Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Mazda 6 er fin nå, akkurat som forrige generasjonen var fin da.. Og generasjonen før den igjen.. Jeg vet ikke helt hva oppskriften på automobil tidløshet er, men de typiske premiumsmerkene pleier å være overlegne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker første generasjons Mazda 6 var en veldig pen bil. Jeg tok lappen i en ganske ny slik, og ble virkelig imponert. Noen år senere kjøpte en kollega en gul Mazda 6 som var ganske spesiell, og jeg husker jeg ble veldig skuffet når jeg satt på med han første gangen. Det ristet, knaket og det meste virket billig ut, og det gode inntrykket jeg hadde av disse bilene forsvant fort.

 

Svigerforeldrene mine har også en slik som de kjøpte ny, og jeg tror aldri jeg har sett en såpass ny bil ruste så mye. Selv om dette skjedde innenfor de føste fem årene var det en kamp for å få reparert det, og når det endelig ble reparert (er riktignok kommet tilbake nå), så ser det ut som om de har tatt en sprayboks med en lignende farge fra Biltema og sprayet rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye passaten har utrolig mange likhetstrekk med nye golf stv. Nesten så det ser ut som noen av delene passer overens :P litt synd syns jeg. Passat stv 240hk og 4 motion er faktisk litt morsom å kjøre, men kan ikke måle seg med bmw. Merker fort at det ikke er i nærheten mtp komfort og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker første generasjons Mazda 6 var en veldig pen bil. Jeg tok lappen i en ganske ny slik, og ble virkelig imponert. Noen år senere kjøpte en kollega en gul Mazda 6 som var ganske spesiell, og jeg husker jeg ble veldig skuffet når jeg satt på med han første gangen. Det ristet, knaket og det meste virket billig ut, og det gode inntrykket jeg hadde av disse bilene forsvant fort.

 

Svigerforeldrene mine har også en slik som de kjøpte ny, og jeg tror aldri jeg har sett en såpass ny bil ruste så mye. Selv om dette skjedde innenfor de føste fem årene var det en kamp for å få reparert det, og når det endelig ble reparert (er riktignok kommet tilbake nå), så ser det ut som om de har tatt en sprayboks med en lignende farge fra Biltema og sprayet rett på.

Det er jo håpløst dersom de ikke leverer når det gjelder kvalitet, og forhandleren i tillegg er gnien med innrømmelser... Den svigers-Mazdaen, hvilken årsmodell var det? Var det en bil fra før eller etter "nye" Mazda, da de fant seg selv på nytt etter bruddet med Ford?

 

Som et malapropos kan jeg nevne at kvaliteten på lakken på Leaf-en jeg hadde var mye dårligere en lakken på Passaten jeg solgte. Etter kun to års vinterkjøring hadde den mange flere avflassinger etter steinsprut enn Passaten fikk på seks år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble kjøpt ny i 2005 og var en av de siste pre-facelift-modellene, da faceliften kom hakket senere i 2005. Nå kunne nok svigerforeldrene mine vært litt mer frempå, men jeg er likevel ikke imponert over behandlingen her. Det er rust i begge kanalene og alle fire hjulbuene ihvertfall.

 

Jeg burde igrunn tatt bilder av "reperasjonen", for det er seriøst noe av det verste jeg har sett. Jeg hadde aldri godtatt noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner av mine foreldre hadde en Mazda 6 som gikk på skroten når den bare var 9 år gammel pga rust. Den var så hardt angrepet i bærende konstruksjoner at det var ikke noe å fikse på, ingen forhandler ville ta inn bilen for mer en vrakpant. Samme med naboens Mondeo av andre generasjon, den gikk på høggern når den var 10 år gammel pga rust og at bilen rett og slett falt sammen. Det husker jeg for det var når jeg holdt på å ta lappen og det var snakk om at jeg skulle kjøpe den for 7000 kr, men ikke selv det var den verd. Litt synd i grunn, for han hadde hatt bilen siden den var ny og det var en 2,0 liter (131 hester?) Ghia og greier. Ikke gått 200 000 km en gang men likevel pill råtten, snakker om bil med møkka kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble kjøpt ny i 2005 og var en av de siste pre-facelift-modellene, da faceliften kom hakket senere i 2005. Nå kunne nok svigerforeldrene mine vært litt mer frempå, men jeg er likevel ikke imponert over behandlingen her. Det er rust i begge kanalene og alle fire hjulbuene ihvertfall.

 

Jeg burde igrunn tatt bilder av "reperasjonen", for det er seriøst noe av det verste jeg har sett. Jeg hadde aldri godtatt noe slik.

Den generasjonen er over snittet velkjent for å ha grusomme rustproblemer. Du vil aldri finne et rustfritt eksemplar. Sist gang jeg så noe så ille på en "kvalitetsbil" var E-klassen fra '96-2002, de rustet ekstremt også.

 

Husker forøvrig da første Mazda 6 kom ut, jeg syntes at den så så fresh ut. I dag ser den bare rar ut (MPS er fortsatt litt hot). Nyeste er rålekker, men interiøret kan selvsagt ikke måle seg med BMW o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den nye Passaten (B8) og jeg synes at den er vesentlig mer lik premiumbiler enn tidligere. Passat selger imidlertid stadig på pris, men man får også mer for pengene. En Passat stasjonsvogn Highline 2,0 BiTDI med 240 HK, 4Motion og 7-trinns DSG koster 599300 kroner. En BMW F11 525d xDrive med 218 HK og 8-trinns sportsautomat koster 652000 kroner. Vil man ha like mange hestekrefter som Passaten er alternativet F11 530d xDrive med det samme utstyret til 746500 kroner. Altså enten 57200 kroner mer og 22 HK mindre eller 147200 kroner mer og 18 HK mer + 2 ekstra sylindre samt 1 liter ekstra sylindervolum.

 

Umiddelbart virker 525d xDrive som et fornuftig valg, men for noen er 60K en del penger som f.eks heller kan brukes på ekstrautstyr (og man får definitivt mer ekstrautstyr for pengene med VW enn med BMW). Jeg hadde nok allikevel valgt BMW'en eller alternativt gått for den samme Passaten, men med 190 HK og dermed spart 117500 kroner i forhold til BMW'en... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=lnPdU2QsKRo

 

Jeg må ha blinset kraftig da jeg kikket på BMW's prislister igår. Den aktuelle 525d'en med 218 HK koster ikke 652000 kroner, men derimot 695900 kroner. Dermed er den 96600 kroner dyrere enn Passaten med 240 HK og hele 161400 kroner dyrere enn den tilsvarende Passat modellen med 190 HK.

 

Dette er klart i overkant av hva BMW'en er verdt i forhold til den nye Passaten og det blir nesten bare værre hvis man velger en mer økonomisk modell som f.eks F11 518d med 136 HK og manuelt gear til 503700 kroner. Den sammenlignbare Passaten har 120 HK og med Highline utstyr koster den 397100 kroner. Dette gir en forskjell på 106600 kroner eller nesten 30% høyere pris for BMW'en. Det er ikke merkelig at det er Passat som foretrekkes som firmabil for å si det på den måten. Man skal være sterk i troen for å velge BMW'en i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble kjøpt ny i 2005 og var en av de siste pre-facelift-modellene, da faceliften kom hakket senere i 2005. Nå kunne nok svigerforeldrene mine vært litt mer frempå, men jeg er likevel ikke imponert over behandlingen her. Det er rust i begge kanalene og alle fire hjulbuene ihvertfall.

Ok, vi får håpe de har strammet seg opp mhp. kvalitet etter det. "Nye" Mazda (eks. Ford) oppstod vel ca. 2010.

 

[...]

Husker forøvrig da første Mazda 6 kom ut, jeg syntes at den så så fresh ut. I dag ser den bare rar ut (MPS er fortsatt litt hot). Nyeste er rålekker, men interiøret kan selvsagt ikke måle seg med BMW o.l.

Synes både Mazda og Kia har en del gode tilnærminger til design om dagen. Vi får håpe bilene fortsatt ser freshe ut om nye 10 år... ;-)

 

Jeg må ha blinset kraftig da jeg kikket på BMW's prislister igår. Den aktuelle 525d'en med 218 HK koster ikke 652000 kroner, men derimot 695900 kroner. Dermed er den 96600 kroner dyrere enn Passaten med 240 HK og hele 161400 kroner dyrere enn den tilsvarende Passat modellen med 190 HK.

 

Dette er klart i overkant av hva BMW'en er verdt i forhold til den nye Passaten og det blir nesten bare værre hvis man velger en mer økonomisk modell som f.eks F11 518d med 136 HK og manuelt gear til 503700 kroner. Den sammenlignbare Passaten har 120 HK og med Highline utstyr koster den 397100 kroner. Dette gir en forskjell på 106600 kroner eller nesten 30% høyere pris. Det er ikke merkelig at det er Passat som foretrekkes som firmabil for å si det på den måten. Man skal være sterk i troen for å velge BMW'en i dette tilfellet.

Om det er verdt å legge i 100k-200k ekstra og i tillegg muligens ofre en del hk for å få en BMW, vil jo variere fra person til person. For de fleste er vel svaret nei. Men at du får igjen i form av kjøreopplevelse og kvalitetsfølelse er det ingen tvil om, det vil en prøvekjøring raskt avsløre. Min opplevelse er at mellomlegget opp til BMW ikke bare er betaling for BMW-navnet, men gir valuta for pengene i form av en generell oppgradering av de fleste parametre bilen kan måles på. Føler at jeg uttaler meg med en viss tyngde her, i og med at jeg er tidligere Passat-eier... ;-)

 

Har avtalt prøvekjøring av Mazda6 neste uke, og det skal bli spennende å sammenligne denne med den nye Passaten.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt å legge i 100k-200k ekstra og i tillegg muligens ofre en del hk for å få en BMW, vil jo variere fra person til person. For de fleste er vel svaret nei. Men at du får igjen i form av kjøreopplevelse og kvalitetsfølelse er det ingen tvil om, det vil en prøvekjøring raskt avsløre. Min opplevelse er at mellomlegget opp til BMW ikke bare er betaling for BMW-navnet, men gir valuta for pengene i form av en generell oppgradering av de fleste parametre bilen kan måles på. Føler at jeg uttaler meg med en viss tyngde her, i og med at jeg er tidligere Passat-eier... ;-)

 

 

Absolutt... hvilken bil som er den beste vet folk best selv, men hvis økonomien er viktig er det ingen tvil om at Passaten er billigst. Den er billigere i innkjøp og den er billigere når det gjelder fremtidig verditap. Verditapet i prosent er nogenlunde det samme, men siden BMW'en er dyrere i innkjøp blir verditapet i kroner vesentlig større. Det er imidlertid ingen tvil om at BMW'en gir en mye større kjøreopplevelse, men når det gjelder bruksverdien stiller de ganske likt. Smak & behag (samt lommebokens størrelse avgjør)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere diskuterer BMW vs billigere biler. Vi hadde en 2013 316dt som vi leaset(heldigvis). Denne kostet rundt 500k ny. Trengte en bil til så vi kjøpte en ny octavia stv 4x4 som vi fikk med gode rabatter for 325k. Vi endte opp med å bruke octavian når alle skulle på tur pga mye bedre plass og 4x4. BMW'en var selvfølgelig mye bede på kjørglede osv men er det verdt nesten 200k? ikke i det hele tatt. Bmw'en ble solgt.

Skulle handle ny bil til meg og nå har jeg bestilt en ny golf GTE, gleder meg voldsomt til det! Den ble billigere enn en 116d, da var valget lett.

Er veldig glad i BMW men koster mye hvis man skal ha nytt, skal ha BMW igjen men ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere diskuterer BMW vs billigere biler. Vi hadde en 2013 316dt som vi leaset(heldigvis). Denne kostet rundt 500k ny. Trengte en bil til så vi kjøpte en ny octavia stv 4x4 som vi fikk med gode rabatter for 325k. Vi endte opp med å bruke octavian når alle skulle på tur pga mye bedre plass og 4x4. BMW'en var selvfølgelig mye bede på kjørglede osv men er det verdt nesten 200k? ikke i det hele tatt. Bmw'en ble solgt.

[...]

Hadde Octavia stasjonsvogn som leiebil et par ganger mens Passaten var på verksted for garantireparasjoner (hadde irriterende mange av dem!). Ble positivt overrasket over Octavia, synes den var bedre å kjøre enn Passaten med omtrent den samme innvendige plassen. Hvis man først skal ha en ujålete bruksbil på den størrelsen, er det vanskelig å ikke vurdere Octavia, og jeg sliter med å se de gode argumentene for å velge Passat i stedet.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Skoda Octavia er et fornuftig alternativ til Passat, men den er ikke like stor. Golf VII, Audi A3, Skoda Octavia og Seat Leon er alle bygget på den samme varianten av den temmelig fleksible MQB plattformen. Passat er sammen med bl.a. Skoda Superb bygget på en annen variant av MQB plattformen og dette merkes på bl.a akselavstanden og dermed innvendig plass. Her i Danmark kan man spare noen kroner på å velge Seat Leon istedenfor Skoda Octavia. Bilene er teknisk og utstyrsmessig ganske identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...