Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

HiAce er fantastiske arbeidshester det, skulle prøvd på vinter med ordentlige vinterhjul du, da er den enda mer overbevisende. Bare synd de ruster så mye :( Også mangler det noen hundre hester på de da.. Men tåler mye og er fine å komme seg frem med.

Har kjørt en del på vinterstid også, men alltid med lånt bil på korte turer. Jeg har i helga som var jobbet overtid på jobben for å montere elektronisk kjørebok og få omprofilert bilene, kjørte en haug med Caddyer og Transportere. Transporter er i mine øyne litt oppskrytt, jeg fant den ikke så bra som det sies. Klart den er annerledes i fjæringen og at den er bedre støyisolert, men det var ikke stort mer enn det. Samtidig elsker jeg at jeg "klatrer" inn i bilen, istedefor å reise meg ut av en lavere bil.

Hiacen er fin den, men kan jo være noe støyende over lang tid, man merker når man setter seg inn igjen i bilen og setter på tenninga at stereoen alltid er stilt høyt. Hav av plass baki, går greit nok og firehjulstrekk. Starter alltid. Av bilene på jobb av både Ford, VW og Toyota HiAce, var Fordene og VWene veldig forskjellig å kjøre fra bil til bil(selvom bilmodellene var like). Noen hugget på clutchen, knekte gasspedaler, slitte seter, varsellamper og service blinket stadig opp i dashbordet. Hiacene derimot var alle kliss like å kjøre alle som en, til tross for svært forskjellig bruk og km.stand. Mens en HiAce kan gå 5 år av leasingavtalen uten en eneste feil har andre biler mange feil, vi har slitt med AC anleggene i våre caddyer blant annet. HiAcen er gull verdt til å kjøre rundt i Oslo med på jobb, en helt annen hverdag enn det var da jeg kjørte Connect.

Etter mine observasjoner er det den aller siste generasjonen av Hiace som sliter med rust som dukker opp i hist og pist uten grunn. Jeg er 194 høy og sitter litt krøkkete iforhold til rattet på Hiace, men man vender seg fort til å tilte rattet. Sittestillingen er i mine øyne bedre enn da jeg kjørte Connect.

Hiace er vel ikke helt up to date med fancy lys og dashboard i fin utførelse, men den serverer! Transporter kan jo leveres i ganske spreke utgaver, men dette klarer man seg greit uten også.

De imponerer også i kulda, en kollega startet opp i rundt 30 minusgrader, motoren startet med letthet, men clutchen frøs fast, 2 store batterier i parallell, gode glødeplugger og oppvarmet dieselfilter er helt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man klatrer jo inn, ålreit å sitte høyt ja. Merker også alltid at radioen står sykt høyt på når jeg starter opp, gjerne etter at jeg har mutet radioen pga telefonsamtale mens jeg kjører, også setter jeg ikke på musikken før jeg har stoppet, telefon over 100 er umulig, bør holde seg under 80 :P Hvertfall når man har telefonen i holderen i frontruta med høyttaler. Det du nevner at alle er helt like å kjøre er helt omvendt erfaring av hva alle i firmaet mitt har. Har kjørt en 4-5 hiacer i firmaet vel, og alle er forskjellige på clutch, men tar jo 5 sekunder så er man vant til det da :) Kan jo omtrent droppe clutchen på hiacen, er så sterk på bunn. Prøvde opp en bratt bakke på fredag bare sette rett i 1., så i 2. med bittelitt gass før jeg giret, også såvidt litt mer gass før 3. gear, og den dro seg fint opp med litt risting i under 20. km/t. Gadd selvfølgelig ikke det mange sekundene, men bare for å se hvor sterk den er. I løpet av hele vinteren hadde jeg heller aldri problemer med start, kjekt med doble batterier ja :) Og powerheater er kjekt :) Eneste en hiace trenger er rattkule, så duger den til alt :) Fin å kjøre fort med i svingene også, trenger ikke kjøre ulovlig fort for at det skal bli jævlig "gøy" (komisk) heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke siste generasjon Hiace (i hvert fall preface) er så ille på rust. Er stort sett biler med bulkete sidevegg som opplever det, samt det som kommer under lista der. Men mtp alder, bruk og all saltkjøringa uten vasking så synes jeg ikke Hiace er dårligere enn konkurrentene.

En kamerat har en 2012 Hiace, lang type med 4wd - og den har faktisk fått to små rustroser, en over passasjerdør og en på bakluka (sidehengslet).

Det mest negative med bilen er uten tvil ytelsen på den 2.5TDen - den sliter virkelig i motbakker. Måtte bruke 3 giret på flat pedal opp Skullerud-dumpa for å komme forbi en semitrailer :lol:

Har en del timer bak rattet på en 1997 Hiace kort 2wd - den havarerte automatkassa på ca 460 000km, og enda en kasse på 480 000km (mulig oljelekk på den siste). Men lite rust, og billig i drift ellers.

Byttes øyeblikkelig ut:

Det blir deilig. Jeg kjører såpass mye langt at Hiacen er MEGET ukomfortabel og lite økonomisk.

Tror du kommer til å merke overgangen ja. En bekjent (som kjørte 100k i året) byttet ut en ganske ny Ford Transit med en slik Vito, og bilen var visstnok helt rå på komfort, ytelse og forbruk.

Personlig er jeg svak for Sprinter - R6/V6 CDIen med manuell går friskt.

Vil man være kassebilkongen så kjøper man uten tvil denne Sprinteren her:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42242573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top gear S20E01 idag ! \:D/

Litt skummelt i kombinasjon med dette

Russisk VPN, 8$ i måneden? ;)

Bruker selv denne https://www.privateinternetaccess.com/ for 3.33$ i måneden :-)

Snakket litt med datanerder som mente at folk burde bare fortsette som normalt derimot, men sikkert greit å ligge litt lavt å se om noen blir tatt :P

Er det ikke bare å bruke en privat tracker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke siste generasjon Hiace (i hvert fall preface) er så ille på rust. Er stort sett biler med bulkete sidevegg som opplever det, samt det som kommer under lista der. Men mtp alder, bruk og all saltkjøringa uten vasking så synes jeg ikke Hiace er dårligere enn konkurrentene.

En kamerat har en 2012 Hiace, lang type med 4wd - og den har faktisk fått to små rustroser, en over passasjerdør og en på bakluka (sidehengslet).

Det mest negative med bilen er uten tvil ytelsen på den 2.5TDen - den sliter virkelig i motbakker. Måtte bruke 3 giret på flat pedal opp Skullerud-dumpa for å komme forbi en semitrailer :lol:

Har en del timer bak rattet på en 1997 Hiace kort 2wd - den havarerte automatkassa på ca 460 000km, og enda en kasse på 480 000km (mulig oljelekk på den siste). Men lite rust, og billig i drift ellers.

Byttes øyeblikkelig ut:

Det blir deilig. Jeg kjører såpass mye langt at Hiacen er MEGET ukomfortabel og lite økonomisk.

Tror du kommer til å merke overgangen ja. En bekjent (som kjørte 100k i året) byttet ut en ganske ny Ford Transit med en slik Vito, og bilen var visstnok helt rå på komfort, ytelse og forbruk.

Personlig er jeg svak for Sprinter - R6/V6 CDIen med manuell går friskt.

Vil man være kassebilkongen så kjøper man uten tvil denne Sprinteren her:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42242573

Problemet med slike store kassebiler er at de ikke funker i Oslo Sentrum, Hiace/Transporter størrelsen er på grensa til stor alle de trange stedene hvor jeg ferdes(ofte trange bygårder etc.)

Vi hadde en LT35 til bruk som fiberskjøtebil. Den ble kun brukt til dette der det passet på grunn av den noe upraktiske størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos VPN: Hvordan er lovgivning for materiale lastet ned fra YouTube? Jeg bruker youtube-mp3.org for å laste ned mp3-filer på veldig sjelden musikk som jeg ikke finner på Spotify eller iTunes... De filene går rett ned på min PC, altså jeg deler dem ikke.

Noen med peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos VPN: Hvordan er lovgivning for materiale lastet ned fra YouTube? Jeg bruker youtube-mp3.org for å laste ned mp3-filer på veldig sjelden musikk som jeg ikke finner på Spotify eller iTunes... De filene går rett ned på min PC, altså jeg deler dem ikke.

Noen med peil?

Blir jo ræva kvalitet på musikken da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos VPN: Hvordan er lovgivning for materiale lastet ned fra YouTube? Jeg bruker youtube-mp3.org for å laste ned mp3-filer på veldig sjelden musikk som jeg ikke finner på Spotify eller iTunes... De filene går rett ned på min PC, altså jeg deler dem ikke.

Noen med peil?

Ut ifra det jeg har hørt, er at de setter opp et eller annet virtuelt og sjekker IP'er som nedlaster xs. Så tror ikke youtubetomp3-opplegg skal være berørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag stirret mange på bilen min når jeg var på vei til jobb, jeg trodde unormalt mange hadde fått god smak for biler. Når jeg gikk ut av bilen og på vei vekk fra den la jeg merke til at blinklyset foran hadde dotte ut og hang bare etter ledningen og dinglet borti frontfangeren. Ikke rart folk stirret da :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat vi kjeda oss litt og tok av gårde på en kjøretur, noen timer seiner så kom vi hjem med denne :) 1969 Cadillac DeVille i flott stand og med original 7,7 liters Big Block V8er, skikkelig herlig sommer cruiser 8) Er overraskende hvor god å moderne en 44 år gammel bil kan være, alt elektrisk fra caben til vinduer, cruise controll, EL seter og klima virker. Motoren har ett imponerende drag i denne tunge bilen og man cruiser uanstrengt avgårde i 120 km/t :)

Er jo skikkelig båt følelse men det er jo slik det skal være i en Cadillac, setene er jo mykere og bedre enn sofaen hjemme :P Er dog ikke jeg som har handlet, bare veldig medskyldig :wink:

993d5b7phfjlt539g9e0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute å trilla amerikansk i går jeg og :P eller satt på i værtfall.

toyota tundra. kveltra bra med blårøyk i 2-3 gir på full høne :P 5.7l bensin med 380hk.

synd man kun fikk låse diffen bak om man skrudde på 4wd :P men klarte nå få den til å dra på begge i rundinger etterhver med litt tvang :P

ja var på avsperra område før visse folk her får angst, er jo farligste som finnes i verden å gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...