Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Bare å tråle ebay, jeg kjøpte brukt glass til E60n for 500spenn - også autodim :)

Ja var det han på bavaria og sa når jeg var innom der :P Fikk jeg et nedi tusenlapp var det ok pris. Han hadde slitt med å få tak i sånnet speilglass selv før så.

Ja glasset fra standard speil. Passer rett i klipsen de, husker ikke helt hvordan det var med varmen osv visst du har det :)

Har du bilde av hvordan det ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gikk salget av Rolls-Royce til himmels... la oss si i 2005... da Maybach under Daimler-Chrysler's vanskelige ekteskap var i en kritisk fase rent kommersielt?

Ja det kan du trygt si at det gjorde, fra 300 solgte biler i 2003 så solgte Rolls Royce 792 og 796 biler i henholdsvis 2004 og 2005. Maybach solgte på sin side 244 og 152 biler i henholdsvis 2004 og 2005, videre så solgte de 146, 156 og 119 biler de tre neste åra mens Rolls Royce gønna på videre 810, 1010 og 1212 biler i de samme åra. Salgstallene hos Maybach bare sank videre tross økende etterspørsel etter biler i denne klassen, BMW gjorde nok en gang ett riktig grep i forhold til Mercedes. De lot RR være RR og ikke en forfinet BMW slik MB gjorde med Maybach, det tror jeg hadde mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at et salg på rundt 800 biler pr. år ikke var spesielt imponerende for BMW i årene 2005 og 2006. Markedet for luksusbiler som Rolls-Royce og Maybach hadde stagnert og timingen for et (i denne sammenhengen) nytt bilmerke som Maybach var derfor langt fra optimal. I 2010 bedret markedet seg betraktelig, men da var det allerede for sent for Maybach. De interne problemene mellom Stuttgart (Mercedes-Benz) og Detroit (Chrysler) var blitt for store og viljen samt ønsket om å satse på Maybach som et eget bilmerke var borte. For Mercedes-Benz handlet det om å sikre resten av firmaet i en nogenlunde fornuftig tilstand. For Chrysler handlet det om ren overlevelse og de klarte såvidt å unngå en fatal konkurs (med statlig hjelp fra Washington). Mercedes-Benz (eller mer korrekt morselskapet Daimler-Benz AG) er idag stadig blandt de store premium bilprodusentene, mens Chrysler ble solgt til Fiat i begynnelsen av 2014. Fiat på sin side har hatt store økonomiske problemer i en årrekke og det er tvilsomt om de klarer å komme ut av problemene (med de dårlige resultatene for Alfa Romeo og nesten nedlagte Lancia i mente).

BMW hadde flere ressurser, mer tid og ikke minst en skikkelig organisasjon på plass når de reetablerte Rolls-Royce og Mini som moderne bilmerker. På den annen side bør vi ikke glemme at BMW også gjorde et kommersielt feilgrep med forsøket på en tilsvarende reetablering av Rover. Rover 75 var en glimrende konstruksjon, men kommersielt var modellen langt fra en suksess. Konklusjonen er derfor at suksess med et bilmerke ikke kommer av seg selv. Noen ganger kan selv den beste bilprodusenten feile med en modell eller strategi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt originalt glass passer fint, men da får du ikke med autodimmen. Forskjellen er bare at autodim speil har to ekstra kontakter på baksiden :) Sånn er det i allefall på E60. 

Ah tenkte om det så rart ut pga utforming jeg. Om autodim ikke fungerer er ikke så krise.

Er bare en ekstra kontakt på dimme speila på E38/39 også. En kontakt med 2 ledninger i.

Jeg har et venstre speil med blått glass uten dimming om det er intresangt.

Er nok Høyrespeil som er gåent dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at RR har vært der i alle år...samme med Mini... Lettere å selge noe som alltid har vært der kontra Maybach som forsvant rett før krigen og deretter ikke vært implementert i folks hverdag... Når en rikmann skulle ha en flashy luksusbil så var det naturlig at valget falt på en Butler kontra en PT....

Og nå som Audi også satser stort på luksusbiler så er det på tide BMW også kommer med en etterfølger til 8serien sin...

http://www.dagbladet.no/2015/01/14/tema/dinside/bil/aller/motor/37170579/

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg e36 318tds her om dagen , 8000.-      stasjonsvogn , blank og fin , håndbrekket tar ikke på ene siden ellers fungerer ALT . takluke osv , tåkelys .

eu til september 2015

skal bytte den i en Touran i dag,  den har riktig nok gått noen mil, men går vel noen til :):)

Endret av e30_joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, var virkelig Rover 75 en glimrende konstruksjon? Mulig en glimrende "bil/image" what not for de som liker slikt, men en glimrende konstruksjon kan jeg ikke være enig i. En helt grei, middelmådig fungerende konstruksjon, ja. Jeg har faktisk så vidt vært borti bilen, og var ikke imponert.

Videre var det vel uttalt ganske klart fra BMW at de aldri hadde store målsetninger med Rover? De skulle hente FWD erfaring, og Rover var tross alt del av et pakkekjøpt som bla inneholdt Mini, som var et klart uttalt mål at BMW skulle gjenreise (hvilket de også har gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axept , mente MIL :L trykket litt dobbelt her

Volkswagen går ikke noen MILL   ... xD  livstidsgaranti for Volkswagen er vel 300 000 ?

Skjønte det :):P

Går vel til de stopper......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, var virkelig Rover 75 en glimrende konstruksjon? Mulig en glimrende "bil/image" what not for de som liker slikt, men en glimrende konstruksjon kan jeg ikke være enig i. En helt grei, middelmådig fungerende konstruksjon, ja. Jeg har faktisk så vidt vært borti bilen, og var ikke imponert.

Videre var det vel uttalt ganske klart fra BMW at de aldri hadde store målsetninger med Rover? De skulle hente FWD erfaring, og Rover var tross alt del av et pakkekjøpt som bla inneholdt Mini, som var et klart uttalt mål at BMW skulle gjenreise (hvilket de også har gjort).

Spørsmålet er vel snarere hva man legger i ordet glimrende brukt i den konteksten jeg benyttet. Rover 75 var ikke en premiumbil, men BMW's svar på litt finere mellomklassebiler som f.eks Volvo 850, Citroën XM, Peugeot 605, etc. og i den sammenhengen var bilen glimrende, men ikke nødvendigvis feilfri/best.

BMW hadde faktisk ganske store ambisjoner med Rover da de kjøpte Rover Group (les: pakkekjøpet - Rover, Land Rover, MG, Austin og Morris) i 1994. Meningen var å utvikle BMW til en "full line" bilprodusent på nivå med f.eks VAG. BMW manglet den gangen bilmodeller i de lavere prisklassene og Rover passet i utgangspunktet perfekt slik at BMW kunne ekspandere på en bredere markedsplass uten å redusere merkenavnet/verdien til spesielt 3-serien, men også de billigere 5-seriene. BMW investerte massivt i nye produksjonsfasiliter i England, men tapte fra første dag enormt med penger på prosjektet. På et tidspunkt gikk det sogar rykter i finansverden om at VW og Ford hadde planer om å komme med et bud på en overtagelse av BMW. BMW gjorde et siste forsøk på å redde "den engelske passienten" da de lanserte Rover 75 i 1998 (i tillegg til å sparke deres egen konsernsjef Bernd Pischetsrieder året etter og selge Land Rover til Ford i 2000), men det ble hurtig klart at dette ikke var nok. Rover 75 solgte dårlig og allerede i 2000 ble Rover solgt til investeringsgruppen Phoenix for £10 eller ca. 100 kroner (etter at BMW først hadde nedskrevet gjelden i selskapet). BMW beholdt Mini samt de sovende bilmerkene Austin og Morris... og resten av historien kjenner vi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...