Broen. Det er noe med hele settingen som for min del virker kunstig, banalt og veldig typisk "skandinavisk" (les: svensk). Det er nok først og fremst tematikken som irriterer meg for rent produksjonsmessig er disse krimseriene veldig moderne og bra. Jeg vet ikke, men bare det faktum at skandinaviske krimserier absolutt skal ha kvinnelige helter irriterer meg (det er jo egentlig en bra ting sett i et større perspektiv, men allikevel...)...  :-s

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil da, men jeg får fnatt av skandinaviske krimserier som f.eks Forbrytelsen og Broen. Det er noe med hele settingen som for min del virker kunstig, banalt og veldig typisk "skandinavisk" (les: svensk). Det er nok først og fremst tematikken som irriterer meg for rent produksjonsmessig er disse krimseriene veldig moderne og bra. Jeg vet ikke, men bare det faktum at skandinaviske krimserier absolutt skal ha kvinnelige helter irriterer meg (det er jo egentlig en bra ting sett i et større perspektiv, men allikevel...)...  :-s

Jeg er helt enig, akkruat det samme inntrykket jeg har av disse skandinaviske produksjonene. Jeg ser ikke på noen av dem, da ser jeg mye heller skandinavisk humor da den kan være bra synes jeg. Tenker da selvfølgelig på den danske serien Klovn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble jeg rett og slett litt imponert:

 

12068888_10153622824790775_2675654690939

 

Helt vanlig frakt, ingenting express-greier.

 

DHL kan levere utrolig hurtig. Jeg opplevde omtrent den samme hastigheten med normal frakt fra California. Utrolig nok, men ikke så rent lite typisk gikk mesteparten av tiden til frakt mellom København og Århus... [-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dramabiten av den nordiske krimmen, at en kommer under huden på hovedpersonene og gjerne at det er en paralell historie som går gjennom flere sesonger.  Det var det som gjorde bl.a Forbrytelsen så bra. Selve krimplottet er jo begrenset hvor variert det kan bli.

 

Noe av det Amerikanske  blir veldig platt synes jeg type CSI hvor en ikke vet noenting om hovedpersonene selv etter 15 sesonger. Da blir det veldig kjedelig etter min. smak. 

 

Denne oppskriften med parallelle røde tråder om hovedpersonen følger også mange av de nordiske krimforfatterne som bl.a Jon Nesbø, Lars Kepler, Mankell for å nevne noen.  Dette tror jeg er hovedforklaringen på suksessen de har. 

Komedier ser jeg veldig lite av, det er et og annet gullkorn men det er langt imellom de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske amerikanske serier er nesten latterlig dårlige, men kabelkanaler som HBO og Netflix har gjort svært mye for å rette opp dette inntrykket i nyere tid. Gode eksempler er Sopranos, The Wire og ikke minst Breaking Bad. Spesielt Breaking Bad er krim/drama på sitt aller beste med et fantastisk skuespill, genial produksjon og et manus som overgår det aller meste. Selve plottet er jo bare genialt... realistisk, ekstremt detaljert ned til minste detalje samt at det på forskjellige måter viser de menneskelige implikasjonene på en veldig god måte. Det er uten tvil Bryan Cranston (Walter White) som bærer historien, men flere andre skuespillere gjør også en fantastisk god prestasjon (bl.a Aaron Paul som Pinkman). Jeg liker spesielt selve filmingen i Breaking Bad. De store panoramaene i og rundt Albuquerque i New Mexico trekker paralleller til klassiske western filmer der lovløsheten og den sterkestes rett var i sentrum. Gamle og moderne tider møtes selv om tematikken er ny og metodene som brukes er forskjellige. Amerikanerne kan når de får muligheten... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig i at Hbo og Netflix har servert enkelte veldig bra serier i den senere tid. Breaking Bad likte jeg også godt, samme med The Wire.  Men jeg er også veldig glad i dystre mørke serier ala Nordic Noir så da må jeg trekke frem sesong 1 av True Detective fra Hbo.   Ganske saktegående krim men med med karakterdrama som overgår det meste. Kun 8 episoder, også der mye fokus og bra filming på det øde landskapet og sumpene i Louisiana.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker om at e30 er verdt så sinnsykt mye og den kommer jo bare til å øke videre fremover.

Jeg tror kanskje vi nærmer oss en rimelig "topp pris" etter hvert og at de kanskje heller kommer til å synke igjen.

Kanskje det er blitt veldig sånn "populært og ha gammel e30" fordi folk har gode minner osv til disse bilene, og de er på en måte veldig kule og nostalgiske for mange i dag, men at det etter hvert vil avta og folk ikke vil betale så mye mer for de.?

Hva tror dere? Er en e30 325i verdt mye mer om 5 år enn den er verdt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... E30 vil nesten garantert stige videre i pris. 70 og 80-talls bilene er utrolig populære (ikke uten grunn) og gjennomført bra bilmodeller som f.eks E30 325i/M3 er derfor som å ha penger i banken. Utfordringen er at det etterhvert er få originale og fine eksemplarer tilbake og dette påvirker prisen. Porsche 911 er klart overpriset selv om oldschool modellene er utrolig kule og kompetente. De samtidige fine BMW modellene er ikke helt der ennå, men man bør handle hurtig hvis man ønsker å kjøpe en slik bil til en nogenlunde fornufti pris. Mitt tips er å gå etter E28 med stor rekkesekser (f.eks 528i/535i). De bygger ikke slike biler lenger og E28 som modell er i dagens perspektiv en temmelig liten bil med en enorm rekkesekser... bra prestasjoner, godlyd så det holder og en nærhet i forhold til det mekaniske som iallefall jeg savner... :)

 

Et annet alternativ er å være litt forutseende med E34 og stor motor. 530i med M60 V8'eren på 2997 cm3 er en temmelig sjelden modell. 540i er grom selv idag med 286 HK og 400 Nm. 540i ble også levert med manuell gearkasse, men disse er vanskelige å finne i god stand. Eller hva med en E32 740i med den samme motoren... snadder... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt tyder jo liksom på det og kan godt være. Jeg bare satt og funderte litt på det, og så tenkte jeg at kanskje markedet blir litt mettet etter en stund. Mange av de som pusser opp e30 selger de videre og så avtar kanskje interressen litt blant folk?

Er jo snart ikke bare få e30 igjen heller, det begynner å bli mer og mer "strøkne" og totalrenoverte biler. Så på en måte øker jo antallet "gode" e30'er, mens antallet e30 generelt går nedover.

Jeg vet ikke. Bortsett fra at jeg synes de begynner å bli drøyt dyre etter hvert, og er ikke like sikker lenger som jeg var før på at de kommer til å gå til himmels i all evighet...

Endret av -Roger-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett folk i 20-åra ha fete coupe og cab E30er (M3 ekskludert). Biler som har blitt vanvittig påkostet. E30 trenden vil garantert gå over om noen år, men gammal og god BMW vil alltid være utrolig kult å ha i garasjen. Litt sånn som å ha en gammal Alfa, det er alltid fett.

Selv tror jeg at det finnes mye kult der ute som ikke er fanget av trendene enda. Mye av eldre japansk med bakhjulstrekk f. eks. som ikke har skutt i været mtp pris. Heldigvis tror mange at japanske biler er drittbiler som mangler sjel sånn at vi som liker gamle biler med bakhjulstrekk, lav vekt og manuelt fortsatt har litt å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...