Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen samlertype bortsett fra når det gjelder bøker, kunst og enkelte rariteter, men jeg har det aller meste av musikken på de originale CD'ene jeg spilte da jeg hadde mine første biler på midten av 80-tallet. Tidsmessig falt introduksjonen av CD som medie samtidig med da jeg fikk lappen. De første CD innspillingene (f.eks Dire Straits "Brothers in arms") er klart bedre enn senere innspillinger fordi lyden ikke er tuklet med som på senere utgivelser. Jeg synes stadig at det er litt artig å spille Billy Idols "Rebel Yell" album i sin hele lengde slik melodiene originalt var satt sammen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så samlete at jeg fikk liten borettslagsleilighet på resept. Dette hindrer meg likevel ikke fra å kave til meg alt av skrot jeg av en eller grunn forbarmer meg over.. Hvem har "sportsinteriør" til Lada på kaldloftet? Jeg!

Dette diffuse bodbildet er beskrivende nok..

post-42402-0-44525000-1419184732_thumb.j

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så samlete at jeg fikk liten borettslagsleilighet på resept. Dette hindrer meg likevel ikke fra å kave til meg alt av skrot jeg av en eller grunn forbarmer meg over.. Hvem har "sportsinteriør" til Lada på kaldloftet? Jeg!

Dette diffuse bodbildet er beskrivende nok..

har hus jeg, kjellern er full av drit (bmw deler stort sett), garasjeloftet er fullt. og har nå nettopp henta 3stk delebiler :P, så har da 4delebiler av et eller annet slag.

prøve å høgge noen iløpet av jula :P

mer plass = mer drit å samle på hehe, kjekt å ha vøtt :

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at nye bensin motorer er litt glad i olje? Fylte nettopp 1 liter olje på motoren. Det er da blitt 2 liter på 14K km som jeg har fylt på.

Er snakk om N55 motor. 

Hvor langt har motoren gått og hva slags kjøring mhp. turtall og/eller kaldstarter dreier det seg om? BMW foreskriver helt generelt at en motor kan bruke opp til en liter olje pr. 1000 Km, men under normale omstendigheter skal dette ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har motoren gått og hva slags kjøring mhp. turtall og/eller kaldstarter dreier det seg om? BMW foreskriver helt generelt at en motor kan bruke opp til en liter olje pr. 1000 Km, men under normale omstendigheter skal dette ikke være nødvendig.

Kjøpte den på 31000 og har kjørt den til 45000 nå. Regner med første fylling kom fordi jeg var en frisk tur på autobahn. Fylte på 1 liter på ca 36-37000 km.

Hadde full service på den når jeg kjøpte den.

Ikke at det er noe stress, men liker å vite om det er normalt eller ikke. Har garanti noen år til sånn sett. Men kan jo være at jeg burde gjøre noe vedlikehold om den bruker litt mer en normalt. Den brukte olja må jo forsvinne et sted om den ikke kommer ut av eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selvfølgelig sjekke at det ikke er olje i kjølevannet (en slags hvit/grå gugge), men jeg tviler på at det er problemet. Hvis motoren har vært kjørt på relativt lavt turtall og putselig blir utsatt for Autobahnhastigheter er det naturlig at den bruker litt olje, men dette skal avta etterhvert som den venner seg til å gå på et kontinuerlig høyere turtall. De fleste av mine bensinbiler brukte alltid en god del ekstra olje når jeg satte kursen sydover på Autobahn og spesielt min tidligere E36 323i (M52B25) brukte en del ekstra olje når turtallet konstant lå over 4000 rpm.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=713448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ganske pent til vanlig. Drar den ikke på gira før den er varm osv. Men må jo nesten strekke litt på benet i ny og ne :P

Bilen kom fra Tyskland og jeg er første eier i Norge så vil tro den er kjørt litt på autobahn.

Men det er bare en antagelse fra min side.

Vi kjørte gjennom Sverige og Danmark på vei ned så den fikk jo kjørt seg inn da, tok det rolig i starten og dro på mer og mer jo nærmere Tyskland vi kom.

Men vil tro det er innenfor normalen til BMW. Tenkte å ta en oljeskift snart, synes oljeskift intervallet er litt langt på den.

Husker også at E46 323i'n jeg hadde brukte litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å simulere belastningene en motor får på Autobahn på skandinaviske veier. Det handler ikke bare om turtall, men også om belastning/motstand i høyere gear. Det at motoren får skikkelig motstand ved full gass på høyere gear er noe som nesten bare oppstår på Autobahn. Mine bensinbiler gikk alltid mye bedre på vei hjem igjen enn på vei sydover. Det å få blåst rent systemet og at alle væsker får sirkulert skikkelig er bare bra for en potent motor... og den vil som sagt bruke litt ekstra olje... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste BMW jeg har hatt som brukte olje var E39 520I med M54B22 motoren. Selv ikke min snart 21 år gamle M50B20 maskin bruker olje :)

E39 520IA'n til mor og far med 150hk(M54B20?) bruker ikke en "dråpe", og det gjør heller ikke M43B16 motoren som sitter i familiens "slengebil".

Vi hadde en rekke nye passater i tur og orden tidligere som leasingbiler(firmabiler) og alle disse, både bensin og diesel brukte betydelige mengder olje. Gul oljelampe dukket stadigvekk opp. Både Møller og Erik Arnesen sendte med oljekanner etter hver service, til og med da de ble trillet ut av forretningen som fabrikkny.

Hadde selv en Ford med TDCI dieselmotor, syntes ikke på peilepinnen at den hadde brukt olje på 40 000km(olje som ble fyllt på fabrikken/klargjøring, med andre ord 1ste gangs service på 40 000km....), så det er tydeligvis forskjell på kvalitet/motorer.

Blir spennende å følge med på bilen min igjen nå fremover, ikke brukt olje tidligere, men mulig sommerens tur på 4100rpm konstant(~5000rpm er maks) gjorde sitt... :( Det skal derfor bli spennende å følge utviklingen, om det går tilbake til normalen og, at en kan konkludere med at det er Autobahn-banking som forårsaker det.

At en motor har vel bare godt av å få seg en hard tur iblant.. Norsk kjørestil er vel ikke akkurat gunstig i lengden, særlig med tanke på partikkelfilter og dieselvarmer etc. Jeg ser for meg at en motor som går kontinuerlig/aldri rekker å bli kald holder seg best. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å bruke 2 liter olje på,14000km med en "nybil", da hadde du vel ikke spurt her...

Men det er ikke unormalt at BMWer generelt har et litt høyere oljeforbruk enn gjennomsnitts-bilparken, så hvis du ikke kjører veldig mye slik at det er plagsomt ville jeg bare levd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blandet erfaring når det gjelder oljeforbruk på de bilene jeg har kjørt sydover på kontinentet. I sommer leide vi en Citroën C5 2,0 HDi (163 HK) med knapt 1000 Km på telleren. Med den kjørte vi til den franske riviereaen og tilbake til Flensburg igjen. Tiltross for at den var helt ny brukte den kun ca. en desiliter med olje på hele turen. Jeg tok det litt med ro på vei sydover, men på vei hjemover nådde vi topphastighet (ca. 220 Km/t) flere ganger). Up'en hadde kjørt ca. 12000 Km da vi litt senere på sommeren kjørte mot Hamburg. Den fikk også føle topphastigheten flere ganger (ca. 180 Km/t), men den brukte ikke en dråpe olje på turen. Vår nåværende Citroën C4 Cactus hadde kjørt rundt 4000 Km da vi la på vei mot Berlin og Dresden. Den fikk også føle topphastigheten flere ganger (ca. 190 Km/t), men heller ikke den brukte olje.

Vår tidligere E46 318d Touring kjørte vi 7-8 ganger sydover mot den franske rivieraen. På noen av turene brukte den litt olje (spesielt når temperaturen kom opp i over 30 varmegrader), men det begrenset seg til 1-2 desiiiter med olje. Jeg kjørte ofte det bilen kunne klare hvis forholdene var de rette på Autobahn. På den siste turen i fjor sommer med ca. 340000 Km på telleren klarte den rundt 210 Km/t og gikk egentlig bedre enn noen gang tidligere. Spesielt i opptrekket over 150 Km/t var den vesentlig mer agil enn den den hadde vært tidligere. Jeg hadde ingen problemer med å henge meg på langt nyere og kraftigere biler. Dette synes jeg forteller ganske mye om hvordan BMW konstruerer motorer. Èn ting er hva tallene forteller (115 HK), men noe helt annet er hva en BMW presterer i virkeligheten.

Av eldre biler husker jeg at ingen av PSA dieselmotorene jeg har hatt brukte olje på vei sydover i Europa (406 2,1 td og 406 2,0 Hdi). De brukte imidlertid litt olje i kaldt norsk vintervær. Spesielt på én tur til hytta og kaldstarter da det var 20-25 minusgrader brukte den eldste (406 2,1 td) litt olje, med det er bare naturlig. Min tidligere Mercedes-Benz 190E 2,3 brukte litt olje ved høy belastning på Autobahn, men intet alvorlig (1-2 desiliter på vei igjennom Tyskland). Den motoren løsnet imidlertid skikkelig på turen slik at den gikk oppsiktsvekkende mye bedre på vei hjem igjen og ikke brukte den olje på den strekningen heller. Jeg mener å huske at den hadde gått rundt 60000 Km før turen startet.

Porschene var imidlertid en annen historie. 944'en brukte ikke olje, men det gjorde både 928'en og 924'en. 924'en kjørt jeg praktisk talt tom for olje (uten at oljelampen lyste). Jeg skjønte at det var ugler i mosen da jeg helte på den tredje literen med olje. Bilen gikk fint hjem via Danmark og Sverige, men dagen etter da jeg skulle starte bilen hørte jeg et merkelig "poff" fra eksosanlegget og plutselig sto det ut med en grålig damp bak. Motoren gikk på tomgang, men det var fæle ulyder og den ville ikke trekke når jeg la inn 1. gearet. Jeg skjønte med en gang at den hadde skåret seg (sylinderforingene). Det ble starten på et nytt eventyr med renovering av både motor og bil. Det er merkelig med det, men med biler som har sjel gjør man nesten hva det skal være for å få de på veien igjen. Av alle mine biler er det trolig 924'en som har satt preg på meg. Det er langt fra den hurtigste eller kraftigste bilen jeg har hatt, men den hadde en karisma som de fleste av mine senere biler har manglet. Konkret hva dette gikk ut på er vanskelig å forklare, men det er noe med enkle 80-talls biler som moderne biler ikke har (lukt, vibrasjoner, mangelfull isolering, lyd etc.)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...