Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det som er så fint med sommeren i Skandinavia, det blir aldri så varmt at det blir ubehagelig. Når temperaturen ligger mellom 20 og 30 grader så orker man å gjøre ting, være ute og nyte været. Vi var i Roma med 43 varmegrader, det var mildt sagt svært ubehagelig å la en stor demper på hele opplevelsen. Samme da vi var på Rivieraen, da var det mellom 35 og 40 varmegrader som gjør at det er ubehagelig å gå ut. Man holder seg da for det meste i aircondition på hotellet, i bilen eller i kjøpesentere... Vi hadde perioder med over 35 varmegrader her i fjor sommer, det var greit nok langs kysten. Men nettene var fæle uten aircondition, når denne varmen først kommer inn i våre godt isolerte hus så blir det varmt og klamt. Det er flere dager i året med 20 varmegrader og varmere enn det er dager med 5 minusgrader og kaldere, da burde husa være bygget deretter.

Hadde gjerne sett at det holdt seg på 20-25 grader jeg, det er alt for varmt slik det har vært de siste dagene nå. Det er ubehagelig varmt, og i Glomma er det 15 grader fordi det ikke har vært varmt så lenge så det er ubehagelig kaldt å bade. Typisk norsk å klage?

Skrevet

520'n funka bedre enn forventet på banen! Utrolig mye morro til å være så lite motor. Her må en satse med det remmer og tøy tåler, men da er det virkelig morro :D Klin original 520i med M50B20 på 150hk (km stand på 345 000km). Ble noen bilder også..

post-70993-0-45570300-1435887437.jpg

post-70993-0-10581700-1435887454.jpg

post-70993-0-17498900-1435887464.jpg

post-70993-0-16111800-1435887487.jpg

post-70993-0-66863200-1435887497.jpg

post-70993-0-92224800-1435887516.jpg

post-70993-0-40606600-1435887534.jpg

post-70993-0-29937300-1435887635_thumb.j

post-70993-0-73754800-1435887645_thumb.j

post-70993-0-32199700-1435887660_thumb.j

Skrevet

Nyter den ny installerte varmpepumpen jeg. Første måned og to hundre mer i strømregning, overlever det for å pumpe kaldt luft inn i boligen.

Keep it varm.

Skrevet

Hadde gjerne sett at det holdt seg på 20-25 grader jeg, det er alt for varmt slik det har vært de siste dagene nå. Det er ubehagelig varmt, og i Glomma er det 15 grader fordi det ikke har vært varmt så lenge så det er ubehagelig kaldt å bade. Typisk norsk å klage?

Skrevet

Lundgaard ved Peppes. Blitt meget bra der, kanon uteplass og mye øl.

Tre unge mennesker mistet livet i en tragisk ulykke i Elverum i natt, yngste en jente på 16 år. Sjåføren overlevde etter ryktene, for et liv han kommer til å ha...

Skrevet

Bli med til Pakistan...50grader...hetebølge... oppimot 900 stk er døde...

Slutt å klag på varmen...neste uke skal det regne...Happy?

Godt poeng egentelig... Vi syter og klager hele vinteren og høsten over at været ikke er fint, når sommeren kommer og sola steiker ja da er det for varmt. Jeg digger det, sparer massevis av penger på å dra til syden for å få varme og sol, er bare å gå ut ytterdøra :)

Hei, noen som har en mening om denne Mercedesen?

http://m.finn.no/car/used/gallery.html?finnkode=60842303

Min far er veldig interessert i å handle. Noe å utsette på denne?

Ser ut som en strøken bil, litt feil felger kanskje? Men om jeg skal være ærlig så ville jeg nok lagt til noen penger og heller valgt en C126 SEC, men for mange bli det kanskje litt for moderene når man skal ha veteran :) Eventuelt spart noen penger og kjøpt en E12 528I, ligger en strøken en ute på Finn nå til noen å 60 000 kr..

Skrevet (endret)

Hei, noen som har en mening om denne Mercedesen?

http://m.finn.no/car/used/gallery.html?finnkode=60842303

Min far er veldig interessert i å handle. Noe å utsette på denne?

Mercedes-Benz W114/115 "Strich-Acht" (1967-76) er alltid kult og spesielt når det er en coupé. Denne modellen er ikke direkte sjelden (ennå), men den begynner jo å trekke på årene og det blir ikke bygget flere. Mange har imdidlertid gått lengere enn langt og kan man finne en som er rustfri og nogenlunde fornuftig mekanisk er den interessant som ordentlig oldtimer. Felgene passer ikke til bilen iom. at denne modellen såvidt jeg vet kun kom med stålfelger og kapsler i karosserifargen (det er elegant). Det er viktig å tenke på at bilen er over 40 år gammel og fra en helt annen tid enn idag... :)

Endret av Fredrik
Skrevet

Ja jeg husker noe av det samme fra vårt hus i Spania, der hadde vi heller ikke aircondition men det av egentelig aldri noe problem med temperatur innendørs. Min far jobbet i Cadiz på den spanske sør vest kysten ifra jeg var 8 til 15 år så jeg har hatt mange sommere der, det ble skikkelig varmt om sommeren og det var ikke uvanlig at de ble opp i mot 45 varmegrader. Men huset var av betong og hadde sånne skodder foran alle vinduer, det var små glipper i disse skoddene for å slippe inn luft. Ellers så var det god lufting i huset og alle gulv var flisebelagt. Det tror jeg også har noe å si, fryser man på bena så fryser man i hele kroppen og motsatt om man er varm på føttene. Når man går på ett kjølig gulv så vil jeg tro det hjelper på hvordan man opplever temperaturen i huset. Her hjemme har man gjerne parkett gulv nettopp fordi det er mer lunt om vinteren, de gulvene man har fliser på er det varmekabler under selvsagt. Men vi var noen vintere nede i Cadiz også og da er ikke spanske hus noe særlig, når det er mellom 5-10 varmegrader ute og det blåser kuling da er ikke ett nesten uisolert murhus noe særlig. Ikke er det varmekabler i de da iskalde flisegulvene og peisen (hvis det i det hele tatt er noen peis) er mer eller mindre bare for syns skyld ;)

Jepp... poenget med flisegulvene er jeg helt enig i. Akkurat som de akkumulerer varme utendørs og er til glede når solen har gått ned holder de huset kjølig innendørs. Halvparten av sommerhuset vi har er også bygget i betong (den gamle delen) som ikke er isolert, mens den andre halvdelen er bygget i moderne lettbetong som er isolert (den nye delen). Den gamle delen er alltid kjølig uansett om det er vinter eller sommer, mens den nye delen alltid er varm uansett om det er vinter eller sommer. Heldigvis har vi soverom i begge avdelingene og kan velge etter smak og behag. Vi har peis i den nye delen og sentralvarme i hele huset. Peisen har vi aldri brukt iom. at stuen (i den nye delen) allikevel alltid er varm. Vi har forøvrig også oppvarmet svømmebasseng og det er ganske deilig selv midt på sommeren. På den måten kan vi ta behagelige morgenbad (eller kveldsbad) uten å måtte vente på at solen varmer opp vannet... :)

Skrevet

25 varmegrader utendørs akkurat nå her i Århus. Tideligere idag var det 29-30 varmegrader, men det var nesten for mye av det gode... spesielt når det er skyfritt og vindstille... :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...