Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

On 12. april 2016 at 16.49, Fredrik skrev:

Hmmm... Mazda MX-5 (NA) anno 1990 kom som standard med 185/60-14 dekk/felger... :)

Mx5 blir nok altfor upraktisk for min del. Selv e30en som er touring blir nesten ikke brukt. Alltid noe som skal være med som ikke går inn.. Jeg tror ikke en mx5 kommer seg opp bakken til huset heller..

Peugeoten begynner å bli artig humørsyk. Den finner stadig på flere lyder å lage med ugjevne mellomrom. Piping i hjullageret har kommet å gått i snart to år, men kun når det er varmere enn 5varmegrader. Interiørknirk kommer og går, periodevis røyker den under pådrag i andre gir, av og til røyker det og lukter brent olje fra panseret, den har gått i limp mode noen ganger, men det virker som er slutt, ene vindusviskeren fungerte ikke i vinter, men er tilbake nå. Av og til hopper cruisekontrollen ut, men da trenger jeg bare å skru av og på. Ikke alltid bakluken vil åpne seg, og innimellom kommer det opp feilmeldinger, men de er stortsett alltid forskjellig..

tenkte å utbedre feilene fra eukontrollen og se hvor lenge den holder ut.. Foreløbig står triptelleren på 241294, og bilen føles taight og fin. Ikke bruker den olje, og omtrent ikke rust. Billig har den hvertfall vært hittil, med kun et sett bremseklosser bak og oljeskift på 30 000km..

Selger jeg for 15000kr, har den kostet omtrent 1kr pr km+diesel og forsikring. Ikke så altfor værst regnestykke syns jeg.

Siste 70milene har jeg et snittforbruk på 0,49 i kjørekomputeren og da kjører jeg stortsett med klampen i bånn og 3-4000omdr når farten skal økes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var egentlig bare at selv en 25 år gammel MX-5 har en veldig fin styrerespons tiltross for dekk med en ganske høy profil som 185/60. Dette betyr at høyden på dekkenes side er 60% av 18,5 cm (bredden på dekket), som tilsvarer ca. 11,1 cm. Jeg tenker at lavprofildekk (30-40) generelt er litt overdrevet i forhold til hvorvidt en bil har fin styrerespons eller ikke (i alle fall i forbindelse med relativt alminnelige biler). Lavprofildekk har først og fremst en visuell betydning i relasjon til store felger iom. at rulleomkretsen ellers blir latterlig stor. Lavprofildekk er også en fordel mhp. varmgang på f.eks baner og bebehold av stive sidevegger på dekkene. På den annen side har dekkenes profil liten betydning for hvor stor hastighet de tåler. Det finnes f.eks dekk med 55 profil som er W merket (270 Km/t). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder styrerespons er det etter mine erfaringer kritisk med lavprofil dekk, da dekkrulling sidelengs gjør at jeg holder vesentlig igjen sammenlignet med lavprofil.

At lavprofildekk har en visuell effekt skal jeg være enig med deg i, men dessverre går det også på bekostning av komfort. Feks nye tiguan og golf7 syns jeg er alt for stivt satt opp for å kunne være komfortable. Da liker jeg golf4 med 15" langt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder styrerespons er det etter mine erfaringer kritisk med lavprofil dekk, da dekkrulling sidelengs gjør at jeg holder vesentlig igjen sammenlignet med lavprofil.

At lavprofildekk har en visuell effekt skal jeg være enig med deg i, men dessverre går det også på bekostning av komfort. Feks nye tiguan og golf7 syns jeg er alt for stivt satt opp for å kunne være komfortable. Da liker jeg golf4 med 15" langt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Der må jeg si jeg er litt uenig med deg. Min far har en Tiguan R-line med 19" og den føles veldig komfertabel tross "lav profil" Hvis jeg ikke tar helt feil er det vel 255/40-19 noe jeg personlig ikke syns blir for lavt. Dekksidene kan sammenlignes med 205/50 i ren fysisk størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: facelift av første generasjon tiguan. Mulig bilen jeg snakker om er 2012 eller 2013modell. Mulig det har kommet en ny modell.

Komfort er et relativt begrep, men en god sammenligning er en orginal e39 med 15" ballongdekk. Egentlig en perfekt bil i mine øyne når det skal være en blanding av komfort og sportslighet, sett i lys av at det er 20år siden den kom på markedet. Det burde være mulig å ha 30kmt over de fleste fartsdumpene uten ubehag, og det har ikke jeg opplevd på biler som er lansert etter år2000. 407en på sin side er for myk for øvelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens grin fra meg.. Fikk skyld i en forsikringsak som ikke var min feil og sitter nå med en forsikringskostnad på 3000,- mnd kontra 600.. Fyttefan.

Raskeste måte å komme seg opp igjen på ? Skifte halvårlig ? Prute bonus opp hos annet selskap ? O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pautomagi skrev:

Dagens grin fra meg.. Fikk skyld i en forsikringsak som ikke var min feil og sitter nå med en forsikringskostnad på 3000,- mnd kontra 600.. Fyttefan.

Raskeste måte å komme seg opp igjen på ? Skifte halvårlig ? Prute bonus opp hos annet selskap ? O:)

Den vanlige er vel å bytte en gang i halvåret ja. Det er lov å bytte forsikkringsselskap hver mnd tror jeg, men bonus får man vel ikke justert noe hyppigere en hver 6mnd tror jeg. Sikkert lov å prøve, men blir jo endel jobb og mas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte på en "classy fyr" i en F11 her om dagen. Han kjørte i motsatt kjørefelt, åpnet takluka og heiv ut en boks med redbull. Hater når folk gjør sånt. Har han lyst til å få den boksen i ruta eller fangeren når han kjører tilbake mon tro? Kjente jeg ble skikkelig forbanna :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...