Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som TRF er inne på tror jeg at det er riktig å oppfatte de ulike M variantene som div. sub/spesialmodeller innenfor de ulike nisjemodellene. Hvordan man skal forstå denne måten å markedsføre en bilmodell på avhenger av hvor etablert bilmarkedet er i det enkelte landet. Man kan forestille seg fenomenet som en variant av Maslows behovspyramide. I enkelte markeder er de fornøyd så lenge de i det hele tatt kan kjøpe en ny BMW. I andre markeder er de fornøyd så lenge de kan kjøpe M modellene. Neste nivå opp er mer sofistikert og det er her sub/spesialmodellene kommer inn i bildet. Det handler om å gi folk en følelse av at de har noe spesielt... noe som skiller dem ut fra den store mengden. Dette kan gjøres på ulike måter, men helt grunnleggende handler det om å tilfredstille en skapt forventning (les: alle vet at "M" står for noe ekstra i BMW sammenheng). Hvorvidt denne forventningen er reell er egentlig mindre viktig... poenget er hva folk tror at de får for pengene.

 

En litt artig variant i denne sammenhengen er enkelte av BMW's alminnelige modellbetegnelser som f.eks 135i, 335i og 535i. Motoren er på ingen måter en 3,5 liter, men modellbetegnelsen "35i" har så absolutt historiske røtter (samt både klinger og ser bra ut) og dette skaper en forventning om noe spesielt. Et annet eksempel er modellen 320d i USA. Der gir ikke "20d" de rette assosiasjonene så modellen heter istedenfor 328d for å skape de rette forventningene. Det finnes flere andre tilsvarende eksempler også... :)

Spot on! er også derfor det selges flere 535i i kurdistan enn vanlig 530, de tror det sitter en 3.5 liters motor i det, Null kødd asså ;) har ennå tilgode å spotte en 520d der nede, tror ikke det fins en eneste 520D eller I dere nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interresant!

Her hjemme er nesten 520d overpriset ifht sine bedre motoriserte søsken.

En endel markeder hvor X5/6M selger bedre enn M3 også, store regionale forskjeller.

M5, X5m X6m er også en av de mest solgte BMW modellene der nede, for ca 10 år siden så var bilparken der nede ekstremt gammel og russisk, var fult av ladaer, volgaer eller hva enn det nå heter, i tillegg var den en kjent VW modell som var ganske kjent der nede, men etter saddam sin fall, som førte til en  egen kurdisk stat så har levestandarden økt betraktelig, vil påstå at bil er noe alle kjøper der nede og når levestandarden begynte å øke så fikk folket opp øynene for monsterbiler og luksus biler der nede. 

de tre mest solgte bilmodellene der er Land Cruiser med 5.7 liters motor, Range Rover Sport og Toyota Avalon, etter disse tre så følge de tyske premiumbilene etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm...."kurdistan egen stat"? aldri hørt om...hvilke land grenser kurdistan til? Saddam sitt fall førte nok ikke til en egen kurdisk stat...for å si det sånn da... Christiania i danmark har større sjanse for å bli en egen stat enn kurdistan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på å stoppe diskusjonen da BMWSauce begynte å trekke relasjoner til de kurdiskdominerte delene av Irak, men lot det være. Det er ikke relevant for denne tråden å diskutere forholdene i Irak eller Midtøsten generelt. Vi diskuterer biler, teknikk eller det jeg ellers bestemmer at jeg vil skrive om (og det er ikke den politiske situasjonen i Irak eller de omkringliggende statene). Nye innlegg som går i den retningen vil bli slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt off topic, men ja poenget mitt var at M-sport er noe særegent ved det europeiske markedet ut ifra det jeg har sett og opplevd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5, X5m X6m er også en av de mest solgte BMW modellene der nede, for ca 10 år siden så var bilparken der nede ekstremt gammel og russisk, var fult av ladaer, volgaer eller hva enn det nå heter, i tillegg var den en kjent VW modell som var ganske kjent der nede, men etter saddam sin fall, som førte til en  egen kurdisk stat så har levestandarden økt betraktelig, vil påstå at bil er noe alle kjøper der nede og når levestandarden begynte å øke så fikk folket opp øynene for monsterbiler og luksus biler der nede. 

de tre mest solgte bilmodellene der er Land Cruiser med 5.7 liters motor, Range Rover Sport og Toyota Avalon, etter disse tre så følge de tyske premiumbilene etter.

Hvilke deler av Kurdistan er det egentelig du snakker om, tviler på det er SÅ mye grombiler der nede. At BMW sine M modeller og Range Rover Sport er de mest solgte bilene osv, det er ikke tilfelle i Dubai eller Monaco en gang så at det er slik i ett fattig og herja område som kurdistan tviler jeg på rett og slett. Det blei sikkert mye bedre etter at Saddam ble felt men vi snakker forsatt om ett land med høy fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:... les mitt siste innlegg én gang til... [-X

 

Over til noe helt annet... Ferrari F40 og en ekte bilentusiast. Min favorittmodell blandt hardcore modellene til Ferrari er 288 GTO, men F40 er så uendelig mye mer fokusert. En fantastisk konstruksjon... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare rett opp mitt eget innlegg også med din tillatelse fredrik, jeg skulle skrevet EN av de mest solgte modellene når det gjelder premium biler og Ikke de mest solgte modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Volkswagen på enkelte av modellene seriøst begynner å nærme seg ekte premium nivå. Den nye Golf 7 står ikke mye tilbake for Audi A3 eller BMW 1-serie når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse. Tilsvarende også med den helt nye Passat 8 som jeg synes fremstår som temmelig elegant. Linjene er ikke like sexy som på f.eks BMW F30 og F10, men designet fremstår allikevel som sobert på klassisk VW vis. Det er ganske mye Phaeton i designet, men det virker mer gjennomført og komplett. Den nye Passaten kommer forøvrig også med en ny dieselrekkefirer på to liter som yter 240 HK og 500 Nm... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett neste generasjons Passat før jeg så denne filmen nå, men jeg har lest litt om den tidligere, og er veldig enig med det du skriver. Passaten får etter det jeg har forstått bl.a. LED-lys og interaktiv skjerm i instrumentpanelet (slik som i nyeste TT) som standardutstyr, i tillegg til veldig mye som normalt er på "S-klasse-nivå". Passat er aldri en bil jeg har tenkt noe som helst om, men når man sammenligner denne opp mot en 5-serie er det dessverre ikke så veldig mange ting som går i 5-seriens favør om fornuft og økonomi skal være med i valget. Det som igrunn taler mest i mot for Passat for min del er at det etter en liten stund blir veldig, veldig mange av de, men på en annen side så er jo ikke akkurat en 5-serie noe uvanlig syn.

 

Jeg liker uansett det jeg ser, og det blir spennende å se hva denne vil komme på med en "fornuftig" motorisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Passat synes jeg er fin, tidløs og elegant :) Jeg liker også at de bringer luksusbil teknologi og premium ut til folket, ikke alle har råd til ny F11 ;) Spennende utstyr og artige motoralternativer er også noe som nok en gang vil trekke Passat frem som klasselederen, noe den alltid har vært spør du meg. Hadde den bare hatt kjøreegenskapene til klasseleder nummer 2, BMW 3 serie så hadde Passaten være perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt annerledes roadtrip og jeg har vært flere av stedene som passeres... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=AX90oDuwhPk

 

Når denne ble postet nevnte jeg at jeg syntes den var noe for kort. Det er godt mulig det er gammelt nytt, men Tesla har lagt ut tre filmer til fra denne turen som de kaller "behind the scenes", og som viser det hele mye bedre. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...