Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det et et treff/begivenhet jeg kan anbefale på det sterkeste. Jeg var der i 2009, og kommer neppe til å glemme det med det første. Har planer om å dra igjen, men det blir nok ikke med det første dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om å dra over til England i sommer... London, The Cotswolds, Wales, Cornwall etc. Det hadde selvfølgelig vært kult å få med seg Goodwood, Bovington, HMS Victory i Portsmouth etc. Jeg har vært i områdene før, men det er 20-30 år siden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessen for 70 og 80-talls biler er stigende og det som er veldig artig i denne sammenhengen er at dette også gjelder folk som er for unge til selv å ha opplevd perioden. De har iallefall mye fint å se frem til på bilfronten. Fokuset var et annet og bedre etter min mening. De bygger ikke slike biler lenger... her et nytt bidrag i Petrolicious serien... E28 M535i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dessverre så red streikebølgen Storbritania som en mare på 70 og 80-tallet. Fagforeningene hadde mye makt og tilslutt var effektiviteten og kvaliteten på britiske produkter under enhver standard. Margaret Thatcher satte hardt mot hardt og fikk skuten på rett kjøl igjen... dessverre ikke uten svært alvorlige sosiale konsekvenser for mange. Det er imidlertid urettferdig å gi Thatcher hele skylden for dette. Spesielt fagforeningslederen Arthur Scargill var temmelig kompromissløs tiltross for at han helt klart så hvordan det kom til å gå med enkelte grupper av de arbeiderne han var leder for.

Jeg ser at bilen på bildet er en XJ Serie III og ditt eksemplar er 32 år gammel. De eldste Serie III modellene er nå hele 34 år gamle. Jeg tror at mange vil få seg en større overraskelse hvis de uten tidligere erfaring plutselig skulle kjøre en såpass gammel bil. Det er langt mer støy fra spesielt motor og drivverk enn i moderne biler. Vindstøy er også klart et tema i motsetning til dagens biler som er bygget for høye hastigheter. Dekkstøy er mer avhengig av dekkdimensjonen/typen... normalt er akkurat dette ganske godt dempet på eldre premiumbiler. Jeg synes at Jaguar XJ Serie III er en elegant klassiker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det den store vårrengjøringen når det gjelder vår BMW. Det er lovet 15 varmegrader og sol (18-19 grader på mandag). Sommerdekkene må imidlertid vente litt (jeg vet ikke helt hva slags dekk jeg skal kjøpe ennå) og bilen skal til lakkering på mandag. Jeg ble lett påkjørt av en taxi for en tid tilbake og det ble et par mindre riper i bakfangeren + en gummilist. Dette skal fikses nå samt et oljeskift på gearkassen til uken i sammenheng med bytte av dekk. Jeg vurderer Goodyear Efficient Grip Performance i enten 195/65-15 eller 205/55-16... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thatcher var faktisk direkte årsak til at Jaguar overlevde. Under British Leyland ville selskapet egentlig fase det inn under Rover. John Egan fikk ryddet opp i selskapet og fikk jernkvinnens velsignelse til å privatisere. De var fem min unna konkurs rundt 1980, mye på grunn av svært høye produksjonskostnader, lite effektivitet og elendig kvalitet. Egan ryddet opp i dette i ganske høyt tempo og fikk Jaguar på børs i 1984, noe som antagelig reddet selskapet. Det var egentlig privatisering eller konkurs. Se hva som har skjedd med alle andre BL-selskaper i ettertid.

Min er en 1981 Serie 3. Den er importert fra UK i 1986-87 og ombygd til LHD. Ikke vinterkjørt siden 1991, noe som er en fordel. tilnærmet helt rustfri. Mekanisk er dette enkle biler. Jeg har påkostet bilen ca 2500 kroner utover vanlige servicer. Det meste lar seg enkelt skaffe fra UK eller Ebay. Problemet med disse bilene er rust. Og en svært komplisert struktur på kanalene med tre punktssveis. Det gjør det svært dyrt og komplisert å utbedre. Så på en serie 3 er det utelukkende rust du ser etter. Alt annet kan byttes eller fikses enkelt.

Når det kommer til støy er det vindstøy over 100 som er verst egentlig. Jeg må bytte det meste av pakninger nå, siden de er 32 år gamle, og håper det vil hjelpe. Motorstøyen er ikke sjenerende i det hele tatt, ei heller dekkstøy etc. Men girkassen er en håpløst gammeldags borg warner 3-trinns. Det merkes over 110.

Mye folk på min alder som liker 70-og 80 talls biler. en 34 år gammel kollega har blant annet en helt sinnsykt strøken Peugeout 205 CTI, som ser fabrikksny ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er forøvrig produsert før Egan hadde ryddet opp skikkelig. Det bekymret meg en del før jeg kjøpte, men dette var den definitivt mest rustfrie varianten jeg fikk. Var svært skeptisk til fargen, men nå digger jeg den skikkelig.

Det meste av elektrisk er levert av Lucas. Kvaliteten var ræva, men kom seg mye da Egan truet med å kjøre selskapet konkurs om de ikke begynte å levere gode varer. Og nektet å betale før varene var levert og testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margaret Thatcher var etter min og mange andres mening den direkte årsaken til at de vesentligste delene av britisk industri overlevde 70 og 80-tallet. Problemet var at hennes økonomiske reformer ikke kunne gjennomføres uten at større grupper av kull/industriarbeidere mistet deres arbeide; og dette fikk hun dessverre alt for mye kritikk for. De fleste vet idag at hun handlet korrekt tiltross for de sosiale konsekvensene, men ikke alle vil innrømme dette (de fleste av politisk/ideologiske årsaker).

Når dette er nevnt er det viktig å presisere at det både var og er store sosiale skjevheter i det britiske samfunnet. Thatcher gjorde generelt ikke mye for å bedre situasjonen for de sosialt svakeste i Storbritania og dette fikk hun absolutt velfortjent kritikk for.

Tilbake til britisk bilindustri er det selvfølgelig litt trist at stolte bilmerker som Jaguar, Bentley, Rolls-Royce, Lotus, Land Rover (inkl. Range Rover), TVR, Mini, delvis Aston Martin etc. er enten eid eller delvis eid av andre enn briter. Andre stolte britiske bilmerker som f.eks Rover, British Leyland, Jensen, Morris, Sunbeam, Triumph etc. eksisterer ikke mer.

På den annen side er store deler av F1 sirkuset basert på britisk teknologi og spisskompetanse. Rolls-Royce, Bentley, McLaren, Prodrive, Jaguar, Land Rover etc. har deres primære utviklingsavdelinger i Storbritania. Britene er med andre ord stadig ledende når det gjelder bilteknologiske innovasjoner, men eierskapet av bilmerkene er ikke lenger britisk og det vekker følelsesmessige reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lørdag kveld og da passer det for min del godt med to-tre glass god vin, god musikk og et eller annet med bil på internettet. Idag har jeg bl.a hørt på en ganske ukjent David Bowie låt... "Fall Dogs Bomb The Moon"... :)

http://open.spotify.com/track/1Y6VWSLLyk7QyKSjtPKTyK

I tillegg har jeg kikket på noen eldre klipp med Chris Harris og det er faktisk ganske interessant... her er et par-tre eksempler... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Dette skal fikses nå samt et oljeskift på gearkassen til uken i sammenheng med bytte av dekk. Jeg vurderer Goodyear Efficient Grip Performance i enten 195/65-15 eller 205/55-16... :)

Jeg regner med at det er en skrivefeil på profilen du nevner, for den stemmer ikke helt. Hvis vi regner ut ifra 195/65-16 skal du ha 205/60-16, alternativt 205/65-16. De begge dimensjonene gir +/- 1% differanse. Til sammenlikning gir 55-profil gir nesten 5% avvik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Dette skal fikses nå samt et oljeskift på gearkassen til uken i sammenheng med bytte av dekk. Jeg vurderer Goodyear Efficient Grip Performance i enten 195/65-15 eller 205/55-16... :)

Jeg regner med at det er en skrivefeil på profilen du nevner, for den stemmer ikke helt. Hvis vi regner ut ifra 195/65-16 skal du ha 205/60-16, alternativt 205/65-16. De begge dimensjonene gir +/- 1% differanse. Til sammenlikning gir 55-profil gir nesten 5% avvik. :)

Tror heller vi snakker om en lesefeil enn en skrivefeil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis er jeg enig, men Ford gjorde mye bra for Jaguar da de eide bilmerket i perioden 1989-10 (inkl. perioden under Premier Automotive Group). Som jeg har vært inne på tidligere i tråden tapte Ford "mergingkrigen" blandt de store bilprodusentene på 90-tallet. Årsaken til dette var delvis selvforskyldt ved at volummodellene som skulle bringe penger i kassen feilet kommersielt (spesielt Jaguar X-Type, men også tap av markedsandeler for Volvo). Bilanalytikere har også fokusert på at Ford manglet evnen til å fornye det grunnleggende designet på Jaguar. Designet var for konservativt og som en følge av dette ble kundegruppen for de ulike modellene for gammel med alt hva dette innebar i relasjon til bl.a image for bilmerket.

X-Type var basert på Ford Mondeo, men ikke mer enn f.eks et større antall Volkswagen modeller deler plattformer, motorer, drivlinjer samt utallige skjulte og synlige komponenter. Utfordringen for Ford var at Jaguar brandet/merket markedsmessig ikke kunne strekkes langt nok til å bli en konkurrent til 3-serien (iallefall ikke på begynnelsen av 2000-tallet). X-Type var imidlertid langt fra en dårlig bil, men som flere andre tilsvarende bilprodusenter måtte Ford bare erkjenne at den markedsmessige avstanden opp til de tre store tyske bilprodusentene var alt for stor. Ergo forble salget av X-Type en stor skuffelse for Ford. Når situasjonen av delvis samme årsak heller ikke var stort bedre for Volvo og Fords egne bilmodeller i den samme klassen (først og fremst Mondeo) var det grenser for hvor lang tid Ford kunne holde det kjørende. I 2008 ble Jaguar og Land Rover solgt til Tata Motors og i 2010 ble Volvo solgt til kinesiske Geely.

Her i Danmark har imidlertid spesielt S-Type opplevd en renessanse de siste årene. Som et billig alternativ til alt for dyre E60 modeller gjør den suksess på bruktbilmarkedet. Den tilbyr ikke den store statusen, men som X-Type er bilen grunnleggende god og hvis man kan leve med retrodesignet er den utvilsomt et godt bruktbilkjøp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...