Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Noen i Bergen som fortsatt holder på med dette? Alle på listen har vært inaktiv på Bimmers i minst ett år ser det ut som.

Skulle ha fått resatt regnsensor og sjekket et par ting på en E91.

 

Bør vel på sikt skaffe en kabel og sånt slik at jeg kan gjøre dette selv 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har fått meg en K+DCAN kabel kjøpt hos BCables.com. Den har switch mellom KCAN og DCAN. Er det noen som vet når skillet går mellom disse? Har forstått det slik at det er 03/2007, men min Mini er produsert 19.03.2007... Regner ikke med at jeg hadde fått opp noe som helst om bilen var KCAN og jeg brukte DCAN?

Har installert ISTA D, og fulgt instruksen som ligger i dokumentasjonen til @Otis. Når jeg plugget i kabel for første gang så fikk jeg kommunisert med bilen, og hentet inn info om bilen. Men plutselig så mistet jeg tilgang og nå får jeg ikke kjørt diagnose. Se screenshots.

IMG_4564.thumb.jpeg.02697cf7e19982d402f5cb3f545fd22c.jpegIMG_4567.thumb.jpeg.2a749ca604b7672b8e15152b1dbf74ad.jpegIMG_4565.thumb.jpeg.fe2938bdc135558e9e64d4018b033d5a.jpeg

Men når jeg skal følge installasjonsmanualen som kom med kabelen, står det følgende:

Once downloaded unzip the folder and run DCAN.exe. Connect the cable to your PC and the vehicles OBD2 port, set the comport to COM1 and click on the mode you want to set (DCAN for 2007+ cars) and (KCAN for cars from 1998-2007). This will set the cable for KCAN or DCAN. Note: This mode only can only be changed within the first minute after the interface is powered up by the car (during that time the LED is on). As soon as the interface is set to a mode the LED will be off.

image.png.e5693d1601fa9083aaf6532f6773e6fe.png

Første gang auto-valgte den COM3 så var jeg for treg på avtrekkeren og låste seg deretter til det. Gikk så inn i enhetsbehandling og endret til COM9. Men etter flere forsøk får jeg kun valgt det som kabelen er satt til i enhetsbehandling, og får valgt D-CAN.
Går videre:

Run OBDSetup.exe from the folder.

image.png.67313ad1354182395d00aa79fbd2faab.png

Her får jeg følgende opp:

IMG_4568.thumb.jpeg.004aa756b53272624fb9c5460eacb595.jpeg

 

Har jeg begått en åpenbar feil som jeg ikke ser selv? I og med at jeg fikk kontakt med bilen så kan det ikke være så langt i fra.

Firewall, antivirus, noe som må av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

Det der kcan verktøyet er jo avleggs. Det behøves ikke lenger. Og obdsetup er å avleggs. 

Om du følger min guide så skal det virke.

Edit: fant linken på forrige side 🙈 

 

Har nå to F generasjon biler i heimen, og kan vel vere greit og ha rett kabel og program for diagnose. Har tidligere brukt Inpa på e61. Men forstått det som at Ista er tingen nå? 

Hvilken kabel trengs det her 🤔? Tenker og bruke en pc med win 10

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Det der kcan verktøyet er jo avleggs. Det behøves ikke lenger. Og obdsetup er å avleggs. 

Om du følger min guide så skal det virke.

Notert. 

Jeg får prøve igjen i kveld.

Fant også ut at vcredist x86 2008 under Tools-mappa var invalid av en eller annen grunn, gikk ikke an å installere den.

Lastet ned fra Microsoft sine egne sider og installerte, burde det fungere?

installerte alle vcredist i både x64 og x86 mappene + nedlastet vcredist 2008 x86 SP1 fra Microsoft, kjørte RCleaner, reboot og la inn lisens på nytt, men får fortsatt opp denne feilen ved programstart:

image.png.5ea727c15fc7eb46607f51d426c2e4e2.png

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Otis skrev:

@papertiger Har du sjekket at du har pakket ut rett filer og valgt rett språk? Trykk på OK, velg fastnøkkel i høyre hjørnet og sjekk.

Merk at jeg har ikke lastet ned BMW standard tools, kun ISTA D og Tools ettersom jeg forstod det fra tidligere lesning i tråden her at de ikke har noe med hverandre å gjøre, og pakket ut disse filene med 7z. Klarte ikke finne noen preferanser på språkvalg i ISTA, men står på Engelsk. 
Fulgte brukerveiledningen til Knutmyr som du har delt. 
Merk også at i din manual for installasjon av kabel i BMW standard Tools så står det at COM port 1 skal velges, mens i installasjonsveiledningen i filene som jeg lastet ned står det COM9, og at dette skal brukes i de ini-filene som skal endres (EDIABAS og OBD) samt i enhetsbehandling. 
 

Føler at jeg har misset et vesentlig punkt i installasjonsveiledningen på ISTA D, men klarer ikke se hva det skulle være heller. Er någenlunde oppegående på PC, så burde ikke være inkompetanse som er grunnen heller.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe installasjon av ISTA. Det er bare å pakke ut filer og legge de på rett plass. Men det er svært viktig å installere alle vcredist samt .net.

Com1 bruker jeg siden stort sett alt bestandig henviser til com1. Synes det er lettere å vite hva man har gjort da å følge en standard. Du må jo ha ediabas for å få brukt ISTA. Og i ediabas så setter du com1 i ediabas konfigurator. Så gjør man det i enhetsbehandling, også huske å endre til 1 msec i latency. 

Database feilen kan du forsøke å pakke ut filene på nytt, og før det, sjekk at du kan velge unblock på egenskaper til fila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på tidligere sider i tråden før jeg satte i gang i går, og lastet derfor ned den AIO-en. Kjørte gjennom den, samt installerte alle vcredist i x86 og x64, men så var det denne ene som ikke gikk da. Jeg skal prøve å laste den ned på nytt i morgen og se om den er ok da, skal ta å gå over dette samt .NET framework en gang til.

COM-port er satt til 1 i både Enhetsbehandling og i OBD konfig-fila under EDIABAS\BIN mappa.

Når det er sagt så fant jeg i alle fall ÉN feil; jeg hadde ikke kikket nøye nok på filene i språkpakkemappa, så jeg la ikke merke til at det var 7zip filer 🙈. Ekstraktet så EN-filen og kopierte de to filene til korrekt mappe i Rheingold under Program files x86. Regner ikke med DE, RU og OTHER-språkfilene trengs? 
Kjørt RCleaner på nytt, lisens på nytt, men samme databasefeil. 
Språkvalg i ISTA satt til EN-GB. 

Men jeg får ikke opp valget om Unblock på filene under Egenskaper (leste det samme i den ene manualen på Google drive-siden din). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 23.06, Otis skrev:

Tror kanskje man må ha other, men husker ikke helt.

Gjorde noen endringer nå; 

-La inn OTHER-databasen.
-Kjørte den AIO-en på nytt, det viste seg at det var et par vcredist som den ikke hadde installert; 2005 og 2008 i x65 og x86 versjon. Den fullførte det. 
-Satte opp kabelen til COM1 som beskrevet.

Voila! Fikk koblet til uten problem, og ingen feilmelding ved programoppstart.

Tusen takk for hjelp @Otis!

Fikk også lest ut feilkodene, men så gikk bilen tom for batteri - amatørmessig å ikke ha en batterilader tilgjengelig, så det må jeg skaffe meg i morgen. Det ser ut som det har vært dårlig spenning på batteriet lenge, men nå var det under 8V når jeg målte det.

IMG_4577.thumb.jpeg.42c1e5af55fcfa9e97a00da2a6df50b5.jpegIMG_4578.thumb.jpeg.6c348fa42a785fc7b3d1ce52c3987130.jpeg

Det er den airbag-feilen som oppstod ved km 140752 som lyser rødt i bilen. Ingen videre info om den i ISTA, heller ikke i bmwfault.codes-nettsiden. Noen som har en idé?

image.thumb.png.49a0a54233e9cc5ceb194205dfaebc9c.png

 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Bra det ordna seg!

93a8 er, i følge internett en feil for at MRS ikke ser 2.2 ohm på både steg 1 og steg 2 i airbag på førerside.

Fiksen er mange ganger ny SZL. Men videre feilsøking er anbefalt før deleskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

Ja etter et raskt google-søk ser jeg at det kommer opp. Spørs om jeg ikke får prøve meg på demontering av airbag og bl.a. sjekke den flatkabelen for skade. Nå er det mulig jeg spør litt for raskt uten å ha lest meg tilstrekkelig opp, men er videre feilsøking (hva bør sjekkes og hvordan) noe som ISTA D forklarer greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i ditt forrige innlegg at ISTA ikke leverer noe mer info aktuell feil, så da får du ikke noe mer hjelp av ISTA slik jeg ser det.

Selv om det er rart at ISTA ikke viser deg noe mer feilsøking på aktuell feilkode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...