Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hamburg er definitivt verdt et besøk. Det er en temmelig stor by med ca. 1,7 millioner innbyggere (ca. 5 millioner i Stor-Hamburg), men selve sentrumsområdet er ganske enkelt å finne rundt i. Byen har store bydeler som er temmelig forskjellige (oppleves som flere byer i én by). Vi bodde i bydelen Lokstedt som ligger litt nord for sentrum. Denne bydelen kan minne om de ytre delene av Majorstuen mot Blindern i Oslo. Det er gåavstand inn til sentrum og da passerer man bydelene Harvestehude og Rotherbaum. Disse minner litt om de ytre og indre delene av Frogner i Oslo (altså dyrere og mer mondene områder). Det er store grøntarealer og hyggelige byhus/blokkbebyggelse. Sykkelstier og brede fortau er det nesten overalt. Hamburg er Tysklands rikeste by og spesielt i sentrum ser man temmelig mange fine biler. Alle de store varehusene og fine forretninger er selvfølgelig også representert (for de som liker slikt). Området rundt Alstersjøene er mondent på en måte som vi ikke finner maken til i Oslo og København (under tvil i Stockholm). Hadde det ikke vært for at Berlin er hovedstaden i Tyskland kunne Hamburg lett ha blitt en hovedstad i kraft av størrelsen og måten byen fremstår på.

 

Vi har hatt en større turné i Tyskland denne sommeren også... med ordentlige besøk i Kiel, Hamburg, Hannover og Hildesheim. I tillegg besøkte vi Strassburg som man kan kalle en halvt tysk by (iallefall i historisk forstand). Gamlebyen i Strassburg er fantastisk og alene verdt et besøk. Ellers var vi kort innom Lyon og Nice i Frankrike... i tillegg til en uke i Cotignac som er "vår" by i Provence/Sydfrankrike... :)

 

Apropos Hannover og et hotellrom with a view... :)

 

gallery_38233_76_184555.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en S2000 Fredrik :)

 

Nei... jeg har hatt en Mazda MX-5... som konseptmessig ikke er helt ulik S2000. Selv om Hondas rekkefirere i S2000 uten tvil er av en helt annen og mye bedre verden enn motorene i MX-5 har jeg ikke lyst på denne modellen. Det største problemet med Porsche 986 er at den idag føles gammeldags selv om den ikke er sååå gammel (kun 18-20 år gammel som en konstruksjon). Jeg har ingen problemer med at f.eks en g-serie ikke føles moderne iom. at den vitterlig er gammel, men at en tidlig Boxster idag føles gammeldags er utrolig. På den annen side er den like gammel som E39 og den modellen føles heller ikke moderne. Det er ikke så lenge siden at jeg prøvekjørte en E46 (facelift) og den modellen føles også gammeldags idag enda det kun er et år siden at jeg solgte min 2003 E46 318d Touring. Det er åpenbart mye man venner seg til. Jeg tror at jeg bør sikte meg inn på en nyere bilmodell... f.eks E85 Z4 (selv om den er basert på E46 komponenter) eller E82/E88... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Jeg må imidlertid arrestere deg når det gjelder et par av påstandene du fremsetter. Det er korrekt at Porsche forsøkte å overta Volkswagen AG, men historien er litt mer komplisert enn som så. Først og fremst eier familien Porsche over 30% av aksjene i VAG. Dette gjør at de er den største enkeltaksjonæren i VAG (gjennom holdingselskapet Porsche Automobil Holding SE) og dermed har de også over 50% av de stemmebrettige aksjene i selskapet. Dette igjen medfører at familien Porsche har såkalt negativ kontroll over VAG og kan blokkere forslag/beslutninger som krever støtte fra et flertall av aksjonærene. Ferdinand Piëch, som er barnebarn av Ferdinand Porsche gjennom datteren Louse Piëch (født Porsche), har sogar også hatt posten som formann for VAG's representantskap i en årrekke. Dette betyr at familien Porsche på mange måter satt på begge sider av bordet da Porsche AG ville kjøpe VAG. Dette er åpenbart lovlig etter tysk lovgivning, men spesielt amerikanske hedgefond (som hadde satset store penger på derivater i forbindelse med handelen) følte seg forbigått da handelen plutselig gikk den andre veien. Familien Porsche satt igjen som vinneren uansett utfallet av handelen og dette mente amerikanerne at var ulovlig. Slik var det ikke iht. tysk lovgivning og Porsche AG er idag underlagt VAG som har Porsche Automobil Holding SE blandt de største eierne.

Den mest puritanske 911 modellen er GT3 og deretter kommer Carrera og Carrera S. Porsche er stadig først og fremst en sportsbilprodusent, men de har to overordnede produktlinjer. Modellene med boxerseksere samt alle de andre modellene og slik har det vært siden 924 kom på markedet i 1976. Eldre 911 modeller fra spesielt urserien og g-serien samt 964 krever en god sjåfør når grensene blir utfordret, men fra og med 993 har kjøreegenskapene vært mer harmoniske.

Porsche bygger SUV'er og får dieselmotorer fra VAG. BMW bygger MPV'er og leveres nå også med forhjulstrekk. Verden er sannelig ikke som den var... :)

Smak og behag?

Neppe, ta en kikk på denne statistikken, denne sier sitt om Porsche sitt salg pr dagens situasjon.

Of the 165,808 cars produced in the 2013 financial year, 29,751 (17.9%) were 911 models, 28,996 (17.5%) were Boxster and Cayman cars, 81,916 (49.4%) were Cayennes, 24,798 (15.0%) were Panameras. There were 312 Macan and 35 918 Spyder models also reported.

Mao i 2014 vil cayenne og macan står for minst 50% av salget til Porsche! noe som i mine øyne tilsier at de først og fremst nå har blitt en SUV produsent, ikke sportsbilprodusent som de liker å se seg selv (og andre) som.

911 turbo er nok (tror jeg) et større merkenavn og har en mer svung ifht branding enn GT3.

Og det var mitt poeng, merkevare.

Og merkevare er en spesiell ting, BMW lager biler utenfor sin komfortsone, uten tvil.

Men Porsche, sportsbilprodusent nr 1, lager pr idag mer SUV enn sportsbiler, cayenne er egentlig en tourag/Q7, diesel VAG motorer, og gudene vet hva annet de bruker ifra VAG samlebåndet.

Salget stiger, pengene renner inn, men statusen falmer langt mer enn noe annet Brand, i mine øyne.

:-)

S2000 er en masete affære, E85 cabrio evt coupe er en langt mer behagelig bil, og ikke utdatert teknisk eller visuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... jeg har hatt en Mazda MX-5... som konseptmessig ikke er helt ulik S2000. Selv om Hondas rekkefirere i S2000 uten tvil er av en helt annen og mye bedre verden enn motorene i MX-5 har jeg ikke lyst på denne modellen. Det største problemet med Porsche 986 er at den idag føles gammeldags selv om den ikke er sååå gammel (kun 18-20 år gammel som en konstruksjon). Jeg har ingen problemer med at f.eks en g-serie ikke føles moderne iom. at den vitterlig er gammel, men at en tidlig Boxster idag føles gammeldags er utrolig. På den annen side er den like gammel som E39 og den modellen føles heller ikke moderne. Det er ikke så lenge siden at jeg prøvekjørte en E46 (facelift) og den modellen føles også gammeldags idag enda det kun er et år siden at jeg solgte min 2003 E46 318d Touring. Det er åpenbart mye man venner seg til. Jeg tror at jeg bør sikte meg inn på en nyere bilmodell... f.eks E85 Z4 (selv om den er basert på E46 komponenter) eller E82/E88... :)

 

Er E89 utelukket? Med sekser, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda S2000 var imponerende i sin tid, 240 hester ut av en 2,0 liter husker jeg var tøft ;) Men i dag har den falmet utrolig mye og er egentelig en litt småkjip japansk sportsbil som aldri fikk den statusen den kanskje burde hatt :) Ellers så gleder det meg at du er litt tilbake til riktig merke igjen, en E85 Z4 med en solid sekser er absolutt en skikkelig bil som kan nytes. Nå vet jeg ikke med markedet i Danmark men her i Norge begynner prisene på disse bilene å bli riktig så hyggelige for tiden, selv E89 Z4 (siste BMW med "E" kode som fortsatt produseres) har blitt ett godt kjøp.

Naboene til mine svigerforeldre kjøpte en E89 Z4 35I for noen år siden, når siste barnet flyttet ut hjemmeifra så solgte de Volvoen og kjøpte Z4en. Den nyter de hele sommeren i og kjører på bilferier til både sør Europa og nord Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: har du farta noe rundt i rocky mountains? Er i Denver nå og skal kjøre inn mot Aspen området. Har noen dager igjen før vi skal til New Mexico. Vet du har snakka om roadtrips før så tenkte å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: har du farta noe rundt i rocky mountains? Er i Denver nå og skal kjøre inn mot Aspen området. Har noen dager igjen før vi skal til New Mexico. Vet du har snakka om roadtrips før så tenkte å spørre.

Hvis du skal til New Mexico så skal du kanskje besøke Roswell, kjent for å være stedet en UFO kræsjlandet og ble skjult av staten i 1947. Det ble forøvrig bevist senere at det hele var ett mislykket forsøk på en spionballong som skulle opp i atmosfæren over Soviet for å overvåke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal innom der ;) må ha det gøy på tur. Neste etterpå er Austin Texas. Må si GMC Yukon Xl er en fryd å cruise rundt i. Seig men "durable". Ikke sprek men comfy. Passe tørst men bensin er billig her. Passert 2200km på 1 uke og ikke sliten:) og vil man gi full gass er V8rn en fryd å høre på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal innom der ;) må ha det gøy på tur. Neste etterpå er Austin Texas. Må si GMC Yukon Xl er en fryd å cruise rundt i. Seig men "durable". Ikke sprek men comfy. Passe tørst men bensin er billig her. Passert 2200km på 1 uke og ikke sliten:) og vil man gi full gass er V8rn en fryd å høre på ;-)

Hehe, ja de har mye serverdigheter i byen iallfall :) Yukon er grom og ekreamerikansk bil, har kjørt samme bilen selv men bare som Chevy Tahoe ;) Herlig amerikansk lydbilde og amerikansk girspake bak rattet. Har tatt meg selv i å ta fatt i blinklyshendelen på BMWen etter å ha kjørt yankee bil en stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Ot, men dette er nok relevant. Har sett fler og fler Golf Gtd her, og det er stadig golf på tv. 48mpg om jeg ikke husker feil er det reklamen sier. Nå har jeg vært mye i usa siden liten og 48 mpg er noe jeg aldri har lest om før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: har du farta noe rundt i rocky mountains? Er i Denver nå og skal kjøre inn mot Aspen området. Har noen dager igjen før vi skal til New Mexico. Vet du har snakka om roadtrips før så tenkte å spørre.

 

Jeg har vært i Denver, Boulder og Aspen. Jeg har også vært på summerskiing i Breckenridge (slalom, telemark og brett) og det vil jeg absolutt anbefale at du/dere gjør (idag kan man visst gjøre mye annet morsomt der også). Ellers har jeg kjørt bil opp til toppen av Mount Evans (4348 moh) som også ligger i nærheten. Dette er den høyest beliggende offentlige veien i Nordamerika. Dette vil jeg også anbefale at du får med deg. Det skal såvidt jeg vet være gamle og interessante indianerbebyggelser i Pueblo og Durango, men der har jeg ikke vært... :)

 

http://www.breckenridge.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Evans

 

Av litt mer spesielle ting dere bør få med dere i fjellheimen utenfor Denver er et besøk i Estes Park. Der ligger The Stanley Hotel som inspirerte Stephen King til å skrive boken "The Shining" som senere ble filmatisert av Stanley Kubrick med Jack Nickolson i hovedrollen. Hotellet som ble brukt i filmen er imidlertid Timberline Lodge som ligger i Oregon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Hotel

http://en.wikipedia.org/wiki/Timberline_Lodge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag?

Neppe, ta en kikk på denne statistikken, denne sier sitt om Porsche sitt salg pr dagens situasjon.

Of the 165,808 cars produced in the 2013 financial year, 29,751 (17.9%) were 911 models, 28,996 (17.5%) were Boxster and Cayman cars, 81,916 (49.4%) were Cayennes, 24,798 (15.0%) were Panameras. There were 312 Macan and 35 918 Spyder models also reported.

Mao i 2014 vil cayenne og macan står for minst 50% av salget til Porsche! noe som i mine øyne tilsier at de først og fremst nå har blitt en SUV produsent, ikke sportsbilprodusent som de liker å se seg selv (og andre) som.

911 turbo er nok (tror jeg) et større merkenavn og har en mer svung ifht branding enn GT3.

Og det var mitt poeng, merkevare.

Og merkevare er en spesiell ting, BMW lager biler utenfor sin komfortsone, uten tvil.

Men Porsche, sportsbilprodusent nr 1, lager pr idag mer SUV enn sportsbiler, cayenne er egentlig en tourag/Q7, diesel VAG motorer, og gudene vet hva annet de bruker ifra VAG samlebåndet.

Salget stiger, pengene renner inn, men statusen falmer langt mer enn noe annet Brand, i mine øyne.

:smile:

 

Vel... BMW er ikke så forskjellig fra Porsche når det gjelder satsingen på SUV'er. I 2013 sto de ulike X-seriene for ca. 30% av BMW's totale produksjon (som er over 11 ganger større enn Porsches) og antallet er stigende med tanke på introduksjonen av X4 og den kommende monster X-serien. BMW kommer også til å selge i bøtter og spann av den nye 2-serien MPV med forhjulstrekk. Kundene får hva de vil ha og både Porsche og BMW klarer seg bra i den globale konkurransen som truer med å gjøre det slutt for bilprodusenter som f.eks Peugeot/Citroën (PSA), som ikke har reagert fort nok på kundenes ønsker. Vi må nok bare erkjenne at bilmarkedet er under forandring. Folk vil ha livstilsbiler mer enn de vil ha gode kjøretøyer. Dette er ikke minst den nye 2-serien et veldig godt eksempel på. Den er mye mer et kjøredynamisk kompromiss enn f.eks en 3-serie stasjonsvogn er det. Tilsvarende også med X-seriene selvfølgelig... store og tunge som de er.

 

For Porsche spesielt er denne strategien en balansegang. Man kan si at salget av Cayenne og Macan er det som gjør at Porsche kan utvikle ekstreme nisjeprodukter som 911 GT3 og GT2 (997). Det er heller ingen tvil om at satsingen på Panamera til en stor grad subsidieres av Cayenne og Macan. Porsche har en stor fortjenestemargin, men investorene forlanger også mye tilbake i form av bl.a gode akjekurser. Ergo må dekningsbidraget pr. produserte bil i gjennomsnitt være blandt bransjens beste... og dette klarer Porsche takket være Cayenne og Macan. Det er liten tvil om at nettopp dette fenomenet er attraktivt for BMW's eiere også. Selv Ferraris nestor, Luca di Montezemolo, er inne på det samme sporet med den kommende Maserati Levante SUV modellen. Ja... selv Bentley har varslet at de også kommer med en SUV modell i 2016.

 

Jeg tror derfor ikke at hverken statusen eller markedsverdien falmer for disse bilmerkene selv om de produserer SUV'er i store mengder. Jeg tror derimot at det er helt nødvendig at de gjør dette. Det er SUV'er kundene vil ha og de bilprodusentene som ikke tilpasser seg dette vil få store problemer. Helt overordnet handler dette om en polarisering når det gjelder type biler. Det er de alminnelige modellene som taper markedsandeler til fordel for mer spesielle modeller. Kort fortalt vil folk heller ha en SUV, MPV, sportsbil, cabriolet, coupé, hatchback... ja sogar en vanlig stasjonsvogn enn en traust sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...