Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Angående slik utenlandstur... +1 på å finne noe med lett deletilgang. En grunn til at det er så lite variasjon i bilparken i land med shabby infrastruktur - folk velger det som lett kan repareres.

 

I Pakistan består 90% (noe sånt) av bilparken av Toyota Corolla sedan og Honda Civic sedan, som begge blir bygget i Pakistan (faktisk). Uansett hvor man er i landet og trenger en del så klarer man å få tak i det i løpet av et par timer. Samtidig kan så og si alle mekanikere skru på de bilene også.

 

Dette er et viktig poeng og i nordvest Afrika er det halvgamle franske biler som gjelder (i tillegg til enda eldre Mercedes-Benz og Toyota modeller). Spesielt Peugeot 505 står høyt i kurs (også 404, men de begynner å bli seriøst gamle nå) samt 405 og tildels 406. Selv en såpass ny modell som 406 ble konstruert med tanke på både bruk og produksjon i de tidligere franske koloniene (inkl. Iran). Dagens modeller er dessverre ikke like solide. Renault gjør imidlertid noe smart med Dacia Duster iom. at den er direkte myntet på kundene i Afrika og Midtøsten. Det er en billig, enkel og solid no nonsense SUV med rimelig god komfort... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne :)

http://bit.ly/13ioYup

 

Det der må ha vært helt fantastisk. Litt morsomt å se at nesten alle bilene som er med er tyske også. :)

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vært med på Rally Mongolia en gang, men er redd for at det blir med drømmen.

 

Ellers er jo Team Bachstad en serie som absolutt er verdt å se for de som ikke har gjort det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

NEI!! Dette er ett klenodium ;)

Det er Mercedes med diesel som er tingen til slike turer.

 

Norge - Gambia

 

Norge - Magadan/Vladivostok

 

Begge i W124. :)

Nå kostet sikkert de bilene der mer en 10 000,- om ikke så er de oppgradert for betydelige beløp før tur. Forøvrig så er E39 528I en grei bil å krysse Afrika med, som Jeremy Clarkson så fint demonstrerte i Top Gear sin spesialepisode ;) Men da snakker vi litt annen innkjøpspris igjen :P

Men det morsomste hadde jo vært om gutta kjørte BMW, litt utradisjonellt på en slik tur men slettes ikke noe dårlig alternativ bortsett ifra den stusslige del tilgangen :)

Denne bør kunne prutes ned 2000 kr ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47055289&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ha spenning og mengder av sjarme kjører dere en oldschool Land Rover ned til Marokko. Jeg har flere bekjente som har gjort dette uten alt for store problemer. Velg en lang Serie III eller Defender med dieselmotor og safaritak. Stort mer klassisk ekspedisjon blir det ikke... :)

Men disse er ikke lett å oppdrive i brukbar stand til 10k.. :)

 

Høres ut som en veldig artig tur, håper du lager reisetråd her inne om turen. Men å finne brukanes BMW eller Mercedes som klarer en slik tur tror jeg blir vanskelig på ett 10 000 kr budsjett...Er vel ikke akkurat disse bilene det flyter over med deler til det nede, da hadde det nok vært lettere med en kurant Toyota eller Peugeot med dieselmotor :) Men det helt klart kuleste hadde jo vært om dere valgte BMW da ;) Gammal E36 eller E34!

Reisetråd blir det såklart. Tja ser ikke så halvgale ut på finn. Den trenger jo ikke være strøken så lenge den er noenlunde trafikksikker og starter og stopper :)

Blir nok BMW ja. Mange E34 til rundt 10k, samme med E36 faktisk. Og vi trenger ikke akkurat M3/M5 til denne turen ;)

 

Angående slik utenlandstur... +1 på å finne noe med lett deletilgang. En grunn til at det er så lite variasjon i bilparken i land med shabby infrastruktur - folk velger det som lett kan repareres.

 

I Pakistan består 90% (noe sånt) av bilparken av Toyota Corolla sedan og Honda Civic sedan, som begge blir bygget i Pakistan (faktisk). Uansett hvor man er i landet og trenger en del så klarer man å få tak i det i løpet av et par timer. Samtidig kan så og si alle mekanikere skru på de bilene også.

 

Driver å laster ned siste TG episode nå. JC sa på Twitter at den første delen ikke var så bra, men driver å laster ned i HD og gleder meg som en unge til den blir ferdignedlasta og sett :D

Ja det er sant, men jeg kommer til å gå over hele bilen før avreise og vis noe er kritisk blir det skiftet før turen. Vis noe er litt i grenseland så tar vi med ting som kan reparere dette midlertidig på turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...