Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

PSA (Peugeot & Citroën) gjør mye spennende om dagen og det at Citroën nå blir splittet i to separate bilmerker er interessant og ikke så rent lite vågalt. Tanken er at Citroën skal bli PSA's svar på Skoda (praktisk, funksjonelt og prisgunstig), mens Peugeot skal bli svaret på Volkswagen (mer påkostet, litt finere og litt dyrere). Det nye bilmerket DS skal være PSA's svar på Audi (premium, innovativt og signifikant dyrere). I utgangspunktet vil ikke fremtidige rene DS modeller bli solgt igjennom Citroën her i Europa, men det vil nok etterhvert komme dedikerte forhandlere av Citroën som på ulike måter oppnår denne rettigheten.

 

I likhet med hva som er normen hos VAG vil de ulike Citroën, Peugeot og DS modellene baseres på felles plattformer, chassis, motorer og deler (economy of scale). Allikevel vil DS modellene trolig skille seg mer ut fra Citroën enn hva som er idag tilfellet med Audi i forhold til Volkswagen. På den annen side har VAG varslet at Audi i fremtiden skal ha en mer tydelig identitet vis a vis Volkswagen. Dette skal oppnås ved at Audi sammen med Porsche, Lamborghini og Bentley får en felles og mer selvstendig rolle internt i VAG systemet vis a vis Volkswagen, Skoda og Seat. Audi skal bli mer premium og utvide VAG's rolle som aktør på den globale markedsplassen for biler. Dette gjelder spesielt Kina og nettopp Kina er også det primære markedet for DS. 

 

Jeg liker DS5, men helt konkret handler modellen mer om et spennende design enn om nye sofistikerte tekniske løsninger. Dette gjelder forsåvidt også for de andre av dagens DS modeller selv om spesielt DS3 har fått endringer i bl.a understelet som gjør kjøreegenskapene bedre enn for de alminnelige C3 modellene som den er basert på. Det som i denne sammenhengen blir veldig interessant er om PSA makter å gjennomføre den nye oppdelingen av bilmerkene på en troverdig måte. Dette tok sin tid for Audi i relasjon til Volkswagen og oppgaven er langt fra enkel. Trolig er det derfor en del av PSA's masterplan at DS som bilmerke foreløpig skal fokuseres mest mot Kina. På den måten kan Citroën få tid til å omstille bilkjøperne her i Europa på at Citroën nå skal bli mer folkelig og prisgunstig. Hvis C4 Cactus er et skritt på denne veien tror jeg at Citroën gjør noe smart... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Citroen her om dagen (kjøpte mercedes varebil derfra :P ) og titta på DS5... Den var fullstappa med utstyr og fin fargekombo etc... Men.... 1år gammel...med en prislapp på 499k.... Jeg klarer ikke helt å forsvare den prisen...Altså...det er en citroen? Ja den er fin og kul og med morsomme gadgets...men halv million for en bil som vil være verdt 200k om 2år er ikke helt forsvarlig i mine øyne..Og det er vel det som er "problemet" med ny citroen..verdifall...

 

Synes forøvig nye C4 Grand Picasso var utrolig gjennomtekt og fornuftig familiebil! Lenestol foran med beinstøtte, fiffige detaljer i interiør med tanke på oppbevaring etc..Skulle jeg først hatt en slik type bil hadde den nok vunnet over "merce er best" tankegangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... C4 Picasso og den litt lengere Grand Picasso er to fine MPV'er som også er enormt populære på kontinentet. Jeg synes imidlertid at de er litt trange når det først skal handle om MPV'er, men totalt sett får man uansett mye praktisk bil for pengene. Akkurat hva man får for pengene er viktig å se litt ekstra på når det gjelder mellomklasse bilprodusenter som Citroën, Peugeot, Opel, Ford etc. Bilene kan lett bli for dyre i relasjon til et ganske voldsomt verditap hvis man velger modeller med stor motor og mye utstyr (geniale kjøp lettere brukt though).

 

Citroën har en utfordring i denne sammenhengen og det er at det er begrenset hvor dyr en Citroën kan være før potensielle kjøpere heller velger andre og dyrere bilmerker. Dette gjelder også for de andre mellomklasse bilprodusentene. PSA ønsker imidlertid spille en rolle i premium bilmarkedet og etter å ha prøvet å bygge en seriøs konkurrent i dette markedet med flere store toppmodeller (CX, SM, XM og C6) har de derfor endret strategi ved å etablere et helt nytt bilmerke (type: starte med blanke ark i Kina) som allerede fra begynnelsen har et bredt modellsortiment. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg skal det bli spennende å se hvordan dette går og hvor troverdig den nye oppdelingen av bilmerkene blir (spesielt her i Europa).

 

Jeg gir imidlertid PSA honnør for at de tør prøve og ikke gir opp. De kjemper mot tyngdeloven når det gjelder hvordan markedet reagerer i denne sammenhengen. På den annen side klarte VAG å få Audi opp å stå fra praktisk ingenting og Fiat prøver nå det samme med Alfa Romeo... så ingenting er tilsynelatende helt umulig... :)

 

Apropos C4 Picasso/Grand Picasso

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picassoen er som du sier, noe trang... Men er det kanskje mest ett synsbedrag? Bilen er lang og høy...men virker veldig smal....kanskje fordi baksetene er 3delte og har en markant deling? Og siden den er såpass høy så blir vel bredden synsmessig smal?

 

Dessuten...den har heller ikke det kule rattet med stillestående senter...

 

Ikke vet jeg...vet bare at den frista litt...men ikke til den prisen dessverre...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=59239043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... den er for dyr. Den er imidlertid også toppmodellen med bensinmotor og dette er trolig endel av problemet. Det beste kompromisset er trolig Blue HDi 150 dieselmotoren med den mellomste utstyrspakken. Dieselmodellene holder seg bedre i pris og er motormessig blandt de beste på markedet (økonomiske og har veldig bløt gangkultur). Jeg ville også ha valgt 6-trinns manuell gearkasse iom. at PSA ikke har like fine automatgearkasser som f.eks BMW.

 

Det kule rattet med stillestående senter finnes på bl.a C5, men jeg er ingen stor fan av løsningen når det gjelder praktisk bruk. Når man svinger følger ikke knappene på rattet med rundt og dette kan være både upraktisk og irriterende i lengden. Jeg klarte aldri å venne meg til løsningen da vi leide en C5 ifjor sommer da vi skulle til Sydfrankrike, men det ser kult ut og er utvilsomt annerledes. En helt annen ting er at PSA ikke tilbyr 4x4 over en tilsvarende bredde som f.eks Volkswagen og BMW. Dette tror jeg forhindrer mange i Norge fra å kjøpe en Citroën.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Her i Danmark er C5 og C4 Picasso/Grand Picasso veldig populære som bruktbiler etter at de har vært leasing eller firmabiler. Typisk er de et par år gamle og har 40-50000 Km på telleren. Citroën satser stort på disse markedene og gir ganske store rabatter til selskapene. Dette kommer så bruktbilkundene til gode et par år senere. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men hvis private primært kjøper bilene går det vel et par år ekstra før prisen er den rette for eier nummer to (ref: verditapet)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt sjansen og kjørt fra Oslo til Kristiansand i min brukte Citroën C6. På veien kom en ulyd og en tur forbi den lokale forhandleren avslørte at en bærekugle foran og et bakhjulslager må byttes. Begge deler er forbruksvare på C6 etter hva jeg har forstått. Det skal fikses på torsdag og hvis vi er modige nok så tar vi turen over til Danmark senere. Alltid spennende med Citroën :smile:

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vende tilbake til BMW, så må jeg innrømme at jeg syns at Isetta er fantastisk cool

 

post-69487-0-86179200-1436196963_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61368505

 

Hadde jeg hatt en stor garasje så skulle denne ha fått plass. Kan foreslille meg at det må være med skrekkblandet fryd å kjøre den i topphastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Citroen; Jeg var på Auto Elite på Ski og tittet på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60372988&searchclickthrough=true

Denne er riktignok solgt nå, men jeg ble litt forelsket :smile: Har blitt virkelig interessert i DS5 i det siste. Vi er bare 2 igjen hjemme, så denne størrelsen hadde passet oss perfekt!

 

Vår datter jobber der, så kunne kanskje gjort en god deal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om BMW 501 begynner egentlig med at München og dermed BMW's fabrikker var totalt sønderbombet etter krigen. Tyskland var delt opp i fire ulike okkupasjonssoner (den sovjettiske i øst, britiske i nord, franske i vest og amerikanske i syd) der amerikanerne bestemte i Bayern (altså det sydlige Tyskland). Amerikanerne tillot til og begynne med ikke gjenoppbygging av bilfabrikken og BMW måtte derfor de første årene etter krigen nøye seg med å bygge motorsykkelen R24. Årsaken til amerikanernes motvilje mot at BMW skulle gjenoppta bilproduksjonen og dermed bli reetablert som et stort og betydningsfullt firma var at BMW hadde utviklet og bygget noen av krigens mest avanserte krigsmaskiner og utstyr (blandt annet 801 flymotoren og jetmotoren 003).

 

Deler av bilproduksjonen var imidlertid i 1942, som en følge av gjentatte flyangrep, blitt flyttet til BMW's fasiliteter litt lenger nord til byen Eisenach. Denne fabrikken var etter krigen relativt inntakt og det tok ikke lang tid før produksjonen av førkrigsmodellen 328 var igang. Utfordringen for BMW var imidlertid at Eisenach lå i den sovjettiske okkupasjonssonen og de ønsket ikke at BMW i Munchen (og dermed vestmaktene) skulle bestemme over fabrikken og bilene som ble bygget der (primært 328 modellen). Samtidig var Mercedes-Benz i Stuttgart så smått kommet igang igjen og det samme var Opel i Rüsselsheim samt Volkswagen i Wolfsburg. Ferdinand Porsche hadde også begynt å produsere modellen 356... først i byen Gmünd i Østerrike og senere også i Zuffenhausen utenfor Stuttgart. Som en liten digresjon er det verdt å nevne at BMW i Eisenach senere kom til å hete Eisenacher Motorenwerk (EMW) der rondellen stilistisk var litt mer kantet og rød/hvit istedenfor blå/hvit.

 

Det var derfor et stort ønske om at BMW også skulle begynne å produsere biler igjen og løsningen kom via ulike samarbeidspartnere i England. Før krigen hadde BMW samarbeidet med Bristol Cars (BMW ble solgt under navnet Frazer-Nash i England) og de fikk tak i det som var igjen av rester etter bilproduksjonen i München som krigsskadeerstatning. BMW ingeniøren Fritz Fiedler flyttet til England og ble ansvarlig for utviklingen av modellen Bristol 400 som var basert på disse restene fra bl.a 326 og 327 modellene. Det ble etterhvert også i mindre skala satt igang produksjon av biler basert på disse restene i byen Messerkirch ca. 200 Km vest for München. Bilen fikk navnet "Veritas" og det var også tidligere BMW ingeniører som sto bak denne modellen som bl.a vant det tyske mesterskapet for sportsvogner i årene 1947-49. Økonomisk gikk det imidlertid dårlig for bilprodusenten i Messerkirch og allerede i 1950 var det kroken på døren. Firmaet ble flyttet til Nürburgring og en begrenset produksjon av rene racerbiler ble opprettet, men allerede i 1953 ble dette tiltaket også avsluttet.

 

Samtidig hadde Fritz Fiedler flyttet tilbake til München der man så smått var kommet igang med bilproduksjon igjen. Restene etter krigen var brukt opp og man var derfor tvunget til å utvikle et helt nytt chassis, men den nye modellen var allikevel basert på teknologien som lå til grunn for førkrigsmodellen 326 (bl.a motoren). Den nye modellen fikk navnet 501 og designet ble tilslutt utviklet i München (Peter Schimanowski) selv om Pininfarina også designet en prototype. BMW's ledelse mente imidlertid at Pininfarinas forslag var for lik Alfa Romeo 1900 og vendte derfor tommelen ned for det som ellers var en ganske elegant bilmodell. Interessant nok kan man se enkelte designlinjer fra Alfa Romeo 1900 i 502 Coupé modellen.

 

501 modellen var en luksusmodell og siktet seg inn på et marked som var dominert av Mercedes-Benz W187 og tildels W186. Problemet var at 501 kostet hele 4000 Deutsche Mark mer enn W187 og dette førte til at modellen solgte dårlig. Det ble ikke bedre av at 501 modellen var tung og ytelsene dermed dårlige (spesielt med den lille rekkesekseren). Litt bedre ble det da V8 motoren ble boret opp til 3,2 liter (tidligere 2,5 liter) i forbindelse med introduksjonen av 502 modellen (som i praksis var en faceliftet 501), men ytelsene var stadig ikke helt tilfredsstillende og designet på bilen viste seg å tåle tidens tann dårlig. Modellen fik derfor det lett humoristiske kallenavnet "Der Barockängel" - altså barokkengelen. Stilarten barokk er forøvrig en epoke innen europeisk kunst og regnes i hovedsak til 1600- og 1700-tallet. Når man ser hvor futuristisk bl.a Citroën DS var forstår man hvorfor 501 fikk denne skjebnen, men den er også litt urettferdig fordi 501/502 var definitivt ingen dårlig bilmodell. Modellen var for dyr i forhold til hva den kunne tilby og designet kunne ha vært mer moderne, men ellers oppfylte den det den ble skapt til - nemlig å trekke linjene tilbake til BMW's storhetstid før krigen og reetablere BMW som en signifikant bilprodusent... :)

 

BMW 502

 

gallery_38233_76_535719.jpg

 

Det er en tettere sammenheng enn man skulle tro... :cool:

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

172 Retro videoer fra Motorweek. Har er det mye for enhver smak. Jeg har sikkert brukt over 2 timer på disse. :) Artig med retro videoer.

 

Eksempel på en video hvor E36 M3 og 318 Cabriolet blir testet:

 

Edit: Kan legge til. Isetta er kul!

Relativt fersk artikkel her med noen smakfulle bilder. :)

bmw-isetta-300-front-door-open.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Isetta er tøff, en klassiker som alltid er sjarmerende på sin egen sære måte! :) Jeg har og sansen for BMW Glas, dette skrev vel Der Barockengel litt om i Før Bilen fikk Airbag-tråden for noen år siden(2011/2012)..

Spesiell og minner meg litt om Z4 Coupe kanskje?, hmm! :)

1967_BMW_Glas_1600_GT_Front.jpg

Edit: 2012 var det, http://bimmers.no/topic/605087-før-bilen-fikk-airbag-med-e12-bildespesial/page-65

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående anmeldelser av eldre biler. Er mange på youtube som driver med dette, men jeg vil trekke frem to fine videoer fra Nick Murray. Han eier selv en M4 og E30 325I. Hadde tidligere Porsche 991 og har planer om å gå tilbake til Porsche når de nye facelift modellene kommer.

 

Håper disse faller i smak. :) Greit å se når man har god tid. Personlig og entusiastisk, litt som å være på tur med noen bilentusiaster. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk - veldig fine filmer! Honda NSX er absolutt en bil jeg gjerne skulle ha hatt. Jeg syns den er veldig flott og ikke minst interiøret er helt fantastisk tatt i betraktning at det er en gammel japansk bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...