Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Et lite blogg-tips for de interesserte.

 

Jeg ramlet over denne artikkelen hos Teknisk Ukeblad, noe som medførte at jeg måtte lese gjennom hele ombyggingen av "the stretch", to stk. VW Caravelle T3 som er skjøtet sammen til en Caravelle-"limo" (link).

 

Det som likevel er mest interessant er det artikkelen fra Teknisk Ukeblad handler om, nemlig at denne Caravellen skal nå få elektrisk drift, og delebilen til dette er en kollisjonsskadet Tesla Model S. Jeg ser virkelig frem til å følge dette prosjektet, og om noen andre også vil det er det en blogg her.

 

I tillegg ligger det en liten filmsnutt på YouTube:

 

Eieren av denne har forøvrig konvertert bl.a. enPorsche 914 og en Chevrolet S10 pickup til elektrisk drift tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må man sannelig si er litt av et prosjekt, men jeg synes nesten at T3´en ville ha vært kulere hvis den var mer eller mindre som standard i lengden. På den annen side ville prosjektet neppe ha fått like mye oppmerksomhet på den måten. Selve idéen om en elektrisk California/Vanagon (eller en hvilken som helst annen bobil) basert på teknikken fra en Model S er helt genial med tanke på at man da kan ha bedre samvittighet når man kjører i f.eks nasjonalparker og naturreservater... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innslaget fra Panama er hva jeg synes er imponerende med kanalen Drive på Youtube (anbefales sterkt). Det handler kun indirekte om biler, men er virkelig interessant (for meg i det minste). Selve Panamakanalen er et mesterverk av en ingeniørbragd, men som dessverre krevde nesten 30000 dødsfall for å kunne bli gravet ut i perioden 1880-1914. Man hadde nok ikke et arbeidstilsyn på den tiden. Nesten en million skip har brukt kanalen mellom Atlanterhavet og Stillehavet siden 1914 - godt og vel 14000 skip årlig eller ca. 40 skip hver eneste dag året rundt. Uansett... en spennende roadtrip og jeg tror at Latinamerika blir det nye store på reisefronten... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klør ikke bare litt... det klør MYE! Jeg synes også at E85 er svært sexy som rød. Rent historisk skal mine sportsbiler være røde iom. at to av Porschene samt Miata´en også var røde. E85 vokser mer og mer på meg. Jeg er temmelig sikker på at dette blir en fremtidig klassiker fra BMW. Kul tegneserie med BMW´s utvikling... :)

 

En Porsche 356 Speedster GT sier jeg ikke nei takk til. Jeg vet ikke om disse originalt også kom med den fantastiske Fuhrmann motoren (den tekniske slektningen Porsche 550 - James Dean´s "Little Bastard" gjorde det), men den motoren er virkelig imponerende. Som best ytet den 110 HK i 356 GS Carrera. I formelbilen Porsche 804 ytet den hele 190 HK. Vi snakker om en boxerfirer uten ladeluft på kun 1498 cm3 fra perioden 1958-62... :)

 

gallery_38233_76_807087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det danske fagbladet "Ingeniøren" (en slags pendant til Teknisk Ukeblad) hadde for to år siden en artikkel som beskriver et fenomen som jeg finner veldig problematisk og bekymringsfullt. 147 internasjonale selskaper kontrollerer idag så mye som 40% av verdenshandelen. Nesten alle de 50 største selskapene er banker og de kontrollerer direkte og indirekte hverandre samt de neste 1171 selskapene på listen over verdens største selskaper; som igjen står for 60% av handelen på verdensmarkedet. Lite tyder dessverre på at situasjonen har endret seg eller er mer demokratisk fundamentert idag... snarere tvert imot.

 

http://ing.dk/artikel/det-nye-oligarki-sidder-pa-verdensokonomien-124235

http://www.forbes.com/sites/bruceupbin/2011/10/22/the-147-companies-that-control-everything/

http://www.newscientist.com/article/mg21228354.500-revealed--the-capitalist-network-that-runs-the-world.html#.Us7PjLRU3LQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, men den virker litt ulykkelig der den er parkert. Dette er helt klart en 88" Serie IIA. Disse ble bygget i perioden 1961-71. Det sies at Land Rover og Porsche iallefall har én viktig ting til felles... og det er at 75-80% av samtlige produserte biler stadig kan kjøres. Dette er imponerende og jeg elsker begge bilmodellene. Jeg har hatt fire stk. Porscher og tre stk. Land Rovere... :)

 

Jeg har også hatt fire stk. Mercedes-Benz, men dessverre ingen W108 fra perioden 1965-72. Dette er svært elegante biler og 280SEL 4,5 er toppen av kransekaken før vi snakker W109 300SEL 6,3 (verdens første "M7"). W108 280SEL 4,5 har en V8 motor på 4520 cm3 som yter 198 HK og 380 Nm. Dette er et amerikansk eksemplar, men allikevel helt nydelig.

 

http://www.petrolicious.com/mercedes-benz-mechanic-preserves-history-in-arizona

 

gallery_38233_76_175250.jpg

 

gallery_38233_76_83620.jpg

 

gallery_38233_76_115169.jpg

 

gallery_38233_76_156317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er ingen tvil om at østens økonomiske tigre er på vei når det gjelder biler. Kineserne kommer forøvrig også snart med deres eget merke... Qoros. Det er en bil i mellomklassen omtrent der Skoda Octavia har vært frem til nå. De kommer garantert til å lykkes selv om jeg ikke akkurat roper av glede. Jeg ser heller at europeisk bilindustri overvinner finanskrisen og skaper nye og sikre arbeidsplasser i Europa.

 

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6391457/kinesisk-bil-satte-konkurrenter-til-vaegs/

 

gallery_38233_76_109108.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den nye Octavia i trafikken i dag. Egentlig blitt en veldig pen bil. Ikke det mest spennende designet, men det så veldig voksent og sofistikert ut i forhold til tidligere utgaver.

Utrolig hva som har skjedd over noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den nye Octavia i trafikken i dag. Egentlig blitt en veldig pen bil. Ikke det mest spennende designet, men det så veldig voksent og sofistikert ut i forhold til tidligere utgaver.

Utrolig hva som har skjedd over noen år.

Vi kjøpte en ny Octavia 1.6 4x4 like før jul til kona. Er meget imponert over hvor langt de har kommet. Interiøret, som ofte har vært et ankepunkt på de billigste bilene er veldig bra. Alt i alt en veldig god bil til en meget god pris! Premium merkene skal jaggu henge i for å forsvare prisene sine.

 

Er 316d jeg kjører verdt neste 200k mer? Ikke i det hele tatt! Hadde vi kjøpt BMW'en for 480k som er hadde jeg hadde en vond smak i munnen men har den pga fikk en veldig god leasing deal. Har ikke blitt noe mindre glad i BMW'en men den gjør ikke noe som Skodaen ikke gjør. Gir kun en bedre "følelse", så kan hver og en vurdere hva det er verdt.

 

Mener ikke å snakke ned BMW her men til vanlig hverdagskjøring vil en skodillac ofte gjøre en like god jobb som en bmw til en brøkdel av prisen. Men mange har jo et litt spesielt forhold til Skoda(hadde det selv også før jeg testet den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, men det er ingen tvil om at biler som befinner seg i den billigere enden av prisskalaen aldri har vært bedre enn idag. Man får ganske enkelt mye bil for pengene. Et veldig godt eksempel er vår VW Up! Dette er en bilmodell som befinner seg i klassen under VW Polo, men som har mange av de samme kvalitetene såfremt man vurderer en av de billigste Polo variantene med tresylindret motor. Det er med andre ord en grense for hvor billige biler VW vil sette deres emblem på (iallefall i Europa). Dette er interessant og forteller ganske mye om hvordan bilbransjen idag bygger opp bilmarkedet.

 

Først og fremst bygger bilprodusentene biler til en pris og de ulike bilene i en produsents modellportefølje subsidierer hverandre. Det er ikke slik at f.eks en BMW F30 316i koster så veldig mye mindre å produsere enn en F10 528i, men BMW kan ta vesentlig mer betalt for 5-serien. Det er ingen tvil om hvilken bilkjøper som objektivt får mest for pengene, men for mange er dette ikke avgjørende. Det er som regel også andre årsaker som ligger til grunn for et bilkjøp.

 

Image og tiltro til bilens markedsplassering er et par årsaker i denne sammenhengen. Bilkjøpere har ulike forventninger, men det er ingen tvil om at de vil ha noe igjen for pengene. Det kan f.eks være driftssikkerhet og generelt god kvalitet og/eller det kan være den statusen som et høyere nummer på modellbetegnelsen gir. 328i klinger utvilsomt bedre enn 316i, men det er tvilsomt om man får mer bil for pengene ved å kjøpe en 328i (kjøreglede etc. er en annen diskusjon).

 

Dette fenomenet gir andre bilprodusenter gode muligheter til å bygge biler som kan matche prisen på en 316i. De kan f.eks tilby mer plass og utstyr eller ganske enkelt en større bil for de samme pengene. Man får uten tvil mer bil for pengene, men om man får like mye status er heller tvilsomt. Smak og behag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...