LoKi Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Tilbake til VAG/BMW-diskusjonen, så har jeg fått en tankevekker i det siste. Jeg har ikke iDrive på min E91 LCI, og den er ganske dårlig utstyrt. (MFR, sportsseter, Professional stereo, regnsensor etc. Det "vanlige", bortsett fra M) I forbindelse med at samboeren min skal ha ny firmabil, så prøvde vi en 2014 Audi A3 1.4 TFSI med DSG-kassen. (De kaller den tronic S eller noe slikt nå) Den var også dårlig utstyrt, men "dårlig utstyrt" betyr noe helt annet i Audi-verden enn i BMW-verden. Det er standard med "iDrive", og det meste av elektronisk snacks. Med Ambition-pakken er den litt senket med sportsunderstell, og har MFR i skinn og sportsseter. BMW'en har fremdeles en bedre sitteplass, både setet og rattet er overlegent i BMW'en. Men der stopper det. A3'en med 122 bensinhester og automatkasse gjorde meg 15 år gammel igjen, jeg satt konstant og speidet etter en påkjøringsrampe eller et veikryss der jeg hadde sjansen til å klampe gassen i bånn. Den er direkte, tight, spretten og vanvittig morsom. Når man i tillegg bare setter seg i bilen, og Spotify automatisk starter på telefonen over BT - da er kjøreturen komplett allerede før den har startet. For en "basis" A3 får du særdeles mye for penga, og jeg har stor forståelse for at folk velger VAG. Man mangler fortsatt bakhjulstrekk, men der og da spilte det ingen rolle. Det var bare knallgøy! Så om 3 år, når leasinga går ut på hennes snart-bestilte-A3-sedan-som-bare-er-jævli-pen, så kan det godt hende at jeg går fra BMW til Audi igjen - og bare kjøper den fra leasingsjappa. For nå bare går jeg rundt og savner den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Jeg har kjørt Golf med den samme motoren og kan bekrefte at det er en perle av en motor. Den presterer meget bra og er tilnærmet vibrasjonsfri... en skikkelig harmonisk sak. Jeg har også testet 140 HK versjonen av den samme motoren og den er enda bedre, men dessverre litt for dyr her i Danmark. Volkswagen har virkelig utviklet noe stort med TSI motorene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ka faen e mfr? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 MultiFunksjonsRatt vel.. Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ka faen e mfr? Medisinsk fødselsregister Shattered og SofaKingFresh reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 iDrive er standard i både 1- og 3-serie i dag, og det samme mener jeg multifunksjonsratt er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ser den og er enig i filosofien (det er faktisk mitt motto også "vet du ikke hvor godt noe er, savner du det ikke"). Men jeg tenker mer på videresalg. Man har vel neppe en moderne familiesedan/stv. i mer enn 2-4 år, før man oppgraderer igjen? Da er det kjekt med en bil som er lett å selge videre. Hvis jeg f. eks. skulle finne på å kjøpe en F01, hadde jeg ikke visst hva 7-serie kjøpere ser etter av utstyr som er "et must", da hadde det vært kjekt å handlet bil sammen med noen som hadde peiling på slikt, eller i det minste spurt her på forumet om meninger om slikt. Å ha bil i 2-4 år må være booring as...Hatt e-klassen siden februar...og c-klassen siden juni...og jeg er lei begge to... Men ja...skal bli med deg og handle bil..No stress Om jeg skulle hatt F01 hadde jeg valgt den med maks utstyr innenfor budsjettet... Men noe som er MUST er sportsautomat, massasje og kjøling i stolene, IKKE m- pakke, el-gadiner siden/bak, L7 stereo, filvarsler, adaptive cruise, nightvision, headup, soltak... Sikkert mer jeg ikke kommer på i farta... Men alt dette er ekstrautstyr... skal man dra den helt ut så er el-stoler bak med varme/kjøling/massasje, Tv/Entertainment bak og kjøleskap etc ganske greit å få med... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ja både 1 og 3 serie har i dag Idrive som standard, blir feil å sammenlikne men E9x men nye A3en når førstnevnte er såpass gammel som den er nå. I bilverdenen skjer og forandrer ting seg fort, meget fort. TSI motorene til VAG er noen fantastiske motorer som jeg liker veldig godt, de er uhyre sparsome på drivstoff og leverer en bra kraftpakke. Til og med 1,2 TSI med 90 hester var fullt brukbar i Golf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ser den og er enig i filosofien (det er faktisk mitt motto også "vet du ikke hvor godt noe er, savner du det ikke"). Men jeg tenker mer på videresalg. Man har vel neppe en moderne familiesedan/stv. i mer enn 2-4 år, før man oppgraderer igjen? Da er det kjekt med en bil som er lett å selge videre. Ja, jeg er litt enig, men ikke helt. Noe utstyr bør man ha for egen del, men jeg mener at det ikke er verdt å betale 100K ekstra for å få alt mulig ekstra man egentlig ikke ønsket for at det skal være lettere å selge bilen igjen om noen år. Prisforskjellen mellom en "greit" utstyrt bil og en som har alt den dagen du skal selge er nok mindre enn de 100K du la ekstra i bilen når du kjøpte den. Likevel finnes det noen unntak, og den 535i-en som ligger på finn.no er et eksempel på dette. 7-serier som nevnt er vel også gjerne biler som kommer her, mens med mer "normale" biler som 5-serier med moderat motor, 3-serie osv. tror jeg det over her vil stemme. 2-4 år? Man må jo bli kjent med bilen før man selger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Nå har jeg hatt 325en i 3 år men er fortsatt ikke lei av denne herlige dieselpurka, har bare veldig lyst på en ny bil og da må godbilen ofres for noe som forhåpentligvis blir enda mer godbil E34en skal jeg ha til jeg dør, ferdig med det Tre år er forøvrig en fin tid å bytte på, da har man rukket å bli godt kjent med bilen og man har fått masse fine opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Ville hatt E92'en i 3 år i morgen. Men det ble NESTEN 3 år! Får se hvor lenge jeg har nåværende bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Takk for svar Angående eierskapsperiode så hadde jeg sikkert klart å ha en nyere stasjonsvogn i mange, mange år så lenge den gjorde jobben sin uten problemer. Tenker på en nyere BMW eller f. eks. en Mazda 6. Måå ikke ha en M5 i hverdagen, det hadde vært slitsomt, 99% av kjøringen er i Oslo og der får man ikke strekket en 325d engang... Det finnes mange sportsbiler og sjeldne entusiastbiler som jeg kunne glatt eid i over et tosifret årsperiode, pga tidsløs attraktivitet. En Caterham 7 hadde aldri blitt kjedelig. Men jo... HJELP!! Jeg har blitt helt fiksert på disse bilene... Jeg skal garantert ha en lignende gateutgave til sommern! Gleder meg til å ha RWD sportsbil (eller sports coupe om du vil) igjen! Dette er definitivt en bil jeg kunne tenkt meg å eid i en lang periode og puttet mye penger i uten dårlig samvittighet! Anropstegn!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Skikkelige neck-twistere de gamle Alfa Romeoene altså, Noekult. Skulle gjerne hatt en sånn som nr2 bil. Likte at kjerringa sa "Du får spare opp penger til en bil nr2 som du kan gjøre hva enn du vil med, men la nå denne bilen være som den er!"Haha. Altså, 19/20" kommer på til sommeren, og sote 2 ruter + pære-bytte. Det går. Men ikke senk ellernoe Gleder meg da til evt luft på en morsom bil? Jeg sier, gå for Alfa! Fine biler, uten tvil. Prøver å selge en vi har stående, men er ikke mye respons nå ser det ut til. Dog er det en Alfa 147, 2004 modell.. noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Tilbake til VAG/BMW-diskusjonen, så har jeg fått en tankevekker i det siste. Jeg har ikke iDrive på min E91 LCI, og den er ganske dårlig utstyrt. (MFR, sportsseter, Professional stereo, regnsensor etc. Det "vanlige", bortsett fra M) I forbindelse med at samboeren min skal ha ny firmabil, så prøvde vi en 2014 Audi A3 1.4 TFSI med DSG-kassen. (De kaller den tronic S eller noe slikt nå) Den var også dårlig utstyrt, men "dårlig utstyrt" betyr noe helt annet i Audi-verden enn i BMW-verden. Det er standard med "iDrive", og det meste av elektronisk snacks. Med Ambition-pakken er den litt senket med sportsunderstell, og har MFR i skinn og sportsseter. BMW'en har fremdeles en bedre sitteplass, både setet og rattet er overlegent i BMW'en. Men der stopper det. A3'en med 122 bensinhester og automatkasse gjorde meg 15 år gammel igjen, jeg satt konstant og speidet etter en påkjøringsrampe eller et veikryss der jeg hadde sjansen til å klampe gassen i bånn. Den er direkte, tight, spretten og vanvittig morsom. Når man i tillegg bare setter seg i bilen, og Spotify automatisk starter på telefonen over BT - da er kjøreturen komplett allerede før den har startet. For en "basis" A3 får du særdeles mye for penga, og jeg har stor forståelse for at folk velger VAG. Man mangler fortsatt bakhjulstrekk, men der og da spilte det ingen rolle. Det var bare knallgøy! Så om 3 år, når leasinga går ut på hennes snart-bestilte-A3-sedan-som-bare-er-jævli-pen, så kan det godt hende at jeg går fra BMW til Audi igjen - og bare kjøper den fra leasingsjappa. For nå bare går jeg rundt og savner den. Tipper du hadde fått samme følelsen i en ny F-20 116i eller 118i bare bedre Har hatt f20 116d i en mnd, morsom bil å kjøre sett bort ifra det knuseverket av en kjedelig motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Oktober 6, 2013 Share Skrevet Oktober 6, 2013 Medisinsk fødselsregister Knis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg