Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle lese av feilkoder på en f31 med n47. Fikk opp moduler og lest av antall feilkoder, men umulig å velge "display fault memory" grunnet feilmeldinger se vedlegg;

 

Har aldri lest av så ny bil før, tok samtidig en  1 serie med n47 og der gikk det helt fint. Har ordentlig obd 2 kabel med ekte chip, med manuell switch mellom K og D can.

 

Tips settes pris på :)

IMG_20210715_195249.jpg

IMG_20210715_195243.jpg

IMG_20210715_195237.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, E.C. skrev:

K+DCAN funker ikke med F-serie, da må du over på E-NET eller ICOM (om du skal ha ett interface som tar alt).

ah, hadde en anelse. Alt gikk så fint helt til jeg skulle trykke display fault memory. Får jo opp antall koder i minne osv, men :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier nok å lirke ut litt info, men det blir ganske amputert som du fikk erfare. ENET er da billig. Hvis du har en gammel OBD-kabel og en nettverkskabel så kan du faktisk lodde sammen en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Du greier nok å lirke ut litt info, men det blir ganske amputert som du fikk erfare. ENET er da billig. Hvis du har en gammel OBD-kabel og en nettverkskabel så kan du faktisk lodde sammen en selv.

har faktisk begge deler. Noen vettu guide som tar for seg dette, som du kunne ha linket til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte ha en 510 Ohm motstand så jeg nå, men det var den her jeg snublet over: https://www.obdii365.com/service/free-bmw-enet-cable-e-sys-and-installation.html

Her, bedre link: https://www.2addicts.com/forums/showthread.php?t=1383281

EDIT2: får legge ved PDF-en med bruksanvisning, sikkert noen andre som kommer til å lure på det ved et senere tidspunkt.

OBD-ENET Cable Build - Detailed Instructions.pdf

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Jeg bruker også DCAN kabel på F serie. Funker helt fint. Den nyeste jeg testet var 2014 F10.

hmmm, kanskje det er ISTA versjonen min det er noe rart med :(. Dette var vel en (13/14?) modell f31. ISTA-D 4.06.22

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

De kan vel funke gitt at oppsettet er riktig og innmaten "ok", men for de fleste er det enklest å gå til ENET. Har du bryteren på DCAN-siden da?

Stod på d can, fikk nada kontakt på K, så måtte vri den over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører to andre over her si at deres kabler fungerer med F-serie og jeg tviler ikke på det, ettersom kommunikasjonen fra diagnoseport skal kunne gå både via D-CAN og ethernet, men det blir litt bingo. Lest om flere som ikke får det til å fungere og specs som er lovet av produsenter er ikke alltid der (jeg har f.eks. åpnet 20 til 16-pins adaptere som manglet ledninger til service-resett, ikke rart at utstyret ikke greier å nullstille ting etter oljeskift da). Derav anbefaling av ENET som er "rett frem kabling", uten noen brikker som skal oversette ting til USB-protokoll.

Når det gjelder den aktuelle bilen du prøvde så ville jeg anbefale å verifisere at andre diagnosverktøy får kontakt, for å utelukke selve bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle bilen var hos bimmerupgrade høsten i fjor for litt koding, så antar heller det er noe med utstyret jeg har. Skal se om jeg får lagd meg en sånne enet kabel. Tilgang til greit loddeutstyr på jobben. Mulig det Kanskje ligger en motstand der også. Rj45 tang, kabel og plugger har jeg liggende selv. Meeeen kjenner jeg meg selv så blir det nok ikke noe med det første, men har da muligheten hvis kjedsomheten byr seg en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller du en enet kabel på amazon med ekspressfrakt tar det ikke mange dagene til du har den, og til en pris som vel gjør at det ikke er verdt styret med å lodde en selv. Har ikke prøvd K+DCAN på mine F-serier, mener å ha lest at den kun brukes på E-serie og eldre (R56 funket den supert på), og enet funker fullverdig på begge mine F-seriebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis 

Har ikke E serie, dette gjelder en "i" bil, altså det blir som F seriene. 

Ista+ lar meg ikke komme inn på sidene som omhandler programmering uten en Icom. Får bare lest av feilkoder med en D-can kabelen jeg har. Tror ikke en E-net vil gjøre noe forskjell heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...