Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg så The Wall i gymsalen på Fornebu! Meget imponerende og veldig bra!

Jeg går ut fra at du mener filmen der Bob Geldof spiller Pink (eller er det du omtaler som "gymsalen" Telenor Arena?). Det er isåfall en ganske bemerkelsesverdig og fantastisk uttrykksfull film som viser hvordan Roger Waters opplevde at vennen Syd Barrett fra Pink Floyd ble mer og mer psykisk ødelagt. Bob Geldof gjør en enorm prestasjon i denne filmen selv om han samtidig faktisk hadde en ganske respektabel suksess med sitt eget band The Boomtown Rats. Dette bandet fikk en stor hit med låten "I don´t like Mondays", men de hadde mange andre bra låter også (vel... så bra som det kunne bli i 1979-80). Bob Geldof ble senere i 1984 også kjent for å stå bak legendariske Band Aid sammen med Midge Ure fra bandet Ultravox. Den innsatsen ble han også adlet for av Dronning Elisabeth II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så The Wall i gymsalen på Fornebu! Meget imponerende og veldig bra!

Jeg går ut fra at du mener filmen der Bob Geldof spiller Pink (eller er det du omtaler som "gymsalen" Telenor Arena?). Det er isåfall en ganske bemerkelsesverdig og fantastisk uttrykksfull film som viser hvordan Roger Waters opplevde at vennen Syd Barrett fra Pink Floyd ble mer og mer psykisk ødelagt. Bob Geldof gjør en enorm prestasjon i denne filmen selv om han samtidig faktisk hadde en ganske respektabel suksess med sitt eget band The Boomtown Rats. Dette bandet fikk en stor hit med låten "I don´t like Mondays", men de hadde mange andre bra låter også (vel... så bra som det kunne bli i 1979-80). Bob Geldof ble senere i 1984 også kjent for å stå bak legendariske Band Aid sammen med Midge Ure fra bandet Ultravox. Den innsatsen ble han også adlet for av Dronning Elisabeth II.

Jeg tenkte på "The Wall"-konserten med Roger Waters som var for et par uker siden i Telenor Arena. Flott opplevelse og et meget modent publikum. Jeg tror nesten jeg trakk gjennomsnitsalderen ned med mine 46 år...

Filmen har jeg sett på kino flere ganger og massevis av ganger på TV/DVD. Musikken har jeg hørt utallige ganger sammen med de andre albums fra Pink Floyd. Stor fan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå også med onboard kamera på hele 6:57 runden... play it loud... :P

6:57 er helt utrolig hurtig... den tredje hurtigste runden noen gang rundt Nordschleife´s 20,6 Km for biler som lovlig kan kjøre på offentlige veier og den hurtigste runden noen gang for produksjonsbiler. Dette er f.eks hele 31 sekunder hurtigere enn forgjengeren Carrera GT klarte i 2004 og 28,7 sekunder hurtigere enn Ferrari Enzo klarte i 2008. For en utvikling og for en maktdemonstrasjon av Porsche. Det er bare å ta av seg hatten... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger sutret over at Alpina ikke er det dem en gang var, alternativet for dem som ville ha noe enda råere enn M. De siste åra så har heller Alpina stått litt i skyggen av M, riktig nok er de ikke underlagt "250 km/t" reglen som BMW M men likevel så ha de vært langt unna sine glansdager på 80 og 90 tallet. Nå derimot har de en ny modell som vitner om tidligere "storhet", nemlig nye F30 Alpina B3 Biturbo 8)

2b5mz6l501jzmm4i9feu.jpg

Her klemmer Alpina til med en skikkelig bil etter god gammal oppskrift med det formål om å være råest i klassen, allerede perfekte F30 har blitt finjustert ennå litt til og resultatet er fantastisk i følge Bob Harper Editor av BMW Car. Motoren er en twinturbo rekkesekser på 2979 cc som leverer ville 410 hester, muligens noe mer skal vi tro visse dynotester. Sammen med 600 nm så skyves vogna til 100 på 4,1 sekund og har en toppfart på 306 km/t 8) Dette gjør ikke bare bilen overlegen i sin klasse bestående av RS4 og C63 AMG, men det gjør også bilen raskere enn Porsche Carrera 4S og like kjapp som Ferrari California :D Sammen med nye E63 AMG så er dette en av verdens raskeste sedaner....og stasjonsvogner da den kommer som Touring også :P

xrzbty2txuoqwe00iqyc.jpg

ps9oh9t8s6w3m00063f1.jpg

Detaljer i gammel stil er også på plass, som at ene luftedysen er erstattet med display som viser motorverdier. Dette ser med andre ord veldig lovende ut må jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og jeg er helt enig. Alpina bør absolutt gjøre seg mer attraktive ved å tilby litt spesielle og sære løsninger som i gamle dager. Jeg liker Alpina når de er som best, men det har vært for mye visuell staffasje de senere årene og som Motor Trend påviste har bilene heller ikke alltid den lovede effekten. Slikt er ikke bra hvis man vil bli oppfattes som en seriøs selvstendig bilprodusent og ikke bare et enkelt tuningfirma.

Apropos eldre Alpina´er... E30 B3 2,7 Touring... en av 10 stk. som ble bygget i perioden 1987-92. Modellen er basert på 325i, men motoren er boret opp til 2693 cm3 og yter 204 HK og 265 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,1 sekunder og topphastigheten er 227 Km/t... :)

vhscjw646as8aj7xqk8v.jpg

nt1f9eknh9pjrzontods.jpg

hvy0eqoqmjv5n36ivk52.jpg

Porsche 911 Carrera S (991) klarer forøvrig 0-100 Km/t på 4,1 sekunder og har en topphastighet på 302 Km/t. Fantastisk med tanke på at den selvpustende boxersekseren "kun" yter 400 HK og 440 Nm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive Clean: Clear Bra: Invisible Paint Protection. 3M Clear Bra... "Usynlig BH"... er temmelig dyrt (10-12 kroner kun for panseret og frontfangeren) og et mareritt i legge på bilen, men resultatet blir bra og stenslag er ikke lenger et tema... :)

Apropos den amerikanske produsenten 3M som har spesialisert seg på alle mulige produkter som er relatert til lim/folie. Firmaet ble etablert i den amerikanske delstaten Minnesota allerede i 1902. I mange år hadde 3M hovedkvarter i byen Duluth som er en av de "norske" byene i USA. Rundt 20% av byens innbyggere har norske aner, men hvis man teller med de av innbyggerne som har svenske og danske aner har ca. 35% av byen skandinaviske aner. Det bor ca. 300000 mennesker i stor Duluth. Idag har 3M hovedkvarter i Saint Paul som er hovedstaden i Minnesota (der ca. 10% av innbyggerne har norske aner)... :)

https://maps.google.dk/maps?q=duluth&ll ... dk&t=m&z=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser absolutt ut som om Alpina muligens er i fred med å snu trenden, og dette liker vi. Men hvis det fortsatt er slik at M skal være hakket råere så lover jo dette svært godt for nye M3....øøh M4 mener jeg :P Den som lever får se og det er ingen tvil om at det blir spennende selv om det er vemodig at den siste sugemotor nå går ut av BMW sitt sortiment :?

I følge Porsche sine nettsider gjør Carrera 4S 0-100 (som jeg viste til) 0-100 på 4,5 sekunder og har en toppfart på 299 km/t. En Carrera S er like rask som 4S men har en toppfart på 304 km/t, dette gjør B3 akkurat raskere :P

http://www.porsche.com/norway/no/models ... arrera-4s/

http://www.porsche.com/norway/no/models ... carrera-s/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 911 Carrera S klarer 0-100 Km/t på 4,1 sekunder i PDK Sport+ modus og topphastigheten er 302 Km/t. Carrera S (S4 har 4x4, men er ikke hurtigere på normale veier) er imidlertid bare en innstegsmodell når det gjelder 911 programmet. GT3 har også kun en selvpustende boxersekser, men med hele 450 HK snakker vi 0-100 Km/t på 3,5 sekunder og en topphastighet på 315 Km/t... :)

Så er det turbomodellene da. Den kraftigste så langt før en evt. ny RS modellen kommer på markedet er Turbo S med 560 HK og 750 Nm. BMW F10 M5 har også 560 HK. Turbo S klarer 0-100 Km/t på... 3,1 sekunder og topphastigheten er 318 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger sutret over at Alpina ikke er det dem en gang var, alternativet for dem som ville ha noe enda råere enn M. De siste åra så har heller Alpina stått litt i skyggen av M, riktig nok er de ikke underlagt "250 km/t" reglen som BMW M men likevel så ha de vært langt unna sine glansdager på 80 og 90 tallet. Nå derimot har de en ny modell som vitner om tidligere "storhet", nemlig nye F30 Alpina B3.

Her klemmer Alpina til med en skikkelig bil etter god gammal oppskrift med det formål om å være råest i klassen, allerede perfekte F30 har blitt finjustert ennå litt til og resultatet er fantastisk i følge Bob Harper Editor av BMW Car. Motoren er en twinturbo rekkesekser på 2979 cc som leverer ville 410 hester, muligens noe mer skal vi tro visse dynotester. Sammen med 600 nm så skyves vogna til 100 på 4,1 sekund og har en toppfart på 306 km/t 8) Dette gjør ikke bare bilen overlegen i sin klasse bestående av RS4 og C63 AMG, men det gjør også bilen raskere enn Porsche Carrera 4S og like kjapp som Ferrari California :D Sammen med nye E63 AMG så er dette en av verdens raskeste sedaner....og stasjonsvogner da den kommer som Touring også :P

Detaljer i gammel stil er også på plass, som at ene luftedysen er erstattet med display som viser motorverdier. Dette ser med andre ord veldig lovende ut må jeg si :)

Råere enn M?

Alpina er først og fremst foredlede BMW'er, men de er ment for gata mer enn herjing på bane.

Nye B3 er veldig nært kommende M3/4 i ytelse, ifht papirytelse, like under.

Som vanlig er Alpina nøkterne ifht effekt.

Lekkert, og det beste Alpina har gjort siden E34 æraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den amerikanske produsenten 3M som har spesialisert seg på alle mulige produkter som er relatert til lim/folie. Firmaet ble etablert i den amerikanske delstaten Minnesota allerede i 1902. I mange år hadde 3M hovedkvarter i byen Duluth som er en av de "norske" byene i USA. Rundt 20% av byens innbyggere har norske aner, men hvis man teller med de av innbyggerne som har svenske og danske aner har ca. 35% av byen skandinaviske aner. Det bor ca. 300000 mennesker i stor Duluth. Idag har 3M hovedkvarter i Saint Paul som er hovedstaden i Minnesota (der ca. 10% av innbyggerne har norske aner)... :)

3M Company = Minnesota Mining and Manufacturing Company

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Minnesota Mining and Manufacturing Company. Historien bak firmaet er ganske artig og et godt eksempel på at man ikke skal gi opp. Som navnet antyder var gruvedrift til å begynne med en viktig del av firmaets forretningside, men dette slo feil fordi mineralet de utvinnet (primært korund) ikke var rent nok (for stort innslag av anortositt) til produksjon av industrielle slipestener. Firmaet måtte derfor endre fokus til et relatert produkt... sandpapir.

3M tjente gode penger på produksjon av sandpapir, men ulikt mange andre firmaer på begynnelsen av 1900 tallet investerte ledelsen tungt i firmaets ansatte og deres oppfinnsomhet. De forsto at oppfinnsomhet og innovasjon er veien fremover. Idag selger 3M over 55000 forskjellige produkter over hele verden. Omsetningen pr. år er i størrelsesordenen 150 milliarder kroner... :)

Uten sammenligning forøvrig kan denne historien minne litt om finske Nokia som gikk fra å produsere papir til produksjon av gummiprodukter for så å ende opp med telekommunikasjon og produksjon av mobiltelefoner. Nokia produserer stadig gummiprodukter (under navnet Nokian) og telekommunikasjon er mer viktig enn noen gang siden den primære delen av mobiltelefondivisjonen nå er solgt til Microsoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært innom den tyske kultfilmen "Christiane F" et par ganger her inne. Jeg så den på skolen da jeg var 14-15 år gammel (rundt 1981/82) og jeg synes at den var helt jævlig for å si det mildt. Den skremte meg virkelig og er en viktig årsak til at jeg alltid har tatt kraftig avstand fra alle former for narkotika. Den rå og kalde stemningen i filmen skyldes ikke minst David Bowies geniale låt "Heroes"

Bowie skrev denne låten til platen med den samme tittelen som kom i 1977. Produsenten på denne platen er Brian Eno som i tillegg til Bowie har produsert bl.a U2. Platen "Heroes" tilhører den såkalte "Berlin" trilogien som også inkluderer platene "Low" og "Lodger". Dette er også koblingen til filmen om Christiane F som egentlig heter "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo". Bahnhof Zoo er en stasjon på Berlin´s T-banenett.

Iggy Pop´s plate "Lust for Life" (som inkluderer låten "The Passenger") er også fra 1977 og tittellåten "Lust for Life" er sogar skrevet av nettopp David Bowie. Bowie er også medprodusent på denne platen. Gutta var gode venner og fant sammen en helt spesiell tone og inspirasjon i det som den gangen var Vest-Berlin i det tidligere Østtyskland. De var inspirert av neoklassiske stilarter godt representert av filmen "Trainspotting" og det tyske bandet Kraftwerk. Som tittelen "Lust for Life" indikerer hadde Iggy også arbeidet seg ut av omfattende personlige problemer... bl.a tungt narkotikamisbruk.

Bowie var imidlertid tidligere ute i Berlin og allerede på platen "Station to Station" (også en referanse til Berlin´s T-banenett) som kom før "Low" i 1976 kan man høre det typiske "tyske" lydbildet. U2´s låt "Zoo Station" fra platen "Achtung Baby" fra 1991 er en stor hyllest til nettopp Bowies (og Iggys) eskapader i Berlin 15 år tidligere.

Det virkelige interessante i denne sammenhengen er at samtlige av disse platene har gått over i rockehistorien som store klassikere. Jeg mener også at introduksjonen U2 gjorde i forbindelse med Achtung Baby konsertene på 90-tallet er blandt de aller beste i historien... helt fantastisk... :)

Anyway... Dagbladet forteller at Christiane F eller Christiane Felscherinow som hun egentlig heter lever og det er sannelig utrolig. For meg kan dette lite hyggelige kapittelet fra min ungdomstid dermed avsluttes. Jeg skylder imidlertid både Christiane F og David Bowie indirekte en stor takk. Jeg ble skremt fra å prøve narkotika (hvilket også var meningen med filmen), men ikke alle av mine venner/bekjente var like heldige. Tre stykker opplevde dessverre aldri å bli 18 år gamle. RIP.

http://www.dagbladet.no/2013/09/11/kult ... /29224204/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart stor forskjell på hvordan man forstår hva som er en miljøriktig bil. Chevrolet Tahoe/Suburban og GMC Yukon har nå kommet i en ny generasjon som er intet mindre enn 60 cm lenger enn Audi Q7 som er hele 5088 mm lang (BMW F01 er 5075 mm lang). De får en ny V8 motor på 5,3 liter som kalles for EcoTec 3 (det må være en spøk). Effekten er 355 HK og 519 Nm.

Kongen på haugen blandt SUV´ene er imidlertid GMC Yukon Denali (danner også basis for Cadillac Escalade) som har en V8 motor på 6,2 liter som yter 420 HK og 610 Nm. Dette er helt klart ikke min kopp te blandt biler, men allikevel er den litt tøff. Man flytter seg liksom når denne kan skimtes i bakspeilet... :)

GMC Yukon Denali

hfijpl8ul15ebfembu1b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...