Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":f54ytx89]Like interessant det de sier om dieselbiler. "Why aren't there more of them?" "We like all kinds of weird stuff, diesels, wagons..." "Diesel wagons!" og alle ler godt. Som nordmann blir du sett på som en tulling om du ikke kjøper diesel stasjonsvogn. Litt forskjellige bilkulturer :)

En sterk økonomi og lave bensinpriser spiller en avgjørende rolle i relasjon til amerikanernes tradisjonelle sans for store bensinslukende V8 motorer, men etter oljekrisen i 1973 ble faktisk dieselbiler populære i USA. Mercedes-Benz solgte mange W116 og W126 S-klasser med dieselmotor i statene i perioden 1972-93 (faktisk var disse modellene kun tilgjengelige i USA og Canada). Etter nok en periode med god økonomi og fokus på store bensinslukende V8 motorer er det igjen smalhans i USA og dermed også større interesse for økonomiske dieselbiler. Det nye er at dieselbilene i mellomtiden har gjennomgått en teknisk revolusjon og er idag også sterke og hurtige.

Apropos fokus på store bensinmotorer, høyeffektivt brennstoff og carnuts... jeg må innrømme at jeg godt kunne tenke meg en tur med en av disse fuglene. Man kan virkelig merke Clarksons entusiasme der han sitter i en Supermarine Spitfire og en McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle... :P

http://www.youtube.com/watch?v=KwTXPQfGCpQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen har også i alle år tilbudt diesel på det amerikanske markedet, både 1,9 TDI med 105 hester og 2,0 TDI med 140 hester. Top Gear USA hadde en challenge hvor de skulle finne den mest drivstoff vennlige bilen på markedet, det bla valgt en Ford F350 med kombinert LPG gass og bensin, en F10 528i og en 1996 Passat 1,9 TDI med 90 hester. Sistnevnte vant selvsagt overlegent over de to andre :wink:

BMW markedsførte og solgte også E28 524td på det amerikanske markedet og nå er de tilbake med diesel i satene. Dog ikke akkurat 318d og 520d men selvsagt 335d, 535d og X5 40d

En liten reklamesnutt fra USA om BMW Diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det kun har vært X-modellene man har fått med diesel til nå. Såvidt meg bekjent blir 535d først tilgjengelig nå etter faceliften er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det kun har vært X-modellene man har fått med diesel til nå. Såvidt meg bekjent blir 535d først tilgjengelig nå etter faceliften er kommet.

Tja, skal ikke si det sikkert ang 535d men jeg er sikker når det gjelder 335d. Sto selv å kikka på en hos en BMW dealer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en liten tur rundt i lokalområdet i det fine været idag. Endte opp i Norsminde som er en tidligere havn og fiskevær, men som idag kun består av en kro, gourmetrestaurant og slusene som regulerer Norsminde fjord. I tillegg er det en mindre fritidsbåthavn av det gamle slaget der tiden synes å stå helt stille. Øyen i bakgrunnen på bilde nr. tre er Samsø... :)

9ue52x3f9akygvs0wu52.jpg

zhdjbftcngsq6dkcktko.jpg

zrfn9kfmcwq9sxe1bu9m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer gutter. Det som er interessant med Norsminde idag er at området kun ligger 20 Km fra Århus. Allikevel har man følelsen av å bevege seg 40 år tilbake i tiden. Årsaken til den manglende utviklingen skyldes at hele området rundt lystbåthavnen og ikke minst Norsminde Fjord er utlagt til fuglereservatområde. Ergo er ikke større kommersielle interesser ønskelig.

For meg minner området litt om tilsvarende områder rundt Grimstad og Lillesand i barndommen. Der kunne man nettopp besøke gamle lystbåthavner som hadde en slip og litt aktivitet rundt båtene. Ofte satt det et par gamle karer i en tresnekke med en øl i hånden og reflekterte over livet. I helgene var det imidlertid mer liv (spesielt om våren) fordi alle skulle gjøre båtene klare til sommeren... deilig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s Jonny Lieberman tester Mercedes-Benz G65 AMG i Sverige. Testen er mer et reisebrev enn en test av Geländewagen og Jonny finner bl.a ut at det er kaldt i det indre av Sverige samt at han liker rekesalat... ut på tur aldri sur... :P

Hehehe... Mercedes-Benz går HELT nye veier med Geländewagen... :lol:

curisrfqw6d83jf8lshd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... som militær/spesial modell har Geländewagen 6x6 vært med en stund, men som sivil modell er den helt ny... og sikkert ikke bedre enn den militære modellen. Såvidt jeg forstår ble denne 6x6 modellen utviklet i forbindelse med Geländewagens 30 års jubileum i 2009. Foranledningen var en større ordre på 1200 stk. G-Klasser til det australske militæret (inkl. 600 stk. 6x6).

Mercedes-Benz selger hvert år 5-6000 stk. Geländewagen der ca. 20% er den såkalte 461 modellen... altså den militære varianten som kom på markedet allerede i 1979... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ganske imponerende med Gelandewagen er at den er over 30 år gammel, vært brukt av militær over hele verden i like lang tid. Den er stadig like populær i forsvarsbruk men også stadig like populær blandt storhetene og kjendisene i Hollywood, i grove trekk den samme bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...