316 Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 Skrev han bra norsk? Han er nok polsk, han Dariusz. Uten sammenligning forøvrig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 ok takk for opplysningene.....? Du skal kjøpe en gammal billigbil som etter bildenes tilstand er verdt penga.... men så lager du stor drama rundt det... why? Lager ikke drama, spurte om det var rust, ser jo veldig bra ut på bildene. Ja, vet han er polsk eller noe sånt. Svarte på gebrokkent norsk ja. Spurte om folk trodde den var verdt det, er ikke noe drama, det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 Er jo drama når du starter med å mobbe km-standen på den og insinuerer at den er skrudd tilbake etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 Jo kaldere motoren går, jo mer drivstoffeffektiv er den. Min erfaring med Vag er at de går kalde selv ved få minusgrader og har et sterkt behov for tilleggsvarmer. Så en motor bruker mer drivstoff ved optimal driftstempratur? Den skjønte jeg ikke helt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 (endret) Hmm ser det er litt dårlig formulert av meg. Det jeg mener er at en motor som går kald er også gjerne den mest drivstoffeffektive, da den best klarer å utnytte forbruk av drivstoff til å skape bevegelsesenergi og lite varmeenergi. Dvs. Lite som går til spille. En bensinmotor og eldre dieselmotorer er lite effektive i forhold til de moderne og har ikke dette problemet når vinteren står på som verst. Av den energien som potensielt er tilstede(dieselen) så omdannes denne energien til bevegelse og varme, vi ønsker å bruke energien i drivstoffet til mest mulig bevegelse og at lite går til spille(varme energi og man får et høyere forbruk). Derfor er gjerne en tilleggsvarmer nødvendig på de mest effektive motorene på de kaldeste dagene. Hadde en Passat som familiebil før, lik den 316 har. Den gikk kald bare ved noen få minusgrader og brukte utrolig lite diesel.. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Endret Desember 26, 2014 av FredrikE24 Fredrik og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 Så en motor bruker mer drivstoff ved optimal driftstempratur? Den skjønte jeg ikke helt.. Det handler jo om å utnytte energen best mulig (bensin, diesel, strøm etc.) og jo mer energi som forsvinner i form av varme vil påvirke hvor drivstofføkonomisk motoren er relativt til hvor effektiv den er til å omsette energien til bevegelse. Moderne dieselmotorer utvikler mindre varme enn tidligere og dette er en god del av forklaringen på hvorfor de er så økonomiske som de er. Ulempen er at de bruker relativt lang tid på å oppnå overskuddsvarme til varmeaggregatet. Derfor er mange nyere dieselmotorer standardmontert med tilleggsvarmer. Fredrik 90 og FredrikE24 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Desember 26, 2014 Share Skrevet Desember 26, 2014 Er jo drama når du starter med å mobbe km-standen på den og insinuerer at den er skrudd tilbake etc? Spurte bare om det var noen som visste om kilometerstand, juks er ikke sjeldent på de, men det virker som at den er grei. Mobbe? Javel, pek ut hvor jeg mobber? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Ranger'n min bruker 30 år på å bli varm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Gamle 300TE bensinen min var rå der, startet den opp i 33 blå (Det jeg treigt på starteren!), 400m borti gata så begynte det å blåse lunk, etter 3-4km var den på 80 grader Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 E34en er heller ikke så værst der, den er driftsvarm etter 5-7 minutter på veien. Ikke så veldig driftseffektiv med andre ord Men min F10 530d må da ha en slags form for tilleggsvarme da den begynner å blåse varmt før motoren får noe særlig driftstemp. Men denne har heller ikke Cold Clima pakken, men den har sånn spjeld bak nyrene som lukker seg. Men E-UPen til fruen her er i såfall råest der, den blåser varmt i det vi kjører ut av gårdsplassen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Starter min, E46 320D, før jeg tar runden og koster snø av den. Er god lunk i varmeapparatet når jeg er ferdig etter maks etpar min på tomgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Hmm ser det er litt dårlig formulert av meg. Det jeg mener er at en motor som går kald er også gjerne den mest drivstoffeffektive, da den best klarer å utnytte forbruk av drivstoff til å skape bevegelsesenergi og lite varmeenergi. Dvs. Lite som går til spille. En bensinmotor og eldre dieselmotorer er lite effektive i forhold til de moderne og har ikke dette problemet når vinteren står på som verst. Av den energien som potensielt er tilstede(dieselen) så omdannes denne energien til bevegelse og varme, vi ønsker å bruke energien i drivstoffet til mest mulig bevegelse og at lite går til spille(varme energi og man får et høyere forbruk). Derfor er gjerne en tilleggsvarmer nødvendig på de mest effektive motorene på de kaldeste dagene. Hadde en Passat som familiebil før, lik den 316 har. Den gikk kald bare ved noen få minusgrader og brukte utrolig lite diesel.. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Hva er det som gjør at produsentene vil at noen motorer skal gå mye varmere enn andre? Feks min 540i åpner ikke termostaten før 105 grader. e90 320i'n jeg hadde åpnet ikke før 107 grader. mens 328i'n åpner på 97(er nå forholdsvis høyt dette og) Dette er tall hentet fra meca. De kunne vell fått motoren til å arbeide på lavere temperatur ved bruke termostater som åpner tidligere, men de har valgt å ikke gjøre det? Viss det går på effektivitet så er det jo rart om de eldre motorene går på lavere temp enn den som stod i e90'n Vet forøvrig en del setter i termostater i 540i som gjør at motoren går kaldere, får å skåne kjølesystemet(er jo trykksystem originalt) og mener det går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Våknet til -24,9 nå. Synes det greier seg... Godt det er spådd "varmere" fremover. Sprengfyring nå. Så går turen til Sverige for å handle mat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor_nor Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Prøvde å starte e36'n i -25c° igår... der var batteriet helt dødt. Ville ikke låse opp sentrallåsen engang men e30'n derimot! Den fyra selv om den har stått ute uten å bli rørt i godt over en uke Nå har e36'n stått på lading inne i varm garasje hele natta, så får tro det gjorde underverker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Greit kaldt på veg til Sverige. Kjørte på 0,54 på en halvdårlig veg på vinterføre. Greit forbruk det i så kaldt vær. hermanoo90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg