Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

skrev ikke du og et norsk navn i annonser før da wicky? mener lest at du har skrevet det :P

Jeg kalte meg Trond Hansen i mine yngre dager da autodb.no var på toppen av nettverden.. Men etterhvert har jeg blitt kalt "Linda" siden jeg har brukt hennes profil par ganger til å annonsere biler på finn. Ellers heter jeg bare Wicky når jeg legger ut mine annonser :)

Wicky Motors. :P

Likte firmanavnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at det er sånn, men folk flest blir ofte mer skeptisk når det står et utenlandsk navn på annonsen! En kamerat som jobbet som telefonselger, måtte bruke navnet Henrik, da Ilia ikke solgte godt nok, og det ble en betydelig økning salg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier stort sett alltid å sjekke selger opp i skattelista. Forventer at om man selger en bil til 200k har man i det minste en inntekt på mer enn det man kan tjene på frikort. Det ideelle er jo en 40-50 år gammel mann/kvinne på statlig lønn! De kan stort sett stoles på! I motsetning til alle bandittene i privat sektor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også ikke glemme at Nordmenn er et folk med veldig fremmed frykt, vi har fort for å bli skeptiske og tvile når det kommer til ukjente navn og kulturer. I storbyene så er det nok ikke så ille, men så fort man kommer ut på landet til småsamfundene så er skepsisen større blant folk når det kommer til utlendinger. Nå synes jeg ikke det er så ille i lille Arendal faktisk men så fort man kommer ut i nabokommunene så blir folk skeptiske.

Det at man kalles rasist over en lav sko så fort man ytrer seg i retning innvandrere er bare tåpelig, det faller på dems egen urimelighet. Om jeg blir sett på som rasist fordi jeg tør si i fra så får det bare være... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan gå begge veier det. Noen har god lønn fordi de jobber døgnet rundt, og bilen er det siste de tenker på, mens han på NAV har fri hele dagen og kan dille så mye han vil med bilen. :)

For min del har jeg aldri brydd meg om inntektene til selger, men alderen kan være grei i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred som jeg skulle trengt en skikkelig garasje.... Har ikke før kjørt ut e30'n av den smale carporten på låven, for å starte klargjøring til treff på onsdag, så begynner det naturligvis å regne........... : (((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar måte å kjøpe biler på folkens... Jeg ser en bil jeg liker, gir ett bud før jeg gidder å bruke tid på å se den.. Godtar selger prisen jeg gir, så drar jeg bort og ser på den..

Dette er vel omtrent samme fremgangsmåte jeg bruker.

Men jeg ser ann selger når jeg møter han, førsteinntrykk er alt for meg. Hvis jeg for eksempel får det slappe håndtrykket når jeg hilser på en selger så kjøper jeg ikke bilen, jeg klarer ikke folk som ikke kan hilse ordentlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at det er sånn, men folk flest blir ofte mer skeptisk når det står et utenlandsk navn på annonsen! En kamerat som jobbet som telefonselger, måtte bruke navnet Henrik, da Ilia ikke solgte godt nok, og det ble en betydelig økning salg :S

Det er ingen tvil om at det er trist at folk opplever motgang pga. deres navn, men saken har flere sider og i den sammenhengen kan det være interessant å skue til USA.

Der er det ikke uvanlig at f.eks folk med navn som er vanskelig å uttale på engelsk enten endrer navnet eller gjør det mer engelskklingende av praktiske årsaker. Det finnes mange eksempler på dette og et eksempel er filmstjernen Kirk Douglas (faren til Michael Douglas) som egentlig heter Issur Danielovitch. Han er født i USA (1916), men hans mor og far var jødiske innvandrere fra Hviterussland. Etternavnet Danielovitch er vanskelig å uttale/skrive på engelsk så det ble med tiden endret til Demsky. Dermed het Issur Danielovitch etterhvert Izzy Demsky.

USA ble etter det japanske angrepet på marinebasen Pearl Harbor på Hawaii i 1941 med i WW2. Den amerikanske patriotismen nådde nye høyder og da Izzy Dempsky skulle innrulleres i militæret endret han derfor navnet til et som var helt engelsk... nemlig Kirk Douglas.

Det finnes mange tilsvarende historier, men spørsmålet er hva man skal mene om dem. På den ene siden kunne Issur Danielovitch ha beholdt sitt riktige navn, men hverdagsrasisme, misforståelser og trolig et ønske om å bli oppfattet som en "ekte" amerikaner gjorde at han valgte å endre navnet. Dette var sikkert en personlig modningsprosess som ble enklere med årene, men eksempelet er illustrerende for hvor pragmatisk man bør være i møtet med et annet samfunn og kultur.

Idag er tiden en annen og folk reagerer normalt mer vennligsinnet til fremmede navn og kulturer, men det vil nok gå noen år før vi alle har vennet oss til de nye tidene i Norge. Det er etter min mening for mye forlangt at man i Norge i løpet av 15-20 år skal gjennomføre noe som man i USA brukte over 100 år på. Det er også verdt å huske på at det i bunn og grunn var språket som dannet premissene i USA. Het du f.eks Christian Hansen hadde du ikke de samme praktiske språkproblemene i relasjon til navnet i forhold til om du het Issur Danielovitch. Hverdagsrasismen var nok omtrent den samme for begge personene. Skandinaver fikk ofte rollen som prügelknaber i USA pga. den sterke nordiske aksenten når de snakket engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar måte å kjøpe biler på folkens... Jeg ser en bil jeg liker, gir ett bud før jeg gidder å bruke tid på å se den.. Godtar selger prisen jeg gir, så drar jeg bort og ser på den..

Dette er vel omtrent samme fremgangsmåte jeg bruker.

Men jeg ser ann selger når jeg møter han, førsteinntrykk er alt for meg. Hvis jeg for eksempel får det slappe håndtrykket når jeg hilser på en selger så kjøper jeg ikke bilen, jeg klarer ikke folk som ikke kan hilse ordentlig :lol:

Huf , hater de ssom gir bud FØR de har sett bilen i virkeligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg snu litt på det... Jeg ser en bil som ligger på finn til 40tusen...Jeg føler at jeg ikke vil strekke meg lenger enn til 34k. Jeg informerer selger om dette...Om han avviser budet er det ingen vits for meg å dra og se på bilen samt kaste bort min og selgers tid. Om selger godtar budet mitt kan vi møtes og jeg kan inspisere bilen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar måte å kjøpe biler på folkens... Jeg ser en bil jeg liker, gir ett bud før jeg gidder å bruke tid på å se den.. Godtar selger prisen jeg gir, så drar jeg bort og ser på den..

Dette er vel omtrent samme fremgangsmåte jeg bruker.

Men jeg ser ann selger når jeg møter han, førsteinntrykk er alt for meg. Hvis jeg for eksempel får det slappe håndtrykket når jeg hilser på en selger så kjøper jeg ikke bilen, jeg klarer ikke folk som ikke kan hilse ordentlig :lol:

Huf , hater de ssom gir bud FØR de har sett bilen i virkeligheten...

Hvorfor det? Jeg har handlet flere biler hvor jeg har måttet ta fly for å hente dem, det sier seg jo selv at man forhandler om pris før man setter seg på ett fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...