Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Nykommer i bruk av ISTA, og har i forbindelse med feil på EGR kjørt en testplan ut i fra dette. 
Men er nysgjerrig på om noen klarer å se om dette trykkfallet etter 3,5-4 sekunder er normalt? 
 

9AD11523-964B-4155-9B3F-03950512BAD6.jpeg

Endret av svaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 Coupe facelift:

Var noen jalla depo lykter på bilen når jeg kjøpte den.

Fikk tak i orginale bi-xenon lykter (bilen har orginalt xenon).

Men når jeg slår på tenninga og vrir på lysbryteren går ikke lys opp-ned, gjør ikke den selv testen de skal.

Kjørte diagnose med inpa og fikk opp disse:

 6AD96B8E-C406-43CB-9F58-A1C4ACA9B7F1.thumb.jpeg.1085a9f1a0beeeba2d5254a88a269b7a.jpeg

 

Diagnose med BMW scanner: (de to siste var pærer, så de er fiksa)

717A1CA7-23FE-4F51-8EF5-45782A520284.thumb.jpeg.8967ed6277d151adec22ed73895f176c.jpeg


Googla som en helt i hele dag men finner ikke ut hva/hvor «Control unit LWR/HVAC» er og hvordan man kan teste den.

Må være pga. den at sensorene i hjulbuer sier short to ground?

Prøvd med flere LCM’er også.

Endret av Amarios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Amarios skrev:

E46 Coupe facelift:

Var noen jalla depo lykter på bilen når jeg kjøpte den.

Fikk tak i orginale bi-xenon lykter (bilen har orginalt xenon).

Men når jeg slår på tenninga og vrir på lysbryteren går ikke lys opp-ned, gjør ikke den selv testen de skal.

Kjørte diagnose med inpa og fikk opp disse:

 Diagnose med BMW scanner: (de to siste var pærer, så de er fiksa)

Googla som en helt i hele dag men finner ikke ut hva/hvor «Control unit LWR/HVAC» er og hvordan man kan teste den.

Må være pga. den at sensorene i hjulbuer sier short to ground?

Prøvd med flere LCM’er også.

Det virket før med depo lyktene eller?
Og er du sikker på at pinnene plasseringen er lik på lykter med xenon og bixenon?

Får du kobla til LWR modulen? Du kan kanskje få lest ut nivå verdier fra sensorer forran og bak..
Men om pinnene er feil og ting blir kortslutta så vil det ikke fungere. Så ville hvertfall verifisert at det er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alpejohn skrev:

Det virket før med depo lyktene eller?
Og er du sikker på at pinnene plasseringen er lik på lykter med xenon og bixenon?

Får du kobla til LWR modulen? Du kan kanskje få lest ut nivå verdier fra sensorer forran og bak..
Men om pinnene er feil og ting blir kortslutta så vil det ikke fungere. Så ville hvertfall verifisert at det er likt.

Depo lyktene var halogen med ettermontert  xenon. De fungerte.

Får ikke kobla til LWR modul, hvor er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig LWR ligger i lysbryteren uten at jeg skal si det sikkert, eventuelt i LCM. Om ikke det er den som utgjør lysbryteren..
Jeg har aldri vært borti dette på E46 så jeg gjorde bare et raskt søk.

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Alpejohn skrev:

Det er mulig LWR ligger i lysbryteren uten at jeg skal si det sikkert, eventuelt i LCM. Om ikke det er den som utgjør lysbryteren..
Jeg har aldri vært borti dette på E46 så jeg gjorde bare et raskt søk.

LCM (LCZ) er i lysbryteren. Prøvd flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten info om service hos BMW og deres tilnærming til saken.

En "kunde" av meg trengte bistand på sin X3 F25 etter at klossene og slitasjevarsler foran ble skiftet av et BMW verksted. De fikk ikke til å nullstille bremse lyset, det for slitasjesensor. Den bare lyste rødt og ville ha nye bremser.

De hadde kontakten BMW for dekning av kabelstammen gjennom torpdeovegg, men BMW ville ikke dekke det.
De presenterte et tilbud til kunden på ca 45k for å fikse problemet. Kunden ble litt usikker og takket nei for å undersøke litt mer, bilen fungerte jo helt flott både før og etter service.

Vi skrev litt over SMS og han målte verdier på sensoren foran og sammenlignet med bak, siden den var OK og ikke rørt fra tidligere. Målte også fra DSC og ut til hver sensor, med fine verdier over alt, ca 0,5-0,7 ohm med sensor i.

Vi møttes og jeg leste feilkoder, ISTA rapporterte om 255% gjenstående belegg foran og anbefalte å ta en kalibrering av CBS. I samme slenge ble det anbefalt å oppdatere SW på CBS for de biler før 09/2013 for å hindre slike tilfeller.
Jeg trykte meg videre for kalibrering av CBS og vipps, alt OK. Nå rapporterer bilen om 50kkm før neste bremseservice, som jeg mener er korrekt for de fleste BMW på bremser foran.

Har dere noen tanker rundt dette?
Jeg brukte ISTA 4.32.20, og jeg regner med BMW selv bruker 4.37.xx eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt sinnsykt at et "ordentlig" verksted (uansett hvilket) ikke greier det jeg anser som basis elektro feilsøk på bil før de gir helt sinnsyke tilbud. Bytte masse kabler, hva vil det hjelpe? Problemet i seg selv er nå sært, men hvis de hadde målt litt (slik som dere gjorde) så ville det være åpenbart at man ikke behøver noen nye kabler. Et nytt DSC-modul (med ny software) hadde jo løst saken her og da hadde verkstedet kommet unna med det også. Drøyt. Kan ikke tenke hvor mange millioner som flyr ut på sånt per år. Bra du fikk hjulpet mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skremt, kommer nok fortsatt til å bruke Jensen Auto på min nyinnkjøpte 6 år gamle bimmer på alt annet enn serviceavtalen som fulgte med bilen som må tas på offisielt BMW verksted. 

Tydelig viktig at man ikke tar det verkstedet sier for god fisk uten å være kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Ja, helt enig i alle dine kommentarer og spørsmål. Kunden lurte også på hva som hadde skjedd når verkstedet evt hadde skiftet ledninger og feilen enda var der. Hvem vet..?

@sondre Jeg tenker at man absolutt bør holde seg til et verksted man kjenner/har god erfaring med. For god service er ikke en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 19.10.2022 den 20.50, Otis skrev:

Har dere noen tanker rundt dette?

Kommer ikke til å skje noe før slike verksteder får straff for elendig utført feilsøking og forsøk på ran fra en kunde.
Syns det er mildt sagt hårreisende at de kan slippe unna med dette.

Er det noen som ser på DiagnoseDan på youtube? Han får inn mange tilfeller av lignende feilsøkinger der det har blitt byttet deler for tusenvis av kroner, og det viser seg og være alt annet en det verkstedet mener. Han er utrolig flink til å finne vanskelige feil, meget artig å følge med på!


Tenk så mye penger folk kaster vekk på unødvendige reparasjoner, kjenner jeg blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krisfje skrev:

Ser på Diagnose Dan her også, artig å følge med på og er god læring samtidig😊

Absolutt! Har fått meg noen aha opplevelser når jeg har vært bombesikker på hva som har vært feil😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...