Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Aktuelt bil for deg Fredrik?

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-porsche-cayman-gts-152296/

Ganske interresant lesing ifht 911.

 

Joda... jeg liker både Cayman og Boxster. Det store poenget med disse modellene er at de har midtmotor i motsetning til 911 som har hekkmotor. De små Porschene har derfor en naturlig dynamisk balanse som 911 bare kan drømme om. Frem til nå har Porsche bevisst holdt igjen med motoriseringen for ikke å ødelegge markedspossisjonen til innstegsmodellen i 911 programmet, men iht. seriøse rykter planlegger Porsche en Cayman GT4 modell med en variant av 911 Turbo motoren som yter 450 HK. Det blir litt av en M3 killer, men hvis jeg kjenner Porsches prispolitikk rett kommer BMW'en allikevel til å fremstå som et kupp... :cool:

 

awt: Takk for oppdateringen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt av en M3 killer, men hvis jeg kjenner Porsches prispolitikk rett kommer BMW'en allikevel til å fremstå som et kupp... :cool:

Nå konkurrerer vel ikke akkurat Cayman med en stor mellomklasse sedan som M3. De har totalt ulike konsept og helt ulik kundegruppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er enig i at kundegruppene er så forskjellige. Teknisk er de nok det, men markedsmessig er det en kjent sak at det ofte er en tilfeldighet hvorvidt folk liker/kjøper M3 eller 911. Cayman og Boxster stiller normalt en klasse under M3 og 911, men hvis Porsche gjør alvor av å utvikle en GT4 modell vil den bli såpass mye hurtigere enn selv 911 Carrera S (som normalt er hurtigere enn M3) og dette gjør at den helt klart blir en seriøs M3 konkurrent. Cayman GT4 vil basert på vekt/effekt kunne klare 0-100 Km/t på rundt 3,0 sekunder og ha en topphastighet på 310-320 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som kjøper en Cayman/Boxter søker en lav sportsbil, lav sitteposisjon og en bil full av kompromisser som manglende plass osv. Han vurderer jo ikke en firedørs sedan i mellomklassen med høyrest sitteposisjon og masse plass (sammenliknet med Porscha).

En bekjent av meg kjøpte seg en E92 M3, en bil han bruker til jobb hver dag og har med barn og handleposer i. Han bruker også bilen på turer til Nurburgring og øvrige Trackdays eventer og det er her M3 viser glimrende fordeler. Den kan brukes til begge deler uten at noen av delene før på bekostning av hverandre :) Så ble dessverre denne M3en stjålet utenfor hotellet på Nurbrugring når han var der, jævlig leit for jeg hadde blitt lovet å få prøve den :P Så da kjøpte han seg en helt ny Porsche 991, en fantastisk bil å kjøre som i følge han lå ett par hakk over M3en. Men så plutselig får jeg en dag høre at han har solgt den igjen, sånn helt uten videre. Bilen i seg selv var det ikke noe galt med sa han, men det var en kombinasjon av at barnestet til sønnen ikke fikk plass, liten bagasje plass og "inkompetens" hos Porsche Centeret i Arendal som gjorde at bilen ble solgt. Kompromissene ble for store og bilen var ikke så mye bedre en M3 at den forsvarte mangel på brukervennlighet, og nå har han på nytt kjøpt seg E92 M3 og får i pose og sekk :D

Kort fortalt så mener jeg det er 911 som er den mest realistiske konkurrenten til M3, Z4 derimot vil rette seg mer mot Boxster vil jeg mene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp den fleksibiliteten du er inne på som gjør M3 til noe stort. Det er kompromisset mellom en alminnelig 3-serie (idag også 4-serie) og en sportsbil som er selve poenget med M3/M4. Porsche har ikke denne muligheten med 911 og Boxster/Cayman, men forsøker så langt det kan la seg gjøre å kompensere med Macan. 911 og Boxster/Cayman er seriøse sportsbiler... langt på vei kompromissløse og ikke bilmodeller for alle. Det at de primært er for kun to personer er også årsaken til at jeg, tiltross for en ganske åpenbar interesse for modellene, ikke har hatt en Porsche på ca. 25 år. De er svært upraktiske hvis man er mer enn to personer i familien og ikke ønsker en regulær familiebil i tillegg. Vi har frem til idag helt bevisst kun hatt en bil... ikke av økonomiske årsaker, men pga. innlevelse og entusiasme (beskrevet et annet sted i tråden)... :)

 

Apropos skikkelige sportsbiler. I henhold til bl.a Autocar kommer Porsche snart med en ny skikkelig supersportsbil som skal etterfølge den legendariske 959 modellen fra 80-tallet. Modellen vil mest sannsynlig få modellbetegnelsen 960, men prosjektnummeret er idag "988". Boxersekseren vil bli faset ut til fordel for en boxeråtter (B8). Dette er en konfigurasjon som Porsche tidligere har hatt i blandt annet div. F1 modeller, 908 og 914/8. Maksimal effekt vil jmf. Autocar være over 600 HK uten ladeluft (turbo/kompressor). Med ladeluft vil effekten ganske sikkert være 150-200 HK mer og med et dreiemomet opp mot 900-1000 Nm.

 

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/porsche-working-new-ferrari-458-beating-supercar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske artig rundtur i full HD på den internasjonale romstasjonen (ISS). Suni Williams har gjennomført totalt 7 ekspedisjoner til ISS og hun var leder av den siste ekspedisjonen (ekspedisjon nr. 33 til ISS). Hun har også den kvinnelige rekorden når det gjelder romvandring (spacewalks) med totalt 50 timer og 40 minutter.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qA0T8WumxT4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hun opplever må være noe av det beste som går an å oppleve :( synd sånne som oss ikke får denne muligheten til å se ned på jorda fra verdensrommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker (han med alle de gamle 911' ene) forteller sin historie på TEDxUCLA (University of California, Los Angeles). TED står for "Technology, Entertainment, Design" og er en global konferanse basert på et ideelt og ikke-kommersielt initiativ. Det er en ganske interessant og artig historie Magnus forteller... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp den fleksibiliteten du er inne på som gjør M3 til noe stort. Det er kompromisset mellom en alminnelig 3-serie (idag også 4-serie) og en sportsbil som er selve poenget med M3/M4. Porsche har ikke denne muligheten med 911 og Boxster/Cayman, men forsøker så langt det kan la seg gjøre å kompensere med Macan. 911 og Boxster/Cayman er seriøse sportsbiler... langt på vei kompromissløse og ikke bilmodeller for alle. Det at de primært er for kun to personer er også årsaken til at jeg, tiltross for en ganske åpenbar interesse for modellene, ikke har hatt en Porsche på ca. 25 år. De er svært upraktiske hvis man er mer enn to personer i familien og ikke ønsker en regulær familiebil i tillegg. Vi har frem til idag helt bevisst kun hatt en bil... ikke av økonomiske årsaker, men pga. innlevelse og entusiasme (beskrevet et annet sted i tråden)... :)

 

Jeg abonnerer på Evo Magazine på iPad og der er det nettopp lagt ut en artikkel hvor de sammenligner M4 med 911 Carrera og Nissan GT-R. Jeg kan dessverre ikke linke til artikkelen men den kan absolutt anbefales. De velger bevist å teste M4 mot sportsbiler og ikke mot mer direkte konkurrenter som RS5 eller C63 AMG

 

Just how good is BMW’s new M4? We measure it against the sublime 911 Carrera and the crushingly quick GT-R. If it can impress in this company, it’s touching greatness

 

‘The 911 and GT-R both have epic traction and grip, which means they’re totally planted and sure-footed, but the M4 is more sheer fun’

 

Og så konklusjonen:

 

With the Anglesey pitlane gates padlocked for the evening and a thousand pieces of photography equipment slowly packed back into a multitude of cases, the M4’s toughest test has drawn to a close. We wanted to know if it could live with the very best performance coupes on road and track, despite its saloon car origins. Over the past two days its few dynamic weaknesses have been exposed, most notably a lack of body control when pushed hard on the road and, on circuit, a rear axle that can’t quite make best use of a deeply impressive turbo engine.

In raw performance terms the M4 does lose ground to the 911 and GT-R as a result. But while it might not be as quick down the B4391 or around Anglesey Circuit, throughout this test it has matched its rivals for that elusive sense of engagement, for the manner in which it involves its driver in the process of deploying its performance. For the exploitability of its classic front engine/rear drive chassis balance, it was also the most fun at times.

With the setting sun on their backs, our three performance coupes slice along the A55 towards home. The M4 brings up the rear, but it’s in the company of its peers.

 

 

Alt i alt en veldig favorabel test for M4. Ikke helt like mye sportsbil som de andre men ikke langt fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo en hårfin balansegang mellom kompromissløshet ifm sportslighet (les lite komfort og anstrengende å kjøre i det daglige)

Og for lite sportslighet (for mye daily driver)

911 carrera er en mye mer spisset sportsbil, så også datsun'en.

M3 og M4 blir nesten utelukkende testet på bane, et område hvor de fleste av disse bilene blir kjørt svært lite.

Kanskje et test av disse bilene, sett i relasjon, burde hatt en annen side testing.

Den mer trivielle, men all så mer realistiske: henting av barn ifra barnehagen, ferietur en ukes tid, kjøring av melk og brød osv osv, altså en bil slik en M3/4 er ment å være, fungere bra på alle måter, også på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp derfor jeg liker å referere til Auto Motor und Sport når de gjelder biltester. Der tas alt med i betraktningen, alt i fra kjøreegenskaper, forbruk, plass, bagasjevolum, ytelser, pris og ikke minst vedlikeholdskostnader kommer med i konklusjonen. Derfor har jeg ennå til gode å lese en test hvor 911en har kommet bedre ut en M3, for når alle de faktorene legges til så er M3en rett og slett overlegen. Den byr på en totalpakke ingen andre kan matche, ikke 911, ikke RS5 og ikke C63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt prinsipp, har egentlig lurt på når dette skulle komme! Jeg synes slike løsninger kunne fint vært benyttet på vanlige apparater som krever lading i hverdagen som vi begir oss med. Nokia har vel en telefon som lades på samme måte?

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker (han med alle de gamle 911' ene) forteller sin historie på TEDxUCLA (University of California, Los Angeles). TED står for "Technology, Entertainment, Design" og er en global konferanse basert på et ideelt og ikke-kommersielt initiativ. Det er en ganske interessant og artig historie Magnus forteller... :)

 

 

10487238_10154408720270393_9424183722940

 

Magnus Walker var å se på helgens Gatebil arrangement, så det er sagt. Kult at han tok turen over hit. :)

 

 

 

Jeg derimot har hatt uken min i Nurburgring, hvor det siste jeg gjorde var å ta en tur i en splitter ny 991 GT3 nå på lørdag :) En utrolig hyggelig amerikaner som nettopp hadde hentet bilen sin på fabrikken, lot meg sitte på i hele tre runder rundt ringen :) *smiler enda*

 

Må bare si at GT3en er en helt formidabel bil! Målløs fra ende til annen, veigrepet tar aldri slutt og pdk s kassa er helt rå :) Nei fy, nå blir det å selge begge nyrene mine så jeg får råd til en selv hehe :P

 

http://ross219uk.zenfolio.com/p831847113/h229c6ec6#h229c6ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

RNJ og M|Fjeld: Et nivå høyere opp og/eller det samme nivået (når det gjelder deg Fjeld) og det blir vesentlig mer interessant... :love:

 

 

Nedtur... jakten på en relativt rimelig gammel Porsche fortsetter. Det er plenty med svært fine nyere modeller til uhyggelig mye penger å få kjøpt, men jeg vil bare ha en enkel 80-talls 911 og de vokser åpenbart ikke på trær. Markedet virker støvsuget og de få nogenlunde skikkelige eksemplarene som er på markedet er alt for dyre. Tilsvarende også med 924, 944 og spesielt 968... forståelig nok.

 

Uansett hadde vi en fin tur til Volkswagens "Autostadt" senter i Wolfsburg ikke så alt for langt fra Hannover... et heller merkelig "exhibition" senter. En stor velfrisert park uten et egentlig innhold. Pent og pyntelig, men ikke så mye mer enn noen små paviljonger som hver især representerer Folkevogns ulike bilmerker. Audi's paviljong var definitivt kulest og jeg fikk en klar fornemmelse av at nettopp Audi er Volkswagens egentlige hjertebarn. Jeg håper at jeg tar feil.

 

Autostadt

gallery_38233_76_1912457.jpg

 

gallery_38233_76_608614.jpg

 

gallery_38233_76_1466989.jpg

 

Vi kjørte videre til den franske rivieraen via Sveits og Italia. Cotignac er vårt sted i Frankrike... :)

 

gallery_38233_76_2853809.jpg

 

Grand Canyon du Verdon er Europas største fjellkløft... 25 Km lang og 700 meter dyp.

 

https://www.google.dk/maps/place/Gorges+du+Verdon,+04120+La+Palud-sur-Verdon,+Frankrike/@43.7413854,6.346171,9z/data=!4m2!3m1!1s0x12cbf9bd072fb97d:0x74cef461a9cce509

 

gallery_38233_76_577268.jpg

 

Pont de Chaulière broen

 

gallery_38233_76_650421.jpg

 

Lac de Sainte-Croix... den kunstige innsjøen der elven Verdon ender.

 

gallery_38233_76_782016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...