Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En av Porsches mest fenomenale racingmodeller fyller 50 år i 2019. Modellen er 917 som ble presentert i 1969 og var bl.a utviklet for å slå Ford GT40's fantastiske seiersrekke i 24-timers løpet på Le Mans. Det gjorde 917 allerede året etter og gjentok suksessen i 1971. Begge gangene med varianten 917K, som er en av ca. 11 ulike utgaver av 917.

Bilen ble utviklet av Hans Mezger under ledelse av Ferdinand Piëch og Helmuth Bott. Hans Mezger er en legende blandt Porsche entusiaster for å ha utvklet mange av de mest interessante luftkjølte motorene (spesielt til 356 og 911, men også de fleste eldre racingmotorene). Ferdinand Piëch er barnebarn av Ferdinand Porsche og er kjent for nettopp 917 modellen, men også bl.a Ur-Quattro og Bugatti Veyron. Avdøde Helmuth Bott (han har jeg faktisk møtt) er mest kjent for å ha vært sjefingeniør på Porsche 959 prosjektet, men også 917, 930 og 964 samt 911 som teknisk design.

917 har en flat (180°) luftkjølt V12 motor på mellom 4494 og 5374 cm3. Effekten varierer fra rundt 520 til 1100 HK (og da selvfølgelig med overlading). Vekten på bilen varierer mellom 730 og 910 Kg.

Topphastigheten varierte fra ca. 320 til 409 Km/t. Den kraftigste modellen (917/30) med 1100 HK klarte 0-100 Km/t på 2,1 sekunder, 0-200 Km/t på 5,3 sekunder og 0-300 Km/t på 11,3 sekunder - topphastigheten var hele 409 Km/t.

I forbindelse med 50 års jubileet for 917 vil Porsche ha en særutstilling vedr. modellen på Porsche Museum i perioden 14 mai til 15 september i år... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug DeMuro forteller litt om bakgrunnen og hvordan han fikk filme Jay Leno's McLaren F1. Det er en ganske artig historie... :)

Over til noe helt annet som interesserer meg. Jeg er generelt veldig glad i musikk, men jeg liker ikke dagens lydbilde - hverken når det gjelder hvordan musikken er produsert (stort sett, men det finnes unntak) og hvordan dagens musikkanlegg gjengir lyden (igjen stort sett, men det finnes unntak bare man er villig til å betale nok). På den annen side kan man helt tydelig høre forskjell selv via Youtube (med Opus 48kHz prosessering av lyden) når opptaket og anlegget musikken spilles fra er av høy kvalitet.

Her spilles musikken fra en Revox spolebåndspiller med en innspilling fra Analogy Records med CCIR playback og 15 ips (inch pr. sekund) hastighet og forskjellen fra f.eks Spotify er dramatisk når det gjelder spesielt dynamikken i musikken/lyden - selv via Youtube.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotify er helt krise hvis man har ok stereo og forventninger om golyd i stua. Tidal er innafor og helt kalrt verdt pengene, men ikke heelt på høyde med en bra Cdspiller.
Kos med analog avspilling selv om det er mer omstendig enn streaming, men jeg kjøper "albumene man bare må ha" på vinyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Tidal Master audio-pakken, men dessverre er det meste jeg lytter til i HiFi eller kjipere. Vurderer å avslutte abonnementet og kjøpe en skikkelig CD- eller LP-spiller. Akkurat nå har jeg 5.1.2 Dolby Atmos/DTS:X som blir drevet av en Denon X3500h, med unntak av frontene (Klipsch RP-280F), som har egen effektforsterker (Parasound A23) med AVR som preamp. Fungerer veldig bra og er kjempefornøyd med lyden. :) Har nylig fått inn en ny senterkanal også (RP-450C), som jeg er veldig fornøyd med, men musikk høres i 2.0 og "pure modus". Sub'en min (XTZ W99 12.16) er veldig fin til filmer, men den er overflødig og forstyrrende til musikkbruk. Det ble uansett mer enn nok trøkk i frontene når jeg fikk på effektforsterker, så savner ikke noe bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Spotify, jeg skulle ønske Tidal hadde hatt bedre utviklere og fått litt mer funksjonalitet som Spotify har. På sikt blir det nok å teste en Sonos Connect som moddes og kjøres gjennom min egen DAC. Sonos sin app er enklere i bruk enn det Tidal selv er, og det synes jeg er litt synd.

CD-avspilling la jeg på hylla for flere år siden, til tross for at jeg kjøpte en relativt flott og anerkjent Phillips CD-spiller. LP-plater har jeg også spillt litt på, en direktedrevet Dual 1228 med Shure M95 pickup. Litt for omstendelig å holde på med i det daglige. En kamerat er imidlertid ganske ivrig på LP, ultralydvasker og ikke måte på. Veldig hyggelig å komme på besøk, med en tynn en i glasset og spille gjennom noen nyvaskede plater!

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg buker Bluesound Node som avspiller/streamer, myye bedre app en Tidals egen og en meget kjekk streamer som kan det meste.
MQA har jeg lagt fra meg etter litt testing, noe bedre lyd på enkelte innspillinger men også en stor hype som ikke lever opp til lovnadene sånn all in all.
På grunn av nok kluss hos de som leverte internett sluttet Tidal å virke i fjor så måtte bruke Spotify i 2-3 mnd til jeg fant ut av det og byttet leverandør. Var da blitt vant til både lyden og funksjonaliteten til Spotify, men omg hvor mye bedre lyd det var når jeg endelig fikk Tidal i drift igjen. Det er litt annerledes enn Spotify ja, men jeg liker Tidal bedre bortsett fra lydkvaliteten også.

Musikk spilles her på Bluesond Node, Hegel H300, Sonus Faber Venere 3.0 og to stk XTZ 99 12 som har hver sin Antimode/DSP. Og av og til på Pioneer PD S 707 cdspiller eller Rega P3 vinylspiller via riaatrinn fra Musical Fidelity.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen originale CD innspillinger fra 80-tallet (bl.a Dire Straits "Brothers in Arms") og man hører tydelig forskjell på kvaliteten (igjen spesielt dynamikken) i forhold til nyere CD utgivelser av den samme platen samt Spotify. Noe må de ha gjort med lyden selv på nyere utgivelser av den samme CD'en. Originalinnspillingen på CD er veldig bra og faktisk bedre enn på LP platen, som jeg også hadde (jeg solgte alle platene og platespilleren på midten av 90-tallet). 

Jeg hadde en Proceed Madrigal CD spiller (Proceed var på 90-tallet Mark Levinson's "billigmerke" - vel CD spilleren kostet 12000 NOK i 1991) og lydbildet var fantastisk og mye bedre enn noen LP plate fra min Denon DP 47F platespiller (igjen ganske high end). Jeg har egentlig aldri sett meg tilbake i forhold til LP plater, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva som egentlig foregår.

Spolebåndspillere var kult på 70-tallet. Vi hadde en ganske bra spiller sammen med bl.a en Tandberg Huldra 10 receiver, men i dag er dette formatet både upraktisk og håpløst kostbart (uansett hvor bra det lyder med CCIR playback og 15 ips hastighet. Eldre CD'er er OK, men nyere mainstream CD innspillinger er åpenbart for dårlige.

Når jeg hører på Spotify og innspillingene er fornuftig remastered eller bare er originalt genuint bra som på de fleste av Tom Petty's innspillinger har jeg egentlig ingen problemer med lyden (den er ikke topp, men bra nok til mitt bruk). Problemet oppstår på de innspillingene/gjengivelsene der dynamikken er helt flat tiltross for at selve lydbildet er ganske klart. Man hører detaljene, men lydbildet åpner seg ikke på en naturlig måte som med Andrea Celeste's "Fascinating Fear" fra Analogy Record's spolebånd vs. Spotify.

På moderne innspillinger er dette ofte gjort unaturlig ved å fremheve f.eks bass og sang, men dette liker jeg ikke. Lyden skal være balansert og naturlig, men samtidig helt åpen slik det var ganske alminnelig på 70, 80 og tildels 90-tallet hvis man hadde et bra anlegg... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men er dette ikke et passert fenomen nå? Jeg trodde at kritikken mot dette konseptet var såpass massiv at plateselskapene etterhvert tok til fornuft. Jeg vet ikke hva som er galt, men noe er det definitivt. Lydbildet på det jeg hører av moderne innspillinger er ikke hva det var (selv om det faktisk høres bedre ut i bilen, men jeg vet ikke om akkurat dét er et kvalitetsstempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bedringens vei kan man vel si, men ikke historie siden alle disse innspillingene fremdeles finnes, og komprimeringen samt tilgjengeligheten til Spotify gjør de vel heller ingen tjeneste sånn sett.
Lyden i bilen, med originalstereo, sorterer vel under en stor del av "problemet" Det er der og via billige ørepropper folk flest hører musikk og begge har temmelig dårlig frekvensrespons sammenlignet med mer påkostede greier som avslører dårlige innspillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har noen originale CD innspillinger fra 80-tallet (bl.a Dire Straits "Brothers in Arms") og man hører tydelig forskjell på kvaliteten (igjen spesielt dynamikken) i forhold til nyere CD utgivelser av den samme platen samt Spotify. Noe må de ha gjort med lyden selv på nyere utgivelser av den samme CD'en. Originalinnspillingen på CD er veldig bra og faktisk bedre enn på LP platen, som jeg også hadde (jeg solgte alle platene og platespilleren på midten av 90-tallet). 

Jeg hadde en Proceed Madrigal CD spiller (Proceed var på 90-tallet Mark Levinson's "billigmerke" - vel CD spilleren kostet 12000 NOK i 1991) og lydbildet var fantastisk og mye bedre enn noen LP plate fra min Denon DP 47F platespiller (igjen ganske high end). Jeg har egentlig aldri sett meg tilbake i forhold til LP plater, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva som egentlig foregår.

Spolebåndspillere var kult på 70-tallet. Vi hadde en ganske bra spiller sammen med bl.a en Tandberg Huldra 10 receiver, men i dag er dette formatet både upraktisk og håpløst kostbart (uansett hvor bra det lyder med CCIR playback og 15 ips hastighet. Eldre CD'er er OK, men nyere mainstream CD innspillinger er åpenbart for dårlige.

Når jeg hører på Spotify og innspillingene er fornuftig remastered eller bare er originalt genuint bra som på de fleste av Tom Petty's innspillinger har jeg egentlig ingen problemer med lyden (den er ikke topp, men bra nok til mitt bruk). Problemet oppstår på de innspillingene/gjengivelsene der dynamikken er helt flat tiltross for at selve lydbildet er ganske klart. Man hører detaljene, men lydbildet åpner seg ikke på en naturlig måte som med Andrea Celeste's "Fascinating Fear" fra Analogy Record's spolebånd vs. Spotify.

På moderne innspillinger er dette ofte gjort unaturlig ved å fremheve f.eks bass og sang, men dette liker jeg ikke. Lyden skal være balansert og naturlig, men samtidig helt åpen slik det var ganske alminnelig på 70, 80 og tildels 90-tallet hvis man hadde et bra anlegg... :)   

 

Proceed cd hadde jeg også, jeg elsket utseendet på den :), det var første kjøpet og begynnelsen på tung hifi reisen, som jeg nå har avsluttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi Hmmm... jeg har i likhet med de aller fleste et ganske standard anlegg i bilen med 6 høyttalere og Spotify via Bluetooth. I stuen har jeg en kombinasjon av en NAD forsterker og Sonus Faber høyttalere samt en Google Audio (som for alle praktiske formål er en DAC og som faktisk gir et utmerket lydbilde), men normalt hører jeg musikk via Intel NUC PC'en, en USB HiFime DAC og et Koss headset (som gir en helt grei lyd). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du har Sonus Faber og skal ikke mene noe om lyden kombinert med NAD for det har jeg aldri hørt. Men jeg har vært butikksjef i bransjen og solgte bl.a SF og har hatt gleden av å prøve mange kombinasjoner og jeg syns helt klart de spiller best sammen men en litt analytisk forsterker med mest mulig muskler. 
Aldri vært en stor fan av å høre musikk i headset men min soleklare favoritt til betalbare penger er AKG K550, evt Sennheiser Momentum hvis man liker ekstra boost i bassen. Begge kan skaffes for vekslepenger brukt og er verdt å sjekke ut hvis du skulle ønske å eksprimentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige bilen, en E91 LCI hadde vi standardanlegget, og var egentlig fornøyd det til vårt bruk - ikke noe voldsomt men det funket med sine 4 høyttalere og 2 subber under setene. Helt til vi gikk over til Harman Kardon-anlegget i F36’en med 16 høyttalere. Riktig stilt inn spiller det helt rått, men prøvde litt forskjellige settings på equalizeren før jeg falt ned på et oppsett fra bimmerpost. 

Hjemme kjører jeg en NAD C316BEE (Bjørn Erik Edvartsen) med to Dali Lektor 1 og en Argon Sub 840. Dette brukes for TV-lyd og er også koblet mot en Denon vinylspiller for de rolige, sene kveldene, og mot en Sonos Connect for daglig bruk. Heilt greit oppsett som fungerer upåklagelig til mitt bruk :). Sonos er for øvrig en vinner hjemmet når det kommer til brukervennlighet og enkelhet for utvidelse sv systemet, selv om det finnes merker som gir bedre lydkvalitet. Sonos bare funker, og det er såre enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en NAD C352 forsterker som er mer enn kraftig og god nok for mine originale vintage Sonus Faber Minima FM2 høyttalere. Jeg hadde en Onkyo Integra A-8087 som jeg kjøpte til Sonusene og selvfølgelig var lydbildet bedre, men som et kompromiss er faktisk NAD'en slettes ikke så dårlig. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor bra den spiller bare den er varm nok. NAD'en ble valgt som et økonomisk kompromiss fordi tiden som HIFI freak der jeg hadde enerett på stuen og kunne bruke mye penger på stereo gikk mot slutten. 

Generelt vil jeg si at NAD forsterkere er litt undervurdert blandt HIFI entusiaster, men min erfaring med litt eldre modeller er meget bra hvis de kombineres med fornuftige høyttalere. Det sier seg selv med mine FM2 høyttalere at jeg ikke spiller høyt, men liker klar lyd spesielt i mellomtonen. De passer ikke til tung musikk med mye bass, men f.eks relativ lett lyd med en klar vokal som f.eks Andrea Celeste klarer de meget bra. Klassisk musikk er nok det de klarer best og er konstruert for. 

Min NAD C352 forsterker spiller med et "gammeldags" lydbilde og gir et typisk 70-80-talls lydbilde (altså et varmt, men klart lydbilde). Lyden minner mye om min tidligere Onkyo, men er ikke like skarpt skåret opp. Vintage forsterkere av god kvalitet har en fantastisk lyd på den måten og alle burde teste en slik forsterker hvis de har muligheten og liker lydbildet.

Jeg foretrekker også gode høyttalere i et velegnet rom fremfor et headset, men jeg jobber mye med PC'en så det blir til at jeg hører mest musikk via headsettet. Jeg hører aldri musikk via ørepropper på iPhonen - der går grensen for min del... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...