Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, BMW C1 - ikke akkurat det stolteste øyeblikk i BMW's historie!

post-69487-0-60378000-1408991115_thumb.j

 

Konseptet var at man skulle kjøre uten hjelm men det ble ikke tillatt i veldig mange lande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et radikalt design som kanskje fungerte bedre på tegnebrettet enn i virkeligheten. BMW ligger imidlertid ikke på latsiden når det gjelder motorsykler heller og nå har de faktisk bygget en caféracer der eieren selv relativt enkelt kan endre på designet med alternative komponenter fra BMW. Jeg synes BMW's tilgang til dette motefenomenet er glimrende. Hvorfor gi fra seg initiativet, imaget og markedet til andre?... :)

 

http://www.autoblog.com/2014/08/26/2014-bmw-r-ninet/

 

gallery_38233_76_16820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg var skeptisk da jeg hørte navnet og så de først bilder av R nineT men ble veldig positvt overrasket da jeg så den i virkeligheten. Kunne jeg ha hatt 5 sykler så var dette sikkert én av dem :smile:

 

post-69487-0-89700300-1409129515_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at BMW er sykkel for de som bruker det som et primærkjøretøy og har to-hjuling som livsstil. Ikke alle går fært som en hylende japansk sykkel, men det er måten de kjører på som jeg liker. I Oslo er modellen BMW GS svært populær, alle med sine personlige add-ons og modifikasjoner. Enkelte ser ut som de kjører i et dakar-løp, andre har Zarges alu. kofferter på de. Til felles ser de alle svært lettkjørte ut, går godt og går i ring rundt enhver konkurrent mens de manøvrerer sykkelen smidig i bytrafikken. Politiet bruker vel også denne sykkelen. BMW har noe for enhver smak, og deres nye CaféRacer konsept rett og slett digger jeg! BMW er for de som liker å kjøre sykkel, hver dag, til alle tider sier nå jeg :P

 

Særlig bensintanken på R nineT minner om en klassisk BMW R modell, feks. R75/5 fra typ 1970 årene

 

BMW+R60-5+%2526+R75-5+1969-1973%252C+Mot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre (2003) BMW K1200GT som jeg kjører rundt 7-8 000 km på hvert år.

post-69487-0-64625600-1409149002_thumb.j

 

Jeg bruker den både til og fra jobb i Oslo/Bærum men også til en del turer. Vestlandet er en klar favoritt og jeg har gjerne én eller to turer i året. Jeg tok motorsykkellappen i 2002 og det har helt klart vært noe av det lureste jeg har gjort. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW syklene jeg har kjørt mest er '09 K1300GT og 1987 K100RS. Begge to fantastiske på hver sine måte, sistnevnte er som å kjøre moped!

 

Når tiden er moden for at jeg handler sykkel så blir det BMW åkke som, er uansett litt i tvil om det blir en GT eller GS, en K1300S er også svææært fristende. Jeg sitter med den oppfatning at det faktisk går ann å bruke litt penger på sykkel istedenfor bil(det føles mer forsvarlig) :P Jeg er dog usikker på om det blir K(rekkemotor) eller R(boxer). Jeg har faktisk aldri prøvd en boxer, men skulle tro man får god balanse på sykkelen?

Idag feks. har en kamerat og jeg handlet en MB W210 2001 220CDI i utmerket stand og et lass av utstyr for 24 000kr EU ok i to år, det er to turer på service for en ny MB/BMW det vel :P Hva skal man med en ny bil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder MC så er jeg ikke i tvil om at førstevalget for min del er BMW. Jeg liker gubbe-imaget (selv om det har blitt mindre de senere årene) fremfor plastraketter fra Japan eller Harley Davidson som i mine øyne er helt bak mål.

 

Når det gjelder bil så er BMW også favoritten men her er det også andre gode alternativer. Sportsbil kunne like gjerne være Porsche og komfort-krysser kunne lige gjerne være Citroën C5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også BMW's oldschool motorsykler som f.eks R75, som blandt entusiaster kalles for "Schweres Wehrmachtsgespann". Ja... jeg har sett mange WW2 krigsfilmer. Jeg husker også at politiet i Norge hadde etterfølgeren R75/5 og senere tidlig på 80-tallet fikk den mer moderne K100 modellen. Den var rimelig futuristisk og imponerte meg med sin stille gange i forhold til brølende HD'er og hylende japser. BMW's motorsykler er langt mer sofistikerte og det tiltalte meg selv den gangen... :)

 

Vår C4 Cactus har full tilgang til nettet via Bluetooth og mobilen (WWW, trafikktjenester etc.). Jeg ser at Tesla i den anledning er bekymret for hacking av deres modeller og tilbyr å betale hackere for å bryte seg inn i bilenes systemer. Det går vel flere år før man hører noe lignende fra Citroën. Kjenner jeg franskmennene rett vil de aldri komme til å innrømme at hacking av datasystemene på deres bilmodeller er en mulighet og heller følge en strategi med full stillhet rundt problemet. Ergo er ikke hacking av datasystemene et problem siden Citroën offisielt ikke kjenner til problemet... :-s

 

http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/tesla-wants-to-pay-hackersaa-full-time-salary-to-break-its-cars-17123175?spr_id=82774634

 

Så er hotellrom til årets tredje tur til Tyskland bestilt. I høstferien går turen til Berlin, Dresden og Hannover. De to første byene ble det ikke tid til i sommer og den tredje byen frister med et nytt besøk. Så får vi se om det dukker opp en interessant Porsche eller BMW på veien... :)

 

Et hyggelig resultat for BMW i denne testen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg hadde forventet at C-klassen skulle være klasselederen fremover nå, men etter nå ha lest en god del tester så viser det det at BMW 3-Serie fortsatt står seg best som klasseleder i mellomklassen. Denne testen her er intet unntak ser jeg som BMW entusiast mener at dette er ett godt eksempel på hvor gode BMW er blitt på å lage biler det siste 25 årene. Jeg synes også det er artig å lese at BMW sitt Idrive system nå har gått fra å være det dårligste og med kompliserte å bruke til å bli det beste og enkleste å bruke.

 

Men nye C kassen skal ha for å gi ett eksklusivt alternativ i mellomklassen uten at det koster så mye mer enn sine konkurrenter, ellers så klarer jeg ikke designet på den ennå. Blir spennende å se hvordan nye A4 blir og om den tar ifra 3-serien rollen som klasseleder. Hvis vi ser tilbake så er det ikke så sikkert at det blir tilfelle ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet på den nye c-klassen som T-modell er imidlertid temmelig elegant. Det er rumpa på sedanen som ikke fungerer designmessig. Jeg vil tro at Audi kommer til å slå hardt tilbake når den nye A4 modellen kommer. Det er imidlertid ingen tvil om at F30 er en stor suksess... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja konkurransen er virkelig hard om dagen og de som tjener mest på dette er bilkjøpere uten merketilhørighet :) Det skal bli spennende å se hvordan F30 LCI blir, den må jo svare direkte til nye A4 i 2015. Men det er ingen tvil om at nye 4-serien kommer til å ta maaange kunder ifra Audi i årene fremover, 4 Gran Coupe drar hjem masse designpriser om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën C4 Cactus fikk relativt hyggelige ord med på veien i dagens artikkel i E24. Vår Cactus har manuelt gear samt en litt kraftigere dieselmotor på 100 HK (finnes åpenbart ikke i Norge ennå)... :)

 

http://e24.no/bil/biltester/endelig-en-rar-citro-n/23284284

 

Jeg anbefaler ellers denne kanalen på Youtube. Her burde de aller fleste finne noe spennende... :)

 

https://www.youtube.com/user/SuperiorHistory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det vil jeg tro. Citroën har imidlertid lånt noen designelementer fra Pontiak Aztek og Nissan Juke (som den også konkurrerer direkte mot i markedet). På den annen side har Jeep Cherokee anno 2014 lånt designelementer fra Citroën Cactus. Jeg kan også legge til at den første designstudien av Cactus ble vist for publikum allerede i 2007, men da med runde hovedlys slik som Nissan Juke også har. Nissan Juke kom på markedet i 2011... :)

 

gallery_38233_76_438864.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...