Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Var en tur innom Tucson for noen uker siden. Da var Aircraft boneyard det vi skulle se på. Står mye kult der ute. På PIMA Air and space museum står det en slik en.

IMG_3120.JPG

IMG_3121.JPG

 

Dette er en av de siste som kom ut fra fabrikken, den kom aldri til Europa da krigen var over. Utrolig å tenke på hva de fløy rundt i for 70 år siden. Rimelig basic innvendig de flyene der, men dem fikk jobben gjort.

IMG_3122.JPG

Sykt mye fly der som bare står klare til strid og/eller reserve deler på boneyarden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-17G og det aktuelle flyet (I'll Be Around) var faktisk i aktiv tjeneste helt frem tom. 1980 (som rekognoseringsfly i forbindelse med skogbranner). Jeg har aldri vært på PIMA i Tucson, men det er helt klart et stort ønske iom. at de har temmelig mye interessant der. Utfordringen med USA er at det er så enormt stort og de interessante tingene (fly, skip, biler etc.) er spredd over hele kontinentet. Vel... det er jo egentlig det samme her i Europa, men allikevel... :?

Jeg har forøvrig sett fire B-52 under take off i "combat"... i transitt mellom Europa og USA... da USAF brukte Flyvestation Aalborg til mellomtanking da de bombet i Afghanistan på jakt etter Osama Bin Laden sommeren 2002 (tror jeg det var). Det var sannelig et mektig syn... de bombeflyene er store... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen AG (VAG) ble tatt med buksene nede i det som kom til å bli den famøse dieselskandalen, men nå slår de tilbake med et direkte angrep på bl.a Tesla. Den helelektriske bilen Thomas Majchrzak viser i denne filmen er en prototype, men den skal være så godt som produksjonsklar med en rekkevidde på 400-600 Km avhengig av batteripakken. Designet er umiskjennelig en evolusjon på det klassiske VW temaet med bløte linjer og en vennlig attitude. Den utvendige størrelsen er on par med dagens Golf, men fordi den har nesten 20 cm lenger akselavstand vil den innvendige plassen bli som dagens Passat. En ordentlig gjennomført "packaging" der med andre ord og jeg synes at dette virker veldig lovende.

Dieselskandalen var og er et mareritt for spesielt VAG, men også tysk bilindustri generelt. Nå har imidlertid bjørnen våknet og tyskerne vil sende den ene etter den andre helelektriske bilen på markedet i årene fremover. Den tyske regjeringen har også vedtatt at fom. 2020 skal det selges minst 1 million helelektriske biler årlig i Tyskland og det med subsidier (om ikke like store som i Norge). Nå kommer revolusjonen på godt og vondt.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp de latterlige frontlysa og lag den nå! Og MED 20" som satt på denne.

Interiøret må gjøres litt med da. Oppbevaring, midtkonsoll osv.

Synes den så ut som en bra videreutvikling fra dagens Golf. Tøff!

 

Og ang. den M1... Sikle sikle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og det er ingen tvil om at VAG har dårlig tid med å få helelektriske biler, som er bygget som elektriske biler fra bunnen av, inn på markedet. Utfordringen for VAG er at de fortsatt mangler infrastrukturen som disse bilene skal være en del av. Noen har også stilt spørsmål ved om VAG har den nødvendige kompetansen som kreves og at det er dette som egentlig forsinker prosjektet (biler vet vi jo at de kan bygge). Det er dessverre ingen tvil om at de tyske bilprodusentene har sovet i timen vis a vis hva bl.a Tesla holder på med, men jeg tror at de vil hente seg inn relativt hurtig nå som de endelig har erkjent/forstått problemet. Spørsmålet er bare om det går fort nok. Vedr. infrastrukturen handler dette først og fremst om dele/låne/leiebiler samt selvkjørende biler i den forbindelse.

Over til noe helt annet. Jeg registrerer at regjeringen i Norge har vedtatt at tre nye kysvaktskip skal bygges i Norge tiltross for EØS avtalen med EU og de anbudsreglene som gjelder der. Årsaken er offisielt av nasjonalt sikkerhetshensyn. Dette er både riktig og klokt etter min mening. Sikkerhetsaspektet er viktig og vi trenger kompetansen i Norge. Nå er det bare viktig at regjeringen tenker tilsvarende når det gjelder IT-prosjekter. Et skremmeeksempel kommer fra Danmark der de har outsourchet store deler av pasientdata admnistrasjonen til amerikanske IT-virksomheter som igjen har outsourchet oppgaven til indiske IT-virksomheter. Ergo har private utenlandske IT-firmaer tilgang til konfidensielle helsedata for fem millioner dansker med personnummere. Det er en stor skandale og en stor sikkerhetsrisiko.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Spitfires. Dukket opp en ny video i facebookfeeden min, så tenkte tipse om disse siden om du ikke allerede er medlem:

https://www.facebook.com/NorwegianSpitfireFoundation/

og

https://www.facebook.com/BevarKjellerFlyplass

 

Outsourcing ja.

Et eksempel på noe som garantert kommer til å gå på snørra er dette:

http://www.lokmann.no/2016/09/27/nsbs-it-ansatte-fikk-tilbud-om-jobb-i-india-og-polen/

"Jada, dere er garantert jobb videre. Men dere må flytte til Polen eller India"

Kjempedeal. Tipper dagens ansatte er kjempegira på kompetanseoverføring frem til mars 2017. Jeg tipper hele gjengen allerede sitter og surfer finn etter nye jobber. Noe som igjen fører til at de flinkeste folka, og de med mest kunnskap slutter først. Kanskje allerede om 3 måneder, før kompetanseoverføringen i det hele tatt har startet skikkelig.

Norge mister all kompetanse på jernbanedrift, og ansatte togledere må ringe polske studenter, og indiere for å få ting opp og gå igjen. Dette lover godt for pendlingen fremover...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er Norge i et nøtteskall. Vi er storkarer og skal styre verden ved f.eks. å fortelle hvordan Kina skal oppføre seg (Nobelprisen), men vi klarer faen ikke å få togene til å gå mellom Drammen og Oslo engang.. Ikke noe sjokk at vi sender kompetanse ut av landet, men du må jo huske - Norge er jo verdens beste land, i ALT! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme situasjonen her i Danmark også. Det er såvidt at hovedbanenettet (tog) på Jylland er elektrisk og det går fortsatt bare diesellokomotiver til Århus og Ålborg. Disse lokomotivene er forøvrig italienske og ganske nye (2012), men har en nedetid på 40-50%. Skikkelig skrammel med andre ord... :(

@[space] Hehehe... flytte til India eller Polen... og på lokale lønnsbetingelser også da tenker jeg?

Jeg er medlem av den Kjellergruppen på FB (morfar var jo med fra begynnelsen da Kjeller var den militære hovedflyplassen på 1920 tallet), men Spitfiregruppen var ny for meg. Takk for tipset... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier, de gangene jeg har kjørt tog i Italia har det vært riktig så flott. Tok høyhastighetstog fra Venezia og opp mot Gardasjøen, det var helt strøkent. Utifra hva jeg har lest om tog og forsinkelser i f.eks. Østerrike, så er de jo helt rå på tog nede i de områdene. Ganske utrolig at man ikke klarer å få til noe som funker i Norge/Danmark. Har flere ganger tenkt at det jaggu hadde vært bedre å asfaltert jernbanen og heller kjørt busser som kunne ladet på strømlinjene der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, [space] skrev:

Outsourcing ja.

Et eksempel på noe som garantert kommer til å gå på snørra er dette:

http://www.lokmann.no/2016/09/27/nsbs-it-ansatte-fikk-tilbud-om-jobb-i-india-og-polen/

"Jada, dere er garantert jobb videre. Men dere må flytte til Polen eller India"

Kjempedeal. Tipper dagens ansatte er kjempegira på kompetanseoverføring frem til mars 2017. Jeg tipper hele gjengen allerede sitter og surfer finn etter nye jobber. Noe som igjen fører til at de flinkeste folka, og de med mest kunnskap slutter først. Kanskje allerede om 3 måneder, før kompetanseoverføringen i det hele tatt har startet skikkelig.

Norge mister all kompetanse på jernbanedrift, og ansatte togledere må ringe polske studenter, og indiere for å få ting opp og gå igjen. Dette lover godt for pendlingen fremover...

 

vi lever i en gal verden. Hvis noen for et par år siden hadde fortalt meg at jeg måtte stå streikevakt på Oslo-S imorgen for slike selvfølgeligheter som rett til 100% stilling og for og få en nasjonal standard for kompetansenivået til lokomotivførerne så hadde jeg vel bare tittet rart på vedkommende. Men når vi har en samferdselminister som ikke skjønner att vi trenger kjøre/hviletid på jernbanen engang så kan man vel ikke vente noe mere. Det var dagens utblåsning.

Og Fredrik. vi har også tog fra den samme italienske fabrikken. Nå er de blitt veldig driftssikre men det tok oss 10 år. Tror det ble byttet omtrent alt av kabling i samtlige togsett for og få de bra. Den forrige toppsjefen vår sa det så fint. "Man skal aldri kjøpe tog fra sør for alpene"

Over til noe helt annet. Vet ikke om dette er vist her før men sjekk ut denne kanalen. 

Han gamlingen har en typisk tørr engelsk humor og veldig kunnskapsrik om ett spennende emne.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er den samme situasjonen her i Danmark også. Det er såvidt at hovedbanenettet (tog) på Jylland er elektrisk og det går fortsatt bare diesellokomotiver til Århus og Ålborg. Disse lokomotivene er forøvrig italienske og ganske nye (2012), men har en nedetid på 40-50%. Skikkelig skrammel med andre ord... :(

 

NSB hang seg på og kjøpte inn AnsaldoBreda-togsett(type 72) de også. Det er søppel...! Har tatt diesel-tog fra en liten by Ålbæk(?) til Skagen, og de gir litt de samme inntrykkene som i Norge. Noe litt artig var at det føltes som at det var koblet en ordinær converter-basert automatgearkasse på drivlinja. 

Et IC4 tog som Danmark en gang bestilte, som AnsaldoBreda sendte rett til Libya og Gadaffi. Det var vel ryktet en stund, men det har vel vært mye frem og tilbake. Dog ikke helt stuerent.

https://ing.dk/artikel/tjek-selv-gadaffis-luksus-ic4-afsloret-pa-google-earth-125238

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mrqlan Ja... de kan utvilsomt tog på kontinentet. Selv franskmennene fikk jo TGV høyhastighetstogene (300+ Km/t) opp å stå på begynnelsen av 80-tallet og det sier ikke så rent lite når vi tenker på bilene de produserte på den tiden. De spanske høyhastighetstogene er formidable og det har vekket en god del irritasjon her i Danmark iom. at hele nettverket er finansiert med EU midler. Det går mye penger sydover, men lite nordover.

De danske IC4 togene er en skandale og de er produsert av AnsaldoBreda (som også står bak de mest upålitelige trikkene i Oslo... tror jeg). En annen utfordring er at det danske jernbanenettet har et annet signalsystem enn det svenske og tyske. Jeg har en svoger som jobber med kompatibilitetstabeller for Trafikstyrelsen/DSB og mye av det han jobber med stammer fra 60 og 70-tallet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FredrikE24 skrev:

NSB hang seg på og kjøpte inn AnsaldoBreda-togsett(type 72) de også. Det er søppel...! Har tatt diesel-tog fra en liten by Ålbæk(?) til Skagen, og de gir litt de samme inntrykkene som i Norge. Noe litt artig var at det føltes som at det var koblet en ordinær converter-basert automatgearkasse på drivlinja. 

Et IC4 tog som Danmark en gang bestilte, som AnsaldoBreda sendte rett til Libya og Gadaffi.

https://ing.dk/artikel/tjek-selv-gadaffis-luksus-ic4-afsloret-pa-google-earth-125238

Bare en liten rettelse. Type 72 var søppel men er blitt veldig driftssikre. Men som sagt over her. Det tok 10 år og mye tårer for og få det til. Husker når de var nye. Da viste vi aldri hvor langt vi kom før det var havari. Men bra skrudd sammen er de ikke. Minner om eldre Fiat. Halvparten av skruene er på halv tolv. Og sitte stillingen for oss som kjører de kan sammenlignes med gammel italiensk bil. Veldig lange armer og helst ikke ben. Men nå stopper de utrolig sjelden.

Hadde det ikke vært for at NSB hadde bombesikre kjøpskontrakter så hadde det nok blitt en skandale lik de danske med type 72 også.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Jaja, jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til tog i noen særlig grad. I dag var jo tilnærmet hele Østlandet uten togtrafikk pga streik, og folk kom seg ikke på jobb. Busser ble heller ikke satt opp, da de ble ansett som streikebrytere. Helt håpløst! Snakk om å lage pest og plage for alle andre uskyldige parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...