Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

316: Porsche 914 that is... en kul og undervurdert Porsche... :)

 

Din gamle Z4 er stadig en temmelig fin bil Space. Jeg må si at modellen holder seg godt og svart lakk - blodrøde sportsskinnseter komboen er like sexy. Jeg har lyst på E85, men den ligger et stykke ned på listen idag med tanke på andre alternativer fra Stuttgart (ikke Mercedes-Benz). Jeg må først se hva man kan få for pengene når det gjelder 911 og Boxster. Egentlig kan jeg tenke meg en skikkelig oldschool 911 (type: godt brukt, men i prima stand), men det er vel for mye å håpe på prismessig... :)

 

 

gallery_38233_76_160924.jpg

 

gallery_38233_76_163725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha blitt påvirket av Magnus Walker. Det er kult at 911' ene er litt rufsete... stilen er mer avslappet på den måten uten at bilene går dårligere av den grunn. Det blir litt som når Hank Moody i Californication ødelegger den ene forlykten på 964' en slik at den ikke skal se for ny og fin ut... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går jakten på en fornuftig 911 SC Fredrik? I likhet med Werther hadde jeg avskrevet deg litt når det gjaldt en "return to form" som de sier på engelsk i forbindelse med dine bileierskap som har blitt stadig mer fornuftig med årene :)

 

Gleden var derfor stor når du annonserte sommerplanene. Nå har både 3.2 og SC blitt særdeles populære i Der Faterland de seneste år med en tilhørende verdistigning. 

Det er ikke mer enn et par år siden markedet bugnet av strøkne eksemplarer til mellom 15000  - 20.000 euro. Nå må man nok opp på rundt 30.000 Euro for en fornuftig eksemplar. Har man kapital til å absorbere inngangsprisen er nok dette mindre viktig, da modellene vil holde seg godt i verdi. Men litt dyrere å bli Classic Porsche eier, det har det blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre (får vi vel si i denne sammenhengen) helt rett når det gjelder verdistigningen på eldre 911' er. Det er lite jeg kan gjøre med den og den vil helt klart påvirke mine ønsker og planer når det gjelder kjøpet av en Porsche. Jeg vil ikke betale hva det skal være for en G-serie. Dette er gamle biler idag og iom. at jeg også har hatt en Carrera Coupé da den kunne kjøpes som ny... beholder jeg benene godt plantet på jorden. Et fornuftig alternativ er en tidlig Boxster. Den er ikke like kul som en oldschool 911, men definitivt mye, mye bedre enn de fleste skal ha det til... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxster er stadig flotte biler, motorene er dessverre noe lunefulle og for min del setter den en demper for "vil ha" følelsen i relasjon til denne modellen.

Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg stadig lyttet etter ulyder og lurt på hvor dyrt dette blir.

Et alternativ er jo å finne en bil med overhalt motor, men problemet blir ikke borte av den grunn. Det er snakk om relativt alvorlige konstruksjonsfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... enten det handler om 911 (alminnelig) eller en annen modell med B6 motor er det viktig at den har en dokumentert historie med overhaling/skifte av motoren. Såvidt jeg forstår har nesten alle B6 motorene feil og/eller mangler. Heldigvis koster det normalt ikke all verden å rette opp disse feilene, men de alvorlige feilene er dessverre dyre... veldig dyre (type: You've Been Warned). Jeg er allikevel veldig klar for en B6 motor... helst luftkjølt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke dette innlegget er misbruk av tråden (og i-så-fall er det bare å se bort fra det) men jeg har en idé om at her kan jeg få svar.

 

Senere i juni skal jeg på jobbmøte i Hamburg en mandag. Jeg har da bestilt fly til München allerede fredag kveld. Dette blir mitt første besøk i München og jeg har bl.a. lyst til å besøke BMW Welt. Jeg har leid en 7-serie og søndagen skal brukes til turen til opp til Hamburg.

 

Spørsmålene er:

  • Er det noen som har hotellanbefaling? Jeg trenger ikke nødvendigvis å bo i sentrum eller i nærheten av BMW Welt. Gode parkeringsmuligheter, pene omgivelser og god internettilgang er viktigste kriterier.
  • Er det ellers noen ”must see” eller andre anbefalinger i München?
  • Jeg tenkte å handle noe BMW kjøreutstyr til motorsykkel (støvler, bukser, …) med hjem. Er det noen som vet om den slags kan handles på BMW Welt eller det kun ”lifestyle”-ting å få kjøpt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i Augsburg da vi besøkte München i fjor, men selvfølgelig er det plenty av fornuftige hoteller i München. Prisnivået er imidlertid litt høyt til å være i Tyskland og flere av mine venner/bekjente pleier derfor å overnatte i nærliggende byer som f.eks Wasserburg am Inn som også er veldig idyllisk.

 

Du bør få med deg BMW museet i tillegg til BMW Welt (befinner seg i to forskjellige bygninger). Jeg vil også besøke Deutsches Museum, Altstadt og SiemensForum neste gang jeg besøker München (trolig allerede i sommer). 

 

Jeg mener å huske at man kun kan få kjøpt "lifestyle" ting på BMW Welt, men sikker er jeg ikke. Det du imidlertid kan prøve er å legge inn et besøk hos BMW forhandleren Niederlassung som praktisk talt ligger vegg i vegg med BMW hovedkvarteret og BMW Welt. De har ganske sikkert det du ønsker eller kan skaffe tingene rimelig hurtig... :)

 

En kul caféracer... :cool:

 

http://www.pipeburn.com/home/2014/06/06/bmw-r45-pure-by-ton-up-garage.html#.U5MygCg0-Sp

 

gallery_38233_76_268462.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at BMW (og Renault) har forska på dette. Mener også detter er brukt i en skipsmotor av noe slag (ikke skyt meg om jeg tar feil). Systemet tilbyr "uante muligheter" for en forbrenningsmotor. Men, ideen har vært der lenge, store aktører har drevet med utvikling over tid, og likevel er det ingen som har brukt det enda. Ikke i motorsport, ikke i vanlige biler. Hvorfor? Med andre ord har de helt klart noen utfordringer de ikke innrømmer. Jeg har troa, men det er klart noen utfordringer som ikke er løst. Synes også det blir litt flåsete å si at systemet er 100% pålitelig, men de er allikevel på gen5 og gen6 er på veg. Da har det vært en del problemer som har vært løst med tiden (ikke nødvendigvis havari).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et utall av gode ideer som aldri har kommet lenger enn til et "lovende" stadium.

Sinus motoren er også er versjon av overnevnte.

Jeg må si hvis koeningsegg kan mestre noe slikt med sine, tross alt svært begrensede ressurser og hender, så er det svært spesielt.

Slike "revolusjoner" krever gjerne mer resurser og kommer ifra større aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt, Koenigsegg har svært lite med dette å gjøre. AVL er inne i bildet på systemet som blir presentert i videoen, og som flere sikker vet så er AVL en av de virkelig store (bla de som står bak Schrick).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...