Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke slik at folk flest i Norge ikke bryr seg om deres foreldre når de blir gamle, men i likhet med resten av den vestlige verden er bosetningsmønsteret regulert av hvor arbeidskraften er etterspurt. Dette har medført at generasjonene ikke lenger bor sammen og i mange tilfeller heller ikke bor i den samme byen. Ergo ble det nødvendig å bygge alders og sykehjem. Dette er et valg vi har tatt for å kunne skape velferdsstaten og økonomisk vekst. Et helt sentralt element i denne samfunnsstrukturen er å ha et dynamisk arbeidsmarked der arbeidskraften er bevegelig og fleksibel slik at f.eks arbeidsledige ikke henger fast i de samme byene, men hurtig flytter på seg til byer og land som trenger arbeidskraften. Det sier seg selv at denne samfunnsstrukturen ikke kan la seg gjøre hvis familiemønsteret er basert på storfamilier. Man vinner noe og taper noe ved begge samfunnsstrukturene. Når dette er nevnt kan vi helt sikkert bli bedre til å ta vare på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sett og vis, sitter med noen Klipsch RF7, en rørpreamp ved navn PrimaLuna og noen "grove" monoblokker(2x600watt kontinuerlig@8ohm) som driver dem, en vintage platespiller(Dual 1228 av tysk kvalité), en Tandberg RIAA(en TR2045 Receiver) og en gammel Philips CD-spiller(600-serien). Oppå der har jeg en Abrahamsen V6 DAC til PC lyd :P.

Det trøkker for å si det mildt :) Føler jeg har fått det bra til lydmessig, da sett i forhold til rommet det står i :) De som har hørt de største Klipsch modellene skjønner vel hva jeg mener. Det låter ikke sterilt og korrekt, men underholdnings-faktoren er høy!

kjenner til klipsch serien ganske godt. hadde selv full hjemmekino av klipsch serien. spilte helt rått. men det kostet endel ^^. rf7 har vel dobbel 10" i vær høyttaler. når jeg hørte disse på et rotell oppsett spilte det veldig bra. når jeg satt på en film lørdags kveld var naboene ikke fornøyde^^ i følge naboene så de like mye film som meg bare de manglet bilde hehe.

subbene rullet av på 16hz noe som merkes godt i vegger og tak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldboy er hard! Anbefaler også de sør-øst asiatiske filmene The Raid og The Raid 2. Det er helt usensurerte og adrenalinfylte actionfilmer (blant det bedre jeg har sett!).

Hvis noen liker politisk drama så anbefaler jeg også In The Loop. Britisk humor og kjappe replikker = satirisk perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en rå subwoofer i dag til hifi anlegget i stua. tannoy ts2.12(500 watt rms). er en "gammel" subwoofer. syns de nye subwooferene som kommer fra klipsch jbl b&w. ikke er like bra som de gamle modellene. han ene jeg snakket med på resonans lydogbilde. fortalte at de ikke skulle ta inn de nye klipsch subwoofere på grunn av de ikke holdt det de var oppgitt til.

oppsettet mitt dag.

forforsterker:parasound 2100. mange sier den nye p5en er bedre. men etter den ble testet hos flere experter viste det seg at den nesten var en ren kopi av nc2100, men den hadde digitale innganger.

effektforsterker: parasound 2250x2

cdspiller: cambridge azur 851c

fronthøyttalere: phonar p7. etter jeg fikk stilt disse inn skikkelig fikk jeg de til og gå ned til 25hz alene. er ikke dårlig for en 8" i hver høyttaler :)

subwoofer: tannoy ts2.12 kun til film. frontene klarer seg selv på musikk.

noen andre som driver med hifi her inne?

Har drivi litt med HiFi i bil. Men np dtår annlegget bare å støver så tenkte å selge det jeg har
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at folk flest i Norge ikke bryr seg om deres foreldre når de blir gamle, men i likhet med resten av den vestlige verden er bosetningsmønsteret regulert av hvor arbeidskraften er etterspurt. Dette har medført at generasjonene ikke lenger bor sammen og i mange tilfeller heller ikke bor i den samme byen. Ergo ble det nødvendig å bygge alders og sykehjem. Dette er et valg vi har tatt for å kunne skape velferdsstaten og økonomisk vekst. Et helt sentralt element i denne samfunnsstrukturen er å ha et dynamisk arbeidsmarked der arbeidskraften er bevegelig og fleksibel slik at f.eks arbeidsledige ikke henger fast i de samme byene, men hurtig flytter på seg til byer og land som trenger arbeidskraften. Det sier seg selv at denne samfunnsstrukturen ikke kan la seg gjøre hvis familiemønsteret er basert på storfamilier. Man vinner noe og taper noe ved begge samfunnsstrukturene. Når dette er nevnt kan vi helt sikkert bli bedre til å ta vare på hverandre.

Dette svaret kom du med sist også... "økonomiske problemer" vil aldri være ett godt nok svar for meg når det gjelder å sende mine foreldre på gamlehjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret kom du med sist også... "økonomiske problemer" vil aldri være ett godt nok svar for meg når det gjelder å sende mine foreldre på gamlehjem... 

Dette er lett å si når du er varm og mett, men gitt at du ikke har en jobb og dermed også vil være begrenset økonomisk, vil situasjonen helt sikkert være en annen. Jeg respekterer imidlertid din holdning og hvis du får anledning til å ta vare på dine eldre på en god måte når den tid kommer er intet bedre. Poenget mitt er at vi ikke kan klandre andre for å gjøre deres beste slik systemet er bygget opp. En helt annen sak er at pleie av foreldre/eldre/syke typisk ikke tilfaller oss gutta, men derimot søstre og koner (som i tillegg har deres egen familie å ta vare på). Det er dette som er situasjonen i de aller fleste land utenfor vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ihvertfall tatt en time hos biltilsynet og godkjent senkesettet. Mye enklere å få solgt om alt er på stell :) Knall fin bil! 

Det er på gang! :) Takk for det forresten, får håpe det går greit å få solgt den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ser det ut som om vi får ett VAG produkt i husholdningen, madammen har bestilt seg en ny VW E Up! Dette er ikke noe jeg har noe med å gjøre og hun har kjøpt den helt selv for egen finansiering, men det posetive er jo at nå får jeg begge BMWene mine for meg selv :D Ho drømmer jo om Estorilblå 2-serie og 218d var oppe til vurdering men ble litt for dyr i denne omgang, så ho venter ett par år før det blir BMW på henne også.

Og som jeg sa, når elbilen er tom for strøm, ho skal på langtur, ta en spontan tur til nabobyen, når det er svinekaldt ute osv så står E34en til disposisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vw e-up er ikke så ille, kollega har den og er veldig fornøyd.

Hadde rekkevidden holdt til fruen kjøring hadde vi sterkt vurdert en slik.

Eneste jeg ble litt skuffet over er at man må sette nøkkelen i tenningslåsen og vri rundt.

Regner også med at dama de har gitt deg forbud mot å kjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...