TRF Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 Økonomi 1.01 : Tilbud og etterspørsel kan være greit å sette seg inn i så forstår man litt mer av hvorfor vi ønsker at oljenasjoner skal ha en form for kontroll på hva som skjer i egne land. Nytern og S.Hafsmo reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 noen som kjenner til steder hvor de trenger folk i jobb? har tenkt å ta friår og tjene litt penger men finner ikke jobb så langt xD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 finn.no nav.no jobbnorge.no indeed.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbina10 Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 noen som kjenner til steder hvor de trenger folk i jobb? har tenkt å ta friår og tjene litt penger men finner ikke jobb så langt xD samma her jeg har 1 jobb nå men den er på natta så jeg trenger en på dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 noen som kjenner til steder hvor de trenger folk i jobb? har tenkt å ta friår og tjene litt penger men finner ikke jobb så langt xD Jobba ikke du i familierestauranten a? noekult og Haukefer reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 26, 2014 Share Skrevet Juni 26, 2014 Jobba ikke du i familierestauranten a? har lyst til å flytte ut, da trenger man jobb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skårholen Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Er resturanten hjemme hos dere? Og du kan vel uansett jobbe der selv om du ikke bor hjemme, jeg har familie jeg også men alle bor ikke under samme tak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Er det lov å være så jævli kølle? Dæven, noe for seg selv as Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Det jeg ikke forstår er følgende: ISIL har tatt over kontrollen med Iraks største oljeraffineri som ligger i byen Baiji i det nordlige Irak (ca. 225 Km nord for Baghdad). Et oljeraffineri forarbeider råolje til mer brukbare produkter som bensin, diesel, paraffin etc. De store oljefeltene i Irak ligger imidlertid i den sydlige delene av landet og er stadig under full kontroll av regjeringen i Baghdad. Det er en distanse på 600-700 Km til disse oljefeltene fra Baiji. Det er primært råolje fra disse oljefeltene som eksporteres ut av landet og som derfor er viktig for oljeprisen og verdensøkonomien. Oljeraffineriet i Baiji produserer drivstoff kun til lokalt bruk i Irak (ca. 1/3 av landets behov) og burde således ikke ha noen direkte betydning for oljeprisen internasjonalt. Da dette ble kjent falt oljeprisen umiddelbart. Jeg forstår at nervøsiteten for hva som kan skje i Irak og regionen forøvrig er stor, men jeg synes ikke at oljeselskapene eller myndighetene for den saks skyld har opplyst godt nok i denne saken. De har ofte mange grunner til å heve drivstoffprisene, men knapt så mange grunner til å senke den... Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Da har endelig dagen kommet for ferietur. Dagens etappe går til Larvik (8 timer), tar båt i morra tidlig til Hirtshals før ferden går sørover og over til Sjælland. Skal være i Skibby i en uke før turen går over "broen" og opp til Daftö. Blir der en uke før hjemreise. Og alle unger gleder seg.... Bare håpe bilen holder... God sommer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Da har endelig dagen kommet for ferietur. Dagens etappe går til Larvik (8 timer), tar båt i morra tidlig til Hirtshals før ferden går sørover og over til Sjælland. Skal være i Skibby i en uke før turen går over "broen" og opp til Daftö. Blir der en uke før hjemreise. Og alle unger gleder seg....Bare håpe bilen holder... ;)God sommer! God tur Jeg kjører til Kristiansand om en uke så tar vi båten over lørdags morning Skal bo nerme Tyskland så tar kanskje en service på bilen i Flensbürg. Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Her går turen med Fjord Line fra Stavanger i morgen kveld. Bestilte plutselig tur i går. Haukefer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Da har endelig dagen kommet for ferietur. Dagens etappe går til Larvik (8 timer), tar båt i morra tidlig til Hirtshals før ferden går sørover og over til Sjælland. Skal være i Skibby i en uke før turen går over "broen" og opp til Daftö. Blir der en uke før hjemreise. Og alle unger gleder seg.... Bare håpe bilen holder... God sommer! Kanskje vi ses? Skal være i Hillerød i helgen..15min fra deg Kjører nedover ikveld, drar hjemmefra rundt midnatt og regner med å være fremme i Hillerød rundt 05 inatt Tut om ser en troika-rød bil Apropo bilen skal holde...Er så usikker om jeg tør å ta med E klassen... ene dysa lekker litt...og den har til tider noe ujevn tomgang...rister etc... Men så kan den gå helt fint resten av dagen....Kan fint ta med CLK...men med bensinpriser på 16,30kr pr liter så er jeg usikker...haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Det jeg ikke forstår er følgende: ISIL har tatt over kontrollen med Iraks største oljeraffineri som ligger i byen Baiji i det nordlige Irak (ca. 225 Km nord for Baghdad). Et oljeraffineri forarbeider råolje til mer brukbare produkter som bensin, diesel, paraffin etc. De store oljefeltene i Irak ligger imidlertid i den sydlige delene av landet og er stadig under full kontroll av regjeringen i Baghdad. Det er en distanse på 600-700 Km til disse oljefeltene fra Baiji. Det er primært råolje fra disse oljefeltene som eksporteres ut av landet og som derfor er viktig for oljeprisen og verdensøkonomien. Oljeraffineriet i Baiji produserer drivstoff kun til lokalt bruk i Irak (ca. 1/3 av landets behov) og burde således ikke ha noen direkte betydning for oljeprisen internasjonalt. Da dette ble kjent falt oljeprisen umiddelbart. Jeg forstår at nervøsiteten for hva som kan skje i Irak og regionen forøvrig er stor, men jeg synes ikke at oljeselskapene eller myndighetene for den saks skyld har opplyst godt nok i denne saken. De har ofte mange grunner til å heve drivstoffprisene, men knapt så mange grunner til å senke den... Faktisk, drev og tenkte litt på akkurat det der igår... (mye dødtid på jobb) Oljeselskapene ser sitt snitt i å øke prisen basert på den minste lille tingen... men dette blir litt som å øke prisen på sukker i Norge fordi en lastebil med sukker falt i elva i pakistan... Men på en annen side, om den lokale produksjonen stopper opp så må bensin diesel etc importeres fra andre steder og inn til Irak, noe som gjør at de stasjonerte styrkene må dekke økte kostnader via staten etc...? Så er vel en økning basert på "just in case" holdning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbina10 Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Faktisk, drev og tenkte litt på akkurat det der igår... (mye dødtid på jobb) Oljeselskapene ser sitt snitt i å øke prisen basert på den minste lille tingen... men dette blir litt som å øke prisen på sukker i Norge fordi en lastebil med sukker falt i elva i pakistan... Men på en annen side, om den lokale produksjonen stopper opp så må bensin diesel etc importeres fra andre steder og inn til Irak, noe som gjør at de stasjonerte styrkene må dekke økte kostnader via staten etc...? Så er vel en økning basert på "just in case" holdning? Kanskje vi ses? Skal være i Hillerød i helgen..15min fra deg Kjører nedover ikveld, drar hjemmefra rundt midnatt og regner med å være fremme i Hillerød rundt 05 inatt Tut om ser en troika-rød bil Apropo bilen skal holde...Er så usikker om jeg tør å ta med E klassen... ene dysa lekker litt...og den har til tider noe ujevn tomgang...rister etc... Men så kan den gå helt fint resten av dagen....Kan fint ta med CLK...men med bensinpriser på 16,30kr pr liter så er jeg usikker...haha Hørt om multisitat ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg