Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker den nye Passaten (B8) og jeg synes at den er vesentlig mer lik premiumbiler enn tidligere. Passat selger imidlertid stadig på pris, men man får også mer for pengene. En Passat stasjonsvogn Highline 2,0 BiTDI med 240 HK, 4Motion og 7-trinns DSG koster 599300 kroner. En BMW F11 525d xDrive med 218 HK og 8-trinns sportsautomat koster 652000 kroner. Vil man ha like mange hestekrefter som Passaten er alternativet F11 530d xDrive med det samme utstyret til 746500 kroner. Altså enten 57200 kroner mer og 22 HK mindre eller 147200 kroner mer og 18 HK mer + 2 ekstra sylindre samt 1 liter ekstra sylindervolum.

 

Umiddelbart virker 525d xDrive som et fornuftig valg, men for noen er 60K en del penger som f.eks heller kan brukes på ekstrautstyr (og man får definitivt mer ekstrautstyr for pengene med VW enn med BMW). Jeg hadde nok allikevel valgt BMW'en eller alternativt gått for den samme Passaten, men med 190 HK og dermed spart 117500 kroner i forhold til BMW'en... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke dette bli noe bildiskusjon der det er spørsmål om hvilket merke som er best. Men, min far har hatt en E28, så kjøpte han en scorpio, så fikk de meg så da kjøpte han en caravelle, deretter en S124 og den har vi enda. Samt en S211, den skal nå bli byttet ut med noe nyere men S124 blir! Det er den absolutt beste bilen han noen sinne har hatt, koster lite og eie, lite og drifte. S211 er vel hakket bedre og kjøre, men eier ikke sjarm, og er dyr og drifte da det er noe som ryker titt og ofte. Og den krever såpass med spesialverktøy at jeg ikke kan skru. Men jeg har en Volvo 940 95' det er en litt stumpete bil, men med senkesett og stivere dempere samt 18'' hjul med lavprofil så blir ikke komforten noe bedre. Men den 945en fra 97' jeg hadde var noe helt annet, gubbekjørt godt vedlikeholdt og 100% original, den var rett og slett en milsluker slik som S124en. 

 

Blir vel dumt og ikke nevne hva som sitter av motor i de forskjellige bilene og km stand.  

04' S211 320cdi - 204HK

97' 945 Turbo - 135HK

95' 940 Turbo - 135HK, nå er den chippet osv. Så sitter rundt 180HK.

95' S124 300 24v.  - 136HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke dette bli noe bildiskusjon der det er spørsmål om hvilket merke som er best. Men, min far har hatt en E28, så kjøpte han en scorpio, så fikk de meg så da kjøpte han en caravelle, deretter en S124 og den har vi enda. Samt en S211, den skal nå bli byttet ut med noe nyere men S124 blir! Det er den absolutt beste bilen han noen sinne har hatt, koster lite og eie, lite og drifte. S211 er vel hakket bedre og kjøre, men eier ikke sjarm, og er dyr og drifte da det er noe som ryker titt og ofte. Og den krever såpass med spesialverktøy at jeg ikke kan skru. Men jeg har en Volvo 940 95' det er en litt stumpete bil, men med senkesett og stivere dempere samt 18'' hjul med lavprofil så blir ikke komforten noe bedre. Men den 945en fra 97' jeg hadde var noe helt annet, gubbekjørt godt vedlikeholdt og 100% original, den var rett og slett en milsluker slik som S124en. 

 

Blir vel dumt og ikke nevne hva som sitter av motor i de forskjellige bilene og km stand.  

04' S211 320cdi - 204HK

97' 945 Turbo - 135HK

95' 940 Turbo - 135HK, nå er den chippet osv. Så sitter rundt 180HK.

95' S124 300 24v.  - 136HK

Det er noe med det at de ikke lager biler slik de gjorde før, dagens biler er ikke laget med samme fokus på at ting skal være så bra at det varer evig. Fattern er klar på at selv om de hadde driftsikre biler som Mazda så er 525en de kjøpte i 94 den beste bilen de har hatt, da den var både god å kjøre, pen og se på og feilfri. Muttern sier stadig "ja det var en god bil, også så fin lyd det var i den" :P Væreste bilen de har hatt må være E60 520d, den var det mye tøys med men alt ble dekket av garanti heldigvis og de hadde bilen i mange år :) Selv har jeg sålangt sluppet billig unna, bortsett ifra en Audi og en VW som det var mye feil med. Beste bilen jeg har hatt er definitivt E90 325d, i løpet av 3,5 år og 70 000 km byttet jeg kun bremser, glødeplugger og en (!) foring. Den var som ny å kjøre selv etter 140 000 km, savner virkelig den bilen... F10en jeg har nå er bra den også, men den er mye nyere og har gått 100 000 km mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper nok mange familier som kjøper Passat tenker litt på plassen og ikke bare pris. Stasjonsvogna har meget god plass i bagasjerommet, og her har ikke BMW 5-serie så mye å stille opp med. Audi har vel heller ikke de største. Dette er nok en ting som gjør Passat så populær blandt familier, dog blandet med en pris som betydelig lavere enn BMW.

 

Eneste som kan måle seg med plassen til Passat er vel Ford Mondeo og faktisk Skoda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller kjøpt meg Skoda Superb enn å kjøpe meg en Passat. Det er jo tross alt stort sett samme bilen til en bedre penge.

Samme her. Skulle jeg først kjøpt rimelig bil med mye utstyr, så hadde jeg gått all in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316:

Var det ikke en her inne med en foliert oransje E92?

Det var ikke M3, men kan sikkert fort se ut som det likevel.. Ikke vet jeg :)

Dette var en m3, garantert. Fresa forbi meg i full fart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Skulle jeg først kjøpt rimelig bil med mye utstyr, så hadde jeg gått all in.

Kom på en annen bil jeg kunne tenkt meg hvis jeg hadde vært fornuftig ( men det er jeg jo ikke ).

Nye Mazda 6 med AWD, fullspekka med utstyr og pent design for 450 000kr. Det man ikke må glemme her er at da er faktisk utstyrslista stort sett ferdig huket av. 

Dét er en bil jeg tror kommer til å selge bra i dette landet. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den nye Passaten (B8) og jeg synes at den er vesentlig mer lik premiumbiler enn tidligere. Passat selger imidlertid stadig på pris, men man får også mer for pengene. En Passat stasjonsvogn Highline 2,0 BiTDI med 240 HK, 4Motion og 7-trinns DSG koster 599300 kroner. En BMW F11 525d xDrive med 218 HK og 8-trinns sportsautomat koster 652000 kroner. Vil man ha like mange hestekrefter som Passaten er alternativet F11 530d xDrive med det samme utstyret til 746500 kroner. Altså enten 57200 kroner mer og 22 HK mindre eller 147200 kroner mer og 18 HK mer + 2 ekstra sylindre samt 1 liter ekstra sylindervolum.

 

Umiddelbart virker 525d xDrive som et fornuftig valg, men for noen er 60K en del penger som f.eks heller kan brukes på ekstrautstyr (og man får definitivt mer ekstrautstyr for pengene med VW enn med BMW). Jeg hadde nok allikevel valgt BMW'en eller alternativt gått for den samme Passaten, men med 190 HK og dermed spart 117500 kroner i forhold til BMW'en... :)

Enig i at den nye Passaten ser ganske bra ut, i hvert fall utvendig. Interiøret er ryddig og greit, men ganske kjedelig. Jeg hadde som sagt høye forventninger før prøvekjøring, men ble veldig skuffet. Støy utenfra og fra motoren var påtagelig, styreresponsen veldig uinspirerende og setene direkte vonde. Rattet hadde en spiss kant langs hele øverste halvdel pekende mot føreren, som gjorde enkelte rattposisjoner ubehagelige. Motoren var også veldig daff, men jeg kjørte en 120 hk diesel med manuelt gir, så det legger jeg ikke så stor vekt på. Jeg tviler dog på at de bedre motoriserte Passatene er noe bedre støydempet.

 

Sammenlignet med F11 falt kjørefølelsen totalt igjennom, og jeg ble overrasket over hvor skuffet jeg ble over bilen. Jeg hadde forventet en forskjell, men ikke så stor forskjell som jeg opplevde. Interessant sammenligning på pris du gjør, jeg er faktisk overrasket over at prisforskjellen ikke er større for tilsvarende motorisert og utstyrt bil. Dersom jeg var i markedet for en godt utstyrt Passat, ville jeg faktisk sterkt vurdert F11 518d, dersom man kan leve med ytelsene til denne, for jeg tipper den gir veldig mye av den gode kjørefølelsen og kvalitetsfølelsen som 520d eller endog 530d. Men dersom pris er utslagsgivende for bilvalget, kan jeg ikke forstå at folk ikke velger f.eks. Skoda, Mazda eller Kia fremfor VW.

 

Tipper nok mange familier som kjøper Passat tenker litt på plassen og ikke bare pris. Stasjonsvogna har meget god plass i bagasjerommet, og her har ikke BMW 5-serie så mye å stille opp med. Audi har vel heller ikke de største. Dette er nok en ting som gjør Passat så populær blandt familier, dog blandet med en pris som betydelig lavere enn BMW.

Jeg tok en rask titt på bagasjerommet i Passaten jeg prøvde (en stasjonsvogn), og ved øyemål ser det faktisk ikke noe særlig større ut enn på F11... Måltallene sier jo sitt, så større må det være, men jeg synes ikke det SÅ så mye større ut. Og dersom stor plass kombinert med fornuftig pris er målet, så kan man jo ikke la være å vurdere Skoda Superb.

 

Hadde heller kjøpt meg Skoda Superb enn å kjøpe meg en Passat. Det er jo tross alt stort sett samme bilen til en bedre penge. 

Helt enig. VW-kvalitet til en mer fornuftig pris. En mye ærligere bil, på mange måter.

 

Kom på en annen bil jeg kunne tenkt meg hvis jeg hadde vært fornuftig ( men det er jeg jo ikke ).

Nye Mazda 6 med AWD, fullspekka med utstyr og pent design for 450 000kr. Det man ikke må glemme her er at da er faktisk utstyrslista stort sett ferdig huket av. 

Støtter deg på den, Mazda har fått til en veldig attraktiv pakke etter faceliften på Mazda 6. Håper de lykkes med denne. Tror faktisk jeg skal bestille en prøvekjøring mens jeg ennå har Passat-prøvekjøringen friskt i minne, sånn bare for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt rimeligere bil (og ikke BMW) så hadde jeg kjøpt nye Golf Stasjonsvogn med 4 Motion og 105 hesters TDI motor :) Det er egentelig veldig mye bil for pengene, med ett klasseledene bagasjerom og ganske pent design. Ellers så ville jo nye Octavia Stasjonsvogn med samme motorisering og firehjulstrekk vært en god kandidat. Måtte blitt noe VAG ja, for i noe Japansk ser dere meg aldri...aldri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For morroskyld sjekket jeg opp hva du fikk fra Mazda for 458 000kr, og jeg ble ganske sjokkert.

- 175hk 2.2 Diesel

- Automatgir

- Utstyrspakke Ultimo.

 

Inneholder ( og nå har jeg bare trukket og det mest spennende )

LED-lyspakke, adaptive kjørelys, sota ruter bak, DAB-radio, Autodim spel, El-seter med minne, Head-up display, Bluetooth, Bose lydanlegg, Adaptiv cruisekontroll, Filskiftevarsler, Overvåkning av bilen bak (??), autobrems, bakkestartsassistanse.

 

EDIT: Glemte en av de viktigste tingene; AWD

 

Jah, det var... ikke værst at all. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...