Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

jeg har en 06' 320d e91 og jeg plages med at lyden på ryggesensorne er veldig høy.. det kom etter at jeg byttet spilleren og satt i en connects2 overgangskabel slik at jeg fikk spilleren til å starte og stoppe som normalt, pluss at ryggesensorne kom tilbake.. 

noen som vet om det går ann å justere på lydnivået? om det er noe som går an å gjøre med koding?

Du kan stille på lydnivå via iDrive hvis du har det...ellers er det via Radio/Cluster mener jeg. Sjekk bruksveiledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en US importert X3 28i 2013 (F25) som jeg skulle utført corner delete på, samt installere europeisk navi og radio.

Er det noen som kan ta på seg oppdraget? Holder til i Bergen.

Send PM

Da kan jeg informere om at jeg har fått programmert om bilen ihht EU/norske krav.

Jeg tok kontakt med Frank hos www.car-coding.de og kan anbefale ham på det varmeste.

Vedlagt ligger en oversikt over programmeringspakken som inngår i prisen. Han tar ca 4000 NOK for hele pakken. Jeg fikk en pris på bare navi oppdatering her i Norge på 3500, så prismessig er det ingenting å si på.

Han sendte en laptop, kabel og USB sticks til Navigasjon i posten.

Deretter var det bare å sette bilen på tunet og sørge for nok strøm og internett dekning. Deretter koblet han seg opp via remote desktop. Hele operasjonen tok ca 3-4 timer og du trenger ikke å sitte i bilen under hele operasjonen.

Her er en oversikt over pakken:

1 Light switch

- Replacing the light switch unit against an European part with a button for the rear fog lamps (the costs for the European light switch are not included in that programming package; a European light switch is approx. 85,- EUR at BMW)

- Activation of rear fog lamps via programming (only required on models 3-series F3x; European light switch with a button for the rear fog lamps required)

- Installation of an additional cable between light switch and electronic control unit for light functions (not required on all models)

2 Lights

- Deactivation of the U.S. position lights (= dimmed front indicators when head lights are on; not required on all US spec. models)

- In case the light switch is replaced against a European part: Change of the error message "break force light left/right defect" to "rear fog lamp left/right defect"

- Xenon head lamps: Activation of symmetrical light distribution (= standard on European models; not required on all US spec. models)

- Adaptive Xenon head lamps: Activation of "variable light distribution" (= European setting which includes motorway light / town light / guiding-fog light)

3 Locking/unlocking the car, power windows, rear gate

- Activation of "comfort closing": Windows and sunroof may be closed by holding the lock button on the remote control key

- Fold the mirrors using the remote control key by holding the lock button (fold-in outside mirrors required)

- If function "Lock after start to drive" is selected: Car unlocks automatically after taking out the key of the slot or switching off the engine (to open the door the door handle needs to be pulled only once instead of twice)

- Change the function of the panic button on the remote control key to "Coming Home Light" (F-series models) or opening/closing rear gate (E-series models; electrical rear gate required)

- Alarm system: Disarming of the alarm system only possible with remote control key (standard: remote control key and mechanical door lock; not available on all models)

- Electrical rear gate: Opening and closing using the remote control key and the button inside the car

4 Radio and Entertainment

- Adding additional languages to the navigation system CIC: e.g. German, Dutch, Italian ... (not available on all models)

- Changing language of voice input system (not available on all models)

- Enable European radio frequencies: Steps of 0.1 MHz (European standard) instead of 0.2 MHz (US standard)

- Activation of function "Alternative Frequencies": automatic re-tune to a different frequency providing the same radio station when moving out of range

- Deactivation of satellite radio "SIRIUS" ("SIRIUS" is not working in Europe)

- Activation of traffic information in radio: Music playback will be interrupted for radio traffic messages (menu item to switch this option on/off)

- Change regional code for video DVD in navigation head unit: e.g. from "1" (US and Canada) to "2" (Europe and Japan) (if desired)

- Change regional code for video DVD in rear seat entertainment system: e.g. from "1" (US and Canada) to "2" (Europe and Japan) (if desired)

- Enabling DVD video while driving

5 Navigation System

- Activation of European traffic information: Traffic information are displayed in navigation map and will be considered for route calculation.

- Activation of function "fuel stop proposal" in the route list: Fuel stations will be shown in the distance where the fuel tank is supposed to be empty. The distance to this "fuel stop proposal" will be adjusted dynamically according to the current fuel consumption.

- Activation of function "USB import" in "stored trips": Trips which are planned at http://www.bmw-routes.com can be imported to the navigation system using an USB memory stick (that is quite helpful because ConnectedDrive is not working in Europe anymore and therefore planned trips cannot be sent to the car)

- Changing to European parameters for calculation of "estimated time of arrival": Faster driving on motorways and country roads is considered correctly.

- Optional: Change from map data "North America" to the latest European map data "Europe Premium 2014-1"
Remark: Ordering the required car-specific enabling code takes us approx. 2-3 days. To order this code we need the VIN of the car.

6 Instrument cluster

- Adding digital speedometer as an additional item to the board computer:

7 Cruise Control

- Change the brief status display of the stored speed from "mph" to "km/h" (not available on all models)

8 Air Conditioning

- Change from "Hot-climate version" to more gentle European standard setting (not required on all models)

Note:

On US spec. models the services "BMW Assist" / "BMW Online" / "BMW Connected Drive" are not available in Europe because the responsible electronic control unit is not able to dial in European mobile communications networks.

The bluetooth hands free is working in Europe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fikk ordnet det. :)

Var det mye å hente på å ta inn bilen fra statene kontra f.eks. Tyskland?

Det var en god del å spare på å ta den inn fra statene ja. Nå kjøpte jeg den ifbm at vi bodde der borte i 15 mnd.

Nå gjenstår det bare å få dokumentert HK, Maksfart og cc. Jeg forhørte meg med BMW Norge, men de er så arrogante og lite service minded at du kan få fnatt. De viser så og si ingen vilje til å hjelpe til med å skaffe denne type dokumentasjon. Han jeg snakket med sa at i verste fall "kan" de ikke skaffe dette og dermed må jeg returnere bilen til USA. Makan til arroganse og idioti!! Utrolig at ikke de forstår at jeg mest sannsynlig kjøper en BMW igjen, og mest sannsynlig en "norsk" dersom jeg er fornøyd med denne bilen og ikke minst servicen deres, men så langt klarer de visst ikke å tenke...

Men jeg gir meg ikke så lett. Har bedt om infoen fra BMW USA, men der har jeg også møtt på litt motstand grunnet at jeg har eksportert den. De er veldig lojale mot moderselskapet tydeligvis. Tyskerne er nok redd for at dette settes i system fordi ja, det er en god del å hente på US bilene. Riktignok er det viktig å finne en med rett spec (winter package) for at den skal være tilnærmet lik EU utgaven.

Car-coding.de kan også være behjelpelig via kontakter i Tyskland med å skaffe denne infoen jeg trenger, men det koster fort noen hundre euros...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Flott du fikk ordnet det. Hørest ut som bra greier dette. :)

Men hvor mye skulle bmw i norge ha for denne jobben? :)

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

BMW Norge er bundet på armer og bein og vil ikke være behjelpelig med noe av dette. Men som nevnt over, et annet firma i Norge skulle ha 3500 bare for å oppdatere navi, men da står du fortsatt igjen med US radio, feil på lys med mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i Drammen/Oslo området som kan være behjelpelig med å kode vekk pærevarslingen og aktivere "follow me home" lys på en E90? 

Dette hadde evt vært til stor hjelp, da jeg ikke har fått de nevnte programmene på siden 1 til å virke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"follow me home"-lys har vært standard på alle BMW-er siden nitten pil-og-bue, og aktiveres ved å sette på fjernlys etter at motoren er stoppet. Mulig du tenker på "welcome lights"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått DIS v57 til å fungere sammen med ADS-kabel (COM) på E32/E34/E36? Den funker som bare det i INPA, men i DIS funker ingenting. Har fulgt installasjonsveiledninger fra flere plasser, men får det absolutt ikke til å fungere -_- Har endret til ADS i EDIABAS.ini, har kjørt ADSSETUP.exe og ellers fulgt alle instruksjoner. Men neida :P kjører først ifhsrv32.exe, så DiagHead, rykker på Run der, åpner "Other.vmx" og finner niks og nada. I DIS er det det samme "oppførsel" både når kabelen står koblet i og i bilen, som når den ikke er tilkoblet... Noen som kan hjelpe? Har sittet med dette i dagesvis nå, og begynner å bli litt halvlei hele greia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linkene! Skal prøve litt mer i kveld!

Hvis jeg ikke får det til, bør jeg kanskje avinstallere alt jeg har og installere EasyDIS heller. Har du en link til EasyDIS filene? Evt. på PM, hvis det er litt i gråsonen av hva som kan deles på forumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å avinstallere noe som helst for å installere EasyDIS. Du må bare lage en ny virituell maskin som beskrevet i pdf filene.

Installasjonsfilene til EasyDIS finner du på forskjellige fildelingsnettsider.

Filene heter:

- EasyDIS base v44

- GT1 v44 programs

Med EasyDIS v44 kan du også kode og programmere :)

Du slipper å bruke Diaghead emulatoren.

Jeg har også installert DIS v57 på EasyDIS basen. Og så kan du faktisk installere TIS inni DIS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...