Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik, vi kan gå rundt grøten så lenge du bare vil. At det var satt litt på spissen er så, men det er fortsatt feil. Du har heller ikke svart på spørmålet. 

La oss da si den gamle bobla med 231 (eller noe i den duren?) skal greie å skrape seg ned på 4 tallet. For det første så har den ikke nok effekt i forhold til vekt til å klare det. Men la oss nå si at den hadde det, hvor mye effekt mener du forsvinnner i "den dårlige" girkassa i forhold til ei steptronic kasse? 80kw? 100kw? 40kw? 

Uansett, nå vet ikke jeg eksakt hvor mye olje som er på boble kassa (da den er kasse og diff i ett vil jeg tro), men ei vanlig manuell kasse har ca 1 drøy liter olje. Hva tror du hadde skjedd med denne om det ble tilført eks 80kw mer energi i form av friksjon? Nettopp. 

Faktum er at det går andre vegen. Ei vanlig steptronic kasse må ha oljekjøler for å holde tempen nede, primært pga varmeutvikling fra konverter. Altså rent effekt tap. Ei gammel dårlig manuell kasse greier seg med en drøy liter olje og noe kjøleribber. 

At girspaken føles ut som ditt og datt, er noe helt annet, og det gjør ikke bilen hverken tregere eller raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke første gangen vi ikke kan diskutere med hverandre og dermed blir uenige. Du går temmelig offensivt ut i diskusjonene og fokuserer mer på enkeltdetaljer enn det store bildet. Jeg har en motsatt stil og det går dårlig når vi diskuterer (for å si det forsiktig). No hard feelings... og jeg respekterer dine påstander og meninger. Jeg er bare ikke enig... :)

Jeg gir deg imidlertid rett i at Carrera 3.2 med sine 231 HK fordelt på 1200 Kg neppe ville ha klart 0-100 Km/t på 4 sekunder selv med en moderne PDK gearkasse. Mest trolig ville den ha klart disiplinen på i overkanten av 5 sekunder, men selv det hadde vært helt på nivå med superbilene den gangen for 30 år siden. Ferrari 288 GTO klarte med sine 400 HK og 500 Nm fordelt på knapt 1200 Kg 0-100 Km/t på 4,8 sekunder. Tenk hva 400 HK og 500 Nm fordelt på kun 1200 Kg gjør med en bil idag... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er mph. Husker ikke nå. Men e36 m3 skal vel vere like rask som e46. Skiller bare 22 hk. Og e46 vil jeg tru er tyngre.

Ja men da gjør den sprinten på 5,5 sekunder hvis vi snakker om km/t :) E46 M3 gjør 0-100 på 5,1 sekund og er noe raskere enn E36 M3, vekt behøver ikke å ha noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt/hk har jo alt å si på en bils effekt. Men ja akkurat o-100 spiller utveksling osv inn også. Det er forresten csl som har 5,1 sek. Til hundre. Stor forskjell på standard og csl m3. Men jeg vet ikke tiden på standard e46 m3. Vil uansett tro e36 og e46 m3 er like, effektmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke offensivt bare fordi jeg er uenig med deg. 

Nå har du fått detaljene, og en begrunnelse for hvorfor den aktuelle bilen ikke er hurtigere med en steptronic kasse. Om det ikke er interessant fordi det tilhører "detaljene", så skal jeg fokusere på det store bildet:

Den gamle bobla greier ikke 0-100 på 4 sek fordi om (spesielt ikke da) du monterer ei steptronic kasse. Ferdig snakka, og forklaringen på hvorfor finner du over. At du liker å tro noe annet får så være, at du dreier debatten personlig når du tar feil liker jeg dog ikke, og du bør egentlig være bedre på å debattere enn det. Jeg forventer faktisk mer av deg. Av og til tar man feil, det gjør jeg rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner jeg ikke igjen testen, men ffifth gear testet mb w210 e55 amg mot w212 e250cdi fra null til hundre.

Det ble ett meget jevnt løp pga at automaten er blitt mye bedre med åra. Vet ikke om det er mindre sluring, flere gir eller hva som gjør det. Uansett så er poenget til Fredrik til stede. Biler med automat er raskere nå en før pga bedre effektivitet i drivlinjen. Er bare å se på akstider og hk antall så ser man at det må ha skjedd noe.

Jeg er ikke uenig i det dundkriver tfr, men noe forbedring indrivlinjen må det ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser en side eller to tilbake så er det nettopp det jeg påpeker, at automatkasser har hatt en ekstrem utvikling i positiv retning. Grunnen til at de nå er raskere enn før er som alltid noe nye teknologi, og dermed mye bedre evne til hensiktsmessig kunne kontrollere lock up. Når en autkasse er i lock up så har man altså ikke det enorme tapet i konverter som girkasser er kjent for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke offensivt bare fordi jeg er uenig med deg. 

Nå har du fått detaljene, og en begrunnelse for hvorfor den aktuelle bilen ikke er hurtigere med en steptronic kasse. Om det ikke er interessant fordi det tilhører "detaljene", så skal jeg fokusere på det store bildet:

Den gamle bobla greier ikke 0-100 på 4 sek fordi om (spesielt ikke da) du monterer ei steptronic kasse. Ferdig snakka, og forklaringen på hvorfor finner du over. At du liker å tro noe annet får så være, at du dreier debatten personlig når du tar feil liker jeg dog ikke, og du bør egentlig være bedre på å debattere enn det. Jeg forventer faktisk mer av deg. Av og til tar man feil, det gjør jeg rett som det er.

Jeg dreier på ingen måter diskusjonen i personlig retning, men vi kommer ingen veier i diskusjonen fordi vi fokuserer på forskjellige ting. Legg merke til at jeg ikke angriper dine argumentasjoner. Det gjør jeg ikke fordi du utvilsomt har mye rett rent teknisk, men dessverre overser det store bildet. Derfor er jeg ikke enig med deg når det gjelder konklusjonen på hvorfor bilene ikke var hurtigere for 30 år siden tiltross for et bra forhold effekt/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare automatkassene (som dag i realiteten er elektronisk styrte manuelle gearkasser) som har blitt ekstremt mye bedre med årene. Dagens Porsche 911 Carrera S med 400 HK og 440 Nm fordelt på 1400 Kg klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder med manuelt gear og 4,1 sekunder med automatgear (PDK Sport+). Hvordan er dette mulig vis a vis Ferrari 288 GTO hvis ikke det har blitt mindre effekttap i motor og drivlinje pga. mindre friksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Det har jeg da aldri konkludert med. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har bare påpekt at ei steptronic kasse ikke ville fått bobla til å greie 0-100 sprinten på 4 sek, trolig hadde den blitt enda tregere enn den er i dag. 

Hva er "det store bildet" da? Jeg har kun svart deg på ett av dine innlegg. Det må da gå an å ta til grunn i en diskusjonstråd. 

Og jeg ser hva du gjør i det siste innlegget ditt. Jeg har aldri prata om elektronisk styrte manuelle kasser, fordi det er nemlig en helt annen sak. Attention to detail Fredrik. 

Det er antagelsen din om hvor mye man har greid å minske friksjonen i girkasse som er feil, og får å gjøre dette åpenbart viste jeg deg hvor denne energien måtte tatt vegen (om det er slike mengder som du mener), og hva resultatet ville ha blitt. 

Vi kan gjerne diskutere det du skriver i ditt siste innlegg, men ikke som en del av den foregående diskusjonen. Det er nemlig et helt annet tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steptronic er helt "tradisjonell" automatkasse, dog elektronisk styrt. Ble lansert første gang på e39 og e46. 

SMG, evt DKG er manuelle kasser. Disse kassene har ført og fremst hatt et betydelig forsprang på automatkasser når det gjelder akselerasjon (naturligvis, de er jo manuelle kasser). Også er de _noe_ hurtigere enn vanlige manuelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...