Fredrik 90 Skrevet Mai 10, 2013 Share Skrevet Mai 10, 2013 Her er jeg veldig enig med deg Werther! Tyskland er ett bil land fremfor noe annet og det ligger i den tyske kulturen at man kan kjøre så fort man vil, det er faktisk ett eksempel for den frie borger i ett fritt samfunn som tyskerne liker å si. Fjernes fri fart så vil de ikke bare få bilorganisasjoner på nakken men ti talls tusen tyskere, de vil miste ett viktig turist grunnlag i tillegg. Tyskland er jo viden kjent for sine motorveier med fri fart ute i verden, folk kommer fra alle hjørner for å kjøre så fort man vil på offentlig vei. Så en dokumentar om Autobahn en gang, der var det amerikanere som skipet bilene sine over for å kjøre på Autobahn. De hadde frifart på mange motorveier i USA også, men dette ble det slutt på under oljeprisen i 1973 og har siden vært sånn. Man merker det også må mange Tyske biler at motorvei kjøring og egenskaper betyr mye for dem, uansett hvordan BMW man kjøper så ligger de stødig i høye hastigheter. Enten det er 316i eller 750I så merkes det på hele bilen at dette er den laget for, samme gjelder for de øvrige tyske premiummerkene. Men dette setter sine spor på de vanlige modellene også, min bestemors 2001 Golf er overraskende behagelig å kjøre i høyere hastighet. Særlig i forhold til f eks Volvo eller japanske merker som har andre kvaliteter en komfort i høye hastigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mai 10, 2013 Share Skrevet Mai 10, 2013 Hvordan ser ulykkesstatistikkene ut for veistrekningene med fri fart? Er det flere ulykker der enn motorveiene med fartsbegrensning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2013 Angående Lancia Delta Integrale, så har vel grunnkonseptet i seg selv aldri vært særlig solid. F.eks var SAAB sin versjon helt på jordet kvalitetsmessig. Typisk italiensk...fint å se på, men ikke brukandes i hverdagen. I motsetning til E30 og 944. Dette er jeg selvfølgelig helt enig med deg i iom. at jeg har hatt E30 og 944, men ikke Delta. BMW og spesielt Porsche er som vi har vært inne på mange ganger før helt enestående når det gjelder brukervennlighet og tilgjengelighet under alle forhold. En 911 trives like godt i Sahara som på skikkelig på vinterføre i de dype skogene der Nytern bor. Den er bl.a ikke lavere enn at den er funksjonell selv på veier med relativt kraftig telehiv... samtidig som den kan gi en Ferrari kamp til streken ytelsesmessig alle andre steder. Jeg synes at dette på en god måte viser tyskernes gjennomførte no nonsense tilgang til tilværelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2013 ":3k2dzduk]Hvordan ser ulykkesstatistikkene ut for veistrekningene med fri fart? Er det flere ulykker der enn motorveiene med fartsbegrensning? Absolutt ikke, men SPD´s forslag skal forstås på to måter. Det er nærmest en politisk tradisjon i Tyskland at de vestreorienterte partiene krever fartsbegrensning på Autobahn. Det handler om symbolpolitikk og om å finne politiske saker som venstresiden i tysk politikk kan samles om. I tillegg handler en fartsbegrensning på Autobahn om EU harmonisering. En fartsbegrensning på 120-130 Km/t på motorveiene har nærmest blitt en uoffisiell standard i EU. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 10, 2013 Share Skrevet Mai 10, 2013 Dødeligheten pr. Km er høyere i Norge enn i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2013 Har du noen gang tenkt på at du kan printe ut f.eks et nytt karosseri eller interiørdel til din bil? Ikke det sier du... det tenkte jeg nok. Det kan man imidlertid og man kan også printe en helt ny bil (minus motor og drivverk) med såkalt 3D-printing.Fordelene med fremstilling ved hjelp av 3D-printing fremfor tradisjonelle produksjonsprosesser er mange. Teknikken er f.eks tilgjengelig for alle og finnes sogar som open sourche... f.eks RepRap. Teknikken er billig og tillater dermed billige prototyper som igjen vesentlig reduserer utviklingskostnader. Teknikken tillater ekstremt små toleranser vedr. selve fremstillingsprosessen og teknikken tillater former som idag ikke er mulig med f.eks stål og aluminium. Mulighetene er nærmest uendelige og bare fantasien setter begrensninger. Dette har bl.a Jim Kor erkjent og han har derfor bygget den første komplette bilen basert på 3D-printing... den såkalte Urbee 2. Den er kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på at alle delene (minus motor og drivverk) er printet forstår man bedre at dette er ganske revolusjonerende. Jeg tror at dette kommer til å bli veldig stort om bare noen få år... http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d ... =co6085034 Jay Leno viser hvordan teknikken med 3D-printing fungerer sammen med en 3D-scanner. Han mangler en komponent til en dampbil fra 1910, men med en 3D-scanner og en 3D-printer er alt mulig. Dette gir temmelig imponerende perspektiver. Tenk bare hvordan man kan bruke denne teknikken hvis BMW har avsluttet produksjonen av en komponent til f.eks E30 eller f.eks Koed har satt opp prisen med 130% på en del/komponent... 100000 har downloadet oppskrift på 3D-printet pistol... http://politiken.dk/tjek/digitalt/inter ... et-pistol/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 10, 2013 Share Skrevet Mai 10, 2013 Dødeligheten pr. Km er høyere i Norge enn i Tyskland. Dette stemmer, og det argumentet til "AP kommunister" med at vi har nok km motorvei per antall innbygger kjøper jeg ikke. Dødeligheten kunne vært MYE lavere med firefelts E39, E18 og E6, dessuten så hadde det kommet samfunnet og næringslivet til gode at byene hadde blitt knyttet tettere sammen. Det ser vi bare her etter at vi fikk firefelts motorvei mellom byene her på Sørlandet.... Joda det er dyrt å bygge vei i ett land som Norge med alle sine fjell, men se på land som Sveits, Østerike og Nord i Italia. Her er det like mye fjell og ullent terreng som Vestlandet men likevel så har de førsteklasses veier, selv om disse landene kun har en brøkdel på konto av det Norge disponerer Nå har riktig nok Stoltenberg gått ut å sagt at veier skal prioriteres og små prosjektene (klattingen her og der) skal gjøres om til større og lengere prosjektet ved at kommunene og fylkene skal ha mindre de skulle sagt. Men jeg er redd dette er kun krametrekkinger og ett desperat forsøk på å kapre stemmer til ett parti som er på full fart ut bakdøra på Regjeringsbygget ved neste valg.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Jeg er selvfølgelig enig i mye av det du skriver, men til regjeringens forsvar er deres forslag til Nasjonal Transportplan i perioden 2014-2023 tidenes mest omfattende med en investeringsramme på vannvittige 508 milliarder kroner (i tillegg kommer bompenger på ca. 100 milliarder kroner). Ergo tyder mye på at budskapet er oppfattet om at investeringer i infrastruktur er samfunnsøkonomisk fornuftig og bare det er en revolusjon i Norge. Spørsmålet er så hvor alle disse pengene helt konkret skal investeres og slik transportplanen idag ser ut vil det aller meste bli investert i Oslofjordregionen samt på sentrale veistrekninger som f.eks Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. Dette er selvfølgelig ikke godt nok for de som bor andre steder, men viser hvordan regjeringen prioriterer etter hvor man antar at befolkningsveksten vil bli størst. Mye kan tyde på at dette er en fornuftig beslutning, men det finnes helt sikkert gode eksempler på det motsatte (som f.eks at den kraftige befolkningsveksten er politisk bestemt og ikke naturlig betinget). Jeg vil tro at spesielt Senterpartiet tar seg godt betalt for transportplanen slik den foreligger idag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Ikke lyst å skape dårlig stemning, men å bruke ord og utrykk som ""AP kommunister" kommunister føler jeg bidrar til å dra ned en ellers god diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Tenkte jeg skulle legge inn link til to glimrende youtube klipp. Begger er nok kjent og sett av de fleste, men jeg tar meg selv i til stadighet å se dem om igjen. Den første: Fight mellom BMW M1 turbo, og Porsche 935. To nydelige biler, selv om jeg naturligvis er mest fascinert av M1. Det er først på runde 3 han begynner å trå på. Den andre: Zakspeed Capri i fight med 935. Jeg elsker å se hvordan Peter går til angrep umiddelbart, med liten eller ingen respekt for "den uovervinnelige 935". Også det å se hvor "uryddige" bilene er i forhold til i idag, som også gjensepeiler seg i noe av kjøringen. Forøvrig ser en også tydelig hvor latterlig mye krefter det er i den fremste porscha. 5:55 starter morroa. Håper noen finner videoene interessante på en lørdagskveld Begge videoene er fra 2011 og 2012, "oldtimer GP". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Ikke lyst å skape dårlig stemning, men å bruke ord og utrykk som ""AP kommunister" kommunister føler jeg bidrar til å dra ned en ellers god diskusjon. Det er noe man må leve med når vi dessverre har disse nauta med makta i landet her, kommunister er dog ett uttryk satt på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Ikke lyst å skape dårlig stemning, men å bruke ord og utrykk som ""AP kommunister" kommunister føler jeg bidrar til å dra ned en ellers god diskusjon. Det er noe man må leve med når vi dessverre har disse nauta med makta i landet her, kommunister er dog ett uttryk satt på spissen. Det var vell heller ett råd slik at du ikke blir stemplet som usakelig og useriøs, slikt er jo aldri sunt i en god diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Ikke lyst å skape dårlig stemning, men å bruke ord og utrykk som ""AP kommunister" kommunister føler jeg bidrar til å dra ned en ellers god diskusjon. Det er noe man må leve med når vi dessverre har disse nauta med makta i landet her, kommunister er dog ett uttryk satt på spissen. Det var vell heller ett råd slik at du ikke blir stemplet som usakelig og useriøs, slikt er jo aldri sunt i en god diskusjon. Om man blir sett på som useriøs når man forteller om tingenes tilstand får så være, det får gå på de som kaller meg useriøs sin egen urimelighet. Diskuterer man politikk så må man forvente å høre saken fortalt på en krass måte, diskutere politikk er noe man burde holde seg unna for å bevare roen. Kommer sjelden annet enn bråk ut av det, i allfall på ett forum som dette... Politikk og religion er uhyre såre emner for enkelte her inne, ender som regel alltid med utestengelser, uvennskap og stenging av tråder Så jeg foreslår vi lar politikken ligge og heller diskutere biler slik som det skal gjøres på ett bil forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 11, 2013 Share Skrevet Mai 11, 2013 Agreed! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2013 Flott at dere er enige (jeg liker generelt det du skriver Fredrik)... og dermed stopper vi denne delen av diskusjonen. Det har ikke vært mye kommunisme i Europa siden muren i Berlin falt 9. november 1989. Jeg hadde en Mercedes-Benz W201 190E 2,3 på denne tiden og tilfeldighetene ville ha det til at jeg skulle besøke en venn i Strasbourg (Frankrike) med en avstikker til Bern i Sveits i slutten av november dette året. Nedover merket jeg lite til verdensbegivenheten, men hjem igjen da jeg skulle rekke fergen fra Kiel til Oslo var det nærmest komisk i forhold til hvordan de østtyske Trabantene lagde kø på Autobahn. Spesielt rundt Kasselhøydene var det lange køer med østtyskere som flagget med det vesttyske flagget, det amerikanske flagget eller hva de ellers hadde for hånden som ikke var kommunistisk ladet. Det var en ganske spesiell opplevelse på mange måter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå