Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har vi snart vært innom det meste og for å gjøre listen komplett så tar jeg med X3. Jeg er ganske sikker på at min kone ville elske denne: https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49930169

Mye utstyr, grei plass og firehjulstrekk. Men det er kanskje risikosport med dieselmotor med såpass mange (234k) kilometer på telleren og litt tvilsom servicehistorikk? Ser ut til å være importert fra Frankrig.

Her er også en rimelig X3 med M54-sekseren: https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50005901

Automat, US-import, manglende sportsseter og merkelig nok også cruise-control trekker ned.

Jeg har, som tidligere nevnt, hatt en X3 3.0iA tidligere. Var aldri fornøyd med denne bilen ut i fra et entusiast- og "Freude am Fahren"-synspunkt men som praktisk transportmiddel var den helt glimrende. I denne sammenhengen er det nettopp det siste jeg er ute etter.

X3 med 2,5 motoren er jo en fin sak, fortsatt den gode M54 maskinen og X3 har atpåtil rykte på seg for å være svært så god og driftsikker. Man sitter høyt og har nok plass og lovlig hengervekt, slike små SUVer har en tendens til å falle i smak hos damer ;) Men kjøp en Norsk bil eller ihvertfall en med europeiske spesifikasjoner. Rust er heller ikke noe nevneverdig problem på disse bilene heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg har misforstått noe, men ekte SUV'er som X3 og X5 er relativt tunge og bør derfor ha en dieselmotor. Jeg forestiller meg at det mer er trekkraft som teller enn spurtegenskaper. Jeg var tidligere ganske skeptisk til X1, men på mange måter er den et godt kompromiss i denne diskusjonen. Den er et godt kompromiss mellom flere forskjellige biltyper, kategorier og egenskaper. Den er heller ikke tyngre enn at den klarer 0-100 Km/t på 6,1 sekunder med små 245 HK fra bensinrekkefireren. Som xDrive20d med 184 HK er den litt tregere (8,1 sekunder), men stadig temmelig hurtig. Tenk at min tidligere E36 323i i praksis var like hurtig. Jeg synes imidlertid at X1 er litt redundant her i Danmark (jeg er ikke spesielt livstilsfokusert), men i Norge gir iallefall xDrive god mening.

Takk for en glimrende diskusjon så langt (den må gjerne fortsette).... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ

Har selv hatt preface X3 (05' 2.0 diesel), dette var en skikkelig traktor.

Dette er jo E46 i et annet skall, så gammel er den jo.

Jeg også har hørt driftsikkerheten til E83.

Selv så røk mellomkassen på min bil (25k, gikk på garanti heldigvis)

Så vil vel ikke anbefale den bilen du henviser til der.

:-)

@fredrik.

E91 318i evt 320i er tannløse biler, har selv hatt førstnevnte.

E91 fortjener en 325i med 218 hk!

Selv så er jo PSA litt i trøbbel om dagen, de går jo ikke akkurat med overskudd.

Men nå har de fått en ny boss som vil kutte ned på antall modeller.

Selv så begriper jeg ikke hva som får folk til å trekke til disse merkene, Citroën er jo for lite sære mennesker, hva Peugeot og Renault skal selge på aner jeg ikke.

Fransk er for meg litt.. Franskt!

Darcia har det blitt noen av her hjemme, redselsfullt!

Jeg liker prinsippet med å tenke utenfor boksen, mini eller alfa kunne jeg vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg liker Dacia fordi det egentlig er Renault i forkledning. Renault er billig, fransk (ikke like mye som Citroën, men stadig fransk på en bra måte) og kjøreegenskapene er glimrende. Ergo er Dacia nesten alt hva Renault er og det er meget bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X3 er vel bygget i USA meg bekjent. Ser ikke helt poenget, hadde heller tatt en stor og rommelig E60 med 20d motoren til den prisen her på berget.

E83 X3 er bygget hos Steyr i Østerike mens F25 X3 er bygget i USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg har misforstått noe, men ekte SUV'er som X3 og X5 er relativt tunge og bør derfor ha en dieselmotor. Jeg forestiller meg at det mer er trekkraft som teller enn spurtegenskaper. Jeg var tidligere ganske skeptisk til X1, men på mange måter er den et godt kompromiss i denne diskusjonen. Den er et godt kompromiss mellom flere forskjellige biltyper, kategorier og egenskaper. Den er heller ikke tyngre enn at den klarer 0-100 Km/t på 6,1 sekunder med små 245 HK fra bensinrekkefireren. Som xDrive20d med 184 HK er den litt tregere (8,1 sekunder), men stadig temmelig hurtig. Tenk at min tidligere E36 323i i praksis var like hurtig. Jeg synes imidlertid at X1 er litt redundant her i Danmark (jeg er ikke spesielt livstilsfokusert), men i Norge gir iallefall xDrive god mening.

Takk, takk! Jeg tror også diesel passer best i en såpass tung bil. X3 3.0i har dårligere moment enn 2.0d og den jeg hadde opplevdes ikke som spesielt kvikk. Tørsten var det derimot ikke noe å klage på...

Ser ikke helt poenget, hadde heller tatt en stor og rommelig E60 med 20d motoren til den prisen her på berget.

Jeg er forsåvidt enig, men som bruktbil er E61 med xDrive fortsatt for dyr for meg.

@RNJ

Har selv hatt preface X3 (05' 2.0 diesel), dette var en skikkelig traktor.

Dette er jo E46 i et annet skall, så gammel er den jo.

Jeg også har hørt driftsikkerheten til E83.

Selv så røk mellomkassen på min bil (25k, gikk på garanti heldigvis)

Så vil vel ikke anbefale den bilen du henviser til der.

:smile:

Mitt inntrykk er at driftssikkerheten til X3 / E83 er relativt bra og at den er basert på utprøvd E46-teknologi kan bare være positivt. Du har sikkert rett i traktor-følelsen men så skal bilen for min del heldigvis være et supplement til 130i og ikke en erstatning :smile:

Planen er nå å få testet en X3 2.0d for deretter forhåpentlig snart å nærme meg en konklusjon. Akkurat nå ser to alternativer mest forlokkende ut:

• Gammel og billig Volvo V70 med forhjulstrekk som skal være en ren bruksbil slik som jeg opprindelig så for meg. Denne vil få minimalt med service og vil forhåpentlig være relativt billig å eie. Det er noe forlokkende ved en bil hvor sykler og søppel kan stoppes rett i bagasjerommet uten tanke på at det kan sette merker. En Volvo blir vel nesten bare penere når den er skitten...
  • X3 2.0d, Dette vil på mange måter være en bedre løsning men også mye dyrere. En bil som jeg må passe mye bedre på og som sikkert også vil være dyrere å følge opp med service og forsikring.

Det skal sies at vi bor slik at firehjulstrekk absolutt hadde vært på sin plass. Veien vi bor i er veldig bratt og på vinteren kan jeg stort sett bare glemme å komme opp med min 130i. Jeg må da kjøre rundt og komme ned fra oversiden når jeg skal inn til huset. Min lille Audi A2 har bedre fremkommelighet men kan naturligvis ikke matche firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mange leiebiler jeg har kjørt har vært franske, og jeg synes absolutt franske biler har noe ved seg som jeg liker, selv om de ikke er helt min greie. Både 208 og 508 likte jeg godt, og DS5 var det mye positivt å si om, men dessverre hadde alle disse det problemet for min del at jeg ikke hadde i nærheten av god nok beinplass (er 190 cm med lange bein). Spesielt i 508 og DS5 burde dette vært langt bedre. DS5 hadde også et skikkelig virvar av knapper, men slikt blir man jo vant til. For de mer kortbente kan DS5 anbefales om man vil skille seg litt ut i mengden. Hadde valgt fransk foran mange tyske merker egentlig, for å få noe litt mer interessant.

Kjørte forresten også nylig en Fiat 500L (hadde bestilt en 500, og er fortsatt ikke helt enig i at jeg ble oppgradert) en god del rundt i Italia, Frankrike og Monaco, og totalt sett likte jeg faktisk den bilen ganske godt. Holdt greit følge på motorveien med sin lille dieselmotor, satt relativt OK, og oppførte seg bra på veien i forhold til størrelsen, og var for det meste ganske trivelig. Det mest negative var håpløst dårlige frontlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange franske biler (stort sett 80 og 90-talls Peugeoter som 205, 106, 306, 405, 406 etc.) og etter å ha feriert fast i Sydfrankrike i over 10 år samt reist på ferier i landet siden 1985 er jeg vel det man kan kalle skapfrankofil. Jeg har ikke helt kommet ut av skapet fordi underbevisstheten forteller meg at tyske bilmerker er det man bør satse pengene sine på når alt kommer til alt. Fornuften seirer, men hjertet banker en ekstra gang for Frankrike... Vive la République... :)

Denne filmen er temmelig interessant... BMW M4 med 431 HK vs. Porsche 911 Carrera med 350 HK (altså 911 innstegsmodellen). Sportslig coupé vs. sportsbil.

Chris Harris on Cars - Hvordan drifte en M235i... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige ting i dette innlegget. Først en ganske informativ artikkel som drøfter E36 i en historisk kontekst samt relasjonene til dagens F30. Jeg er veldig enig i denne beskrivelsen av E36 i forhold til E30, Mercedes-Benz W201 og Audi 90.Dernest en artikkel om 1966 Ferrari 365P Berlinetta Speciale "Tri Posti" original prototype fra Ferrari... som uten tvil må ha vært en inspirasjon for Gordon Murray da han utviklet McLaren F1. Jeg synes at spesielt taklinjen er fantastisk sexy. Det antas at bilen vil bli solgt for minst 16 millioner dollar ved Pebble Beach om en måned. Til slutt en artig tsjekkisk/slovakisk test av Lada Niva (drømmer stadig om en Oslo-Vladivostok ekspedisjon med en Niva), Dacia Duster, Mercedes-Benz G-serie og Toyota Landcruiser. Jeg forstår ikke hva som blir sagt, men bildene taler for seg selv. Dacia Duster får interessant nok jevnt over veldig god kritikk uansett hvem som tester bilen. Her i Danmark kan den kjøpes fra 140K kroner og det er billig... :)

http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-european/curbside-classic-1994-bmw-325i-e36-have-we-moved-on/

http://blog.caranddriver.com/three-seat-one-off-1966-ferrari-365p-heads-to-auction-should-command-many-millions/

gallery_38233_76_45724.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet. Helena Christensen er en dansk fotomodell som bør være kjent for de fleste. Hun begynte sin karriere på slutten av 80-tallet og ble verdenskjent da hun som 23 åring i 1991 medvirket i Chris Isaak's MTV videoklassiker "Wicked Game". Nå er hun 45 år gammel, men ser stadig bedre ut enn de aller fleste på sin alder... :)

http://models.com/work/triumph-helena-christensen-2/viewAll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på ny bruksbil går litt for sakte fremover og det på tross av at jeg jobber et sted hvor kjøp av motorisert fremkomstmiddel er lovlig fraværsgrunn :smile:

Kom over denne kuriositeten:

post-69487-0-32534200-1406885918_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49237276

http://www.dinside.no/105008/test-nissan-x-trail-2-5-aut#/

Jeg kan tenke meg at det ikke ble solgt mange av disse som ny med slapp og tørst bensinmotor. Men som bruktbil med saftig prisreduksjon så kan den kanskje være aktuell for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at X-Trail ser ganske daff/gammeldags ut, men Nissan bygger holdbare 4x4 biler så jeg er enig med deg i at dette for noen kan være interessante bruktbiler. Jeg ville nok ha siktet meg inn på en dieselbil i denne kategorien. Av de mindre ekte SUV' ene er E83 X3 helt klart blandt de fineste selv om etterfølgeren F25 X3 har et vesentlig mer elegant design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...