Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er for meg perfeksjon.

 

3.2 litern med sin elektroniske motorstyring parret med det siste torsjonsstaver-karosseriet og lettet til kun 900 kilo med 270 hester.

Det er temmelig nøyaktig 300 hester per tonn.

 

http://www.gtspirit.com/2013/08/20/official-dp-motorsport-anniversary-porsche-911-3-2-sleeper/

 

Nærmere motorhimmelen kommer man ikke :)

post-81591-0-86670600-1406486691_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Jeg er helt enig i at E46 er veldig pen både utvendig og innvendig. Innvendingene i denne sammenhengen en bagasjeromsplass og rust. Jeg trodde egentlig at rust før eller siden blir et problem for alle E46 og at det var vanskelig å finne rustfri eksemplarer. På grunn av begrenset garasjeplass så er det fare for at en eventuell ny bil vil bli parkert ute hele året.

 

Det er akkurat nå kun én E46 325xi på finn.no med manuell gir mens det er flere å velge blandt med automat. Helst vil jeg ha manuell både på grunn av driftsikkerhet men også på grunn av kjøreopplevelsen. Jeg har hatt en X3 3.0iA og da irriterte jeg meg veldig over automatkassen. X3'en ble jeg aldri fornøyd med og byttet den i min nåværende 130i og er veldig glad for det.

 

Hva med 330ix? Kan ikke det være et like godt valg som 325ix, eller er det noe jeg har misforstått? Har for mange år siden kjørt til Spa Francorchamps i Belgia for å se Formel 1 i en 330i coupé. Veldig fin bil og motor! I år skal jeg forøvrig gjenta turen men da i 130i :smile:

 

Bare for å illustrere behovet så vedlegger jeg et bilde av nåværende løsning på plassproblemet...

attachicon.gifThule.jpg

 

 

Haha, det der hadde jeg snudd meg etter. Helt genialt! [:)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eneste E46 325ix på finn.no er denne

attachicon.gif325ix.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50097373

 

 

Jeg har vært i kontakt med eieren av den aktuelle 325ix. Alt er egentlig perfekt med bilen bortsett fra rust. Har fått sendt noen bilder:

 

post-69487-0-07924100-1406557451_thumb.j

 

post-69487-0-86662900-1406557468_thumb.j

 

post-69487-0-03483100-1406557484_thumb.j

 

post-69487-0-30126200-1406557511_thumb.j

 

post-69487-0-74916500-1406557520_thumb.j

 

post-69487-0-29994300-1406557535_thumb.j

 

post-69487-0-03596700-1406557544_thumb.j

 

Jeg syns det var veldig mye rust og har da veldig mye mindre lyst på bilen. Eller er det slik man må regne med på en gammel E46?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at rustangrepet på den aktuelle bilen er omtrent middels. Jeg har sett både mindre og mye, mye mer rust på E46 og E39. Det meste av rusten ser ut til å være ganske overfladisk og da koster det ikke en formue å reparere bilen så den ser nogenlunde fornuftig ut. Husk bare at rusten på panelene ofte kommer innenfra (såfremt det ikke er en utvendig skade) og dette gjør at rusten fortsetter å komme. Dette må man dessverre leve med når det gjelder E46 og E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ille rust, kun kosmetisk som lett kan la seg fikse. Jeg stusser litt på at du åpenbart skal ha en billig "slengebil" men den må være helt rustfri, på en bil som skal brukes til hengerkjøring, arbeid og annet så bør jo ikke rust i dette omfanget ha noe å si.

 

Dette er ett godt prutningsmonn og selger ser jo ut til å være ærlig og oppriktig, og det som er viktigere er jo at bilen har komplett service historikk. Jeg ville revurdert denne bilen var jeg deg, dette er mye god bil for pengene selv med litt kosmetisk rust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill om rust. Jeg er litt overrasket over at dere mener dette er småting og frykter hvordan bilen vil se ut om få år hvis man ikke jobber med rusten.

 

Dette er ikke ille rust, kun kosmetisk som lett kan la seg fikse. Jeg stusser litt på at du åpenbart skal ha en billig "slengebil" men den må være helt rustfri, på en bil som skal brukes til hengerkjøring, arbeid og annet så bør jo ikke rust i dette omfanget ha noe å si.

 

Ja, jeg forstår godt du stusser og det er nok en konsekvens av at jeg ikke helt selv vet hva jeg vil ha. I utgangspunktet ville jeg ha en grei bruksbil og så nettopp bort fra BMW fordi jeg da vet at jeg i mye høyere grad vil henge meg opp i å holde den strøken. Jeg lever fint med en shappy Volvo men vil sannsynligvis plages med en rusten BMW.

 

Opp i det hele oppfatter min kone seg meningsberettiget bare fordi det er hun som kommer til å bruke bilen mest! Det på tross av at jeg tydelig har fortalt henne at bil en en gutteting :smile: Hun har tydelige meninger om bil men er ikke så veldig opptatt av om det ligger en rekkesekser fra Bayern foran. Hun liker utseendet, kvalitetsfølelsen, kjørekomforten og plassen i Volvo V70 og var det ikke for automatgir-problematikken så tror jeg vi hadde gått for den vi prøvekjørte i lørdags (og som jeg fortsatt syns gir mye bil for pengene).

 

For å gjøre forvirringen total så ble en annen svensker som hun syntes var skikkelig lekker brakt på banen i dag :

post-69487-0-76748000-1406580104_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50176929

 

Jeg syns også det er en flott bil å se på selv om den ikke akkurat har stort bagasjerom. I tillegg er det vel egentlig bare i Opel i forkledning.

 

Ja, det er ikke lett å velge ny bil, men det er heldigvis også den mest berikende tiden i ens liv :smile: Bl.a. derfor liker jeg billige biler best for da kan jeg handle ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i den Saaben er ubrukelig ifg en Saabentusiast. Sett på et par for min far og var da i kontakt med en, han anbefalte meg å styre unna. Blir rett og slett undermotorisert, bilene er dog fine og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 1,8 literen og 1,9 TID er visst noen skikkelige møkkamotorer, da er Turbo variantene mye bedre. Selve bilene i seg selv er meget bra og byggekvaliteten er faktisk ganske ok i henhold til bilens lave pris, men man må ta høyde for at en del elektriske hovedkomponenter er ifra Opel Vectra og ikke akkruat kjent for å være bra. Ett annet problem er jo det faktum at Saab er konkurs og vitale deler til motor, drivlinje og elektronikk er ikke å få tak i lengere. Joda, det produseres forsatt deler til bilene men de er svinedyre. Naboen til mine foreldre hadde en 2003 93 1,8T som han måtte kjøpe ny vindusheis nå nylig og det kosta han over 4000 kr, og det er mer enn til en F10...

Hva med E61 da, kanskje ikke den mest driftsikkre BMWen som finnes men en tidlig bensinvariant med den tidligere nevnte M54 sekseren er jo en nydelig og kultivert bil. Jeg gir meg ikke helt på BMW ennå og grunnen er at det kan være vel så mye bil for pengene bare man leter litt godt, på E61 går man klar av rusproblemerer i stor grad også :)

Hva med denne 2005 modellen 525I med 153 000 km på tellern?

post-47692-0-93408700-1406582558_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50091024&searchclickthrough=true

Har er jo alt av slitedeler tatt, du har automat, god plass, skiboksen følger med (for du som vil ha plass), komplett historikk. Dette synes jeg er mye bil for 150 000 kr med tanke på komforten, permiumfølelsen og motoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tørstere enn Sven O Høiby på kroa i Kristiansand, må vel beregne en 1.2 - 1.5 på mila der ja med litt småkjøring...

Neida, bandet forbruk er oppgitt til 0,89 liter per mil :) Men jeg har inntrykket av at drivstoff forbruk ikke er det alle viktigste her da 325IX og V70 2,4T AWD har blitt vurdert tidligere ;)

Ekte entusiaster bryr seg ikke om forbruk, bilen skal ha den den vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hverfall er sikkert er at en 10 år gammel bil er alt annet enn optimal ifht rust, driftkostnader og generelt bilhold, uansett merke.

Skabb ville jeg styrt unna, deletilgang, Opeldeler, og en generell utrygghet rundt merke ville fått meg til å droppe dette merket.

En 10 år gammel Volvo V70, har endel kollegaer som har ulike trøbbel med disse, og de er langt ifra problemfrie, personlig syns jeg også de er svært gammelmodige mtp kjøreegenskaper og interiør også.

E46 og E6* er ikke nye biler, og vil kunne som alle andre 10 år gamle biler, kunne gi deg litt hodebry.

Selv ville jeg kanskje lagt på litt til å kikket på en E91 318dat f.eks?

De koster ikke stort over 100k i disse dager, fremdeles en svært moderne bil, og man styrer unna de verste drifskostnadene, rust er disse bilene også bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos SAAB så er 9-5 Mrk.II (2010-12) skikkelige kultbiler her i Danmark. Jeg liker den første varianten også... spesielt som stasjonsvogn. Styrer man utenom de to minste dieselmotorene går de ganske bra også uten at bensinforbruket tar helt av. Dette er ganske fine biler og det er egentlig utrolig hva SAAB klarte å få til med knappe ressurser... :)

 

Elvis has left the building... og kjørt avgårde i sin BMW 507. Den originale 507 som Elvis Presley kjøpte i 1958 da han var stasjonert i militæret i Tyskland befinner seg nå hos BMW i München etter mange år i California. Bilen vil de neste to årene bli restaurert etter alle kunstens regler, men er nå utstilt i BMW museet... :)

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2352350/elvis-has-left-the-building-men-hans-bmw-genopstaar/

 

gallery_38233_76_53539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med E61 da, kanskje ikke den mest driftsikkre BMWen som finnes men en tidlig bensinvariant med den tidligere nevnte M54 sekseren er jo en nydelig og kultivert bil. Jeg gir meg ikke helt på BMW ennå og grunnen er at det kan være vel så mye bil for pengene bare man leter litt godt, på E61 går man klar av rusproblemerer i stor grad også :)

Hva med denne 2005 modellen 525I med 153 000 km på tellern?

attachicon.gifimage.jpg

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50091024&searchclickthrough=true

Har er jo alt av slitedeler tatt, du har automat, god plass, skiboksen følger med (for du som vil ha plass), komplett historikk. Dette synes jeg er mye bil for 150 000 kr med tanke på komforten, permiumfølelsen og motoren :)

 

Godt forslag! Mye bil for pengene men likevel noe dyrere enn jeg opprindelig hadde tenkt å handle for. En såpass stor bil med bakhjulstrekk kommer jeg til å slite med å selge inn hjemme.

 

Selv ville jeg kanskje lagt på litt til å kikket på en E91 318dat f.eks?

De koster ikke stort over 100k i disse dager, fremdeles en svært moderne bil, og man styrer unna de verste drifskostnadene, rust er disse bilene også bedre på.

Godt forslag det også! Fortsatt problematisk med bakhjulstrekk men E91 er muligens bedre enn E61 på fremkommelighet. 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49439654

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49829682

 

 

Nå har vi snart vært innom det meste og for å gjøre listen komplett så tar jeg med X3. Jeg er ganske sikker på at min kone ville elske denne: https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930169

Mye utstyr, grei plass og firehjulstrekk. Men det er kanskje risikosport med dieselmotor med såpass mange (234k) kilometer på telleren og litt tvilsom servicehistorikk? Ser ut til å være importert fra Frankrig.

 

Her er også en rimelig X3 med M54-sekseren: https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50005901

Automat, US-import, manglende sportsseter og merkelig nok også cruise-control trekker ned.

 

Jeg har, som tidligere nevnt, hatt en X3 3.0iA tidligere. Var aldri fornøyd med denne bilen ut i fra et entusiast- og "Freude am Fahren"-synspunkt men som praktisk transportmiddel var den helt glimrende. I denne sammenhengen er det nettopp det siste jeg er ute etter.

 

 

 

Fredrik: Du får gi et hint når du har fått nok av bruktbilsdiskusjonen i tråden. Ikke meningen å ødelegge den, men på den annen side så er vi jo innom flere fine - og noen mindre fine - biler :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...