Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... Porsche er åpenbart ikke ditt favorittmerke. Jeg er ikke udelt begeistret for at Porsche roter rundt med dieselmotorer, men V8 motoren på 4134 cm3 i Cayenne S Diesel er ganske imponerende. 382 HK er helt greit i de fleste biler, men hele 850 Nm er allikevel litt ekstra selv idag. Selv med en vekt på solide 2,2 tonn klarer Cayenne S Diesel 0-100 Km/t på 5,7 sekunder og topphastigheten er 255 Km/t. Når dette er nevnt er jeg ikke stort mer imponert over Cayenne som modell enn at Porsche tilbyr dieselmotorer. Money Counts!

Fullt så imponerende er vel ikke Cayenne Diesel S :P Det er så klart en rask SUV som har ett beist av en motor, men utgående E70 X5 M50d er langt mer imponerende sånn sett. Den veier det samme som S Diesel men har 110 nm mindre, samme hk antall og to færre sylindre, likevel er den raskere med sine 5,4 sekunder til 100. På toppen av dette så har M50d ett blandet forbruk på 0,75 liter per mot mot S Turbo sine 0,84 liter per mil :) 7 år gamle E70 gjør stadig rent bord blandt sine nye konkurrenter, viser hvilket utrolig bra produkt BMW har med denne modellen :)

Det jeg lurer på er om de kan følge opp dette med neste års nye X5 :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år gamle E70 gjør slettes ikke rent bord når vi snakker om den aller kraftigste modellen. Porsche Cayenne Turbo S er suveren blandt SUV´ene med sine 4,5 sekunder 0-100 Km/t og en topphastighet på 285 Km/t (og stadig kun 550 HK). BMW E70 X5 M har iallefall ikke en sjanse. Når dette er sagt mener jeg at SUV´er en gedigen blindvei i historien om bilene. Jeg synes at BMW heller burde konsentrere seg om å få en ny M1 opp å stå. Supersportsbiler er jo omtrent det eneste virkelige interessante når det gjelder biler om dagen, men hvor er BMW?

Jeg har sommerferie nå forstår jeg (siden fredag i forrige uke) siden jeg henger på bimmers midt på natten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare du som er oppe om natten... Med denne utsikten og fuglekvitter, er det vanskelig å komme seg til sengs.. Bildet er tatt for å poste innlegget akkurat nå...

8etuseja.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett bare nydelig. Århus ligger helt på grensen når det gjelder sollyset om sommernatten. Vi kan kun se en smal lysstripe ned mot horisonten mot nord på denne tiden av året og om en uke eller to er den dessverre borte igjen. Sommernatten er utrolig deilig, men jeg gleder meg også til slappe sommerdager i ukene som kommer. På fredag er det lovet 25 varmegrader og sol her i Danmark. Gjett om det blir grillings og en flaske god rødvin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har varmen uteblitt, været er veldig ustabilt med både regn og sol på samme dag. Har til nå hadt over to uker ferie, men ikke fått varme. Det sliter litt på humøret. Jeg kan slappe av med en god bok uansett vær, mens med fruen må det skje noe hele tiden. Hun er litt mere rastløs enn meg. For øyeblikket er sommerlektyren, Jack Reacher av Lee Child mest interressant for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare du som er oppe om natten... Med denne utsikten og fuglekvitter, er det vanskelig å komme seg til sengs.. Bildet er tatt for å poste innlegget akkurat nå...

[ Bilde ]

Dette er Grenland på sitt beste fish, hvor er bildet tatt?

Ifht Porsche Fredrik, for meg er dette et langt mer seriøse brand, en AMG og også noe mer enn BMW hvertfall ifht det sportslige.

Så en tung diesel ifra auda er langt verre enn om AMG eller BMW har dette.

Så blir da også det direkte pinlig ifht eksempelet til M550d også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt ved "Kongens dam" Hellestvedtvannet i Bamble. Dette er det siste av fire vann som ligger etter hverandre. De andre vannene ovenfor er Mevann, Flåte og Langen. Går helt fint å padle i kano oppover og transportere kanoene mellom vannene. Er kjempeflott natur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år gamle E70 gjør slettes ikke rent bord når vi snakker om den aller kraftigste modellen. Porsche Cayenne Turbo S er suveren blandt SUV´ene med sine 4,5 sekunder 0-100 Km/t og en topphastighet på 285 Km/t (og stadig kun 550 HK). BMW E70 X5 M har iallefall ikke en sjanse. Når dette er sagt mener jeg at SUV´er en gedigen blindvei i historien om bilene. Jeg synes at BMW heller burde konsentrere seg om å få en ny M1 opp å stå. Supersportsbiler er jo omtrent det eneste virkelige interessante når det gjelder biler om dagen, men hvor er BMW?

Jeg har sommerferie nå forstår jeg (siden fredag i forrige uke) siden jeg henger på bimmers midt på natten... :)

Hvem har sagt i det øvre sjiktet, jeg mener mer på generell basis så leverer gamle E70 stadig varene. Ironisk nok selger den fortsatt like bra som f eks nye ML, her i Norge i allfall :)

Men du drar frem det øvre sjiktet og at X5M ikke har en sjanse osv... I følge denne testen her så har X5M absolutt en sjanse...

http://www.caranddriver.com/comparisons ... 5-m-page-5

Car and Driver har i denne testen målt X5M fra 0-96 på utrolige 4 sekunder BLANK, omgjort til 0-100 så snakker vi vel rundt en 4,1 til 4,2 sekunder 8) Det var jo litt raskere enn Cayenne Turbo S gitt, ennå X5en kom helt tilbake i 2009 og Cayenne Turbo S kom i fjor. Porscha er en del kjappere på toppfart men uten sperre på X5en så har nok ikke den problemer med å matche den farta. Hvem kjøper uansett en SUV hvis de har intensjoner om å kjøre i 280 km/t :P

Ikke misforstå, Porsche lager utmerkede biler og Cayenne er en av de beste SUVene på markedet når det kjelder kjøreegenskaper. Porsche er flinke til de de kan best, å lage hekkmotoriserte sportsbiler. Her er de helt klart i verdensklasse, men på SUV og sedaner får de meget hard konkurranse av bla BMW. Her er de på ukjent grunn og må forvente å få noen harde slag tilbake slik som X5M gjør :) Cayenne Turbo satte standarden i 2004, og X5M i 2009 da den kom. Den standarden står ennå 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cayenne modellen i den aktuelle testen er kun en Turbo... Turbo S´en har 50 HK og 50 Nm mer. Jeg tror at 0-100 Km/t tiden for X5 M´en er alt for optimistisk. BMW oppgir selv 4,7 sekunder for disiplinen. På den annen side gir jeg deg rett i at forskjellen når det gjelder akselerasjon ikke er så signifikant som jeg trodde. Turbo S klarer en stående kilometer på 23.10 sekunder, mens X5 M ditto trenger 23.50 sekunder. 0,4 sekunder forskjell i løpet av 23 sekunder er peanuts når alt kommer til alt. De er praktisk talt like hurtige (og det er sikkert ikke en tilfeldighet).

Den nye Maserati Ghibli er en bil jeg absolutt kan tenke meg som familiebil selv om den er temmelig stor. Som Harry Metcalfe forteller er den basert på Quattroporte, men er en mindre og enklere konstruksjon. Definitivt sexy... og mye mer spennende enn en 5-serie eller E-klasse. På den annen side er Maserati åpenbart ikke på linje med AMG når det gjelder dieselmotorer. Hva som skjer på akkurat dette området i fremtiden skal derfor bli spennende å følge med på... :)

rtw6h85itsn4knkyvae7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en test av X5M, ML AMG og Cayenne Turbo i AMS for et års tiden siden. Jeg husker ikke detaljene fra denne testen, men de to førstnevnte kunne ikke sammenlignes mot Porschen når det kom til kjøreopplevelsen. Der de andre var mye mer "båt" var Porschen mer eller mindre en sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle ett seriøst magasin som Car and Driver tjene på å gå ut med feil tall? Amerikanerne går i motsetning til europeerne grundigere til verks når de tester biler, særlig biler i dette området som har en kresen kjøpergruppe i statene. Jeg er fullt klar over at det kun er Cayenne Turbo som er med, men målingene de gjorde på X5en er nok til å slå Turbo S også.

Er jo en kjent sak at BMW er mer sparsommelige når de går ut med tall, særlig på M modellene. Det samme ser vi også på F10 M5 som er langt raskere enn de forholdsvis "treige" 4,3 sekundene til 100. På papiret er Cayenna raskere, derfor ville jeg også ikke vært så sikker på at den er så mye raskere på kvartmila også. Også må vi ikke glemme at den er tre år nyere enn X5M, så noe annet ville i såfall ha vært rart. X5M sliter litt med vekta riktig nok og nye Cayenne er nok en langt mer potent bil å kjøre, det har jeg i likehet med Awt fått med meg.

Det jeg mener er at selv om den er på vei til å bli faset ut så er E70 og særlig X5M ett meget bra produkt som ennå kan konkurrere i toppen. Kan ikke annet enn glede oss til nye X5 kommer, blir nok rent bord atter en gang 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle ett seriøst magasin som Car and Driver tjene på å gå ut med feil tall? Amerikanerne går i motsetning til europeerne grundigere til verks når de tester biler, særlig biler i dette området som har en kresen kjøpergruppe i statene. Jeg er fullt klar over at det kun er Cayenne Turbo som er med, men målingene de gjorde på X5en er nok til å slå Turbo S også.

Er jo en kjent sak at BMW er mer sparsommelige når de går ut med tall, særlig på M modellene. Det samme ser vi også på F10 M5 som er langt raskere enn de forholdsvis "treige" 4,3 sekundene til 100. På papiret er Cayenna raskere, derfor ville jeg også ikke vært så sikker på at den er så mye raskere på kvartmila også. Også må vi ikke glemme at den er tre år nyere enn X5M, så noe annet ville i såfall ha vært rart. X5M sliter litt med vekta riktig nok og nye Cayenne er nok en langt mer potent bil å kjøre, det har jeg i likehet med Awt fått med meg.

Det jeg mener er at selv om den er på vei til å bli faset ut så er E70 og særlig X5M ett meget bra produkt som ennå kan konkurrere i toppen. Kan ikke annet enn glede oss til nye X5 kommer, blir nok rent bord atter en gang 8)

La evt tester avgjøre slikt, tror ikke vi skal la F15 være en soleklar vinner default, selvom den skal være en av de 2 beste, og kanskje isolert sett være det beste kompromiset ifht sportslighet/komfort/design/teknikk.

E70 har solgt meget godt, og selger ennå svært bra.

F15 er en liten skuffelse i så måte (design), men siden den ikke har vokst særlig, antar jeg det vil komme en X7.

Premium følelsen ser ut til å overgå E70 en høy gang, sistnevnte er jo svært diskret!

Uansett håper jeg at E70 er min neste bil, så særlig nøytral er jeg dessverre ikke!

:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kart at vi må vente og se bilen i tester før vi kan trekke noen konklusjoner. For alt vi vet kan bilen bli en stor skuffelse selv om jeg tviler på det :) En X7 er noe som absolutt hadde vært artig og jeg har hørt snakk om det, men vi har ennå ikke sett noen spionbilder eller konsepter så jeg tror det ligger langt fram i tid. Som Fredrik påpekte så synes jeg heller BMW burde bruke krefter på en ny M1, det hadde vært prikken over Ien i BMW sitt modellsortiment 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar, jeg kan ikke se for meg hvordan en e70 med M understell kan havne i kategorien "båt". Denne bilen er så stiv og presis at det grenser til tåpelig på en slik bil. Jeg tror nesten ikke på at noen som har prøvd den vil si noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det meste er relativt i denne sammenhengen, men at Porsche Cayenne Turbo S av naturlige årsaker er en tann mer sportslig enn f.eks X5 M. Jeg er ganske sikker på at Porsche har fokus på nettopp dette for å bevare iallefall litt troverdighet i relasjon til at de tross alt er en sportsbilprodusent... :)

Fredrik 90: Det jeg ikke forstår er hvordan du kan være såpass åpen for at X5 M er hurtigere enn hva bilprodusenten sier at den er uten å ta høyde for at Cayenne Turbo S kanskje også er dette. Hvis du bare gir Porsche halvparten så mye goodwill er den stadig mer eller mindre like hurtig som BMW´en. Jeg tar alle slike tester med en stor klype salt. Det viktige er det overordnede bildet testen gir og i den sammenhengen vil jeg mene at de aktuelle bilmodellene er praktisk talt like hurtige.

Apropos Cayenne Turbo S så kom den modellvarianten på markedet allerede i 2006 (Porsche 957) og hadde 521 HK. I 2008 ble effekten øket til 550 HK og Porsche oppga at den klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på 280 Km/t. Dagens Cayenne Turbo S (Porsche 958) er en videreutvikling, men effekten er den samme. Vekten er imidlertid redusert med ca. 130 Kg og sammen med andre endringer medfører dette at modellen iht. Porsche klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder og har en topphastighet på 285 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...