Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... min bedre halvdel, som er butikksjef i en optiker/brilleforretning, er også enormt imponert over Porsche Design. Jeg er ikke så begeistret for designet på deres brillekolleksjon, men kvaliteten er helt enestående og brillene veier ingenting siden de stort sett er laget av magnesium. Det var forøvrig Butzi Porsche (Ferdinand Alexander Porsche) som etablerte og ledet Porsche Design. Han designet også 911 (urmodellen anno 1963)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg jobbet som rørlegger at det ble kjøpt inn en skru eller boremaskin av Porsche design til en kollega av meg. Men han "slaktet" den.. Totalt ubrukelig mener jeg var hans ord! Jeg hadde ikke noe erfaring med produktet selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche Design Group er idag et frittstående designbyrå med hovedkvarter i Ludwigsburg i Baden-Württemberg. Designbyrået eies av Porsche AG og omfatter to markedsavdelinger som fokuserer på Porsches AG's egne produkter (f.eks Porsches egen kleskolleksjon og briller) samt utenforstående klienter som Porsche Design gjør oppdrag for (f.eks Braun, Siemens m.fl.). Administrativt er dette gjort for å samle de tidligere aktivitetene til Porsche Design, Design by F.A. Porsche og Porsche Selection etter at Butzi Porsche døde i 2012.

Det er med andre ord forskjell på Porsche Design's egne produkter og produkter de låner navn til og evt. designer for andre. Porsche Designs egne produkter holder tradisjonelt en temmelig høy kvalitet og standard. De hvite T-banevognene i Oslo er designet av Porsche Design, men bygget av Siemens i Østerrike... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg jobbet som rørlegger at det ble kjøpt inn en skru eller boremaskin av Porsche design til en kollega av meg. Men han "slaktet" den.. Totalt ubrukelig mener jeg var hans ord! Jeg hadde ikke noe erfaring med produktet selv...

Det er godt mulig. Jeg har bare klær og koffert og sko og sånt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bmw M registery står det nå at m3 3,2 gjør unna 0-100 på 5,2 sek. vertfall. Og på autodata.net

Og det er du sikker på at ikke et tall for 0-60 mph? Synes nemmelig det er rart at E36 M3 skal være like rask som E46 M3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst drivlinjen og gearet som har blitt mye bedre med årene. Hadde man hatt moderne gearkasser som f.eks Steptronic på Carrera 3.2 ville den også ganske sikkert klart 0-100 Km/t på rundt 4 sekunder. Tilsvarende også med E28 M5 selvfølgelig.   

Ehmm.. Det ville de ikke. En steptronic kasse ville gjort begge disse tregere. 

De siste 8 trinnskassene er meget hurtige, men de har først og fremst bare et ørlite fortrinn over manuell når det kommer til motorer med overlading. Dette er fordi den kan opprettholde noe motstand under girskift, og således holde ladetrykket noenlunde oppe. 

Faktisk har det ikke skjedd så mye revolusjonerende på drivlinje fronten i det å få tannhjul til tannhjul til å bli mer effektivt. På motorsiden begynner vi snart å nærme oss et solid "generasjonsskifte", men ei heller der noen enkelt sak som kan betegnes som "revolusjonerende". Variable kamtider (vanos) og direkteinnsprøytning sammen med avansert motorstyring har gjort dette. 

Jeg vil faktisk nesten gå litt motsatt veg, og si at kassene på gamle "hurtige" biler ofte var meget bra på det å få en bil hurtig avgårde. De hadde ofte svært langbente (tunge/høyt gira) første gir, i ordentlig "racerbil" stil. Dette er ikke lengre tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er definitivt ikke enige der. Er det noe som virkelig har blitt bedre med årene når det gjelder biler er det nettopp redusert friksjon i motor og drivverk. Dette er også noe som bilprodusentene virkelig fokuserer på hver gang de kommer med en ny motorgenerasjon eller presenterer en ny bilmodell. Treg styring er et annet fenomen som ofte blir glemt når det er snakk om gamle biler... selv når de har servostyring. Styringen på eldre biler har som regel mer feedback, men er jevnt over håpløs trege i forhold til moderne biler. 

Jeg husker at jeg ver rimelig imponert over gearet på min tidligere 1987 E30 320i. Det var silkebløtt og ga en virkelig behagelig følelse når man skiftet gear, men det var tregt og selve vandringen på gearskiftet var langt som et vondt år. Den første gangen jeg ble virkelig klar over dette var da jeg i 1990 kjøpte en ny Mazda MX-5. Den hadde et moderne gearskifte som vi kjenner det idag... slick og effektivt. Gearkassene på de gamle Porschene inkl. Carrera 3.2 krever tilvenning og en veldig bestemt hånd skal gearingen bli effektiv. Man merker virkelig at disse bilene begynner å bli veldig gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig vi ikke er enige, men da bør du sjekke fakta igjen. 

Du må ikke blande hvordan et girskift føles i spaken, med hvor effektiv girkassa er. 

Bare for å få tankene i gang (vær så snill å ikke bare google wiki transmission loss etc), men for din egen del, hvor mye effekt ser du for deg forsvinner i girkassa på den gamle bobla i forhold til i dag? Siden du mener den vill greid 0-100på 4 sekunder om vi bytta kasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig vi ikke er enige, men da bør du sjekke fakta igjen. 

Du må ikke blande hvordan et girskift føles i spaken, med hvor effektiv girkassa er. 

Bare for å få tankene i gang (vær så snill å ikke bare google wiki transmission loss etc), men for din egen del, hvor mye effekt ser du for deg forsvinner i girkassa på den gamle bobla i forhold til i dag? Siden du mener den vill greid 0-100på 4 sekunder om vi bytta kasse? 

La oss ha respekt for hverandres erfaringer og meninger. Jeg har temmelig bred erfaring med gamle biler... alt fra Porsche 911 Carrera 3.2 til Mercedes-Benz W201 190E (begge med manuelt gear) og behøver ikke å konsultere Google for å kunne fortelle hvordan disse bilene oppleves å kjøre. Akkurat begrepet "oppleve" er det som også skiller din og min utlegning av fenomenet av motor og drivverk i dette tilfellet. Du fokuserer på selve gearkassen og hvordan den er konstruert, mens jeg fokuserer på hvordan bilene helt konkret oppleves på veien.

Trolig er fenomenet med friksjon relativt. Det er ingen tvil om at moderne motorer har betydelig mindre intern friksjon enn eldre motorer (moderne motorer løper lettere). Tilsvarende også med drivlinjene i relasjon til effekttap pga. friksjon. Når det gjelder gearkasser er det ikke utenkelig at eldre og relativt enkle manuelle gearkasser med 4-5 gear har mindre friksjon enn dagens ekstremt avanserte gearkasser som f.eks Steptronic. Jeg vil tro at Porsches 7-trinns manuelle gearkasse også er tyngre å rotere rundt enn eldre manuelle gearkasser. Et helt annet aspekt er at motorens effekt normalt utnyttes bedre med flere gear, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, siden vi nå skriver og det da ikke alltid er like enkelt å få fram alt som i en samtale med kroppsspråk, så vil jeg da poengtere at det ikke er noe respektløst bak mitt innlegg til deg. 

Hensikten var at som et alternativ til at jeg trer tekniske greier ned over hodet på deg, så spør jeg deg. Hvor mye effekt tenker du forsvinner i den "dårlige" kassa, for at den skal kunne greie 0-100 på 4 sek med ei steptronic kasse på samme bilen med samme motoren? (som tross alt er ditt eksempel). Dersom du svarer på det kan vi gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte tingene ganske så mye på spissen iom. at det tross alt er et kvart århundre mellom disse teknologiene, men jo... jeg tør påstå at hvis Porsche hadde hatt PDK gearkassen på 80-tallet ville Carrera 3.2 ha vært tildels betydelig hurtigere 0-100 Km/t. La meg ta et eksempel. Porsche 928 S (som jeg selv har hatt) fantes med både manuelt og automatisk gear (gammeldags med lamelplater). Med 4-trinns automatgear klarte den 0-100 Km/t på 6,5 sekunder og med 5-trinns manuelt gear klarte den den samme disiplinen på 6,1 sekunder. Ikke den helt store forskjellen med andre ord og derfor ble ca. 80% av bilene levert med automatgear. 

Spørsmålet er så hvorfor modellen med manuelt gear ikke var hurtigere. Bilen har tross alt en V8 på 4664 cm3 som yter 310 HK og 400 Nm. Min påstand er at effekttapet pga. friksjonen i motor og drivverket uansett var såpass stor at den manuelle gearkassen ikke kunne kompensere for dette. Ikke veide bilen spesielt mye heller... små 1450 Kg. Skikkelig sving på sakene, når vi ikke snakker om superbiler, ble det først i den siste halvdelen av 90-tallet. Da klarte selv den 1400 Kg tunge Porsche 911 Carrera S (993) med "bare" 286 HK og manuelt gear 0-100 Km/t på rundt 5 sekunder (Tiptronic 6 sekunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...