TRF Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 (endret) Det er vel ingen bmw eier som blir bedt om å komme tilbake etter 20k km? Vanligvis nærmere 30k. Antar du prater om cactusen? Uansett, det er en ganske vanlig misoppfatning at alle bevegelige deler i motoren skal "gå seg til". Dette er ikke tilfelle, og du vil se at de aller fleste motorer som skal brukes hardere enn normalt vil bli kjørt inn under full belastning, og full motorbrems, dog uten overdreven termisk belastning. Det eneste som skal "slites til" i en ordentlig motor er stempelringer mot sylindervegg. Derfor er full belastning en fordel. Hvorvidt en skal bekymre seg, jeg holder med Fredrik90 her (hah! tenk på det F90 ). Dersom det er en bil du skal ha lenge vil jeg nok kortet ned intervallene, men det ville jeg altså gjort under hele bilens levetid, ikke bare første skift. edit: Det har vel for øvrig ikke vært vanlig (på veldig lang tid) å ta inn biler til et tidlig første oljeskift fra BMW sin side? Unntaket er M-bilene. Endret Desember 3, 2014 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Dem skulle hatt en service for kun olje på 15000 som ikke kosta all verden. Vørt mye triveligere å kjøpt brukt. Selv bytter jeg cår/høst selv på volvon jeg kjører nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 (endret) Hva ville dere ha gjort? Du har akkurat kjøpt en helt ny BMW med dieselmotor og tenker at du får heller bestille tid til en førstegangsservice med olje og filterbytte. En slik service pleier jo å komme etter et par tusen kilometer. Nei... sier BMW du behøver først å komme tilbake til oss når bilen har kjørt 20000 Km. God tur til deg! Jeg tenker at 20000 Km er veldig langt når motoren skal kjøres til og alle interne deler i motoren er helt nye... eller hva mener dere?... Jeg hadde byttet olje hver 10 000km om det hadde vært plan om å ha bilen en del lenger enn garantitiden. Det koster "lite" å gjøre dersom man gjør det selv. Hentet ut en splitter ny Ford TDCI diesel og kjørte denne 40 000km uten oljeskift. Var visst ikke noe uvanlig det... Hadde det ikke vært firmabil hadde jeg byttet olje 4 ganger allerede.. Hmm det minner meg på at jeg må skifte olje i morgen Bimmers.no må tåle et 500 000km bilde iløpet av en måned eller to Endret Desember 3, 2014 av FredrikE24 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Selvfølgelig snakker jeg om Citroën når det gjelder intervalene på oljeskiftene (Cactusen er ikke annerledes enn andre PSA kjøretøyer). Jeg ville bare gjøre eksempelet mer relevant her inne og snakker egentlig i generelle vendinger. Jeg snakket med min mekaniker idag og han fortalte at det Citroën sier om deres egne produkter er jo korrekt nok, men han ville aldri ha kjørt 20000 Km på den første oljen. Maksimalt 10000 Km var hans vurdering... helst 5000 Km. Han la forøvrig til at det er et spørsmål om hvor lang tid jeg skal ha bilen. Alle sender åpenbart regningen videre... artig å vite for de som kjøper brukte biler. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal ha bilen. Er den nogenlunde problemfri... kanskje 5 år... eller 10 år. Alt avhenger av når de store kostnadene kommer. På vår tidligere E46 var det etter 9 år og ca. 350000 Km. På Cactusen kan det være tidligere eller senere. Min svogers Peugeot 406 holdt i 16 år og over 550000 Km så franske biler holder fint med litt vedlikehold... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Jeg kjører som regel et mellomskift på Passaten. Den går på longlifeolje og er vel 20 000 som er intervall. Jeg liker å bytte litt tettere enn det, legger meg på rundt 10. Det er nok neppe noe problem å få fabrikantenes tips heller, de vet vel hva de driver med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Min svogers Peugeot 406 holdt i 16 år og over 550000 Km så franske biler holder fint med litt vedlikehold... Selvsagt gjør de det, som jeg har sagt tidligere så holder alle biler lenge og langt. Det Mercedes entusiastene (med skylapper) sitter å sier at en BMW er utkjørt etter 250 000 km er jo bare vås, MB er slettes ikke i noen eliteklasse her. Man kan i grunnen få en bil til å gå så langt man bare vil, alt avhenger av vedlikehold og bruk. Samme om det er Peugeot, BMW eller Mercedes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 En førstegangsservice på 1500-2000 km har vel ikke vært vanlig på noen år. Når forsvant egentlig dette? Midten av 90-tallet? Mener å huske at en 1993 Ford Scorpio jeg eide hadde hatt en tidlig førstegangsservice på 1500-2000km. Kan ikke si jeg har lagt merke til slike servicer i serviceheftet til andre biler jeg har hatt som er nyere. Både Mercedes og Ford har i dag faste km-intervaller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Jeg hadde jo E46'en i noen år så jeg har ikke riktig fått med meg at den første oljeskiften ved 1500-2000 Km er droppet. Vel... Up'en hadde et første oljeskift ved 10000 Km og ikke 20000 Km. På den annen side er dette en liten tresylindret motor som VW vet at kommer til å leve et hardt liv (den skal piskes for å yte sitt beste). Dieselmotoren på 1,6 liter i Cactusen er en skikkelig laidback sak som trives best rundt 1800-2000 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Jeg trodde den service'n på 1500-2000km var forbeholdt M-biler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 F10en hadde sin første service hos BMW Niederlassung Hamburg på 5000 km, mulig de har annerledes service politikk i Tyskland dog Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 (endret) Det er den. Fredriks e46 har heller aldri hatt (ikke på forespørsel fra BMW i alle fall) 1500-2000km service. De generelle vendingene hos BMW er ikke de samme som hos citroen, iom at vi snakker om over 30k km mellom oljeskift på noen modeller (bmw). Lengre intervall blir vanligere, ja. Men i dagens bilde er ikke 20k et langt intervall, og det skal heller ikke være behov for noe tidlig service. At man velger å gjøre det (som jeg gjerne kunne gjort selv) er noe helt annet. Men det rent tekniske grunnlaget er ikke der. Videre så har jeg mine tvil til at du kjører den nye bilen din full pupp så ofte som mulig så fort den er varm, noe som beviselig har en god effekt på en ny motor. F90: At den har vært inne til service betyr ikke at den ble "kalt inn". Kan like gjerne være eieren som ba om det, kanskje ifm at bilen var inne for noe annet, og da får han jo naturligvis det. Dog har jeg ikke sett shefte til f10, den er dessverre etter min tid. Endret Desember 3, 2014 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Jeg glemmer aldri en varm sommerdag i 1998 da selgeren trillet min splitter nye moped (Honda MT-5) ut av butikklokalet og fyrte den i gang, for så og gi full gass og nærmest holde den uavbrutt på turtallsperren i sikkert halvt minutt... Haukefer, Julianv og Frode D reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Hehe.. det er ikke så bra. Heldigvis er mt5 relativt skuddsikre greier -Roger- reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 (endret) Husker fra min periode med motocross, at der var instruksen etter stempelbytte å kanskje kjøre litt roligere den første runden, før man kunne gi full gass og tyne turtallet helt ut de neste Blir naturligvis noe annet når stempel skal byttes etter 50t om alt skal foregå etter boka, men det var iallefall dette som ble anbefalt av leverandør Endret Desember 3, 2014 av Eksos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Bare for å ha påpekt det, man må skille mellom belastning (last), turtall, og vedvarende belastning som vil gi økt termisk belastning. De aller færreste "vanlige" brukere har muligheten til å kjøre inn på mest mulig ideell måte da dette innebærer bane eller dyno. Derfor går alle produsenter ut med en generell "kjør litt forsiktig" melding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg