Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Fordi det rett og slett ikke er det. Instrumenthuset har ingen slik funksjon, og det er ingen verdier man kan kode inn for å få dette til. Jeg ser for meg at man evt. måtte ha jukset det til med å benytte seg av utetemperaturmåleren e.l. (fysisk, ved å koble om) om man skulle gjort dette, men utenom det er eneste løsning eksterne display som erstatter en av lufteventilene, eller diverse sport man får til telefonen.

Det eneste man kan få ekstra i instrumentpanelet er digitalt speedometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er på de nyere modellene, men på min 2003 E46 hadde jeg tilgang til f.eks utetemperaturen via ODB-II knappen for enden av blinklyshendelen. Hva som vises der er forhåndsprogrammert av BMW, men man kan endre visse ting ved å trykke på tripptelleren i ulike kombinasjoner. Dette kan f.eks være Fahrenheit til Celcius. Man kan imidlertid også endre denne forhåndsoppsetningen via selve ODB-II systemet. Dette må gjøres via bilens styresystem (altså med et read/write diagnoseverktøy) og det er en slags smørbrødliste med forskjellige valg. Dette inkluderer f.eks kjøredata basert på miles istedenfor kilometer, men også f.eks hvor mange liter bensin/diesel bilen har forbrukt siden den var ny. I tillegg kan man få frem ulike temperaturer som systemet kjenner til... f.eks vanntemperatur og oljetemperatur. Jeg mener at enkelte av disse dataene også kan presenteres via ODB-II displayet i instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får alt dette opp, men det er ikke noen mulig for at dette skal vises permanent som resten av funksjonene til kjørecomputeren.

Jeg har utstyr til slikt selv, og har satt meg inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Hmmm... det virker veldig merkelig iom. at dataene man ser i instrumentpanelet hentes direkte fra bilens sentrale ODB-II system. Man kan justere en rekke andre ting via dette systemet som f.eks. om blinlysene skal blinke når man låser bilen eller om coupélyset skal ha forsinkelse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Hmmm... det virker veldig merkelig iom. at dataene man ser i instrumentpanelet hentes direkte fra bilens sentrale ODB-II system. Man kan justere en rekke andre ting via dette systemet som f.eks. om blinlysene skal blinke når man låser bilen eller om coupélyset skal ha forsinkelse etc.

Ja, jeg skal ikke nekte for det er merkelig, og er helt enig i at enkelt burde la seg gjøre, men slik er det dessverre ikke.

Igrunn litt synd, da ingen av bilene mine har temperaturmåler, noe jeg gjerne skulle hatt. Nå må jeg koble til dataen for å få dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ikke nekte for det er merkelig, og er helt enig i at enkelt burde la seg gjøre, men slik er det dessverre ikke.

Igrunn litt synd, da ingen av bilene mine har temperaturmåler, noe jeg gjerne skulle hatt. Nå må jeg koble til dataen for å få dette opp.

 

det er nok veldig avhengig av merke. Ser på ett volvoforum at noen har hentet denne informasjonen til displayet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det rett og slett ikke er det. Instrumenthuset har ingen slik funksjon, og det er ingen verdier man kan kode inn for å få dette til. Jeg ser for meg at man evt. måtte ha jukset det til med å benytte seg av utetemperaturmåleren e.l. (fysisk, ved å koble om) om man skulle gjort dette, men utenom det er eneste løsning eksterne display som erstatter en av lufteventilene, eller diverse sport man får til telefonen. Det eneste man kan få ekstra i instrumentpanelet er digitalt speedometer.

 

Sier du at jeg kan få digitalt speedometer i displayet på E91 LCI'en min?

I så fall, hvor mye skal du ha for å fikse det for meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok veldig avhengig av merke. Ser på ett volvoforum at noen har hentet denne informasjonen til displayet der.
Ja, det jeg skriver er forbeholdt BMW.
Sier du at jeg kan få digitalt speedometer i displayet på E91 LCI'en min?I så fall, hvor mye skal du ha for å fikse det for meg? :P
Ja, det kan du. Jeg kan fint gjøre det, men jeg vil anbefale noen som bor litt nærmere. :)Om du ser i diagnose-tråden ser du hvem som kan gjøre slikt i nærheten av deg. Ligger også en DIY her inne på dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har E34, som har opplevd at speedometer detter ut til tider? men tripteller funker fortsatt.. har blitt fortalt at det kan være codekontakten bak, som kan kødde, men bytter jeg den så mister jeg KMstand. noen som har opplevd/fikset dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har E34, som har opplevd at speedometer detter ut til tider? men tripteller funker fortsatt.. har blitt fortalt at det kan være codekontakten bak, som kan kødde, men bytter jeg den så mister jeg KMstand. noen som har opplevd/fikset dette? :)

Kan også være dårlig kontakt i kontaktene bak. Rens og litt kontaktspray fikser det lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ikke nekte for det er merkelig, og er helt enig i at enkelt burde la seg gjøre, men slik er det dessverre ikke.

Igrunn litt synd, da ingen av bilene mine har temperaturmåler, noe jeg gjerne skulle hatt. Nå må jeg koble til dataen for å få dette opp.

 

Det må være mulig å jailbrake dette systemet slik at man kan få vist informasjon som rent faktisk finnes i systemet. Jeg ser at man kan få frem bl.a vanntemperaturen i den skjulte menyen i instrumentpanelet. Dette korresponderer med hva man kan se i et diagnoseverktøy (bare med et utrolig primitivt grensesnitt). Ergo er oppgaven egentlig bare å få vist dette skikkelig i instrumentpanelet eller i iDrive skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...