Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også lyst til å kommentere din bemerkning vedr. det å kommentere ting & tang på teoretisk grunnlag vis a vis praktisk erfaring. Det er jo ikke slik at man selv må ha vært en tyv for å kunne mene noe fornuftig om tyveri og andre kjeltringstreker. Man kan faktisk vite ganske mye om biler og det som rører seg i bilverden ved å være belest og ha litt praktisk innsikt hva som gjør en bil til en god bil. Alle nogenlunde oppegående kommentarer i denne sammenhengen er selvfølgelig mer enn velkomne i tråden... det er tross alt dette som er poenget med tråden... :)

Jeg har et tonn av respekt for deg Fredrik, og det var ikke meningen å være frekk.

:D

Men når en person har kjørt en rekke ulike toppmodeller og setter de opp imot hverandre, og hvordan de fungerer praktisk, og ikke bare teoretisk, sett bort ifra din erfaring med den ene porschen.

Så lytter jeg mer på førstnevnte, that's it!

Personlig ville jeg heller til disse bilene valgt stikke.

Ifht asiater, hva er det med dem og design?

Hvorfor må de kopiere i øst og vest?

Personlig så syns jeg Japan og japanske bilmerker går sakte men sikkert under.

Og jeg er usikker på hvor trist jeg syns det er.

Korea er heller ikke min kopp te.

Er uansett aldri noe jeg skal kjøre rundt i -grøss-.

:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MX-5 har jeg alltid følt litt "frisør", men jeg har alltid hatt lyst på en. I ungdomstiden freste jeg rundt i en kvikk liten Honda CRX på ca. 900 kg med 1,6 på 130 hk. Morsom bil til tross for at den har forhjulstrekk. En MX-5 coupe tror jeg ville vært en biltype som treffer mange. Stivere og lettere karosseri og man slipper strulet med cab. Det eneste jeg kommer på av alternativ i dag må være Toyota GT86.

Ja... Toyota GT86 og tvillingsøsteren Subaru BRZ er markedsmessig på mange måter identiske med MX-5 selv om de rent teknisk er litt forskjellige. MX-5 er jo en åpen bil med de fordeler og ulemper som følger med dette. På den annen side er det kjøredynamiske fokuset mye av det samme og da snakker vi selvfølgelig frontmotor med drift på bakhjulene... 8)

Den originale MX-5 "Miata" veier 970 Kg og har en twin-cam rekkefirer på 1598 cm3 som yter 115 HK ved 6500 rpm og 135 Nm ved 5500 rpm. Dette er ikke spesielt imponerende idag, men fordi vekt/hestekraft forholdet er bra klarer bilen 0-100 Km/t på 8,5 sekunder. I 1990 var dette ganske imponerende og selv den samtidige E30 325i klarte ikke distansen hurtigere enn 8,3 sekunder. Jeg hadde iallefall ingen problemer med å videreføre mine sportsbilambisjoner fra Porsche 944 til MX-5 (dog var Porschen en mye bedre bil på lange turer sydover i Europa)... :)

Jeremy: Selvfølgelig skal du lytte til bmwZ når du vet at han har erfaring med gromme sportsbiler... alt annet blir dumt når han også på en god måte kan fortelle det han vet. Jeg spisser iallefall ørene og skjerper mine sanser før jeg skriver et svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MX-5 er en vits. Til du prøver en. Særlig de litt eldre, den nyeste er litt daff i forhold. Girkassen er en ren fryd.

GT86 er noe av de beste laget de siste ti årene. Særlig med manuell. Håkon på forumet vurderer å selge nyrene sine for en! Den er ikke spesielt kjapp, men den er en fantastisk lekebil!

Jeg skal forøvrig teste CLA AMG i mars for jobb i marseilles. Update følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT86 er en av få biler jeg i dag kunne vurdert som alternativ til BMW. Eller en Cayman som et enda mer sportslig alternativ. Jeg skjønner ikke at modellen ikke har slått bedre ann. Liten, lett og velbalansert sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariuse34: Den updaten ser jeg frem til... en turboladet rekkefirer på to liter med 360 HK er definitivt ikke hverdagskost... :P

Er det forøvrig noen som kjenner igjen disse stålfelgene og vet om de finnes i 16" til E46?... :)

halhoahekdgpsmj3ckt2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den updaten ser jeg frem til... en turboladet rekkefirer på to liter med 360 HK er definitivt ikke hverdagskost... :P

Er det forøvrig noen som kjenner igjen disse stålfelgene og vet om de finnes i 16" til E46?... :)

[ Bilde ]

Mener det er sånn reservehjulet på e46 330 ser ut.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den nye F-Type bare er i nærheten av Mazda MX-5 (som jeg også hadde i 1990/91) når det gjelder kjøreglede vil jeg mene at Jaguar har kommet et temmelig langt og viktig skritt fremover i å innhente de tradisjonelt store sportsbilprodusentene.

Når det kommer til kjøreglede, kanskje. Når det kommer til design, absolutt ikke. Mx5 er vel ikke bilen som trekker flest blikk langs landeveien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT86 er en av få biler jeg i dag kunne vurdert som alternativ til BMW. Eller en Cayman som et enda mer sportslig alternativ. Jeg skjønner ikke at modellen ikke har slått bedre ann. Liten, lett og velbalansert sportsbil.

Jeg tror at det er mye snobberi og en del gamle myter knyttet til Boxter/Cayman modellene. Dagens Boxster S (981) er i praksis like hurtig som en standard 911 Carrera (991) med manuelt gear. B6 motoren på 3436 cm3 yter idag 315 HK ved 6700 rpm og 360 Nm mellom 4500 og 5800 rpm. Med PDK og Sport+ klarer den 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på 280 Km/t. Jeg synes at dette egentlig er ganske greit med tanke på at det handler om en innstegsmodell i Porsches fantastiske verden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kjøreglede, kanskje. Når det kommer til design, absolutt ikke. Mx5 er vel ikke bilen som trekker flest blikk langs landeveien. ;)

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i og dette er også en kamel man må sluke når det gjelder de fleste alternativene til de ekte premium bilmodellene. Ikke alle har lyst til å sluke slike kameler og derfor selger BMW mengder av 316d/318d modeller, mens f.eks Opel brenner inne med Insignia 1,6 Turbo (180 HK)... som ellers er en veldig kompetent bilmodell.

Det er forøvrig litt viktig å forstå hva som var idealet for Mazda da de designet den første MX-5 modellen. Forbildet var den klassiske britiske sportsbilen MG Midget (dverg)... spesielt Mrk.III modellen fra 1972 med runde hjulbuer bak. Den er litt sexy... :)

8is1y11s36fu9j6jqtqg.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariuse34: Den updaten ser jeg frem til... en turboladet rekkefirer på to liter med 360 HK er definitivt ikke hverdagskost... :P

Er det forøvrig noen som kjenner igjen disse stålfelgene og vet om de finnes i 16" til E46?... :)

[ Bilde ]

Fant dem bare i 17" da...

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 488/124601

Edit; Jeg har de felgene til 1-serien min i 16". Hvis det er samme boltsirkel, innpress osv som 1-serie burde dem passe. Jeg bruker dem ikke, dem støver ned på ett lager akkurat nå..

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 798/675822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT86 er en av få biler jeg i dag kunne vurdert som alternativ til BMW. Eller en Cayman som et enda mer sportslig alternativ. Jeg skjønner ikke at modellen ikke har slått bedre ann. Liten, lett og velbalansert sportsbil.

Jeg tror at det er mye snobberi og en del gamle myter knyttet til Boxster/Cayman modellene. Dagens Boxster S (981) er i praksis like hurtig som en standard 911 Carrera (991) med manuelt gear. B6 motoren på 3436 cm3 yter idag 315 HK ved 6700 rpm og 360 Nm mellom 4500 og 5800 rpm. Med PDK og Sport+ klarer den 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på 280 Km/t. Jeg synes at dette egentlig er ganske greit med tanke på at det handler om en innstegsmodell i Porsches fantastiske verden... :)

Apropos Porsche Boxster/Cayman og de nye modellene som har betegnelsene 981 og 981c. Motoren er den samme i begge modellene og det er verdt å legge merke til at den er midtmontert istedenfor hekkmontert som i 911. Dette gjør at spesielt Cayman har en naturlig balanse som 911 ikke helt kan matche... noe Chris Harris utforsker i denne videoen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dem bare i 17" da...

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 488/124601

Edit; Jeg har de felgene til 1-serien min i 16". Hvis det er samme boltsirkel, innpress osv som 1-serie burde dem passe. Jeg bruker dem ikke, dem støver ned på ett lager akkurat nå..

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 798/675822

Takk skal du ha for at du undersøker saken, men jeg tror at felgene ikke er helt like. Hvis du ser på de to øverste bildene er foldene i felgen annerledes enn på mine stålfelger (bilde nr. 3) som ser mer ut som de felgene du har funnet frem til. Mine stålfelger er de originale BMW 15" felgene som bilen ble levert med da den var ny. Felgen på E90´en fremstår som "flatere" og dermed mye finere enn mine stålfelger.

Jeg vurderer å gjøre et siste lille sprell med bilen før den når pensjonsalderen... retrostyle a la BMW 328 anno 1936 med lett senk. Felgene bør nok være 17" for å få frem det rette stuket og de skal lakkeres slik at de fremstår som stålfarget. Omtrent som det øverste bildet bare med en bedre finish og uten synlige blylodd... :)

halhoahekdgpsmj3ckt2.jpg

cf4auulfzz6bhcya6ags.jpg

yz32jjk5cxcvlayhz7d9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...