Kvasi Skrevet November 8, 2013 Share Skrevet November 8, 2013 Kodeordet er "lettkjørt", og det er ikke diesel i byen - når man sitter bak rattet og må fokusere litt ekstra på kjøringen/kjøreteknikken betyr det at bilen ikke er særlig bruksvennlig. Jaha? Jeg fokuserer null på kjøring og teknikken bak den, slipper clutchen på ca 900rpm vil jeg anta og holder greit følge med resten av trafikken. Gikk fra en 2,5 liters M20 bensin med turbo og ca 400hk og 600nm til den daue dieselen jeg tydeligvis har. Den går ikke like godt når jeg drar på men lettkjørt? Det må du nesten utdype .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 8, 2013 Share Skrevet November 8, 2013 Har null problemer med min råe 121hk mazda diesel ved bykjøring. Drar godt fra lavt av. Ligger eg i første er det alltid "krefter" tilgjengelig, for den er så kort gira. Men kunne godt vert automatgir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Jeg har kjørt dieselbiler i ganske mange år (siden 1997) og det slår meg hvor forskjellige de oppleves ved igangsetting fra stillestående tiltross for at alle dieselbilene jeg har hatt i utgangspunktet har vært ganske like når det gjelder både størrelse, tyngde, motorisering og gearkasser (manuelle). Min første dieselbil var en Peugeot 406 2,1 TD (altså direkteinnsprøytning uten common-rail). Den var helt håpløs ved igangsetting og motoren ble kvalt med mindre turtallet minst var 1900-2000 rpm. Svært slitsomt og irriterende ved bykjøring. Min neste dieselbil var en tilsvarende Peugeot 406, men med den moderne 2,0 HDi motoren (altså med common-rail). Begge disse motorene har den samme effekten på 110 HK og 250 Nm, men HDi motoren er vesentlig mer smidig og trekker fornuftig fra ca. 1500 rpm. Denne Peugeot´en var en fin bil også i byen. Min neste dieselbil var en Citroën C5 2,0 HDi Mrk.I. Den hadde nøyaktig den samme 2,0 HDi motoren som min tidligere Peugeot, men av ukjente årsaker var motoren langt mindre fleksibel ved igangsetting og minnet mye om min første Peugeot 406. C5´en føltes også vesentlig tyngre og satt på veien i forhold til 406. Dette er ganske interessant iom. at bilene langt på vei er teknisk identiske (på nær det hydrauliske fjæringssystemet på C5´en). Alle de nevnte dieselbilene ble kjørt 120-150000 Km under alle forhold. Min neste dieselbil var en BMW E46 318d Touring med M47D20 motoren på 115 HK og 265 Nm (altså direkteinnsprøytning uten common-rail). Denne bilen var ikke akkurat en drøm i bykjøring. Motoren krever minst 1800 rpm for å trekke ordentlig fra igangsetting, men er noe mer fleksibel hvis bilen ruller (kan seigtrekke fra ca. 1500 rpm). Denne bilen kjørte jeg ca. 330000 Km. Den beste motoren blandt disse bilene er objektivt PSA´s 2,0 HDi motor, men den er åpenbart noe følsom for biltype. Min svoger har en senere variant av den samme motoren med 140 HK i kombinasjon med en Citroën C4 Mrk.I og den kombinasjonen er svært vellykket. På den annen side er denne bilen både vesentlig mindre og lettere enn både Peugeot 406 og Citroen C5 (Mrk.I). Rent subjektivt minner forskjellen litt om den man opplever mellom E46 320d med 136 HK og E39 520d med den samme motoren. Dieselmotorer er konstruert for å trekke tungt, men kun innenfor den delen av effektkurven der maksimalt dreiemoment er tilgjengelig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Har noen her kjørt Z3 2.8? Er de virkelig så håpløst myke som pressen gir inntrykk av? En 320dA E91 og en slik Z3 hadde vært en kongekombo... Eller så liker jeg tanken om en 320dA + en 2000-2002 Mazda MX5 med 140 hk motoren, de koster ca 100k. Men jeg føler at siden jeg allerede har hatt en MX5 før så bør jeg oppleve noe nytt - livet er for kort! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Tror heller jeg hadde satset på en bil enn to. Hva med f.eks. Z4 eller andre tilsvarende biler (f.eks. Boxster)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 E28 m5? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Tror heller jeg hadde satset på en bil enn to. Hva med f.eks. Z4 eller andre tilsvarende biler (f.eks. Boxster)? Enig, men jeg hadde valgt et mer praktisk kompromiss som f.eks nettopp E90 325i/330i med manuelt gear og gjerne som Touring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Det kommer jo litt an på behov, men om man stort sett bare bruker to seter i bilen ser jeg ingen grunn til å handle verken sedan eller touring. Kanskje en coupé er et bedre kompromiss da. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Det kommer jo litt an på behov, men om man stort sett bare bruker to seter i bilen ser jeg ingen grunn til å handle verken sedan eller touring. Kanskje en coupé er et bedre kompromiss da. Ja... smak og behag, men motoriseringen og bilens ytelser generelt synes jeg er et godt kompromiss i Norge/Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Jeg er absolutt enig i motorisering, men med mindre man har hund eller behov for barnevogn blir stasjonsvogn litt "overkill" synes jeg. Sedan er jo greit nok, men personlig synes jeg 3-serie sedan er litt kjedelig. Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Det ligger vel litt i lufta at "noekult" skal ha barn etter hvert, siden han har henta seg kvinnfolk og greier. Så da er det kanskje like greit å kjøpe touring med en gang hvis det er lagt opp til Ikea og storsenter-maraton framover... Det er få E91 på markedet som 325i og 330i, men det hender jo at det kommer ut en. Men sikkert en glimrende bil hvis man kan leve med et noe døvt design og mangel på motortemp i instrumenteringen. E92 med sekser er kanskje et bra kompromiss - får vel med barnevogna der og. Personlig ville jeg ikke kjøpt MX-5 mk2 til 80-120 000 kr. De er dyrere og mangler sjarmen til mk1. Kjøp heller en mk1 til 25 000kr og ha det som en bekymringsfri kosebil som det ikke er investert mye penger i. Z3 kjenner jeg ikke særlig til utenom at bensinforbruket kanskje er litt høyt på 2.8en. Men Kjell kan nok gi deg en god rapport på den modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Om det er saken stiller det seg jo litt annerledes, men jeg ville nok fortsatt holdt meg til en bil om man ikke har behov for flere. Såvidt jeg kan huske er det ikke få ganger nokult har klaget på styr med to biler når det kommer til parkering, avgifter og utgifter generelt. Ang. barnevogn og coupè går jo det somregel greit, men det er relativt tungvindt med barnesete i en coupè, spesielt når man begynner på sete nummer to. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 E9x 325i synes jeg er en undervurdert motor, særlig i Norge hvor disse var dyre da de var nye og nå er ganske gode kjøp på en skikkelig BMW 218 hester og 0-100 på 7,2 sekunder er absolutt noe man burde kunne leve fint med, disse har absolutt vist seg å være driftsikkre og gode biler nå etter noen år på markedet. E9x har kanskje ikke det mest spennende designet men den er funksjonell og grei, også er det utrolig hva M sport, felger og Blackline gjør Men som det nevnes over her så er savnet stort etter en tempmåler ja... E28 m5? Da bør man belage seg på å grave dypt i lommene, du bikker lett 300 000 kr......i Tyskland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Kodeordet er "lettkjørt", og det er ikke diesel i byen - når man sitter bak rattet og må fokusere litt ekstra på kjøringen/kjøreteknikken betyr det at bilen ikke er særlig bruksvennlig. "noekult" kjører stort sett i Oslo, og der er det mer fleksibelt med bensin. Et annet eksempel er køkjøring langs Ring 2 og 3 - der er den dårlige responsen på lave turtall/turboforsinkelsen ikke godt egnet. Forbruket i byen er litt lavere med diesel, men servicekostnadene henter det fort inn med god margin og litt til. da tror jeg faktisk at du ikke kan kjøre bil.... Jeg har putra rundt i en 116D 2013 siste par ukene og jeg har for det meste kjørt i byen...ikke opplevd noen av de problemene du nevner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stenbakken Skrevet November 9, 2013 Share Skrevet November 9, 2013 Noen her inne som skiftet CSC (region kode) på Samsung Galaxy S3 før?Siden jeg kjøpte min på Malta, må jeg endre denne for og kunne blandt annet installere spotify app osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg