Fredrik Skrevet Mai 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2013 Hehehe... man er åpenbart bortskjemt med fine biler i Norge. Igår kom det en helt ny danskregistrert Ferrari 458 Italia på Bispetorg i Århus da jeg ventet på fruen. Det ble nesten oppstandelse og i løpet av 10 minutter hadde eieren (som virket veldig hyggelig og entusiastisk) sikkert snakket med 20 tilfeldige som gikk forbi samt startet motoren og gasset litt til ære for tilskuerne to ganger. Det var noe nostalgisk over seansen... slik det pleide å være i Norge for mange år siden da man ikke så slike biler hver dag. Jeg har veldig sansen for VW Golf 7. Den er helt klart på listen over mulige fremtidige biler. Det aller beste med modellen er at selv innstegsmodellene nå er attraktive. Selv den aller minste bensinmotoren på 1197 cm3 har en fornuftig effekt når den yter 85 HK mellom 4300 og 5300 rpm samt 160 Nm mellom 1400 og 3500 rpm. Dette svarer til den gamle 1,6 literen på 90 HK, men med et mye mer tilgjengelig dreiemoment. 0-100 Km/t på 11,9 sekunder og en topphastighet på 180 Km/t er også akseptabelt med tanke på motoreffekten. Årsaken er den relativt lave vekten på 1205 Kg. Apropos den nye Jaguar F-Type. I denne ugens Motor Trend snakker Angus MacKenzie & Co med Jaguars sjefdesigner Ian Callum der han forklarer dagens designlinjer når det gjelder Jaguar. Spesielt interessant er det når de kommer inn på balansegangen mellom design, teknikk og moderne sikkerhetskrav... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Det som er litt dumt slik det er blitt her i Norge når er at man setter ikke pris på å møte eksotiske biler i trafikken lengere, de har liksom blitt så vanlig. Jeg registrerte bare når jeg kjørte E18 hjem fra BMW treff i Tønsberg i helgen hvor mange nyere Porsche jeg møtte, må ha vært en 10-15 stk på strekningen ned til Arendal. Vi var i Aaborg i forrige uke og jeg så en og annen Porsche og andre grombiler her også, men liksom ikke på langt nær så mye som her hjemme. Det er rart med tanke på de bilprisene vi har i Norge, nyrike ser det ut som vi har blitt Jeg synes det er litt artig å se på bilene hjemme i gata hos mine foreldre hvor jeg har vokst opp, mange av dem har oppgradert bilparken betydelig siden jeg durte rundt på trøbil på midten av 90 tallet Han ene husker jeg hadde Opel Rekord E2 da jeg var liten, for ti år siden hadde han VW Passat og nå har han nettopp byttet sin ett år gamle Audi A7 i helt ny Cayenne Turbo, tror han er noe sjef i televerket eller noe så han har sikkert arbeidet seg oppover til bedre lønn de siste 20 åra Rett foran mine foreldre så hadde de når jeg var liten VW Transporter T3, i dag CLK 350 Cab. Men der har de gått av med pensjon så det er kanskje en pensjonsgave til seg selv de har kjøpt Litt lengere borte i gata er det kanskje 5 år siden de kjørte en tilårskommen Saab 93, nå kjører de E91 330XD LCI og Golf 5 GT. De har bygget på huset noe voldsomt også den senere tid, mannen i huset er by the way Dansk Det er nok uten tvil mye gjeld som er ute å går blandt folk, for jeg kan ikke huske å ha sett mange tilfeller hvor folk degraderer bilparken, huset eller hytta. Nei mens Europa sliter så strør vi rundt oss med penger og handler materielle goder i enorme mengder, er nok en grunn til at vi blir sett på som bortskjemte og late av våre naboland. Nesten litt flaut når man ser digre 60 fotere på rekke og rad med Norsk flagg i hekken i havnene langs Svenskekysten, eller når det amerikanske luksusdroget av en campingbil i ferge køen har "N" klistret bakpå. Nesten litt flaut, bare nesten da Iallfall når man tenker på at vi har de beste lønningene, korteste arbeidsdager, lengste ferier og likevel er de som klager og syter mest Du får flytte hjem å ta del i moroa Fredrik, iallfall så lenge det varer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2013 Jeg føler meg ganske sikker på at Norge er temmelig godt polstret mot økonomisk ruskvær, men det vil nok være bransjer som kommer til å merke at Europa virkelig sliter økonomisk. Idag senket den europeiske sentralbanken renten til 0,2% og stort mer tydelig kan det ikke uttrykkes at Europa er i massive økonomiske problemer. Hvis dette fortsetter får vi snart deflasjon der man får en positiv rente for å låne penger. Kult, men allikevel ikke når man tenker på årsaken til at det har blitt slik. Danmark spiller økonomisk i en helt annen liga enn Norge, men er allikevel nest best i klassen blandt de europeiske landene bak Tyskland. Dansk økonomi har definitivt vært bedre og arbeidsløsheten nærmer seg en kvart million mennesker. Den største utfordringen er at danskene nå krangler om hvem som har skylden for elendigheten og ikke minst hvem som er best egnet til å få økonomien på rett kjøl. For danskene handler det om viktige politiske verdier og diskusjonen er derfor relativt bitter. Jeg har imidlertid tro på at alt ordner seg for danskene. Det er et fornuftig folk og de er generelt godt sammensveiset. Det er også enorme verdier i det danske samfunnet... bare de private pensjonsoppsparingene tilsvarer det norske oljefondet og vel så det. Dette er penger som lett kan investeres i f.eks infrastruktur og utdannelse. Selvfølgelig er det fint at folk flest har råd til fine biler i Norge, men på en eller annen måte liker jeg også at det er noe ekstra hvis man ser en ny Ferrari 458 Italia eller f.eks en 1971 Porsche 911S. Det er heller ikke avgjørende at det er dyre og fine biler. Selv en original og godt vedlikeholdt gammel boble kan redde dagen for min del. Idag så jeg en DAF 66 på Bispetorg... langt fra et klenodie, men allikevel noe ekstra i trafikken. Dette er en bil eieren helt bevisst ønsker å ta vare på og det er virkelig prisverdig i en verden som nærmest er fiksert på rikdom og glamour... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Sjefen for BMW M GmbH, Friedrich Nitschke, uttaler i et intervju med Car and Driver at fremtidige S-motorer vil ha et nærmere slektskap med BMW´s standardmotorer enn hva som er tilfellet idag. Han sier imidlertid at motorene allikevel vil kunne oppfattes som unike S-motorer. Spørsmålet er selvfølgelig i hvilken grad dette gjelder. Nitschke går i tillegg langt i å bekrefte at fremtidige M-modeller også får elektrisk (mekanisk) styring. Han forteller videre at dagens M-modeller, og ganske sannsynlig den neste generasjonen, ikke får 4x4. Lett sarkastisk beskriver han konkurrentenes ambisjoner i denne sammenhengen som temmelig begrensende ved at den stort sett handler om rett frem gatelysrace. BMW har i relasjon til fahrfreude større ambisjoner enn som så... bl.a ved bruk av lettvektsmaterialer... http://blog.caranddriver.com/bmw-m-gmbh ... cylinders/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Porsche har presentert 911 Turbo og 911 Turbo S (begge basert på 991). De får hhv. 520 og 560 HK samt en gjennomsnitlig reduksjon av drivstofforbruket på 16% (iallefall iht. Porsche). Maksimalt dreiemoment på Turbo S motoren er 750 Nm mellom 2200 og 4000 rpm. 911 Turbo skal klare 0-100 Km/t på 3,2 sekunder, mens Turbo S gjør disiplinen 0,1 sekund hurtigere. Topphastigheten for Turbo S er 320 km/t. Begge modellene leveres kun med PDK-gearkasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Sjefen for BMW M GmbH, Friedrich Nitschke, uttaler i et intervju med Car and Driver at fremtidige S-motorer vil ha et nærmere slektskap med BMW´s standardmotorer enn hva som er tilfellet idag. Han sier imidlertid at motorene allikevel vil kunne oppfattes som unike S-motorer. Spørsmålet er selvfølgelig i hvilken grad dette gjelder. Nitschke går i tillegg langt i å bekrefte at fremtidige M-modeller også får elektrisk (mekanisk) styring.Han forteller videre at dagens M-modeller, og ganske sannsynlig den neste generasjonen, ikke får 4x4. Lett sarkastisk beskriver han konkurrentenes ambisjoner i denne sammenhengen som temmelig begrensende ved at den stort sett handler om rett frem gatelysrace. BMW har i relasjon til fahrfreude større ambisjoner enn som så... bl.a ved bruk av lettvektsmaterialer... http://blog.caranddriver.com/bmw-m-gmbh ... cylinders/ Tipper det nærmere slektskapet skyldes den nye basisen som alle BMW-motorer fremover skal baseres på, både bensin og diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Ja... alle BMW´s fremtidige motorer blir helt modulære i den forstand at sylindervolumet alltid vil være en halv liter (1,5 liter, 2,0 liter, 3,0 liter, 4,0 liter etc.). Alle bensinmotorene vil dele minst 60% av delene (litt færre når det gjelder dieselmotorene) og samtlige motorer vil bli produsert på den samme produksjonslinjen. Konseptet blir veldig kostnadsbesparende for BMW, men kanskje litt mindre spennende for de av oss som verdsetter mer spesielle motorkonstruksjoner som f.eks S85B50. Det er fredag og hva passer bedre enn en skikkelig bad ass roadmovie... Rat Rod Jeep Death-Wish Trip... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Ja jeg vet ikke om det er innbilning eller hva det er men jeg føler noen ganger jeg får skeive blikk når jeg kommer i E34en min og møte folk i flashy biler. Hvis jeg står utenfor en butikk og venter på madammen f eks, er særlig de i nyere Audi og BMW som kikker slik. Audi A5 må vel være arbeiderklassens største posørvogn, er så dumt å se på mange av disse som kjører disse bilene. Værste er at jeg vet hvem mange av dem er at og at de slettes ikke er det dem ønsker å utgi seg for Jeg kjører ikke gammel E34 fordi jeg må, men for det jeg har lyst Den er hundre ganger bedre enn posørbilene som under sitt lekkre ytre skuler minste motor i form av en firesylindret dieselmotor, stoff seter og skrapa utstyrsliste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Er det noe rart med bildet eller har faktisk porscha blitt så bred? Det ser rett og slett bare dumt ut. Da var de penere før.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2013 Jeg er enig med deg, men jeg har heller aldri vært spesielt begeistret for turbobreddingen når det gjelder 911 (hverken nye eller gamle modeller). På 991 modellene er forskjellen 8 cm mellom standard og turbo karosseriet (hhv. 1808 og 1880 mm). Turbo modellen er også 0,7 cm lavere (1903 vs. 1296 mm). Når dette er nevnt kan man imidlertid tydelig se at Porsches designere med Michael Mauer i spissen har fokusert på å få "padde" uttrykket mest mulig frem når man observerer 991 rett bakfra. Dette ser man best ved å fokusere på knekken i karosseriet som smalner markant av over bakvinduet og ned over motorlokket. Knekken avbrytes av en linje som deler bilen i hele dens bredde. Som for å understreke denne bredden følger baklysene denne linjen helt ut til siden. Rent optisk vil dermed bilen fremstå som bredere enn den er i virkeligheten. E92 M3 er faktisk 0,9 cm bredere enn standard 991 (1817 vs. 1808 mm)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2013 Apropos 911 Turbo og Turbo S med hhv. 520 og 560 hestekrefter. Porsche 936 som kvalifiserte til Le Mans Gruppe 6 i 1977 hadde 540 HK. Den modellen var basert på Porsche 917, men hadde en motor som var basert på motoren i Porsche 930 (911 Turbo anno 1974-77). Originalt hadde denne motoren et sylindervolum på 2993 cm3 og ytet 260 HK (senere 3,3 liter og 300/330 HK). I 936 konfigurasjonen var imidlertid motorvolumet kun 2142 cm3... og altså vannvittige 540 HK ved 8000 rpm samt 490 Nm ved 6000 rpm. Topphastigheten var 360 Km/t noe som var ganske betydelig i 1977. Som vi kan se på filmen passerer 936 lett de andre 911´ene (bl.a Kremer 911 RSR 3,0) på Mulsannestrekningen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Er det noe rart med bildet eller har faktisk porscha blitt så bred? Det ser rett og slett bare dumt ut. Da var de penere før.. Jeg er enig, ser litt Harry ut rett og slett! Og kun PDK... Porsche kommer til å bli mer VAG enn dette også, synd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Den videoen fra LeMans er drøy Å holde toppfart så lenge, og da også gjennom "svingen" mot slutten der, må gjøre noe med hodet ditt. Ikke bare at han passerer de andre Porschene, men han gjør det jo med vesentlig høyere hastighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Siden [space] er regelmessig her inne relativt ofte, så er denne til han. Kjøleskapet får du kjøpt her; https://www.sound1.com/portal/asp/produ ... kt_ID=6127 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå