Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er nok dessverre sjeldent jeg skal lengre enn til Skjoldskiftet. En og annen tur til Halhjem eneste. Har hatt en taxitur fra Flesland til Haugesund da. :)

Halhjem er prima det. Er jo 7-800,- :) Har aldri vært så langt som Haugesund på den korte tiden jeg har kjørt taxi. Lengste er nok Mongstad og Norheimsund, begge fra Flesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34'n min starta ikke idag den, ikke noe liv,

etter en stund prøvde jeg å ta av og på batteriet, startet med en gang,så hva problemet var vet jeg ikke.

Sikkert irr eller noe på polene. Jeg har selv ganske nytt Varta batteri så min starter lett selv når vi var på fjellet i -20 :) Ikke noe tikking eller fusk heller når den kaldstartes i de temperaturer. Vi skal på fjellet til helgen igjen og det er meldt skikkelig kaldt så jeg vet ikke om jeg tørr kjøre E90en som er diesel. Er rett og slett redd for at den ikke skal starte :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34'n min starta ikke idag den, ikke noe liv,

etter en stund prøvde jeg å ta av og på batteriet, startet med en gang,så hva problemet var vet jeg ikke.

Sikkert irr eller noe på polene. Jeg har selv ganske nytt Varta batteri så min starter lett selv når vi var på fjellet i -20 :) Ikke noe tikking eller fusk heller når den kaldstartes i de temperaturer. Vi skal på fjellet til helgen igjen og det er meldt skikkelig kaldt så jeg vet ikke om jeg tørr kjøre E90en som er diesel. Er rett og slett redd for at den ikke skal starte :?

strøm hadde jeg (prøvde med startkabler og), men motoren tente ikke, så er nok et eller annet som ble resatt når den mista strømmen, får se hvor lenge til det skjer igjen evnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34'n min starta ikke idag den, ikke noe liv,

etter en stund prøvde jeg å ta av og på batteriet, startet med en gang,så hva problemet var vet jeg ikke.

Sikkert irr eller noe på polene. Jeg har selv ganske nytt Varta batteri så min starter lett selv når vi var på fjellet i -20 :) Ikke noe tikking eller fusk heller når den kaldstartes i de temperaturer. Vi skal på fjellet til helgen igjen og det er meldt skikkelig kaldt så jeg vet ikke om jeg tørr kjøre E90en som er diesel. Er rett og slett redd for at den ikke skal starte :?

Det går helt fint om du tar noen forhåndregler. Fyll opp tanken med diesel i distriktet du befinner deg i(da jeg var i valdres i jula gjorde jeg dette på grunn av kulda, resultat raklete(mindre smøring av pumpa?) gange og helt sikkert mindre fare for voksing når det blir kaldere. Om du har mulighet, ta med deg batteriet ditt inn i varmen og ta det med ut når du skal starte opp, det gjør underverker om man nærmer seg -40, da er det ikke mye liv i greiene, glød så mye du gidder, jo mer jo bedre, er mye bedre å bruke strøm på gløding enn kinning på startern.

På en bensinmotor har jeg selv ikke opplevd noen ulyder ved kaldstart på -30(Opel Senator 3.0 første nyttårsdag 2000) har det heller ikke i den gamle bilen min, så at din E34 heller ikke gjør det er ikke så utrolig.

Kaldeste jeg har startet Mercedesen min i er -18, gløda en gang og motoren starter momentant, så er mer å gå på den gamle konstruksjonen der.. På din BMW kan jeg tenke meg at det ikke skal være noe problem nedover temperaturskalaen under 20- heller sålenge glødeplugger er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34'n min starta ikke idag den, ikke noe liv,

etter en stund prøvde jeg å ta av og på batteriet, startet med en gang,så hva problemet var vet jeg ikke.

Sikkert irr eller noe på polene. Jeg har selv ganske nytt Varta batteri så min starter lett selv når vi var på fjellet i -20 :) Ikke noe tikking eller fusk heller når den kaldstartes i de temperaturer. Vi skal på fjellet til helgen igjen og det er meldt skikkelig kaldt så jeg vet ikke om jeg tørr kjøre E90en som er diesel. Er rett og slett redd for at den ikke skal starte :?

For 3år siden startet jeg min 99 modell 530dat i 39 kuldegrader, uten motorvarmer! Den hadde stått nesten 2 uker i -30 eller kaldere, siden jeg håpet på mildvær.

Jeg var selvfølgelig ikke snill med bilen, men den fikk bittelitt hjelp av en startbooster, glødet 2 ganger, og den startet med en gang uten å nekte.

Er batteriet og glødepluggene i orden, er det ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jaggu forskjell på å kjøpe ting i Norge og fra andre land. Bestilte en dings fra Ecotune i England i formiddag og en time etterpå kom det mail med sporingsnummer, da var den levert DHL.

Og den 29.12 betalte jeg for no deler hos ei norsk sjappe, de får mesteparten inn på lager på mandag og sender de så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint om du tar noen forhåndregler. Fyll opp tanken med diesel i distriktet du befinner deg i(da jeg var i valdres i jula gjorde jeg dette på grunn av kulda, resultat raklete(mindre smøring av pumpa?) gange og helt sikkert mindre fare for voksing når det blir kaldere. Om du har mulighet, ta med deg batteriet ditt inn i varmen og ta det med ut når du skal starte opp, det gjør underverker om man nærmer seg -40, da er det ikke mye liv i greiene, glød så mye du gidder, jo mer jo bedre, er mye bedre å bruke strøm på gløding enn kinning på startern

Jeg er ikke i tvil om at det går, har kjørt og startet den i minusgrader ned mot -20 flere ganger før men sterk kulde har aldri vært og kommer aldri til å bli en dieselbils sterke side. Så når jeg også har en bensinbil så er denne å foretrekke i de temperaturer, er også en god unnskyldning til å la den andre stå hjemme i garasjen å kose seg :wink: E34en funker fjell til den slags, ski på taket, god kjørekomfort og høy bakkeklaring gjør den super på hyttetur :)

På en bensinmotor har jeg selv ikke opplevd noen ulyder ved kaldstart på -30(Opel Senator 3.0 første nyttårsdag 2000) har det heller ikke i den gamle bilen min, så at din E34 heller ikke gjør det er ikke så utrolig.

Mulig det, men la meg likevel få ha den gleden av å tro det da..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handla Sonnak Powerline SA770 til tds'en for ei stund sia, etter litt over 1 uke med svært utilgivelige temperaturer (ned mot -34.2) slengte jeg Ctek-laderen på batteriet for litt pleie siden jeg ikke ser poenget med å plage den eneste motorvarmerløse bilen jeg eier. Etter nøyaktig 0 komma niks indikerte laderen fullt batteri. Rimelig kult batteri mao :D

I 1-serien har jeg fjerna hattehylla og kjører med åpen luke ned til batteriet om dagen. På den måten holder batteriet +grader etter noen timer med kupévifte.

Ladaen kan jeg bare la seile sin egen sjø egentlig, den har varmer men jeg bruker den sjeldent da den starter kjappere! uten :lol:

Den går ikke skikkelig på tomgang før tempen synker under -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...