Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos ny teknologi, nytt design, nye kundegrupper og ny markedsføring. Verden blir mer og mer fragmentert i ulike sosiale grupper, meninger, økonomiske rammer og holdninger. Dette merker vi også her inne ved at vi ofte kan ha helt forskjellige meninger og oppfatninger om nøyaktig de samme tingene basert på bl.a ulike referanserammer og sosial kontekst. For bilprodusentene er dette fenomenet en stor utfordring når nye modeller skal utvikles og selges.

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9048287/bilfabrikker-gaar-nye-veje-til-koeberne/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott og morsom reklame. :)

 

Artig å høre om erfaringen din med Cayman @ogee1. :) Takk for det. "Jeg har vanskelig for å se hvordan jeg skulle fått mer bilglede ut av rundt 450.000.Akkurat denne setningen synes jeg det er verdt å utforske litt. Jeg kommer derfor med mye rot og rabel nedenfor som inneholder personlige tanker, synsing og diverse...

Når vi ser på nybiler som er oppe i ca 395-460k så er det 2+ nybiler jeg tenker skiller seg ut og som har potensiale til å gi veldig mye bilglede for pengene. MX-5 2.0 sport/Abarth 124 spider og GT86/BRZ. MX5 2.0 sport tenker jeg koster 400k, men ser f.eks på finn.no at det i skrivende stunder finnes en tilnærmet ny bil til 360k med under 200km på telleren og noen greie oppgraderinger. Hadde jeg vært i market for (tilnærmet) nybil så tror jeg ikke det hadde vært så mye tvil. Disse vil få 20k mer i engangsavgift til neste år basert på statsbudsjettet som er publisert i dag, så det er egentlig ikke et dumt tidspunkt å hoppe på en slik bil. Ikke usannsynlig at avgiftene på disse kommer til å gå fortsette å gå litt oppover i fremtiden også. Jeg er ikke i markedet for en nybil så for min del så utgår den per i dag. Men jeg er veldig interessert i å prøve en.

Vekt på bare litt over 1000kg, 160hk, bakhjulstrekk, LSD, etc er jo oppskriften på kjøreglede. Det er spesielt vekten, kombinert med giringen som er blant det attraktive på MX-5 sett opp mot en del av mine alternativer. MX-5 1.5 og 2.0 bruker samme girkasse. 2.0 motoren går ikke så langt på turtallet, noe som normalt er en ulempe, men jeg tenker også at det kanskje er litt positivt at den bare går til 92km i andre giret. Det er langt lettere å bruke turtallet sammenlignet med litt heftigere biler. Kreftene i andre giret er også mer tilgjengelig. Min E36 M3 3.2 og Z4 M Cope går f.eks til 110km/t i andre giret. Cayman varierer en del basert på motor/girkasse, dekk og generasjon, men 115-125km/t i andre giret er ikke uvanlig for bilene med manuell girkasse. Noen høyere, noen muligens litt lavere. Generelt så synes jeg Cayman går i overkant langt på de første girene. MX-5 er ikke akkurat på nivå med nevnte biler, men det er mye lettere å hente ut det som bor i en MX-5 uten å kjøre i godt over miste-lappen-hastigheter. Orginalt så er det ikke like stort fokus på grep heller, noe jeg tenker bare er bra.

Går man for en litt "eldre" GT86/BRZ så er disse nå mulig å få brukt til ned i rundt 300k. De har jo mye av de samme kvalitetene som en MX-5. Tyngdepunktet (center of gravity) er faktisk lavere på en GT86 enn en Cayman. Jeg har virkelig sansen for GT86, men som nybil til ca 460k så blir den noe dyr her i Norge da den kommer enda dårligere ut avgiftsmessig enn MX-5. På en annen side. Nybil prisen går ikke akkurat ned og bruktprisene ser ikke ut til å gå så forferdlig raskt nedover. Ihvertfall ikke fra dette stadiet.

Går vi over over på litt heftigere biler så kom det en Z4 M Coupe til salgs for ikke så lenge siden til 450k og med lav km. Disse er jo mildt sagt sjeldne og jeg ble veldig fristet til å ta en titt. Så fristet at jeg tok en telefon til den lokale Mazda forhandleren for å høre om de hadde MX-5 2.0 tilgjengelig for å prøvekjøre. Hva har MX-5 med saken å gjøre? Jeg lekte med tanken å prøvekjøre begge bilene på samme dag om mulig. Jeg har ikke prøvekjørt noen av bilene, og godt mulig jeg dropper det siden jeg ikke har planer om å selge M3n. To entusiastbiler er ikke aktuelt. Men jeg leker fortsatt litt med tanken på å prøvekjøre. Det står også en Cayman 987.2 i fylket, men da med da i nedtunet utgave (211hk) og PDK. Å fått prøvekjørt de tre bilene samme dag hadde vært artig, men igjen, kanskje litt dumt å være testpilot når man egentlig ikke har planer om kjøp?

Cayman er for meg den mest naturlige konkurrenten til Z4 M Coupe. Jeg har lest mye på nettet om disse bilene. Det er jo veldig delte meninger om hvilken som er best basert på preferanser. Begge er jo veldig gode på sine måter. Og når alt kommer til alt så tror jeg den beste måten for å finne ut hva man liker er å prøvekjøre. Helst på samme dag, noe som er ytterst sjelden er mulig, men som jeg i teorien kanskje kunne fått til med tanke på bilene som nå er på bruktmarkedet.

Mine tanker rundt Cayman er at om valget står mellom Cayman (986 og 987) så hadde jeg heller gått for Z4 M Coupe. Hovedsaklig grunnet motorproblematikken i de tidligere utgavene av Cayman. Cayman fra 2009 (987.2) er dermed den aktuelle Cayman for min del. Utenom om nye motorer så er alternativt utstyr som LSD et godt alternativt tilbehør som ble tilgjengelig. Men samtidig så kom PDK, og nesten alle bilene som ble solgt her i Norge, eller har funnet veien hertil har PDK. Få har LSD fra fabrikk. Det er dermed usedvanlig sjeldent å finne en "riktig utstyrt" 987.2 her i Norge basert på mine preferanser. 987.2 i seg selv er ganske sjeldne. Prisene er også ganske høye, 500-550k+ for en standardmodell med 265hk. For min del er det dermed ikke noe særlig hast med å tenke på Cayman. Jeg er relativt ung, godt fornøyd med bilen jeg har, og prisene på Cayman skal nok noe nedover. Så ingen hast med å kjøpe en slik.

Noe jeg tenker er greit å ha i bakhodet når det er snakk om biler til ca 450K som kanskje er rundt 10 år gamle eller mer er at har man råd til disse og å vedlikeholde de godt så har man kanskje råd til en M2 også eller 718? Som antatt, så viser dagens forslag til engangsavgift for 2017 at en M2 går ned ca 90k. Porsche 718 Cayman går f.eks ned 60-95k avhengig av motor/girkasse. Det kan jo kanskje gi utslag/nedgang i bruktmarkedet også.

Hvilken utgave av Cayman er finest? GT4! Alternativt GTS. Men skulle jeg gått ut fra egen lommebok så hadde M2 stått høyere på listen enn f.eks en Cayman GTS eller GT4.Porsche-Cayman-GT4-5.jpg

Apropos M2 og Cayman. Autocar sin 718 Cayman S vs M2 test på youtube.  Everyday driver sin video av Cayman GTS vs M2. Ikke de beste videoene, men med slike biler så er det kanskje verdt å se likevel? :)

Setter pris på innspill til dette innlegget. Bør jeg bare gå til forhandlerene og leke litt testpilot? Andre som har tanker om hvordan man f.eks kan få mest mulig bilglede/kjøreglede for 450K? :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i veldig mye av det du skriver over her @bimmerR og jeg kan egentlig bare legge til at man med entusiastbiler ikke bør gå for alt for store kompromisser med hva man virkelig vil ha. Økonomien spiller naturligvis en stor rolle, men som regel kan man strekke seg ganske langt med de rette prioriteringene. Jeg husker hvor døll det var å ha en Porsche 924 når man egentlig ville ha en 944 (som jeg også kjøpte til slutt). Saken her er at jeg ikke var direkte misfornøyd med 924'en, men begjæret etter en 944 lå allikevel hele tiden og ulmet. Det var litt på den samme måten også da jeg hadde en E30 320i og egentlig ville ha en E30 325i (jeg gikk allikevel til slutt for en W201 190E 2,3).

Hverken 924 eller 320i var dårlige biler... faktisk var de begge veldig fine biler i relasjon til direkte konkurrerende bilmodeller (vi snakker midten av 80-tallet). Begjær er imidlertid en veldig irrasjonell størrelse og spesielt når man er i 20 årene. Plutselig har årene gått og man har ansvaret for familie og barn. Da fikk jeg en slags 40 års krise 15 år for tidlig og skeiet ut med en MX-5 mrk.I, som på den tiden akkurat hadde kommet på markedet. Slik kan det gå hvis man er vant til sportsbiler, men plutselig må moderere seg med en familiebil (MX-5'en kom i tillegg til familiebilen som var en MB)... :)

Jeg tror at Boxster/Cayman er blandt de aller beste sportsbilene man kan kjøpe. På et tidspunkt var de også nesten bedre enn 911... om ikke bedre enn 911. Porsche ble tvunget til å gjøre noe drastisk og resultatet ser vi nå med B4 motorene (som langt fra er dårlige, men de har ikke seks sylindre). 987.2 er modellen man bør gå for. Ellers tenker jeg at E36 M3 og ikke minst E46 M3 gir utrolig mye fahrspaß for pengene. MX-5 og GT86/BRZ er i en annen liga, men de er ikke nødvendigvis dårligere biler. Her er det bare viktig at man først går noen runder med seg selv og gjør det klart hva som er begrensningene med modellene og om man kan leve med disse begrensningene (les: man skal ha et klart fokus). 

Absolutt... selvfølgelig skal du være testpilot @bimmerR. Det er den eneste måten du virkelig kan få ordentlig erfaring og i tillegg er det både interessant og morsomt... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bimmerR i denne settingen ville jeg også tatt med TT RS! Vel den har ikke RWD, men et solid quattrosystem!
2011-modeller begynner å komme på et greit prisleie om man er i søken for en slik bil. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79988846 
Knalltøffe biler, og Torek på forumet har en han skal selge snart lik den jeg linket til(jeg synes han nevnte det).

Så kom det også en ny TT med Quattro og 230hk til salgs nå, litt høyt priset, men det er vel her de ligger. Jeg hadde nok sikkert valgt en annen bil til den prisen. Likevel er det ingen tvil om at siste generasjon TT som kom nettopp er hinsides rå. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83365698 og en til bare med tak http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82526987

98_625588738.jpg
87_528109096.jpg

Edit: Evnt. en TTS med 310hk http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82068888 :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent subjektivt er jeg enig og jeg ville ikke ha kjøpt en TT, men dagens TT er mye bedre enn tidligere versjoner og selv om den ikke når Boxster/Cayman til knærne er det ikke en dårlig sportslig bil (altså ikke en sportsbil). Rene og fokuserte sportsbiler passer ikke for alle og/eller tid/sted/økonomi passer ikke for en slik bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, TT er en kul og morsom bil og selv om den ikke treffer M3 og Boxter på fokus og dedikasjon er den nettopp kul og morsom. Jeg tok den med fordi MX5 ble nevnt. Jeg kunne gjerne hatt TT, men prisen på de nyeste er såpass høy at det er flere andre biler jeg heller hadde valgt. M2 f.eks.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TT og spesielt TT Roadster er kule biler... ingen tvil om det. Jeg liker spesielt det nye enkle interiøret med Audi's virtual cockpit (heldigitalt instrumentpanel). TT har også tradisjonelt hatt temmelig fine motorer som f.eks rekkefemmeren i RS varianten med 340/360 HK. Få biler har en bedre eksoslyd... :)

Jeg tenker at TT som konsept er ganske annerledes enn f.eks MX-5. Selv den letteste TT'en veier rundt 300 Kg mer enn MX-5 og den tyngste veier 500 Kg mer. TT har i tillegg forhjulstrekk eller firehjulstrekk og det ødelegger mye hvis fokuset er simpel og ren fahrspaß, som det jo er med MX-5 (+ de andre bilene som ble nevnt i innlegget til bimmerR). Jeg vil derfor heller trekke paralleller til BMW 2-serie Coupe/Cabrio og MB SLC når det gjelder Audi TT.. :)

Det er fredag og det er en ny episode av Roadkill. Ren galskap, men... this is a good one... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett ang. sammenligning av bilene, uansett er TT en bil verdt å nevne. :) TT må i mine øyne ha quattro, som alle andre Audi-modeller...

@Ron Jeremy det er lov å -renne over-, hah :D jeg er som regel alltid enig med deg, men akkurat her stilte det seg annerledes! :D 

Sett på fra 4:40 og hør hva han sier, før det fantastiske lydbildet på 4:55 !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... eksoslyden fra en potent rekkefemmer er i min bok noe av det mest sexy som finnes og TT RS er intet unntak. Mange har imidlertid et litt feilaktig bilde av rekkefemmere og tror at Audi mer eller mindre har patent på motorkonfigurasjonen, men det er heldigvis ikke korrekt selv om Audi uten tvil gjorde disse motorene veldig populære på 80 og deler av 90-tallet. GM og Volvo brukte i mange år rekkefemmere og det samme gjorde VAG med deres spesielle VR5 motorer (en V5 motor med en smal vinkel).

Dieselrekkefemmere er forøvrig nesten mer normalt enn bensinrekkefemmere. Mercedes-Benz, Ford, Audi og Fiat har alle sammen hatt eller har R5 dieselmotorer. Fiat har forøvrig også hatt en supersexy bensinrekkefemmer. Hør litt på dette... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... 345 Km/t i toppfart... RUF CTR "Yellowbird" var sannelig noe helt spesielt. Dekkteknologien har imidlertid utviklet seg ganske radikalt siden 1987 (også selv om Stefan Rozer kjører temmelig bredt i den aktuelle og berømte filmen)...  :)

RUF CTR hadde en lufkjølt B6 motor på 3367 cm3 som med enorm pustehjelp ytet 469 HK og 553 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på 3,8 sekunder, 0-250 Km/t på ditto 16 sekunder og 0-320 Km/t på litt over 30 sekunder.

http://petrolicious.com/this-is-what-it-s-like-to-own-a-ruf-yellowbird

ruf-yellowbird-11.jpg

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill om morsomme biler til 450.000 her. Det jeg synes er få flott med bilinteresse er at alle har forskjellig smak. Selv har jeg hatt noen av de fineste bilturene mine i førstegenerasjons Berlingo. Av en eller annen grunn elsker jeg å sitte bak rattet i de bilene.

Tilbake til Cayman. Jeg burde nok skrevet "Jeg har vanskelig for å se hvordan jeg skulle fått mer bilglede ut av rundt 450.000." Det var ikke meningen å starte en diskusjon om hva som er den beste bilen til 450.000, bare å si at min Cayman S er midt i blinken akkurat for meg, kjøremessig og kostnadsmessig. Jeg har falt pladask for det å kjøre midtmotorbil, så derfor er det få andre alternativer for meg. :-)

@bimmerR: Veldig flott innlegg med mange bra alternativer. En liten presisering, 986 finnes kun i Boxster. Cayman begynte på 987. Jeg synes du bør ta en prøvetur med den 987.2 Cayman som er til salgs på din kant av landet for å oppleve hvordan Cayman er å kjøre.

Kan hende jeg kommer til å spise dette i meg ved en senere anledning, men jeg er ikke veldig bekymret for holdbarheten på motoren i min bil. Det er skrevet masse om IMS- og sylinderproblemer på 996/986 og første generasjon 997/987. Jeg har brukt mye tid på å lese om dette på nettet, og det virker som det er veldig få tilfeller av IMS-feil etter at Porsche økte lagerdiameteren i slutten av 2005/begynnelsen av 2006. Det er mange skrekkhistorier om folk som har hørt om det ene og det andre, og derfor snakker alle som om at IMS-problemene er like store på alle de aktuelle modellene. Det minner litt om folk som "hyler" at du aldri må finne på å kjøpe en 1-serie eller 3-serie med N47 diesel fordi da er du garantert at du får registerras. Selv kommer jeg til å bytte olje ofte, og se etter metallpartikler i olja, men forøvrig kose meg med bilen min.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Jada... 345 Km/t i toppfart... RUF CTR "Yellowbird" var sannelig noe helt spesielt. Dekkteknologien har imidlertid utviklet seg ganske radikalt siden 1987 (også selv om Stefan Rozer kjører temmelig bredt i den aktuelle og berømte filmen)...  :)

RUF CTR hadde en lufkjølt B6 motor på 3367 cm3 som med enorm pustehjelp ytet 469 HK og 553 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på 3,8 sekunder, 0-250 Km/t på ditto 16 sekunder og 0-320 Km/t på litt over 30 sekunder.

Drømmebil!

Jeg har hatt sansen for Ruf siden jeg så Yellowbird i Auto Motor og Sport første gangen. Så så jeg følgende video på YouTube og fikk enda mer sans for Alois Ruf og butikken han driver. (Denne har sikkert blitt postet før, men tåler vel et gjensyn?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ogee1 skrev:

Det minner litt om folk som "hyler" at du aldri må finne på å kjøpe en 1-serie eller 3-serie med N47 diesel fordi da er du garantert at du får registerras. Selv kommer jeg til å bytte olje ofte, og se etter metallpartikler i olja, men forøvrig kose meg med bilen min.

Nemlig... man kan ødelegge hele gleden med for mange og store bekymringer. Alt har en begrenset levetid og alt vi gjør er egentlig bare å lengst mulig utsette forfallet. Nyt bilen for hva den er og det er virkelig stor bilkunst Porsche presterer med Cayman. Flott film om RUF... :)

Alois Ruf Jr. påpeker noe veldig viktig i denne sekvensen av filmen. For mye vekt ødelegger den fabelaktige kjøreopplevelsen biler kan gi og da snakker jeg ikke kun om sportsbiler. For å trekke en parallell til egen erfaring med biler så oppsummerer dette poenget utvilsomt 80-tallet når det gjelder biler. Den gangen var bilene virkelig lette og selv en ganske alminnelig E30 320i med 129 HK veide ikke mer enn 1080 Kg. Porsche 924 med 125 HK veide veide det samme, men med et mye bedre chassis. Porsche 911 veide rundt 1160 Kg, men hadde 204 og 231 HK... altså uten at vekten økte signifikant.

Mazda MX-5 mrk.I veide 970 Kg med 115 HK og den helt originale Peugeot 205 GTi veide 850 Kg med 105 HK. Begge bilene har gått over i historien som genuine kjøremaskiner fordi de var både lette og velbyggede (altså innenfor deres respektive markeder). Jeg savner de virkelig lette bilene og det behøver ikke å være rene sportsbiler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...