Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Corona og Sol, som er brygget på mais...

Ikke nå lenger! Norge tok over produksjonen, så begge to har gluten i seg nå.1 Men det er lite, så de fleste kan drikke en eller to flasker +/-. Varierer jo veldig hva folk tåler. Jeg kan ikke få i meg en smule en gang. Da er resten av dagen/natten ødelagt. Hehe.

Når det kommer til mat, så er det ganske greit om du lager alt selv. Junk kan du si ha det til :P De har (kun medium) peppes/dolly, men de er tørr, seig og kjedelig. Begrenset topping pga marinader med mel osv. Grandisen smaker papp. Haha. Jeg har brukt to år på å lage middag og kaker som smaker noenlunde likt som normalen, så det tar litt tid. Elendig utvalg, med unntak av frukt og grønnsaker. Svindyrt osv. Men det kommer nye ting hele tiden, og nå er jo glutenfritt på moten, så kanskje det gir markedet en liten boost :)

Jeg fant ut av det for ca 2 år siden, og da var jeg helt ødelagt. Ble laktoseintolerant, tar ikke opp mange vitaminer osv. Så det blir en del sprøyter. Brant meg støtt og stadig det første året. Brukte samme komfyr/rist/brett som damen, brødkniv, kjøkkenbenk, skjærebrett osv. Må ha full kontroll, selv om alt ser rent og pent ut. Mye er selvsagt, men er enda mer man tar for gitt, eller gjør av vane, uten å tenke over det. Det kjipeste er å komme i besøk, der de lager en egen rett til deg. Man føler seg ikke så kul da. Og så har de som regel ikke peiling. Når du kommer til middagsbordet, får du : "Var det melk eller mel du ikke tålte?" Eller svogeren min...De skulle servere pizza, jeg hadde med egen bunn, så slengte han min ned i en meldynket kjøkkenbenk, gnikket den rundt og slengte på ost osv.

Eller i konfirmasjon, dåp o.l. Med koldtbord: "Å faen, du kan ikke spise dette brødet du, kan vi/du ikke bare ta karbonaden/pålegget over på noe annet?" Er du heldig, sier de sånt. Det er verre med hva de gjør og ikke sier. Så det gjelder å følge med selv, for folk har som sagt ikke peiling og ser gjerne ikke alvorligheten i det :P

Ikke minst når du sier du ikke kan spise gluten, så spør de rett etterpå om du vil ha kake, du sier at du ikke kan spise det pga melet, så får du: "Åja, vil du ha en kjeks?" "Ikke det, hva med en skive?" "hvis jeg bare skraper av fyllet da?" "Kan du ikke smake bare litt?" Dette er standard blant folk. Gjerne alt fra samme person. Haha

Endret av Thundercoil
Skrevet

Noen her som har erfaringer med LEDbar festet i skiltramma?  Kunne tenkt meg litt ekstra lys på e61'n i vinter uten å gyve løs på noe som ikke kan fjernes uten å sette spor.

Skrevet

Såpass..

Svigerbror min drikker kun Corona og da snakker vi 12-15 småbokser på en fest. Han blir ikke dårlig av det, annet enn vanlig (Fyllasyk). Spiser han f.eks skillingsboller som han liker så går det ikke så bra for å si det sånn..

Men er vel kanskje veldig lite i ølet da, og så tåler kroppen den mengden.. Ikke vet jeg, men men.. 

Ja, er vel kun medium pizza, men jeg tenkte sånn generelt i butikker. Værtfall her har de fått meget bra utvalg av glutenfri matvare. Det har hevet seg ganske bra i forhold til tidligere.

Skrevet

Jeg kom akkurat tilbake fra arbeid i USA. Fikk da kjørt en ny Buick Regal med turbomotor en hel del (over 3200km på noen dager). Den er nesten sterk som en diesel på lavt turtall ved behov. Dog, den har et "irriterende" register. Den forsøker å være dieselmotor, uten å egentlig få det til. Sammen med ikke perfekt programmering av motor og gir, så blir hele opplevelsen litt meningsløs. Dette sammen med et forbruk på ca 0,9 ved langkjøring (2600km sammenhengende på motorveg utenom stopp for taknking)så mister bensinmotoren rett og slett litt grunnlaget for eksistens spør du meg. Alle de gode tingene med en god bensinmotor er på en måte ødelagt, og man sitter igjen med en dieselmotor med noe lengre register, og høyt forbruk.

Jeg synes at dette er veldig bra illustrert i forhold til det vi nå generelt ser at bensinmotorene utvikler seg til. De minner mer og mer om gode dieselmotorer uten at de klarer å tilfredstille de samme primære kravene. Eksepsjonell god drivstofføkonomi og den rolige gangen mangler (dieselmotorer er "slow burning", derfor klarer de ikke mer enn maksimalt rundt 4500 rpm). Jeg er enig i at dette er feil utvikling så langt, men jeg tror at den tekniske utviklingen vil bli justert med tiden slik at bensinmotorene med turbo blir mer sekvensielle. Med dette mener jeg at de både kan kjøres økonomisk (med bunndrag) og kjøres slik som "oldschool" bensinmotorer kunne kjøres med turtall så det holder og mengder med effekt. Bilprodusentene reagerer på hva markedet etterspør og BMW prøvde i sin tid på lignende vis å etterkomme div. forbrukskrav med "ETA" motorene samt de "strupede" M52 motorene. 

Skrevet

Noen her inne som kan si om dette er et "singel stage" ratt eller "dual stage" ? Er fra en 1997 540i.. Trenger forsåvidt airbag til dette, hvis noen har :)

post-70993-0-63311500-1418942552_thumb.j

post-70993-0-04655600-1418942570_thumb.j

Skrevet

Man kan si hva man vil om dieselmotorer, kort register, fæl lyd, vond lukt osv men jeg må si at jeg syns ingen lager bedre dieselmotorer enn BMW. Det er jo faktisk dieselmotorer det går an å ha det gøy med, som det finnes en smule elastitet i og som gir en nærmest perfekt balanse mellom økonomi og ytelser. Jeg husker M57 maskinen i min 325d, det gikk faktisk an å ha det gøy med. Samme med N57en i 530, dytter 1,8 tonn bil på en imponerende måte og nøyer seg med dråper av drivstoff :) Vi ser for tiden mye bra dieselmotorer ifra f eks Porsche og Audi også så det er klart at dette er noe BMW ikke kommer til å være alene om, men jeg føler likevel at BMW ligger ett lite stykke foran. Iallfall om vi skal tro motorpressen og prisene de deler ut til BMW for sine motorer :)

Jeg vil gå så langt å si at BMW har revolusjonert dieselmotoren til å være sportslig og dynamisk :) Det starta i 1983 med E28 524TD som den gang vakte oppsikt for å være en morsom dieselbil, var den gang verdens raskeste dieselbil. Deretter fulgte biler som E36 325 TDS, E39 530d, E46 330d, E60 535d, E9x 335d og dagens M550d :) For ikke å glemme de diesel BMWene Alpina har lagt sine hender på, som f eks F30 Alpina D3 med 350 hester og 0-100 på 4,5 sekunder 8) Det er raskere enn E92 M3 og kun hundredeler bak F10 M5...

Skrevet

Jeg vil gå så langt å si at BMW har revolusjonert dieselmotoren til å være sportslig og dynamisk :) Det starta i 1983 med E28 524TD som den gang vakte oppsikt for å være en morsom dieselbil, var den gang verdens raskeste dieselbil. Deretter fulgte biler som E36 325 TDS, E39 530d, E46 330d, E60 535d, E9x 335d og dagens M550d :) For ikke å glemme de diesel BMWene Alpina har lagt sine hender på, som f eks F30 Alpina D3 med 350 hester og 0-100 på 4,5 sekunder :cool: Det er raskere enn E92 M3 og kun hundredeler bak F10 M5...

Jeg er veldig enig i dette og hvis vi tar med franske PSA (Peugeot og Citroën) blir bildet nærmest komplett (vel...Mercedes-Benz har jo også definitivt gjort sitt for utviklingen av dieselmotoren). Min påstand er at da BMW kom med M47 og M57 motorene tok dieselmotoren et kvantesprang videre i utviklingen. Den første M47 motoren anno 1998 kan synes å ikke være noe stort idag, men da den kom var 136 relativt turtallsvillige hestekrefter fra kun to liter (1951 cm3) ingen selvfølge. For ikke å snakke om rekkesekseren M57 med hele 184 hestekrefter. BMW bygger utvilsomt verdens fineste motorer... :)

Skrevet

En ting som bør være med i regnestykket bensin vs diesel, er at det kan være en del mer kostnader på en diesel pga turboras. Hilsen en som skal bytte turbo på sin E91 320d...

Har byttet turbo på en 318d(m47 om du ikke har facelift?), skru ut filteret og inni der er de en plugg. Vipp ut den så får du 3 hull til å skru ut turboen:) så skrur du ut første delen av eksosen etter turboen.. Er den enkleste måten etter å ha byttet på to biler :) Kjøp nye oljerør til turboen da de bruker å bli tett [emoji14] Når du er ute med så mye, så anbefaler jeg sterkt å bytte veivhus filter ! :) Lykke til :)
Skrevet

Enig med deg. Dog verdt å merke seg, den eneste direkteinnsprøytede dieselmotoren uten CR er m47. Huskeregel: Alle "d" motorer er direkteinnsprøytede og med variabel turbingeometri. Det er kun m47 som ikke har CR.

Jepp, men det er verdt å merke seg at M47 motoren kom både med og uten common-rail (CR). Den kom uten CR med 136 HK og 280 NM samt 115 HK og 265 Nm. Med CR kom den med 150 HK og 330 Nm samt 115 HK og 280 Nm.

Skrevet

Jeg er veldig enig i dette og hvis vi tar med franske PSA (Peugeot og Citroën) blir bildet nærmest komplett (vel...Mercedes-Benz har jo også definitivt gjort sitt for utviklingen av dieselmotoren). Min påstand er at da BMW kom med M47 og M57 motorene tok dieselmotoren et kvantesprang videre i utviklingen. Den første M47 motoren anno 1998 kan synes å ikke være noe stort idag, men da den kom var 136 relativt turtallsvillige hestekrefter fra kun to liter (1951 cm3) ingen selvfølge. For ikke å snakke om rekkesekseren M57 med hele 184 hestekrefter. BMW bygger utvilsomt verdens fineste motorer... :)

Jeg slenger meg på, jeg hadde nettopp denne i min E39 520d og jeg må innrømme det var en ganske så ok motor. Greit, den tunge bilen fortjente mer. Men etter at "Fekzen" her inne lekte seg litt med ECUn ble den utrolig god som dailydriver.

Den bilen kjørte jeg smekkfull ( flyttelass ) Halden - Trondheim på 0,53 l/mil. Dette i en 5serie fra 2000, selv med litt effektiv kjøring over fjellene. 

Når det er sagt, jeg liker sekserdieselen i min nåværende bil langt bedre - selvom den bruker en del mer drivstoff :) 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...