Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelige disse to også, men din E34 er ekstra fin med gule blinkers (kontrasten gjør seg) og de originale kryssekerfelgene... 8)

Takk for det Fredrik :) Ja en E34 skal helst være original synes jeg og folk flest synes det er veldig artig at den er slik. Jan (Sveigis) har beholdt sin bil slik med vilje av en ganske fin grunn egentelig. På 90 tallet så var dette hans store drømme bil og nå som han har realisert drømmen så vil han ha den akkurat slik han husker den var den gang. Bilen var han å kikket på og holdt på å kjøpe tilbake i 1998, med det ble ikke noe av. Først for ett par år siden så fikk han sporet opp bilen igjen og fikk kjøpt den, satt den i stand og fått den på veien igjen da den var klein og nå fremstår den fantastisk :D

En gammel BMW kan virkelig glede og denne bilen er Jan veldig glad i, han cruiser rundt og koser seg med god 90 talls musikk i sin drømme bil. Bilen han liksom aldri klarte å glemme :D

(Håper det er i orden at jeg deler denne historien Sveigis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og stuket er slik jeg selv vil ha det idag (ikke for lavt og hjulene har litt gummi)... 8)
RNJ: Det var en nydelig 130I du har der, fantastisk liten kjøremaskin etter god gammal BMW oppskrift som jeg liker å si. Disse bilene uten turbo og annet er en utdøende rase så ta godt vare på denne, dette er en tidlig klassiker og trenger ikke mange årene før den med sikkehet kan kalles Youngtimer.

Mange takk! Bilen er helt original bortsett fra at jeg har montert M-Sport hjul (17") i stedet for de originale style-141 hjulene som på bildet under:

plps5sz7itlx5yyyev6m.jpg

Den har det meste utstyr bortsett fra M-sport og det er helt fint for meg. Senking og overdreven lavprofildekk er ikke akkurat min kopp te. Uansett syns jeg bilen kjører som på skinner!

Var forøvrig ute på tur i dag med Sveigis her på formet i hans flotte og originale E34 535I :) Det er noe helt eget med den tunge solide sekserlyden fra den romslige M30en som bare pøser på med krefter og drag jo lenger du drar turtallet. De lager ikke slike biler lengere og det gjør meg trist :(

Også måtte vi jo ta litt bilder av begge E34ene etterpå :P

[ Bilde ]

Veldig fine biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige disse to også, men din E34 er ekstra fin med gule blinkers (kontrasten gjør seg) og de originale kryssekerfelgene... 8)

Takk for det Fredrik :) Ja en E34 skal helst være original synes jeg og folk flest synes det er veldig artig at den er slik. Jan (Sveigis) har beholdt sin bil slik med vilje av en ganske fin grunn egentelig. På 90 tallet så var dette hans store drømme bil og nå som han har realisert drømmen så vil han ha den akkurat slik han husker den var den gang. Bilen var han å kikket på og holdt på å kjøpe tilbake i 1998, med det ble ikke noe av. Først for ett par år siden så fikk han sporet opp bilen igjen og fikk kjøpt den, satt den i stand og fått den på veien igjen da den var klein og nå fremstår den fantastisk :D

En gammel BMW kan virkelig glede og denne bilen er Jan veldig glad i, han cruiser rundt og koser seg med god 90 talls musikk i sin drømme bil. Bilen han liksom aldri klarte å glemme :D

(Håper det er i orden at jeg deler denne historien Sveigis)

Bare å dele for det er helt riktig det du skriver.

Oransje blinkers er blitt diskutert frem og tilbake her på diverse tråder,og ja det er på sin plass på e34.

Men,denne bilen var sånn når jeg tittet på den i 99 da dette var inn med hvite blinkers og jeg ville at den skal være sånn nå også som den var da.Hadde det vært en e34 som jeg hadde null forhold til,da hadde den vært 100 prosent original med alt av blinkers oransje og orignale 15 toms hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sommerens roadtrip til det sydlige og sentrale Tyskland... :)

.... Vi kjørte deretter nordover i retning Nürnberg (Autobahn 9), Leipzig og Nordhausen i det tidligere Østtyskland. Nordhausen er bare en trist studie i østtysk fornedrelse samt et enda mer trist historisk vitnesbyrd om nazistenes ondskap i form av konsentrasjonleieren Mittelbau-Dora. Vi kjørte imidlertid videre mot den lille byen Braunlage midt i Harz skogene. Der sjekket vi inn på Hotel Maritim am Pfaffenstieg og det var litt av en reise 30 år tilbake i tiden i det tidligere Østtyskland. Hotellet er ganske fint på en litt spesiell måte... slik kan man tenke seg at kommunistpartiets egne folk levde i luksus. Ikke bare er interiøret et museum verdig, men også de tyske gjestene som var der var et sosialantropologisk studium verdt (primært folk i 60-70 årene som ville oppleve det de ikke fikk anledning til for 30 år siden). Sjekk spesielt flisene på baderommet.

mxc7wyv986rn7j1yawam.jpg

q1rrkoivu0ww8szwps3j.jpg

ifvd28etg9j8rlzh2mpz.jpg

e19auw6hh6bkamxh73lc.jpg

Det er åpenbart ikke bare jeg som har sansen for kommunistisk/sosialistisk retro chick arkitektur/stil (bortsett fra at dette er ekte vare)... også kalt for "østalgi". Dette er et ordspill på "øst" (Østyskland/Østeuropa) og "nostalgi". Aftenposten har i dagens utgave en artikkel der de har reist litt lenger østover mot Europas østligste grense mot Kaukasusfjellene i et område som kalles for Abkhasia (som er en autonom republikk innenfor grensene av Georgia). Som man kan se på bildene var standarden vesentlig høyere i det tidligere Østtyskland enn i Sovjetunionen... :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... j4_Lj_wJmc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at designet på i3 er sååå ille, men det handler om definisjonsmakten på hvordan en elektrisk bil skal være. Problemet for BMW og alle de andre produsentene av rene elektriske biler er at Tesla Model S på alle måter er så komplett i relasjon til alminnelige sammenlignbare biler. Den fysiske og mentale overgangen fra f.eks en 7-serie er minimal og det eneste vi i realiteten behøver å fokusere på er hvorvidt ca. 400 Km rekkevidde mellom strømladingene er nok.

Når dette er nevnt er det viktig å tenke på hvor vi er i utviklingsforløpet. Det er Tesla Model S som er den radikale og ekstremt fremtidsrettede konstruksjonen. Sammenligningen med f.eks Citroën DS anno 1955 vis a vis konkurrenter som f.eks BMW 501 "Barockengel" er faktisk ikke så dum. Noen ganger ser vi slike "hopp" i utviklingen (Messerschmitt Me 262, Citroën Traction Avant/DS, Concorde bare for å nevne noen få eksempler) og Tesla Model S er en av disse.

Det er imidlertid ingen tvil om at Elon Musk (CEO og storaksjonær i Tesla Motors) tar en enorm risiko med Model S prosjektet. Spesielt fordi bilmodellen er ferdig utviklet allerede før den nødvendige infrastrukturen med ladestasjoner etc. er på plass. Dette er også årsaken til at de store bilprodusentene inntil nå har holdt seg litt i bakgrunnen. Får Model S suksess (og det er det mye som tyder på) blir Musk uten tvil geniforklart, men blir Model S en ny Ford Edsel vil han for fremtiden stå som et eksempel på en leder totalt uten bakkekontakt.

BMW safer med i3 (iallefall i relasjon til Model S). Modellen er billig (under 250000 kroner i Norge) og vil således kunne nå ut til et mye større publikum enn Model S som er tre ganger så dyr (iallefall med den kraftigste motoren og lengst rekkevidde). Man kan derfor ikke forvente alt for mye av i3 og det er i den sammenhengen Model S er så komplett. Situasjonen minner litt om 30-40 tallet da velstående mennesker kunne kjøpe enormt påkostede og teknisk avanserte bilmerker som f.eks Mercedes-Benz, Rolls-Royce eller Duesenberg, mens Adolf Hitler i samarbeide med Ferdinand Porsche utviklet en tilsvarende enkel bilmodell til folket som skulle koste knapt 1000 Reichsmark. Vi kjenner historien, men hvorvidt den er relevant eller ikke i relasjon til f.eks Model S og i3 skal bli spennende å se... :)

Dette er skrevet 30. juli 2013

E24 forteller idag stort sett den samme historien... "Bilen versjon 2.0"... kaller de den... :)

http://e24.no/bil/biltester/bilen-versjon-2-0/21612041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall et interessant design på i3. Jeg er ikke overbevist selv om i3 trolig tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Det skal bli spennende å se hva som skjer når Tesla kommer med en mindre familiebil. Hvis den modellen overordnet kommer til å se ut som en mindre utgave av Model S får vi en situasjon der det er Tesla som legger seg opp etter BMW´s gamle identitetsstrategi med hhv. 5-serien og 3-serien (altså at 3-serien langt på vei er en slags mini 5-serie), mens BMW er den fremmede fuglen på markedet med i3. Det handler utvilsomt om definisjonsmakten vedr. hva som er et korrekt/ordentlig design på fremtidens el-biler... :)

Jeg synes at i3 stadig minner for mye om div. merkelige el-biler som jmf. E24 ser ut som om de er tegnet av 5 år gamle barn. Designet er ikke voksent/modent, men det er kanskje heller ikke meningen. Trolig benytter BMW muligheten med de nye el/hybrid-bilene til å utvikle et helt nytt designuttrykk, men om det er dette kundene vil ha gjenstår å se. Tesla Model S har fått mye ekstra oppmerksomhet fordi designet er så konvensjonelt. Det krever minimal omstilling å gå fra en 5/7-serie til Model S. Jeg vil tro at det krever litt mer å gå fra en 3-serie til i3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at i3 ikke er noen klassisk BMW-skjønnhet, men likevel syns jeg den er ganske fin og ser frem til å studere den i virkeligheten. Det er helt tydelig at BMW har ønsket å designe noe som er anderledes enn det konvensjonelle og som sånn syns jeg den er vellykket. Det er flere eksempler på at andre har ville skape noe nytt hvor resultatet er heller tvilsomt. Fiat Multipla...

Ovenstående skal kanskje sees i lyset av at jeg syns at Audi A2 er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at det er mye Porsche-kompetanse i denne tråden. Jeg er egentlig ikke i markedet for en gammel Porsche men kom over denne

brkok9pnosulct08tswd.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=44159684

Liker 928 og denne ser veldig fin ut - selvom automatgir ikke akkurat er faviritten. Er det galskap å kjøpe såpass gammel bil som har rullet nesten 300k ? Må man være mekaniker med tilgang på verksted for å ha en bil som dette? - jeg er/har ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... og der ble jeg satt helt ut... akkurat som Knut Olestad sa da han så en Kübelwagen i "WW2 og militære fremkomstmidler" tråden. Makan til sexy former og tenk at dette designet grunnleggende er hele 36 år gammelt... utrolig... 8)

Jeg har imidlertid registrert at den aktuelle bilen får gode ord med på veien av Porsche Club Norge. De som vet hva de snakker om sier at den er tight og fin tiltross for alderen og antall kjørte kilometer. Jeg tror knapt at noen bil overhode er bygget til en høyere standard enn nettopp de siste årsmodellene av Porsche 928. Vi snakker om en produksjon på under 1000 biler pr. år... altså gjennomsnitlig litt over 3 stk. pr. dag med en grundpris på hele 178000 Deutsche Mark eller ca. 712000 norske 1992 kroner før norske avgifter (ca. 1060000 i dagens pengeverdi).

Det du imidlertid bør være oppmerksom på er at enhver større reparasjon på 928 kan være svært dyrt og ikke alt av deler er tilgjengelig fra Porsche. Det finnes imidlertid entusiastmiljøer som kan skaffe det meste av deler. Mitt inntrykk er at dette miljøet vokser år for år og at 928 etterhvert får den oppmerksomheten modellen fortjener.

Jeg har ihvertfall aldri glemt min 928S... ingen over og ingen ved siden av når det gjelder stil og raffinement. Bare en detalje som at hele instrumentpanelet justerer seg parallelt med rattet når dette justeres opp og ned forteller litt om hvordan Porsche tenkte da de utviklet modellen. Tilsvarende også med den passive medstyrende Weissach bakakselen. Få om noen biler "krymper" mer i størrelsen enn 928 når de kjøres aktivt. Vel... kanskje bortsett fra dagens 991 GT3... :P

Min gamle 1980 modell 928S, 1450 Kg, 4664 cm3 (V8), 300 HK ved 5900 rpm og 380 Nm ved 4500 rpm, 0-100 Km/t: 5,6 sekunder, Topphastighet: 265 Km/t. Bildet er tatt i Oslo i 1986. Jeg er litt lei meg for at jeg ikke har bedre bilder av bilen, men det har jeg dessverre ikke... :roll:

ge8fbqalsliyk9t6cfpc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at det er mye Porsche-kompetanse i denne tråden. Jeg er egentlig ikke i markedet for en gammel Porsche men kom over denne

[ Bilde ]

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=44159684

Liker 928 og denne ser veldig fin ut - selvom automatgir ikke akkurat er faviritten. Er det galskap å kjøpe såpass gammel bil som har rullet nesten 300k ? Må man være mekaniker med tilgang på verksted for å ha en bil som dette? - jeg er/har ingen av delene.

Denne så jeg parkert langs Stasjonsveien ved Slemdal idag. :) Porsce 928 er fantastiske kjøremaskiner som Fredrik beskriver, tiltross for sin størrelse og vekt. Automatgear er heller ingen minus i 928 som annonserte bil har. Jeg har prøvd både automat og manuell, og i denne bilen foretrekker jeg automat. Bilen blir utrolig avslappende å kjøre, samtidig som den har krefter i massevis når man gir jernet. En skikkelig GT mao 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...