Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte E65 for ett år siden , direkte fra volvo 850 -93 , fant jeg fort ut at her er det så mye elektronikk at det ville være gunstig å ha muligheten til selv å sjekke hvordan bilen hadde det.

Etter å ha lest meg opp på US forum endte det med at jeg kjøpte en ODBII kabel til 12$ og lastet ned og installerte DIS 57 , INPA og PROGMAN.

Spesiellt DIS har vært veldig nyttig for å kjøre diagnose på diverse småting samt å resette læreparameterene til automatkassen pga hard nedgiring.

Jeg må snart bytte batteri , og da må dette registreses i bilen , så her også er det kjekt å være selvhjulpen.

Dersom en velger å jobbe med sin egen bil på denne måten er det viktig å være ytterst forsiktig og ha respekt for kreftene til disse programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Akkurat leika meg litt og senka en bil med nivåregulering. Artig å sitte og knotte på knapper og se bilen heise seg opp og ned. Små barn store gleder :mrgreen: hehehe

Den funksjonen har ikke jeg turt å fikle på enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg bestillt meg en GT1 Diagnosetester samt kabler og Harddisk for Ibm T30.

http://www.dhgate.com/r_ff8080812c96ca5 ... c2dcf.html

Ibm'en bestillte jeg på Ebay og den kom på svimmlende 800,- :)

Så alt i alt kommer det på rundt 3000,- ikke så aller verst :)

Da har jeg bare testet dette så smått og tok en liten diagnose test, merker at det er avansert ja, forøvrig så lå Batteriet på 11V og jeg fikk beskjed om å kople til lader, har drevet på med stereoen i dag så det er nok derfor.

Men jeg fikk nå utført diagnose, men fant liksom ikke helt ut hvor man leser av feilkodene, men jeg får se på det en annen dag når jeg har fått ladet batteriet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "enkle" metoden er å trykke på "control units" (eller er det functions det står?`husker ikke) knappen nede til høyre. Da velger du enhet, og hva du vil gjøre (eks "read fault memory").

Å bruke denne delen av DIS kan være lurt til man blir litt mer fortrolig med det. Du får stort sett gjort det du kan i "vanlige" testere i denne delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg bestillt meg en GT1 Diagnosetester samt kabler og Harddisk for Ibm T30.

http://www.dhgate.com/r_ff8080812c96ca5 ... c2dcf.html

Ibm'en bestillte jeg på Ebay og den kom på svimmlende 800,- :)

Så alt i alt kommer det på rundt 3000,- ikke så aller verst :)

Da har jeg bare testet dette så smått og tok en liten diagnose test, merker at det er avansert ja, forøvrig så lå Batteriet på 11V og jeg fikk beskjed om å kople til lader, har drevet på med stereoen i dag så det er nok derfor.

Men jeg fikk nå utført diagnose, men fant liksom ikke helt ut hvor man leser av feilkodene, men jeg får se på det en annen dag når jeg har fått ladet batteriet litt.

Du klikker på quick test som vil kjøre teste på alle mudulene som installer på din bil. Hvis det står X betyr at modulen lagret feil melding. Det står ! som vil si det er ikke feilmelding. Etter quick test klikker du pilen til høyre (grønn pil på nederst på høyresiden). Det lister opp modulen som har feilmelding. Klikker på den (high light) -> grønn pil og videre med testing av modulen.

DIS gjør ikke noen skader på bilen, bortsett fra at ikke clear adaption verdi til THROTTLE VENTIL. Lykke til med DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å bruke dis er det mye enklere å gjøre som jeg forklarte istedefor å bruke testmoduler som du er inne på. Dette gjelder hvertfall de fleste.

Unntaket er hvis bilen er så gammel at du må inn i "modic" for å få ut noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo.

lurer på hvor man får kjøpt DIS og progman.

har også montert V8 i E36 med 6'er originalt, så turtelleren viser ikke riktig, er det noe program som kan kode om den originale turtelleren til å vise riktig?

Hei,

Om du tar deg tid til og kikke igjennom tråden, så er der flere linker til produlkt på ebay, med både kabel og program.

Ellers kan du søke på google:

http://www.lmgtfy.com/?q=Bmw+DIS+download

Når det kommer til turteller så vet ikke jeg, men vet at på eldre biler må turtelleren byttes, da det finst flere typer til 4,6 og 8 sylindere :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at schmiedmann omprogrammerer instrumentet, men det koster jo 7-8 lapper, turtelleren er elektrisk og går på no signal. om man programmerer et instrument fra 4 syl bil på en bil med 6 syl så får hvertfall instrumentet nye koder og viser riktig, men da gjelder det original motorer, som den bilmodellen ble levert med, men får søke litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...