Fredrik Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 .. Så jeg bare handler mat på butikken for 1uke av gangen og tror egentlig det sparer ganske mye penger i det lange løpet... Men så var det dette med økonomi... Ost koster 19kr...men skal man ha kjent merke må man ut med 59kr.... merkelig fenomen... Ost er ikke nødvendigvis bare ost, men du har et poeng. Vi har praktisert konseptet med innkjøp en gang uken de siste 7-8 årene og det er ingen tvil om at man kan spare mange penger. Betingelsen er imidlertid at man lager en realistisk innkjøpsliste for en uke av gangen og holder seg til den (vi gjør dette på lørdag/søndag morgen og handler den samme dagen). På den måten planlegger man hva man skal spise hver dag i uken som kommer. En eller to dager i uken er faste fiskedager (alt fra laksewraps til sushi), en dag er rester (typisk mandag), en dag er tradisjonell mat (slik bestemor lagde maten), en dag er kylling (alt fra kyllingkebab til karrykylling med epler og Indian chutney)... osv....bare fantasien setter begrensninger. Poenget er at man er ganske rasjonell når man lager handlelister for en uke av gangen og dermed sparer man mange penger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 skulle vært bedre til å hande for en uke en gang i uka jeg å. har skap og skuffer fulle og et svært fryseskap fullt og en sånn 3-400l fryseboks full men spiser jeg noe av det, nope (meget lite ivaffall) halvparten har sikkert gått ut på dato Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Spent på å prøve The Crew i helgen. Grafikken så jo lovende ut Blir lansert 02. desember, men forhåndsbestillere får det 28. november. Ekstra deilig at det var gratis. Haha. Fikk en kupong med hvert skjermkort, så det ble også Assasins Creed: Unity. Har ikke prøvd noen av forgjengerne. Hørt at det ikke er optimalisert enda, heller. Me får sjå! Julebord i morgen, her også. 3 fra min jobb kommer og en haaaug med folk jeg aldri har sett/snakket med før. Kan bli interessant. Meg og en som er veganer får hvert fall wok, i stedet for ribbe, pinnekjøtt og lutefisk, som de andre får. Spørs om jeg holder ut lenge. Takler stanken av pinnekjøtt svært dårlig. Haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Er ikke det nye ferjene til Fjordline? Fine båter vertfall Tok Fjordcat fra Kristiansand i sommer, aldri igjen.... Har tatt FjordCat fra Hirtshals til Kristiansand, aldri igjen. Vet ikke hva grunnen din er, men min er at salongen var en eneste stor spypose! Forferdelig i litt sjø den båten gitt.. Heller Superspeed og en time lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 (endret) Fjord Line mellom Langesund og Hirtshals... er det noe å satse på i forhold til Color Line (Superspeed) mellom Larvik og Hirtshals? Color Line har ca. dobbelt så dyre billetter, men turen over tar ca. en time mindre. Er det noe annet som man bør vite om Fjord Line? Har tatt FjordLine én gang, riktig nok ikke Langesund-Hirtshals, men Sandefjord-Strømstad. Ferjene er ålreite, god servering, billig. Mye tumleplass og mindre folk i forhold til ColorLine. Turen jeg tok over, var riktignok helt gratis for inntil 5 pers. og bil. Så tok Bastøbalja over, tok ferja til Strømstad med tax-free kvotene inn. Inntrykket jeg har fått av FjordLine er meget bra! Vi fikk sjøen i siden hele veien over, og det gikk fint. Jeg har tatt Superspeed to ganger, én gang i hver retning. Mitt inntrykk er at det er et skikkelig mas.. Skaffer du deg ikke plass på BusinessClass så skal man være ganske tålmodig i forhold til bråk, kø, dårlig plass og lite trivsel. Man kommer ombord på båten, hele besetningen rigger opp til en ny overfart og alle passasjerer ønsker å skaffe seg sitteplass. De som ikke får sover i trapper og ganger overalt. Etter en 30-45 min reiser båten fra kai og salg av mat og forfriskninger sørger for nok en runde kaos Båten roer seg ikke heller før overfarten er over virker det som. Kameraten jeg reiste med hadde tidligere tatt disse båtene en del og skulle det ble Superspeed var BusinessClass et must. Det er helt stille der(TV, lenestoler, kartplotter, radio er på plass), og leskende drikker, samt litt småmat er inkludert. Den imponerte ikke verken i motsjø eller medsjø, i taxfree i baugen var det til tider "umulig" for dødelige å bevege seg Dette var i slutten av juli/august, det kan ha hatt noe med mengden mennesker ombord. Jeg hadde nok prøvd FjordLine om jeg skulle dratt over én gang til, dersom prisforskjellen er såpass markant. Endret November 27, 2014 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Trangt og jævlig, såvidt jeg fikk ut ungen der... liten plass i salong og.. Blir nok Superspeed neste år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Enig der! Tok Superspeed i år. Tar litt lenger tid, men er mye bedre. Vi har heldigvis vært heldige med sitteplasser hvert år. Har ikke bestilt plass på forhånd, men går greit. Haukefer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriksen76 Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Spent på å prøve The Crew i helgen. Grafikken så jo lovende ut Blir lansert 02. desember, men forhåndsbestillere får det 28. november. Ekstra deilig at det var gratis. Haha. Fikk en kupong med hvert skjermkort, så det ble også Assasins Creed: Unity. Har ikke prøvd noen av forgjengerne. Hørt at det ikke er optimalisert enda, heller. Me får sjå! Julebord i morgen, her også. 3 fra min jobb kommer og en haaaug med folk jeg aldri har sett/snakket med før. Kan bli interessant. Meg og en som er veganer får hvert fall wok, i stedet for ribbe, pinnekjøtt og lutefisk, som de andre får. Spørs om jeg holder ut lenge. Takler stanken av pinnekjøtt svært dårlig. Haha Unity var ekstremt ustabilt, men kom en oppdatering på 3gb i går (ps4) så regner med det er underveis Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Trangt og jævlig, såvidt jeg fikk ut ungen der... liten plass i salong og.. Blir nok Superspeed neste år Enig der! Tok Superspeed i år. Tar litt lenger tid, men er mye bedre. Vi har heldigvis vært heldige med sitteplasser hvert år. Har ikke bestilt plass på forhånd, men går greit. Fjord Line fra Bergen eller Stavanger er jo det eneste dere bør vurdere. Å reise om kvelden (evt. ettermiddagen fra Bergen) og komme frem til Danmark uthvilt neste morgen er gull verdt. Spesielt når man skal hjem igjen (da blir det naturligvis omvendt). Det er veldig lite spennende å kjøre fra Kristiansand når man bare vil hjem. Ferjene som går fra Bergen, Stavanger og Langesund kan ikke sammenlignes med Fjord Cat. De er ikke fra samme planet engang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 (endret) Absolutt, bestilte tur så seint ifjor så ble litt for dyrt synst jeg.. Angret godt på at jeg bestilte den seneste ferga hjem fra Hirtshals, var vell i Kristiansand i 2 tiden på natta.. Var greit lei når vi kom hjem da Samboeren sku kjøre ifra Arsvågen og hjem, endte med sjåfør bytte på Haukås, da va hun helt sprengt.. Endret November 27, 2014 av Haukefer awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Blir nok vurdert å ta fra Bergen neste gang ja.. Gikk greit denne gangen da vi kjørte dagen før og overnattet en natt i Larvik. awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Takk for alle svar i forbindelse med Fjord Line vs. Color Line på rutene Langesund/Larvik-Hirtshals. Vi har reist med Superspeed mange ganger og er overordnet tilfreds med det alternativet. Billettene har imidlertid blitt ganske dyre det siste året og derfor er Fjord Line et interessant alternativ. Når vi reiser til Norge er det imidlertid stort sett i forbindelse med ferier og da ønsker vi ikke for mange dårlige opplevelser i forbindelse med noe så trivielt som en fergeovergang. Den skal bare være presis, komfortabel og ikke for dyr. Jeg tror at vi prøver Fjord Line denne gangen og så får vi se hvordan det er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Med mindre det blir forsinkelser e.l. (som naturligvis kan skje med Color Line også) tviler jeg på du merker så veldig stor forskjell, annet enn at båten ser annerledes ut, og at du ankommer en annen havn. Fjord Line har vel også litt andre seilingstider enn Color Line, så etter min mening bør man ta det som passer best, kombinert med pris naturligvis. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Byttet til vinterdekk her om dagen, og fikk meg en liten overraskelse. Sommerdekkene (og bilen) er nøyaktig 7 måneder gamle/40 000 km, men venstre forhjul er nede på korden allerede. Høyre fordekk var ikke like ille, mens de to bak var lite slitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet November 27, 2014 Share Skrevet November 27, 2014 Såpass ja, Kjøpte selv Michelin xi3 225/40R18 her i går. Var totalt slics bak men det var nå gjort med vilje på forhånd hehe Bil dette har stått på? Ang båt diskusjonen, må jeg si jeg liker colorline superspeed myye bedre enn fjordline fra krsand-hirtshals. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg